Corona viruset sprider sig

Demokrati i Sverige var för mej något som var förr i tiden, i dag är för mej demokrati i Sverige att ta emot så många flyktingar som möjligt och dela med dom de vi förr kunde dela med dom svenskar som behövde. Vist vi kan hjälpa men som de är nu så tycker JA att vi borde bry oss mera om våra egna sen kan vi hjälpa andra

Ett av skälen till att det verkar gått långsamt är att vissa grupper kunnat gå före i systemet. Inte bara läkare utan även varje polis och sannolikt även andra grupper fick, vad jag förstår, ett antal vaccinationer i syfte att även deras familjer skulle kunna skyddas. Många i Bangkok kommer utifrån och har alltså kunnat passa vaccin vidare till vem de än önskat, tills kvoten uppfyllts.
Även äldre har "använts" då det tidigare räckte med att ledsaga denne, den äldre uppgav att ledsagarna hjälpte/bodde tillsammans så gavs även de vaccin. Liknande med taxi/mc-taxis som gick före kön på walk-ins.

Har man fru eller vänner som arbetar i företag, t.ex. kontorsanställda, har det varit tämligen enkelt att bli erbjuden vaccin.
Anställda enligt socialförsäkringssystemet, särskilt i storbangkok, har räknats som prio 1 för att rädda vad som kan av ekonomin. Kontrollen från myndigheter har inte varit intressant utan med endast en kopia på passet har även vi faranger under 60/riskgrupp haft öppet mål den vägen.
Företag har kunnat registrera vilt alltså, det innebär inte färre vaccinerade men det tar längre tid med vaccinationsplanen.

Man kan moralisera över hur vissa inklusive mig själv kan skaffa sig förmåner, likväl som man kan moralisera över korruptionen. Men när det kommer till kritan så ger de flesta några sedlar till bylingen för att slippa problem vare sig vi gillar det eller inte. För egen del hade jag planerat för att ta Covid den naturliga vägen men utvecklingen här i det mörkröda, med fyllda sjukhus, fick mig att acceptera en AZ. Thailand i ett nötskal alltså och bor man här är det nog väl känt bland de flesta.

/ SatanG

Vill ha och vill ha. Kan du ge mig en Mercedes? Oberoende vilket vaccin man får så får man va nöjd med det lilla ibland. De faranger i norr får Sinovac som första och AZ som andra enligt information på nätet. Jag får AZ som första och andra. Ger bättre skydd än ingenting antar jag. Nästa år så kommer Moderna vaccin på privata sjukhus och jag kan tänka mig en tredje dos då som jag får betala för.

Är jävligt trött på negativa uttalande om Thailand. Passar det inte att vara här med de villkor som gäller så är det bara att åka hem!

Ja det är så korten ligger fn.
Q4 kommer 3.5 M Moderna och 20M Pfizer och mer i Q1.

/ SatanG

Ni som tycker att Sverige ska skicka vaccin till svenskar i Thailand ställer orimliga krav. Det finns svenskar i många andra länder också och skickar man till Thailand så blir det många andra länder som det ska skickas till. Sverige gör det enda rätta som ger överskottsvaccin till Covax.

Lite egoistiskt att kräva att Sverige ska ta hand om oss i Thailand.

I år betalar Pensionsmyndigheten ut pension till omkring 160 000 personer bosatta i mer än 170 länder.

Totalt 660.000 svenskar bor utomlands.
7% av befolkningen.

I år betalar Pensionsmyndigheten ut pension till omkring 160 000 personer bosatta i mer än 170 länder.

Totalt 660.000 svenskar bor utomlands.
7% av befolkningen.
Går det att hitta vilka länder som flest utbetalningar går till? Jag skulle tro att det inte är Thailand/Filippinerna/Spanien/Portugal som ligger i topp?

Tillbaka
Topp