Corona viruset sprider sig

Hej

Jag följde alltihop via livesändningar igår i åtskilliga timmar, studenterna hade ju som mål att stoppa det pågående mötet i parlamentet samt omringa parlamentet och framföra sina krav till politikerna, det målet nådde dom genom att forcera polisens avspärrningar, men dom hade hela tiden en dialog med polisen på plats.

Men det anlände mycket riktigt gula rojalister, dom hjälptes sedan av polisen som öppnande upp ett hål i avspärrningarna så att dom gula kunde attackera studenterna med påkar och kastade tegelstenar, polisen lät även dom gula uppehålla sig på sin sida avspärrningarna och att därifrån kasta sten och annat på studenterna, lite märkligt agerande ifrån polisens sida om du nu försöker framståsom neutrala.

En mycket händelserik dag minst sagt.

Mvh isan lover

Coronan dock tycker jag efter min första vecka hemma att dom fått ett grepp om.

Ja jag vet inte vad som sker och diskuterar det inte heller.
Så som du diskuterar kan det räcka med att en Thai boende i Sverige läser på forumet och irriterar sig och anmäler dig till ambassaden för du skall bli svartlistad för alltid.
Men tycker man det är värt risken även om den är låg så ok.
Såg ju Fransmannen som diskuterade det som hände på fb och valde sida.
Själv håller jag mig borta från Thaipolitiken, den får frugan stå för som är Thaimedborgare och har rösträtt.

Coronan dock tycker jag efter min första vecka hemma att dom fått ett grepp om.

Hej

Själv låter jag mig inte tystas av en makthungrig general, jag står öppet på studenternas och folkets sida i såna här konflikter, men jag har förståelse för att andra falanger ligger lågt av olika orsaker.

Men vad det gäller coronaviruset så är det bara att gratulera Thailändarna hittills, det har gått fantastiskt bra sett ur smittspridnings synpunkt och antalet döda som är extremt lågt, men dom får ju betala ett ganska högt pris för den framgången på andra sätt.

Mvh isan lover

I dag drabbades pendeltågen av ett nytt fel på övervakningssystemet och passagerarna tvingades byta från tåg till T-bana i Sundbyberg. I denna strida ström av tätt packade människor var det få som hade mask. Jag tycker att det är oansvarigt av AT och FHM att inte förorda mask i kollektivtrafiken. De flesta börjar jobba kl 8 och det är då det är som farligast. Normalt åker bussarna fulla av sittande och stående passagerare. För att ersätta en sådan buss till FHM-standard går det åt tre bussar eller motsvarande på tåg och T-bana. Detta är omöjligt att förverkliga.

Pendeltågen och en del T-banelinjer har förhållandevis ofta problem och då uppstår situationer som AT och FHM inte har på sin karta.

Är det S-regeringens eller FHM:s fel att så gott som hela världen utom Sverige och Nordkorea har masker?

I dag drabbades pendeltågen av ett nytt fel på övervakningssystemet och passagerarna tvingades byta från tåg till T-bana i Sundbyberg. I denna strida ström av tätt packade människor var det få som hade mask. Jag tycker att det är oansvarigt av AT och FHM att inte förorda mask i kollektivtrafiken. De flesta börjar jobba kl 8 och det är då det är som farligast. Normalt åker bussarna fulla av sittande och stående passagerare. För att ersätta en sådan buss till FHM-standard går det åt tre bussar eller motsvarande på tåg och T-bana. Detta är omöjligt att förverkliga.

Pendeltågen och en del T-banelinjer har förhållandevis ofta problem och då uppstår situationer som AT och FHM inte har på sin karta.

Är det S-regeringens eller FHM:s fel att så gott som hela världen utom Sverige och Nordkorea har masker?

Hej

Det är ju möjligt att masker skulle vara bra i storstäder där man åker kollektivt och inte kan undvika att komma andra nära i vissa situationer, så ett lokalt beslut om detta vore kanske bra.

