Corona viruset sprider sig

Därför att det var det. Jag köper inte de floskler som kommer nu där man försöker lägga rökridå över allt och internt försöker förklara sig som bäst.
Man måste erkänna sina fel för att kunna åtgärda inför nästa situation.

Tycker du att sommaren i Sverige har varit nedstängd? Folk har inte samlats i högre utsträckning? Folktomt överallt, alla satt hemma och undvek att träffa folk?
Jag har inte varit i Sverige alls så jag kan inget säga. Däremot den bild jag fått genom media och annat postat i det här forumet har inte gett bilden av hållna restriktioner hos mig.
Smittan är en funktion av att människor träffas och är så nära varandra att den kan sprida sig, inte av vilken restriktion man har.
Men det är ju inte historien jag vill diskutera, jag vill få en förklaring till varför du tror att vi i Sverige kommer att få en andra våg av smitta? För precis som du säger så har många struntat även i de sparsamma åtgärder som rekommenderats. Vi har levt som vanligt, nästan inget har stängt, varför skulle smittan då blossa upp igen? Sommaren är över, de smittade borde ha börjat dö av men vi ser inte detta i statistiken.

Men det är ju inte historien jag vill diskutera, jag vill få en förklaring till varför du tror att vi i Sverige kommer att få en andra våg av smitta? För precis som du säger så har många struntat även i de sparsamma åtgärder som rekommenderats. Vi har levt som vanligt, nästan inget har stängt, varför skulle smittan då blossa upp igen? Sommaren är över, de smittade borde ha börjat dö av men vi ser inte detta i statistiken.
Han är som en politiker, svarar på nått helt annat än frågeställningen. Blir ofta så när man inte har något svar, eller läst och förstått frågan.

Det verkar som den dödliga delen av viruseländet håller på att dö ut. Vad händer då med allt virus som är beställt?

Nja. En liten skillnad är att de som är ansvariga för servicen till äldre börjat bli mera seriösa och tänka mindre på örena.
Flera medelålders (40-60) har blivit mera medvetna om vad som skyddar och vilka gränser som är relevanta. Nya vanor har satt sig. Det här är gfakrorer som måste tas hänsyn till när man analyserar skillnaden mellan i våras och nu.

Ja, immunitet är en faktor som kan hindra spridning. dock är Sverige inte där. Den generella skillnaden som varit mellan länder som valt nedstängning som alternativ är antalet liv den här pandemin skördat initialt.
Sverige valde "ingen nedstängning" och fick ett högt dödstal, andra som valde nedstängning initialt fick lägre antal döda. Vissa undantag finns och vad man kan se initialt bröt folket mot restriktionerna som orsak det inte fungerade.
Vad gäller restriktioner i alla former så är det som du säger vitsen att man skall träffas mindre, vitsen.. Men när folket inte gör det utan undviker ta sitt ansvar så är alla former av restriktioner tandlösa.
Som i fallet med Filippinerna där folket mer eller mindre sket i allt och tog det som ett tillfälle att umgås och festa istället.
Var det inte Kurant som tidigare här postade bilder och sade att i Filippinerna var det inte många som tänkte på skydd, det var väldigt avslappnat. Trots kurvan för smittade skenade uppåt.
Som konsekvens kunde inte Filippinerna lätta på restriktionerna på det sätt som man tänkte i maj/juni, man blev hängande kvar i en akut situation.
Trots detta har Filippinerna inte nått samma akuta situation som Sverige var i, ännu.

Samma sak med Israel som nämnt här tidigare, smittan tog inte ny fart med avslutande av nedstängningen, utan istället tog den ny fart när restriktionerna lättades mer, då tog folket själva saken i egen hand och agerade som om viruset var borta. Man gick till badstranden, man gick till restaurangen, religiösa samfund började samla sina medlemmar etc.
Återetablering är en funktion av att folk träffas och inget annat.
Att tala om restriktionerna är som att påstå att statistik för överdödlighet är ett bra mått på hur mycket smitta man har i samhället, det är helt enkelt fel.
Det som är helt avgörande är hur folket agerar.
Immunitet finns inte ännu mer än i någon procentuell grad, den är ännu inte ett skydd.
Vad gäller antal döda och nedstängningens effekt, som jag sade den sparar liv. Den gör det på grund av att initialt kan sjukvården inte hantera sjukdomen, man saknar kunskap och kapacitet. Därför låg dödstalet runt 5-6%. Efter att sjukvården ställt om som den har tid till i nedstängning sjunker dödstalet till ungefär 1.5-1.6%
Sverige hade sina döda under den första perioden när det inte fanns kunskap.
Även Sverige kommer nu ha ett lägre dödstal när smittan återetablerar, ungefär 1.5%, de som dog i första vändan som konsekvens Sveriges initiala beslut kommer inte att återuppstå och leva igen, de är borta.
Där ligger skillnaden på nedstängning kontra inte, hur många liv du tycker det är värt avsluta.

