Corona viruset sprider sig

Du verkar ha lätt för att bli smittad och även smitta andra.

Antalet smittade i Skandinavien per miljon innevånare ligger väldigt högt i internationell statistik och någon flockimmunitet blev det inte heller som utlovat.
Hej

Ja det är många som blev förkylda här, speciellt när Omikron slog till, ja det är möjligt att man har ett dåligt immunförsvar om man har haft en konstaterad covid-19 smitta under dom dryga två år coronaviruset har härjat.

Men själv tror jag inte att det är så unikt med att ha blivit smittad en gång för oss som har genomgått pandemin här i Sverige, här har ju samhället hållit öppet, skolorna har inte stängts, idrottslagen har tränat, arbetsplatserna har varit öppna och vi har kunnat gå på restaurang och barer m.m nästan som vanligt.

Möjligt att jag skulle ha kunnat slippa att bli förkyld om jag hade använt mask men det är aldrig något jag ens har övervägt, en förkylning eller influensa ska ju en i övrigt frisk människa kunna klara av, nästan alla jag känner här i Sverige har haft covid-19 en gång eller flera.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ja det är många som blev förkylda här, speciellt när Omikron slog till, ja det är möjligt att man har ett dåligt immunförsvar om man har haft en konstaterad covid-19 smitta under dom dryga två år coronaviruset har härjat.

Men själv tror jag inte att det är så unikt med att ha blivit smittad en gång för oss som har genomgått pandemin här i Sverige, här har ju samhället hållit öppet, skolorna har inte stängts, idrottslagen har tränat, arbetsplatserna har varit öppna och vi har kunnat gå på restaurang och barer m.m nästan som vanligt.

Möjligt att jag skulle ha kunnat slippa att bli förkyld om jag hade använt mask men det är aldrig något jag ens har övervägt, en förkylning eller influensa ska ju en i övrigt frisk människa kunna klara av, nästan alla jag känner här i Sverige har haft covid-19 en gång eller flera.

Mvh isan lover
Förkylning? Du hade kanske sluppit att få Corona och att sprida vidare Corona. Anser du nu att Corona bara är en förkylning???

Förkylning? Du hade kanske sluppit att få Corona och att sprida vidare Corona. Anser du nu att Corona bara är en förkylning???
Hej

Vet inte hur det är hos dig men här har i princip alla som träffar andra människor haft covid-19, chansen att jag skulle ha sluppit undan Omikron som ungdomstränare är nog nästintill obefintlig, är mer förvånad över att jag inte fick
Covid-19 tidigare.

Ja för min del var Omikron lindrigare än en influensa och mer lik en vanlig förkylning, en del vet nog knappast om dom har haft Omikron eller ej, den gav ju så milda symptom.

Mvh isan lover

Hej

Vet inte hur det är hos dig men här har i princip alla som träffar andra människor haft covid-19, chansen att jag skulle ha sluppit undan Omikron som ungdomstränare är nog nästintill obefintlig, är mer förvånad över att jag inte fick
Covid-19 tidigare.

Ja för min del var Omikron lindrigare än en influensa och mer lik en vanlig förkylning, en del vet nog knappast om dom har haft Omikron eller ej, den gav ju så milda symptom.

Mvh isan lover
Ja med tanke på att du inte följde restriktionerna så är vi alla förvånade. Du hade "tur" som inte dog och hur många du kanske har smittat det vet vi inte....

Man måste följa expertmyndigheternas rekommendation, det gäller både förhållningsregler samt vaccination. Allt annat är osolidariskt..,.

D
Ja immunförsvaret är viktigt och vaccin kan lika gärna rubba immunförsvaret som att stärka försvaret.

Nu spelar det nästan ingen roll då skyddet är helt borta efter 6-8 månader och nya virus finns ännu inget vaccin emot.

Vete sjutton om ens Pfizer och Moderna lägger så mycket resurser längre på en produkt ingen köper längre.

Undra hur många länder som tänker lägga miljarder på något vaccin igen?
Det går utmärkt att leva utan vaccin. Forskare anställda av div läkemedelsboöag kommer däremot även fortsättningsvis att plädera för vaccindos nr 4,5 ,6 osv , De har ju precis som läkemedelsbolagen sin inkomst av detta, ni som bor eller har koppling till framförallt Thailand har väl lärt Er att det är inkomsten framför allt som avgör intresset, vaccinet har gjort många oehört rika

Ja med tanke på att du inte följde restriktionerna så är vi alla förvånade. Du hade "tur" som inte dog och hur många du kanske har smittat det vet vi inte....

