Corona viruset sprider sig

 
Hej

Just nu i den situation som råder i delar av Thailand så överlåter jag med varm hand åt PanPan att stå för det mesta av den positiva rapporteringen, just nu har jag lite svårt att se det positiva som han själv upplever.

Utvecklingen är oroande och dom möjliga scenarion som myndigheterna ser framför sig är tyvärr inte heller vidare positiva, jag blir själv mer orolig för varje dag som går nu när smittan även har dykt upp i vår provins Nong Khai,
många äldre släktingar och vänner där lär knappast överleva en covid-19 smitta utan vaccination.

Men att Thailand nu anslöt sig till Covax programmet var ju ändå något positivt.

Mvh isan lover
I Chonburi var högsta dagliga smittoantalet runt 636 på en dag nu, Chonburi har lika stort invånarantal som Stockholmsregionen.
Vi är inte i närheten ens av den smittan Sverige hade än.
Det ökar och är oroande men vs medborgarantal ligger vi under.
Här har nu införts utegångsförbud då man agerat snabbare än Sverige, 14 dagars lockdown så får se hur det utvecklas.
 
Senast ändrad:
Nåja, du var fruktansvärt positiv oavsett hur illa det såg ut i Sverige när det var som värst. Då drog du genast fram både optimistsabeln och lansen. Det fanns knappt ett vaccin i sikte men allt var frid och fröjd och flockimmuniteten skulle infinna sig snart.

Du har ju alltid varit optimistisk, förutom när covidsmittade stockholmare skulle invadera din sfär eller när covid närmar sig ”din” by.
Hej

När Sverige för 1 1/2 år sedan valde väg i pandemin var vi ju delvis ute på okänt vatten, ingen visste inledningsvis med säkerhet vad som var rätt eller fel o.s.v, I Sverige överlät man det mesta åt Folkhälsomyndigheten som fick ett stort inflytande, jag tyckte då att det var rätt att följa dom råd och direktiv som denna myndighet gav, det tycker jag fortsatt även om man med facit i hand alltid kan titta bakåt och önska att man hade gjort något annorlunda.

Det positiva med pandemin var väl att allmänheten fick upp ögonen för vilka konsekvenser alla skattesänkningar och nedskärningar hade inneburit för vård och omsorg i Sverige, det fick ju alla partier att hylla dom anställda i vården och utlova dom mer resurser, öka personalstyrkan och ge bättre betalt m.m Synd bara att det skulle behövas en pandemi för att folk skulle förstå hur dåligt förberedda utrustade vård och omsorg var, samt hur dålig vårt lands beredskap var på en pandemi.

Att jag har tyckt att folk borde följa dom direktiv Folkhälsomyndigheten gav och t.ex inte resa ifrån ställen med stor smittspridning till områden helt utan smittspridning på storhelger o.s.v skäms jag inte för alls.

Mvh isan lover
 
Hej

När Sverige för 1 1/2 år sedan valde väg i pandemin var vi ju delvis ute på okänt vatten, ingen visste inledningsvis med säkerhet vad som var rätt eller fel o.s.v, I Sverige överlät man det mesta åt Folkhälsomyndigheten som fick ett stort inflytande, jag tyckte då att det var rätt att följa dom råd och direktiv som denna myndighet gav, det tycker jag fortsatt även om man med facit i hand alltid kan titta bakåt och önska att man hade gjort något annorlunda.

Det positiva med pandemin var väl att allmänheten fick upp ögonen för vilka konsekvenser alla skattesänkningar och nedskärningar hade inneburit för vård och omsorg i Sverige, det fick ju alla partier att hylla dom anställda i vården och utlova dom mer resurser, öka personalstyrkan och ge bättre betalt m.m Synd bara att det skulle behövas en pandemi för att folk skulle förstå hur dåligt förberedda utrustade vård och omsorg var, samt hur dålig vårt lands beredskap var på en pandemi.

Att jag har tyckt att folk borde följa dom direktiv Folkhälsomyndigheten gav och t.ex inte resa ifrån ställen med stor smittspridning till områden helt utan smittspridning på storhelger o.s.v skäms jag inte för alls.

Mvh isan lover

Även jag anser att det var rätt att hålla Sverige öppet.
Jag ser däremot ingenting som kräver skattehöjningar. MP, C och V hade löst den ekonomiska frågan genom att tvångsimportera varenda människa från MENA länderna.

Du har däremot rätt i att antal skattekronor in skulle behövas, men då genom att fler bidrar och inte nyttjar skattepengarna.
 
Där jag jobbar så är man tvungen att vara hemma med minsta symtom, feberkontroll var morgon.
Vi har haft ovanlig hög frånvaro på jobbet sen covid kom. Ovanligt många som vabbar bla.
Vi har tvärtom haft hög tillvaro. Svaret är nog att våra medarbetare kan utföra jobbet hemifrån. Min familj har aldrig varit så friska som under pandemin. Något att lära sig ifrån.
 
