Corona viruset sprider sig

Frågan om munskydd är omtvistad vetenskapligt sett. Det finns så vitt jag vet ett trettiotal rapporter varav 3 säger att det inte går att påvisa någon nytta. Verkar som om nästan vem som helst kan skriva en vetenskaplig rapport i ämnet mot lämplig ersättning. Vad jag vet finns det inga nackdelar mer än att en del kan tänkas bli mer oförsiktiga. Detta är väl en allmänmänsklig synpunkt.

Jag tillhör den del av mänskligheten, som tror att munskydd gör nytta.

Ja vet inte hur det är hos dig, men för folket runt Smögen och Kungshamn är sommargästerna viktiga, utan dom blir det som i Thailändska turistområden.

Hej

Det är just det valet man står inför i hela världen, ska man prioritera företag, arbetstillfällen och ekonomin före folks hälsa och i värsta fall död, ett inte helt enkelt val men själv föredrar jag en kombination av dessa.

Mvh isan lover

Frågan om munskydd är omtvistad vetenskapligt sett. Det finns så vitt jag vet ett trettiotal rapporter varav 3 säger att det inte går att påvisa någon nytta. Verkar som om nästan vem som helst kan skriva en vetenskaplig rapport i ämnet mot lämplig ersättning. Vad jag vet finns det inga nackdelar mer än att en del kan tänkas bli mer oförsiktiga. Detta är väl en allmänmänsklig synpunkt.

Precis som med klimatet

Hej

Det är ju så här det ser ut när man gör vetenskapliga studier ändå är en del helt övertygade om motsatsen, skyddar mot virus gör det ju inte, möjligtvis hindrar det delvis att en redan smittad smittar andra och det är ju en liten vinst i sig.

Mvh isan lover

Det är väldigt stora skillnader där

Åtgärder mot Corona är relativt kortsiktiga och handlar ofta om att tillfälligt stå ut med en åtgärd

Åtgärder för klimatet är långsiktiga och permanenta
Jag tycker de lagar som regeringen försöker driva igenom nu, med Coronan som motiv, är rätt långtgående och permanenta tyvärr.
Kalla mig gärna konspiratorisk men jag gissar att de kan använda sig av lagar som förbjuder människor att träffas och gå utanför dörren till helt andra syften än vad som var tänkt. Ska ni demonstrera? Glöm det, vi har hört att ett nytt hemskt virus är på gång! Val? Nä vi skjuter nog på det med hänvisning till covid-22. Vi är sååå rädda om din hälsa förstår du så vi är beredda att göra avkall på samtliga dina grundlagsskyddade rättigheter men lita på oss, vi vill dig bara väl!
De har ju redan fått oss att acceptera att bli konstant övervakade med hänvisning till terrorism. Detta är nästa steg mot alla kommunisters våta dröm. Total kontroll över befolkningen.

Jag tycker de lagar som regeringen försöker driva igenom nu, med Coronan som motiv, är rätt långtgående och permanenta tyvärr.
Kalla mig gärna konspiratorisk men jag gissar att de kan använda sig av lagar som förbjuder människor att träffas och gå utanför dörren till helt andra syften än vad som var tänkt. Ska ni demonstrera? Glöm det, vi har hört att ett nytt hemskt virus är på gång! Val? Nä vi skjuter nog på det med hänvisning till covid-22. Vi är sååå rädda om din hälsa förstår du så vi är beredda att göra avkall på samtliga dina grundlagsskyddade rättigheter men lita på oss, vi vill dig bara väl!
De har ju redan fått oss att acceptera att bli konstant övervakade med hänvisning till terrorism. Detta är nästa steg mot alla kommunisters våta dröm. Total kontroll över befolkningen.
Ja du verkar helt tappat kontakten med verkligheten......

Jo, man har ju övergått till att skrika om hur många som är smittade istället för hur många som faktiskt dör. Vi har ingen aning om hur många som var smittade i våras eftersom endast de svårast sjuka blev testade och idag testar sig folk i parti och minut med en testmetod som förefaller ge slumpmässiga resultat.
Och man skriver hur många som lagts in på sjukhus istället för intensivvård eftersom det inte är samma tryck på intensivvården längre eftersom man kan behandla inom den vanliga vården.
Samma visa oavsett område, skrika högt och skapa rädsla eftersom det säljer.
Att titta på hur många som söker vård ger nog den bästa bilden av vart vi är på väg.
tester är ett opålitligt mått. Hur var det med Musk? 4 tester två positiva två negativa. Det väcker frågor om pålitlighet.
Dessutom är måttet med test stort beroende av kapacitet. Är det brist på testkapacitet så blir det undertal av den verkliga smittspridningen

Är du en av bröderna Fåglum? Ute å cyklar

Sedan att kan lagarna användas senare i andra syften. Lagar som är stiftade för att hantera en kris blir lätt kvar och kan användas i andra syften.

Om jag inte mins fel så tog väl fhm bort rekomendationen i Juli att inte resa mer än 2 timmar hemifrån, så då fanns ju inte den.
Och med en värld nedstängd så åker ju folk till dom Svenska turistmålen.
Även jag var ute och reste men när det blev folktätt drog jag på mig munskydd.

20200627_091356.jpg
Det här året har jag sett betydligt färre utländska turister. Ullared har blivit behagligt att besöka. skönt att slippa trängas när man är där.

Stureplansfolket är säkert ett problem men det fina med stureplansfolket är att de går att undvika ganska enkelt. Det är värre med t ex kollektivtrafiken om jag får vara tjatig. Gäller även vissa affärer.
Det är en gåta att det skall vara okej med stående i bussar. Bara tanken att det blir en hård inbromsning kan väcka frågetecken om det lämpliga. lägg sedan till pandemin.

Såg en liten text om studien. Det var visst en viss skyddseffekt men samtidigt inte så bra skydd som vissa tror.

Tillbaka
Topp