brt666
Forumräv
Så hur skulle du vilja benämna Filippinernas strategi och modell?ingen har haft strategin nedstängning och håll nedstängt. Ingen har heller haft strategin att använda nedstängning som generell modell.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så hur skulle du vilja benämna Filippinernas strategi och modell?ingen har haft strategin nedstängning och håll nedstängt. Ingen har heller haft strategin att använda nedstängning som generell modell.
Det jag har lite svårt att begripa är varför vi skulle få en ny uppgång då vi aldrig stängt ned? Självklart får man en uppgång när restriktioner släpps i länder som har haft stängning men vi har ju haft typ samma restriktioner hela tiden så det borde ju vara en hyfsat jämn, eller exponentiell beroende på smittsamhet, kurva?Eller, är det som verkligheten visar. att vi har varit på en platå. Som jag sagt många gånger, vänta till Sverige kommit in i sin uppgång. Då först kan vi jämföra något.
Nej, vänta till Sverige haft sin uppgång.
Pratade med en kvinna idag, som på fullt allvar sa att covid-19 va bluff.
Hon hade nämligen från säker källa hört att det är China som vill ta över världen, och hittat på detta med corona
Kan ju inte annat än sucka.....
Säker på att det var en kvinna? Tycker mig läsa till att det finns en dylik härinne. Kanske han här är en kvinna.Pratade med en kvinna idag, som på fullt allvar sa att covid-19 va bluff.
Hon hade nämligen från säker källa hört att det är China som vill ta över världen, och hittat på detta med corona
Å vem du är har vi full koll påSäker på att det var en kvinna? Tycker mig läsa till att det finns en dylik härinne. Kanske han här är en kvinna.
Det får du lista ut själv Micke nyfiken.Å vem du är har vi full koll på![]()
Lägg till att Israelerna är betydligt lägra snittålder.Ja Israel har ju långt fler smittade (registrerade) men färre döda.
Antingen så måste vi ha fått en enormt farlig variant i Sverige, genetiskt klena eller så är våran statistik väldigt bristfällig. Jag tippar själv på det sista.
Om nu viruset inte är så väldans farligt så är det väl fruktansvärt dumt att stänga hela världen....
Behövs inte listas utDet får du lista ut själv Micke nyfiken.
kina vill ta över världen...Pratade med en kvinna idag, som på fullt allvar sa att covid-19 va bluff.
Nej det är fel. Ett virus återetablering är inte en funktion av nedstängning.Det jag har lite svårt att begripa är varför vi skulle få en ny uppgång då vi aldrig stängt ned? Självklart får man en uppgång när restriktioner släpps i länder som har haft stängning men vi har ju haft typ samma restriktioner hela tiden så det borde ju vara en hyfsat jämn, eller exponentiell beroende på smittsamhet, kurva?
Nej det är fel. Ett virus återetablering är inte en funktion av nedstängning.
Ett virus återetablering är helt och hållet kopplat till möjligheten för ett virus att smitta från person till person. Det återkommer alltså även om man fortsätter restriktioner, oavsett om det är lättare restriktion eller strängare som en nedstängning är.
Åtgärder som restriktioner har ingen som helst effekt om du t.ex. från du blivit avstängd från jobbet för att inte sprida smitta, istället nyttjar möjligheten att solbada på en fullsatt badstrand. Eller du tar möjligheten att fixa med sommarstugan och träffar mer folk på byggvaruhuset, speciellt om personer involverade inte har munskydd.
Då träffar du folk och därmed förs smittan vidare.
Släpp den där tanken på att återetablering hänger ihop med nedstängning och att man slipper återetablering om man inte hållt nedstängt. Det är helt enkelt en felaktig tes.
Hur definierar du nedstängning?Hej
Du tar inte med grad av immunitet och T-celler i din beräkning, enligt forskare har redan en relativt liten immunitet påverkan på smittspridningen, dessutom kommer det ju nu rapporter om att immuniteten kan vara mycket större än man tidigare trott i länder som Sverige.
Länder som har tillämpat nedstängning väldigt framgångsrikt antas ha en väldigt låg grad av immunitet, kanske är den t.o.m nästintill obefintlig, det är också en faktor att räkna med.
Mvh isan lover
Ja, och själva poängen med nedstängning eller restriktioner är väl rimligen att människor skall träffas i mindre utsträckning än tidigare för att inte viruset skall spridas?Ett virus återetablering är helt och hållet kopplat till möjligheten för ett virus att smitta från person till person.
Ja, immunitet är en faktor som kan hindra spridning. dock är Sverige inte där. Den generella skillnaden som varit mellan länder som valt nedstängning som alternativ är antalet liv den här pandemin skördat initialt.Ja, och själva poängen med nedstängning eller restriktioner är väl rimligen att människor skall träffas i mindre utsträckning än tidigare för att inte viruset skall spridas?
Men om man då knappt har haft några restriktioner, eller munskydd, eller nedstängning. Så förstår jag inte varför spridningen skulle gå ned om det inte är så att befolkningen blivit immuna?
Nedstängning/restriktioner = människor träffas mindre och smittan går på sparlåga men dör inte ut samt blossar upp då restriktionerna lättas.
Inga restriktioner = smittan härjar fritt och till slut finns det inga kvar att smitta.