Men i stora delar av vårt avlånga och glest befolkade land så är ju trängsel inget större problem alls, där är det ju lätt att hålla avstånd både i affären, pizzerian och andra sammanhang, tycker fortfarande att folk är ganska medvetna och uppför sig relativt bra här, så är det nog på en hel del andra ställen också, det är ju undantagen i städer som uppmärksammas.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju möjligt att masker skulle vara bra i storstäder där man åker kollektivt och inte kan undvika att komma andra nära i vissa situationer, så ett lokalt beslut om detta vore kanske bra.

Men i stora delar av vårt avlånga och glest befolkade land så är ju trängsel inget större problem alls, där är det ju lätt att hålla avstånd både i affären, pizzerian och andra sammanhang, tycker fortfarande att folk är ganska medvetna och uppför sig relativt bra här, så är det nog på en hel del andra ställen också, det är ju undantagen i städer som uppmärksammas.

Mvh isan lover
Sommartid hade det vart bra med munskydd i bohuslän, på Smögen var det problem att hålla avstånd.
Feldts restaurang fick stänga i förtid i sommras pga coronasmittad personal, var själv och åt där par gånger i sommras och avstånd hölls inte.
Men nu vintertid är det ju ingen stor risk för trängsel.
Men WHO har gått ut nu och bett Sverige tänka om och börja använda skydd och att det funkar tvärtemot vad Tegnel säger.

Sommartid hade det vart bra med munskydd i bohuslän, på Smögen var det problem att hålla avstånd.
Feldts restaurang fick stänga i förtid i sommras pga coronasmittad personal, var själv och åt där par gånger i sommras och avstånd hölls inte.
Men WHO har gått ut nu och bett Sverige tänka om och börja använda skydd och att det funkar tvärtemot vad Tegnel säger.

Det fattade ju resten av världen redan för ett halvår sen.

/ SatanG

På min arbetsplats blev ingen smittad av coronavirus vid den första vågen. Nu har den andra vågen gjort 19 personer sjuka, och fler kommer det garanterat bli. Jag kan direkt peka på en smitthärd, och det var en Thaifest med drygt 100 pers som gjorde en här på företaget sjuk i covid, han i sin tur smittade ytterligare minst en kollega. Jag och sambon var bjudna men tackade nej. Jävligt omdömeslöst anordna fest i en pandemi.

Hej

Helt rätt i att det brast i somras men då främst p.g.a att mängder folk reste hit utifrån, festade och inte höll avstånd, hade dessa följt givna uppmaningar så hade vi med största sannolikhet sluppit den uppgång vi då fick här i bohuslän.

Så munskydd i vissa situationer och på vissa platser vore väl ok, men det är nog en utopi att dom skulle kunna fortsätta festa och åka kollektivt tätt tillsammans bara dom bär mask, man bör nog ändå hålla avstånd och sprita händerna.

Mvh isan lover

På min arbetsplats blev ingen smittad av coronavirus vid den första vågen. Nu har den andra vågen gjort 19 personer sjuka, och fler kommer det garanterat bli. Jag kan direkt peka på en smitthärd, och det var en Thaifest med drygt 100 pers som gjorde en här på företaget sjuk i covid, han i sin tur smittade ytterligare minst en kollega. Jag och sambon var bjudna men tackade nej. Jävligt omdömeslöst anordna fest i en pandemi.

Hej

På min arbetsplats har vi en tjänsteman och en utearbetare som har smittats och det var redan i mars-april, sedan har vi inte haft fler.

Mvh isan lover

Hej

Helt rätt i att det brast i somras men då främst p.g.a att mängder folk reste hit utifrån, festade och inte höll avstånd, hade dessa följt givna uppmaningar så hade vi med största sannolikhet sluppit den uppgång vi då fick här i bohuslän.

