Corona viruset sprider sig

Du länkare ju även till dåliga nyheter för andra länder. Finns det inget positivt utanför Sverige? Jag känner inte igen den bild av Thailand du målar upp. Min fru får en annan bild av hennes släktingar.

Hej

Det låter intressant, det får du gärna utveckla.

Vilken del av Thailand handlar det om som är så annorlunda ?

Själv har jag ju mest erfarenhet av Petchabun området där jag var gift i 10 år och vistades på landsbygden där långa perioder årligen, samt Nong Khai området inklusive Udon Thani där jag nu har vistats periodvis i 25 år.

Mestadels har jag där umgåtts med och levt tillsammans med småbönder, daglönare och på pengar ganska fattiga människor, så min beskrivning av Thailand blir oftast genom deras ögon.

Mvh isan lover

Vadå inga biverkningar?
Första testgruppen om 38 personer rapporterade 144 biverkningar.

Hej

Till det ska man lägga att en del biverkningar kanske inte visar sig förrän långt senare, man ska nog inte stressa fram ett vaccin, enligt WHO borde man kunna ha ett fungerande och säkert vaccin först i mitten av nästa år, så lång tid tar det normalt att säkerställa att det fungerar och inte medför allvarliga biverkningar.

Mvh isan lover

Hej

Pandemin med sina restriktioner och främst då den stängda gränsen påverkar turistorterna väldigt hårt, ytterligare 6 månaders stängning riskerar att leda till en fullständig kollaps av hela turistindustrin i Pattaya, många företag kämpar nu för sin överlevnad.

Många företagare gjorde ju ett försök att öppna igen i juni men har nu stängt igen, medans andra aldrig en öppnade, förutom att det livliga nöjeslivet har tystnat och hotellen står tomma så har även ställen som 7-eleven, MC Donalds och Burger King stängts, massagesalonger, språkskolor och matlagningsskolor m.m har också tvingats stänga.
Även Phuket och Koh Samui uppges vara lika hårt drabbade.

1599281999964.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Pandemin med sina restriktioner och främst då den stängda gränsen påverkar turistorterna väldigt hårt, ytterligare 6 månaders stängning riskerar att leda till en fullständig kollaps av hela turistindustrin i Pattaya, många företag kämpar nu för sin överlevnad.

Många företagare gjorde ju ett försök att öppna igen i juni men har nu stängt igen, medans andra aldrig en öppnade, förutom att det livliga nöjeslivet har tystnat och hotellen står tomma så har även ställen som 7-eleven, MC Donalds och Burger King stängts, massagesalonger, språkskolor och matlagningsskolor m.m har också tvingats stänga.
Även Phuket och Koh Samui uppges vara lika hårt drabbade.

1599281999964.jpeg

Mvh isan lover
Hua Hin är nästan normalt nu.
60% beläggning på vardagar och 90% på helgerna.
Den inhemska turismen blomstrar...

Hej

Det var ju positivt, det är inhemska turister det handlar om då antar jag eftersom gränsen fortfarande är stängd?

Även om dom kanske inte kan ta ut fullt pris och ger olika rabatter o.s.v så tillför det ju företagen i området kunder och det är ju det som behövs just nu, kanske kandom andra turistorterna lyckas med något liknande.

Sen återstår ju i.o.f.s att se om den uppgången är hållbar över tid, men vi får hålla tummarna.

Mvh isan lover

Hej

Till det ska man lägga att en del biverkningar kanske inte visar sig förrän långt senare, man ska nog inte stressa fram ett vaccin, enligt WHO borde man kunna ha ett fungerande och säkert vaccin först i mitten av nästa år, så lång tid tar det normalt att säkerställa att det fungerar och inte medför allvarliga biverkningar.

Mvh isan lover
Nu skarvar du ju ganska mycket. WHO sa ju igår att de tror på massvaccinering i mitten på nästa år globalt och att man kan börja vaccinera från början av nästa år. De varnar för att stressa som Ryssland och USA gör.

Försök se något positivt i något utanför Sverige. Släpp sargen lite.

Den inhemska turismen blomstrar...

Ja, inhemsk turism är nog viktigare
Nu skarvar du ju ganska mycket. WHO sa ju igår att de tror på massvaccinering i mitten på nästa år globalt och att man kan börja vaccinera från början av nästa år. De varnar för att stressa som Ryssland och USA gör.

Jodå, i hans by i Thailand är det ett rosa skimmer.

Hej

Det låter intressant, det får du gärna utveckla.

Vilken del av Thailand handlar det om som är så annorlunda ?

Själv har jag ju mest erfarenhet av Petchabun området där jag var gift i 10 år och vistades på landsbygden där långa perioder årligen, samt Nong Khai området inklusive Udon Thani där jag nu har vistats periodvis i 25 år.

Mestadels har jag där umgåtts med och levt tillsammans med småbönder, daglönare och på pengar ganska fattiga människor, så min beskrivning av Thailand blir oftast genom deras ögon.

Mvh isan lover
Nu fokuserade jag på de rapporter jag får från min fru från hennes släkt och vänner från olika delar av Thailand. Känner inte igen bilden alls.

Om 60% är arbetslösa hur kan inhemsk turism blomma? Hur kan samhället fungera?

Nu verkar det på ditt inlägg att det pågått i 35 år, är det covid?

Hej

Det viktigaste är väl att vaccinet fungerar och inte har några allvarliga biverkningar som kan ge kvarstående men, att man kan börja vaccinera globalt i mitten av nästa år innebär ju att man kommer att gå mål tidigast under 2022, om ens då.