Verkar rätt logiskt för mig.
Det stämmer väl men allt är ju inte svart eller vitt. Har något land gått från nedstägning till öppna upp utan några restriktioner. De flesta har väl gjort det i faser.Ja, och själva poängen med nedstängning eller restriktioner är väl rimligen att människor skall träffas i mindre utsträckning än tidigare för att inte viruset skall spridas?
Men om man då knappt har haft några restriktioner, eller munskydd, eller nedstängning. Så förstår jag inte varför spridningen skulle gå ned om det inte är så att befolkningen blivit immuna?
Nedstängning/restriktioner = människor träffas mindre och smittan går på sparlåga men dör inte ut samt blossar upp då restriktionerna lättas.
Inga restriktioner = smittan härjar fritt och till slut finns det inga kvar att smitta.
Verkar rätt logiskt för mig.
Nej, självklart inte. Immunitet är något som uppstår med tiden och påverkar inte alls det initiala skedet. (D.v.s. om det är en helt ny stam som inte finns kännedom om i vårt immunsystem)Hej
Du tar inte med grad av immunitet och T-celler i din beräkning, enligt forskare har redan en relativt liten immunitet påverkan på smittspridningen, dessutom kommer det ju nu rapporter om att immuniteten kan vara mycket större än man tidigare trott i länder som Sverige.
Länder som har tillämpat nedstängning väldigt framgångsrikt antas ha en väldigt låg grad av immunitet, kanske är den t.o.m nästintill obefintlig, det är också en faktor att räkna med.
Mvh isan lover
Men alltså. Du upprepar bara samma sak. Du nöter på om att sverige gjorde fel i början som inte stängde ned och det har kostat liv för att vi inte visste hur vi skulle behandla de sjuka. Ja, jag är med på den, det är säkert helt korrekt. Men det har inget med min fråga att göra.Ja, immunitet är en faktor som kan hindra spridning. dock är Sverige inte där. Den generella skillnaden som varit mellan länder som valt nedstängning som alternativ är antalet liv den här pandemin skördat initialt.
Sverige valde "ingen nedstängning" och fick ett högt dödstal, andra som valde nedstängning initialt fick lägre antal döda. Vissa undantag finns och vad man kan se initialt bröt folket mot restriktionerna som orsak det inte fungerade.
Vad gäller restriktioner i alla former så är det som du säger vitsen att man skall träffas mindre, vitsen.. Men när folket inte gör det utan undviker ta sitt ansvar så är alla former av restriktioner tandlösa.
Som i fallet med Filippinerna där folket mer eller mindre sket i allt och tog det som ett tillfälle att umgås och festa istället.
Var det inte Kurant som tidigare här postade bilder och sade att i Filippinerna var det inte många som tänkte på skydd, det var väldigt avslappnat. Trots kurvan för smittade skenade uppåt.
Som konsekvens kunde inte Filippinerna lätta på restriktionerna på det sätt som man tänkte i maj/juni, man blev hängande kvar i en akut situation.
Trots detta har Filippinerna inte nått samma akuta situation som Sverige var i, ännu.
Samma sak med Israel som nämnt här tidigare, smittan tog inte ny fart med avslutande av nedstängningen, utan istället tog den ny fart när restriktionerna lättades mer, då tog folket själva saken i egen hand och agerade som om viruset var borta. Man gick till badstranden, man gick till restaurangen, religiösa samfund började samla sina medlemmar etc.
Återetablering är en funktion av att folk träffas och inget annat.
Att tala om restriktionerna är som att påstå att statistik för överdödlighet är ett bra mått på hur mycket smitta man har i samhället, det är helt enkelt fel.
Det som är helt avgörande är hur folket agerar.
Immunitet finns inte ännu mer än i någon procentuell grad, den är ännu inte ett skydd.
Vad gäller antal döda och nedstängningens effekt, som jag sade den sparar liv. Den gör det på grund av att initialt kan sjukvården inte hantera sjukdomen, man saknar kunskap och kapacitet. Därför låg dödstalet runt 5-6%. Efter att sjukvården ställt om som den har tid till i nedstängning sjunker dödstalet till ungefär 1.5-1.6%
Sverige hade sina döda under den första perioden när det inte fanns kunskap.
Även Sverige kommer nu ha ett lägre dödstal när smittan återetablerar, ungefär 1.5%, de som dog i första vändan som konsekvens Sveriges nbeslut kommer inte att återuppstå och leva igen, de är borta.
Där ligger skillnaden på nedstängning kontra inte, hur många liv du tycker det är värt avsluta.
Därför att det var det. Jag köper inte de floskler som kommer nu där man försöker lägga rökridå över allt och internt försöker förklara sig som bäst.Men alltså. Du upprepar bara samma sak. Du nöter på om att sverige gjorde fel i början som inte stängde ned och det har kostat liv för att vi inte visste hur vi skulle behandla de sjuka. Ja, jag är med på den, det är säkert helt korrekt. Men det har inget med min fråga att göra.
Min fråga nu är varför smittan skulle "återetableras" när vi inte har förändrat något? Vi lever ju på samma sätt nu som vi gjorde i mars typ. De andra länderna som har en uppgång har ju förändrat något, de har minskat på restriktioner och öppnat nedstängningar?