Hej

Även du måste väl ändå inse att ju mer och framgångsrikare man minskar smittspridningen ju mindre immunitet får man?

Att Fillipinerna inte har haft samma smittspridning som i Sverige där man valde att inte stänga ned är väl knappast någon överraskning, åtminstone inte för dom som har följt Kurants rapporterar därifrån.

Mvh isan lover

Det har dykt upp frågetecken om testernas pålitlighet i Thailand.

Ex.
Telekom66
Thailand
Posted : 5 | 11 Sep 2020 at 21.45
Var på en av de stöUzbek player on Buriram United has virus regeringen Sjukhus förra veckan för en tand utvinning. Fick en rad COVID-19 symptom-relaterade frågor av tandläkare. Jag frågade om de testade för COVID-19. Tandläkare sade att sjukhusen har riktats till inte testa för COVID-19 och tillade att om de gjorde utföra ett test och skicka den till någon av regeringen Labs - att Labs vägrar att bearbeta testet men att Labs utfärda ett automatiskt negativt resultat utan att testa
114 4 Rapportera missbruk
SVAR

annat ex.
.

Den usbekiske spelaren hade suttit i karantän negativt på testerna i karantänen. sedan efter två veckor i Thailand testar positivt. Enda spelaren i laget som testar positivt.
Antingen är testerna opålitliga eller så är det ett systematiskt mörkläggning

Men det är väl ändå uppenbart att man inte kan ersätta Forskare, eller WHO alternativt FHM med mig? Jag är inte ett orakel och kan försutsäga.
Jag nöjer mig med att tala om hur det fungerar och ta livet av vissa myter som lätt florerar. I övrigt gäller det jag sagt rätt många gånger, vi får vänta och se.
Jag ser inget som helst samband med att vi skulle redan nu sett fler dödsfall. En lätt stigning i statistiken för antal smittade kan jag tänka mig ungefär nu baserat på hur det ser ut i närmaste omvärlden. Enligt WHO är det en lätt spik i antal smittade just nu, men den kan än så länge jämnas ut som medeltal, så vi får se.
Ingen, definitivt inte jag kan säga mer redan nu.

Hej

Även du måste väl ändå inse att ju mer och framgångsrikare man minskar smittspridningen ju mindre immunitet får man?

Att Fillipinerna inte har haft samma smittspridning som i Sverige där man valde att inte stänga ned är väl knappast någon överraskning, åtminstone inte för dom som har följt Kurants rapporterar därifrån.

Mvh isan lover
Inget jag sagt är i motsats till det heller. Det jag säger är att enligt vad vi vet idag, finns inget tecken som säger att Sverige nått upp i sådan nivå immunitet att det inte kommer att kunna återetableras en smitta. De flesta tecken visar på motsatsen.

• Like
Reactions: PDT
Men det är väl ändå uppenbart att man inte ersätta Forskare, eller WHO alternativt FHM med mig? Jag är inte ett orakel och kan försutsäga.
Jag nöjer mig med att tala om hur det fungerar och ta livet av vissa myter som lätt florerar. I övrigt gäller det jag sagt rätt många gånger, vi får vänta och se.
Jag ser inget som helst samband med att vi skulle redan nu sett fler dödsfall. En lätt stigning i statistiken för antal smittade kan jag tänka mig ungefär nu baserat på hur det ser ut i närmaste omvärlden. Enligt WHO är det en lätt spik i antal smittade just nu, men den kan än så länge jämnas ut som medeltal, så vi får se.
Ingen, definitivt inte jag kan säga mer redan nu.
Ok, har jag uppfattat dig rätt då att du inte har några som helst belägg för dina farhågor om en "andra våg" i Sverige?

Ok, har jag uppfattat dig rätt då att du inte har några som helst belägg för dina farhågor om en "andra våg" i Sverige?
Inte mer än de jag har presenterat som också stämmer med exakt hur smittan återetablerat i andra länder fram till nu.
Som jag sagt många gånger, Sverige är inte där ännu, vi måste vänta och se vart det hamnar. Förutsättningarna finns som jag tydligt beskrivit.

Inte mer än de jag har presenterat som också stämmer med exakt hur smittan återetablerat i andra länder fram till nu.
Som jag sagt många gånger, Sverige är inte där ännu, vi måste vänta och se vart det hamnar. Förutsättningarna finns som jag tydligt beskrivit.
Ok, så du utgår alltså ifrån statistik och förhållanden från andra länder trots att Sverige är ganska ensamt om att knappt ha haft några restriktioner, ingen nedstängning och inga krav på munskydd? Själv jag det är svårt att se det sambandet.

Ok, så du utgår alltså ifrån statistik och förhållanden från andra länder trots att Sverige är ganska ensamt om att knappt ha haft några restriktioner, ingen nedstängning och inga krav på munskydd? Själv jag det är svårt att se det sambandet.
Nej, jag utgår från de sakförhållande som jag beskrivit i posterna bakåt.

Tillbaka
Topp