Det är mycket som talar för att flertalet som dör eller blir allvarligt sjuka av C19 är allmänt skröpliga eller har en bakomliggande metabol sjukdom. I de unga åldrarna är det ytterst få som har hunnit bli metabolt sjuka. Symptomen, som högt blodtryck, sockersjuka, åderförfettning etc. kommer ju först högre upp i åldrarna.

I Sverige har nu närmare 1/3 av alla upp till 20 år varit sjuka i C19. I den åldersgruppen är nog närmast ingen vaccinerad och antalet som har akutvårdats eller avlidit lär nästan inte vara mätbart.
Så här ser det ut i siffror

D5C1102D-55D7-47CD-88DE-C9C89ECA6702.png
 
Hej

Just nu i den situation som råder i delar av Thailand så överlåter jag med varm hand åt PanPan att stå för det mesta av den positiva rapporteringen, just nu har jag lite svårt att se det positiva som han själv upplever.

Utvecklingen är oroande och dom möjliga scenarion som myndigheterna ser framför sig är tyvärr inte heller vidare positiva, jag blir själv mer orolig för varje dag som går nu när smittan även har dykt upp i vår provins Nong Khai,
många äldre släktingar och vänner där lär knappast överleva en covid-19 smitta utan vaccination.

Men att Thailand nu anslöt sig till Covax programmet var ju ändå något positivt.

Mvh isan lover
Kan väl tillägga att där jag bor är man livrädda. Hundra % har mask, så var det inte för några veckor sedan.
 
Vi har tvärtom haft hög tillvaro. Svaret är nog att våra medarbetare kan utföra jobbet hemifrån. Min familj har aldrig varit så friska som under pandemin. Något att lära sig ifrån.
Hej

Samma här i vår region, vare sig vanlig influensa, vinterkräksjuka eller förkylningar har knappast förekommit under 17 månader tack vare att alla som har haft syptom har hållit sig hemma, att man hsr använt handsprit och hållit distans o.s.v.

Mvh isan lover
 
Hej

Under torsdagen rapporterades 13 655 nya coronafall och 87 dödsfall i Thailand.


Mvh isan lover
 
Hej

Fortsatt bra skydd även mot Deltavarianten med Pfizers vaccin, klart sämre skydd med Astra Zenecas vaccin.


MANNE BERGGREN WIKLUND
01:14
Två doser av Pfizer-Biontechs och Astra Zenecas covidvaccin skyddar mot deltavarianten, men är inte lika effektiva som mot den tidigare dominerande alphavarianten, visar en ny studie som har publicerats i New England Journal of Medicine.
Två doser av Pfizer-Biontechs vaccin skyddar till 88 procent mot att få symtom av deltavarianten, jämfört med 67 procent för Astra Zeneca-vaccinet.
Delta är nu den variant av coronaviruset som dominerar i världen. (T
T)

Mvh isan lover
 
Hej

Bättre sent än aldrig heter det ju och först nu har Thailand beslutat sig för att ansluta sig till Covax som är FN.s vaccinationsprogram, anledningen till att Thailand nu väljer att gå med är deras misslyckade försök att skaffa tillräckligt med vaccin på egen hand.


Mvh isan lover
Läser man Bangkok Post är det inte klart att gå med i Covax programmet.
Man ska börja föra samtal om att få gå med.
Det är ingen garanti att Thailand får gå med.
Kostnaden för att få vara med bedömdes vara för hög tidigare.
Får dom gå med är det att betala vaccin i förskott och ingen leverans förrän nästa år.



prepared to hold talks to join the Covax global vaccine sharing scheme.
 
Nåja, du var fruktansvärt positiv oavsett hur illa det såg ut i Sverige när det var som värst. Då drog du genast fram både optimistsabeln och lansen. Det fanns knappt ett vaccin i sikte men allt var frid och fröjd och flockimmuniteten skulle infinna sig snart.

Du har ju alltid varit optimistisk, förutom när covidsmittade stockholmare skulle invadera din sfär eller när covid närmar sig ”din” by.
Ja, tyvärr har du helt rätt. Vägen IL vandrar har många 180 graders vinklar, beroende på vem som sade nåt!
 

Det positiva med pandemin var väl att allmänheten fick upp ögonen för vilka konsekvenser alla skattesänkningar och nedskärningar hade inneburit för vård och omsorg i Sverige, det fick ju alla partier att hylla dom anställda i vården och utlova dom mer resurser, öka personalstyrkan och ge bättre betalt m.m Synd bara att det skulle behövas en pandemi för att folk skulle förstå hur dåligt förberedda utrustade vård och omsorg var, samt hur dålig vårt lands beredskap var på en pandemi.