Så munskydd i vissa situationer och på vissa platser vore väl ok, men det är nog en utopi att dom skulle kunna fortsätta festa och åka kollektivt tätt tillsammans bara dom bär mask, man bör nog ändå hålla avstånd och sprita händerna.

Mvh isan lover
Om jag inte mins fel så tog väl fhm bort rekomendationen i Juli att inte resa mer än 2 timmar hemifrån, så då fanns ju inte den.
Och med en värld nedstängd så åker ju folk till dom Svenska turistmålen.
Även jag var ute och reste men när det blev folktätt drog jag på mig munskydd.

20200627_091356.webp

Hur svårt kan det vara att börja tänka själv och inte skylla allt på andra ??

- Kan du hålla avståndet till andra där du rör dig eller befinner dig = Ingen mask behövs
- Kan du inte hålla avståndet till andra där du rör dig eller befinner dig = Använd mask

Hej

Än en gång så visar sig nog sunt förnuft fungera, men frågan är om innefolket på Stureplan köper det resonemanget.

Mvh isan lover

Hej

Än en gång så visar sig nog sunt förnuft fungera, men frågan är om innefolket på Stureplan köper det resonemanget.

Mvh isan lover
Tycker inte du skall skylla på dom bara, för inte brydde sig bohuslänningarna mer och tog hänsyn när det blev folktätt i byggden, lika goda kålsupare.
Skylla på att det kom folk, so what var ju mest glada miner att dom kom och någon skillnad där när det blev folktätt var det inte från dom inhemska...

Tycker inte du skall skylla på dom bara, för inte brydde sig bohuslänningarna mer och tog hänsyn när det blev folktätt i byggden, lika goda kålsupare.
Skylla på att det kom folk, so what var ju mest glada miner att dom kom och någon skillnad där när det blev folktätt var det inte från dom inhemska...

Hej

Det var nog mest ägare till restauranger, barer, campingplatser och liknande som var glada över invasionen i sommar, dom boende som riskerade att bli sjuka var inte lika positiva, att resa ifrån dom ställen i Sverige med störst smittspridning till områden nästan helt utan smittspridning innebär enligt mig helt klart ökade risker, många av dom som kom hit blev också sjuka om manska tro på media, där beskrevs hur nästintill hela fotbollslag, grupper ifrån företag och annat insjuknade efter att ha festat runt här ute.

Men som tur var vistades ju många utomhus eftersom vädret var bra och det var nog mer det som gjorde att det inte blev värre än folks ansvarstagande.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Jag vill hävda att få uppfattar det som eftersträvansvärt att åka tätt tillsammans till jobbet. Det gör folk för att de är tvingade. Tror, att detta i storstäderna är ett riskmoment som FHM har duckat för. Alternativet att åka bil till city och behöva betala tull och cirka 50 kr i timmen i ett parkeringsgarage har inte alla råd med.

Hej

Mvh isan lover
Stureplansfolket är säkert ett problem men det fina med stureplansfolket är att de går att undvika ganska enkelt. Det är värre med t ex kollektivtrafiken om jag får vara tjatig. Gäller även vissa affärer.

Hej

Det var nog mest ägare till restauranger, barer, campingplatser och liknande som var glada över invasionen i sommar, dom boende som riskerade att bli sjuka var inte lika positiva, att resa ifrån dom ställen i Sverige med störst smittspridning till områden nästan helt utan smittspridning innebär enligt mig helt klart ökade risker, många av dom som kom hit blev också sjuka om manska tro på media, där beskrevs hur nästintill hela fotbollslag, grupper ifrån företag och annat insjuknade efter att ha festat runt här ute.

Men som tur var vistades ju många utomhus eftersom vädret var bra och det var nog mer det som gjorde att det inte blev värre än folks ansvarstagande.

Mvh isan lover
Ja vet inte hur det är hos dig, men för folket runt Smögen och Kungshamn är sommargästerna viktiga, utan dom blir det som i Thailändska turistområden.

Tillbaka
Topp