Det är väl i första hand vårdpersonal och dom mest utsatta riskgrupperna som man har tänkt sig att få vaccinera när det drar igång, när vi alla i samhället som vill bli vaccinerade verkligen blir det lär nog dröja ytterligare ett halvår eller år.

Men visst är det positivt att vaccin är på gång, först ut verkar ju Ryssland bli, men deras vaccin skulle jag sjölv inte kunna tänka mig att ta, även Kina säger sig ju ligga långt framme liksom USA, det är ju en kapplöpning.

Men man ska ju ha klart för sig att det är enorma mängder vaccin som ska tillverkas och det lär ta en del tid, sen ska man ju inte utesluta att supermakterna lägger beslag på en stor del av det vaccin som tillverkas, kanske kommer man även att kapa plan på dess last vid mellanlandningar o.s.v som en del länder gjorde i början av pandemin med skyddsutrustning m.m.

Mvh isan lover

Var har du fått de siffrorna ifrån?
De som jag känner säger snarare inget på veckorna och 30-40 på helgen.
Det har stått i något nyhetsflöde.

Hua Hin smiling again after the crisis: Tourism is back - 70% midweek, 90% long weekends, TAT

Senast ändrad:
Nu fokuserade jag på de rapporter jag får från min fru från hennes släkt och vänner från olika delar av Thailand. Känner inte igen bilden alls.

Om 60% är arbetslösa hur kan inhemsk turism blomma? Hur kan samhället fungera?

Nu verkar det på ditt inlägg att det pågått i 35 år, är det covid?

Hej

Var du har fått det ifrån att 60% skulle vara arbetslösa förstår jag inte, det jag länkade till i en artikel var att 60% av dom arbetande i Thailand har lösa anställningsformer utan skriftliga avtal och kontrakt, dessa syns inte i statistiken och blir då inte berättigade till arbetslöshetsunderstöd via företag och fack, i värsta fall får dom inte heller det stöd på 5000 baht som staten ger i bidrag eftersom dom inte kan styrka sin tidigare anställning skriftligt.

Mvh isan lover

Tror du inte på TAT???
Du ska vara försiktig med procent. :cool:

Hua Hin smiling again after the crisis: Tourism is back - 70% midweek, 90% long weekends, TAT

Hej

Man ska nog vara lite försiktig med dom siffror som myndigheter går ut med överhuvudtaget i Thailand, det är bara att gratulera Hua Hin om dom har en så hög beläggning som TAT uppger, men jag håller ändå med Samet om att ca 30-40% låter mer realistiskt, vi får väl se längre fram om Hua Hin har löst problemet med den stängda gränsen genom att attrahera inhemska turister.

Mvh isan lover

Hej

Det viktigaste är väl att vaccinet fungerar och inte har några allvarliga biverkningar som kan ge kvarstående men, att man kan börja vaccinera globalt i mitten av nästa år innebär ju att man kommer att gå mål tidigast under 2022, om ens då.

Det är väl i första hand vårdpersonal och dom mest utsatta riskgrupperna som man har tänkt sig att få vaccinera när det drar igång, när vi alla i samhället som vill bli vaccinerade verkligen blir det lär nog dröja ytterligare ett halvår eller år.

Men visst är det positivt att vaccin är på gång, först ut verkar ju Ryssland bli, men deras vaccin skulle jag sjölv inte kunna tänka mig att ta, även Kina säger sig ju ligga långt framme liksom USA, det är ju en kapplöpning.

Men man ska ju ha klart för sig att det är enorma mängder vaccin som ska tillverkas och det lär ta en del tid, sen ska man ju inte utesluta att supermakterna lägger beslag på en stor del av det vaccin som tillverkas, kanske kommer man även att kapa plan på dess last vid mellanlandningar o.s.v som en del länder gjorde i början av pandemin med skyddsutrustning m.m.

Mvh isan lover
Jag lägger inget värde i det ryska vaccinet men ser det positivt om det fungerar så bra. Görs det en öppen fas tre studie utanför Ryssland som visar på positiva resultat är jag inte främmande för det.

Känns väl rätt att man prioriterar riskgrupper först. Om vaccinet är av sån natur att det inte ger fullgott skydd för äldre skulle ju personalen få vaccin först.

Att det kommer ta tid att vaccinera och tillverka vaccin är vi nog överens om. Vet ju inte ens hur många doser som kommer behövas och hur länge det skyddar.

Tror att det inte krävs 100% vaccination av alla för att få markant minskad smittspridning.

Hej

Man ska nog vara lite försiktig med dom siffror som myndigheter går ut med överhuvudtaget i Thailand, det är bara att gratulera Hua Hin om dom har en så hög beläggning som TAT uppger, men jag håller ändå med Samet om att ca 30-40% låter mer realistiskt, vi får väl se längre fram om Hua Hin har löst problemet med den stängda gränsen genom att attrahera inhemska turister.

Mvh isan lover
Man ska lyssna till svenska myndigheter men inte utländska?

Tror du inte på TAT???
Du ska vara försiktig med procent. :cool:

Nej, inte ett dugg. Däremot tror jag på de jag känner som bor i Hua Hin, Samet, Phuket, Pattaya osv... ödsligt, nedstängt och folktomt är beskrivningarna jag får.

Blommade upp i samband med långhelgen när Buddhadagen låg på måndagen för några veckor sedan. Var lite snurr också i början när det öppnades upp, sedan kom egyptiske soldaten, så dog det igen.

Tillbaka
Topp