Mvh isan lover
Din analys borde kontrolleras i mellanstadiet och tror att de klarar av det bättre än du!

Resurser idag satsas på invandring som du antagligen vet. Behövs inte en Einstein för att klura ut det. Har inget att göra med skattesänkningar i landet med världens högsta skatter utan visar på den impotenta regering Sverige har. Det gäller att prioritera vad pengarna ska spenderas på! Egentligen inte så svårt om viljan finns. Sverige med sossarna har kommit in i en återvändsgränd som det finns ingen utgång från. T.ex ges bidrag till illegala vistandes i Sverige. Illegala får sjukvård, tandvård m.m. Varför ska de lämna Sverige då när de redan får de flesta förmånerna?

Polisen borde få uppdrag att kolla folk och utvisa de illegala, vilket de inte får göra idag.

Se till att de lagar som gäller får verkställighet så kanske pengarna räcker till utan skattehöjningar, kanske räcker till att sänka bördan på de som betalar för kalaset. Ffa är det viljan som har saknats hos riksdagspartierna att ta tag i problemet.

Höja skatten när staten redan har stora resurser är ingen lösning utan att de drar huvudet ur arslet och vågar se sanningen.
 
Läser man Bangkok Post är det inte klart att gå med i Covax programmet.
Man ska börja föra samtal om att få gå med.
Det är ingen garanti att Thailand får gå med.
Kostnaden för att få vara med bedömdes vara för hög tidigare.
Får dom gå med är det att betala vaccin i förskott och ingen leverans förrän nästa år.



prepared to hold talks to join the Covax global vaccine sharing scheme.
Tja, det ger inga pengar vid sidan om som är tveksamt, antagligen. Därför har Thailand missat sin chans att rädda turistnäringen när korruptionen var viktigare än att ta hand om befolkningen!

Jävla as!
 
Din analys borde kontrolleras i mellanstadiet och tror att de klarar av det bättre än du!

Resurser idag satsas på invandring som du antagligen vet. Behövs inte en Einstein för att klura ut det. Har inget att göra med skattesänkningar i landet med världens högsta skatter utan visar på den impotenta regering Sverige har. Det gäller att prioritera vad pengarna ska spenderas på! Egentligen inte så svårt om viljan finns. Sverige med sossarna har kommit in i en återvändsgränd som det finns ingen utgång från. T.ex ges bidrag till illegala vistandes i Sverige. Illegala får sjukvård, tandvård m.m. Varför ska de lämna Sverige då när de redan får de flesta förmånerna?

Polisen borde få uppdrag att kolla folk och utvisa de illegala, vilket de inte får göra idag.

Se till att de lagar som gäller får verkställighet så kanske pengarna räcker till utan skattehöjningar, kanske räcker till att sänka bördan på de som betalar för kalaset. Ffa är det viljan som har saknats hos riksdagspartierna att ta tag i problemet.

Höja skatten när staten redan har stora resurser är ingen lösning utan att de drar huvudet ur arslet och vågar se sanningen.
Hej

Du går naturligtvis gärna fortsätta hävda att skattesänkningar och minskade skatteintäkter inte påverkar nivån på den service och kvalitet vård, omsorg och skola kan hålla.

Men jag tror att mellanstadie eleverna genomskådar dig, självklart påverkade bristen på skyddsutrustning, brist på IVA platser, brist på behörig personal och vår dåliga beredskap för en pandemi utfallet.

Mvh isan lover
 
Hej

Du går naturligtvis gärna fortsätta hävda att skattesänkningar och minskade skatteintäkter inte påverkar nivån på den service och kvalitet vård, omsorg och skola kan hålla.

Men jag tror att mellanstadie eleverna genomskådar dig, självklart påverkade bristen på skyddsutrustning, brist på IVA platser, brist på behörig personal och vår dåliga beredskap för en pandemi utfallet.

Mvh isan lover

Ska vi föda 20miljoner till så behöver skatten ligga på 170%
 
Hej

Du går naturligtvis gärna fortsätta hävda att skattesänkningar och minskade skatteintäkter inte påverkar nivån på den service och kvalitet vård, omsorg och skola kan hålla.

Men jag tror att mellanstadie eleverna genomskådar dig, självklart påverkade bristen på skyddsutrustning, brist på IVA platser, brist på behörig personal och vår dåliga beredskap för en pandemi utfallet.

Mvh isan lover
Ska vi föda 20miljoner till så behöver skatten ligga på 170%
Fast det är ju inga problem enligt IL han betalar ju gärna mer i skatt.

Här kommer bankgiro nummer;

Skatteverket; 5050-1055

Vi förväntar oss en kopia på kvittot!

För det är väl inte någon annan som ska betala? Som vanligt....
 
 
 
Tillbaka
Topp