Man måste följa expertmyndigheternas rekommendation, det gäller både förhållningsregler samt vaccination. Allt annat är osolidariskt..,.
Föredrar att använda min egen skalle, inte gå i flocken

Hej

Ja vi har varit mycket noga med att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer här både inom skola, idrotten och på arbetsplatserna, det kanske är en anledning till att det har gått såpass bra som det har gjort, men någon rekommendation om mask har mig veterligen aldrig funnits mer än en period inom kollektivtrafiken.

Mvh isan lover

Antar att ni glatt vaccinerar era unga söner om familjen skall kunna besöka Thailand? :sick:

artikel2-1024x521.jpg

Bild 3. Visar de som vaccinerats med Pfizers vaccin och här redovisas också åldersgrupper, 12-15 år och 16-17 år. För åldersgrupperna 18-24 år och uppåt är det ingen större skillnad med Pfizers och Modernas vaccin. Ökningen är fortfarande 30 gånger för åldersgruppen 18- 24 år och följer samma mönster som för Moderna i de övre åldersgrupperna. Men för åldersgruppen 12-15 år är det mer än 133 gånger så många pojkar som drabbas av myokardit mot normalt innan vaccinationerna startade. Istället för 4/miljon/år blir det 534 fall/miljon/år ≈ 1 fall på 2000 pojkar. En mycket stor skillnad.

Antar att ni glatt vaccinerar era unga söner om familjen skall kunna besöka Thailand? :sick:

artikel2-1024x521.jpg

Bild 3. Visar de som vaccinerats med Pfizers vaccin och här redovisas också åldersgrupper, 12-15 år och 16-17 år. För åldersgrupperna 18-24 år och uppåt är det ingen större skillnad med Pfizers och Modernas vaccin. Ökningen är fortfarande 30 gånger för åldersgruppen 18- 24 år och följer samma mönster som för Moderna i de övre åldersgrupperna. Men för åldersgruppen 12-15 år är det mer än 133 gånger så många pojkar som drabbas av myokardit mot normalt innan vaccinationerna startade. Istället för 4/miljon/år blir det 534 fall/miljon/år ≈ 1 fall på 2000 pojkar. En mycket stor skillnad.

Länka nu till den riktiga studien som vi gick igenom för några månader sedan... Så alla får läsa den..

Hej

Dom som inte bär mask har förmodligen varit förkylda många gånger tidigare i livet och ser inte med oro på att bli det igen, många är ju dessutom vaccinerade och har redan haft covid-19, så vi får lära oss leva med covid-19 precis på samma sätt som med förkylning, influensa, vinterkräksjuka m.m, förmodligen innebär smitta dessutom att immunförsvaret stärks och det ser nog många som positivt.

Mvh isan lover
Trots detta så är det många som årligen tar si spruta mot förkylning, varför det? Och vad <deleted> är "vinterkräksjuka", drabbas enbart svenskar av detta?

Trots detta så är det många som årligen tar si spruta mot förkylning, varför det? Och vad <deleted> är "vinterkräksjuka", drabbas enbart svenskar av detta?
Hej

Dom flesta inklusive mig själv litar väl mer på experter och Hälsomyndigheter än tyckare hemma i stugorna, så därför kommer dom flesta nog att fortsätta ta dom vaccinationer som rekommenderas.

Vad det gäller vinterkräksjukan så har jag personligen aldrig drabbats av den, men det är ju något som brukar dyka upp årligen och skrivas om i media, hur utbredd denna är vet jag faktiskt inte.

Mvh isan lover

Hej

Prayuth säger att det inte finns några planer på att släppa kravet på att bära munskydd. Detta är ju något som turistbranschen har krävt ett tag nu och som landets Hälsominister Anutin har varit positiv till.

Prayuth bad tvärtom sin talesperson att betona för invånarna att det fortfarande var ”ett nödvändigt beteende” att bära mask.

Mvh isan lover

Hej

Dom flesta inklusive mig själv litar väl mer på experter och Hälsomyndigheter än tyckare hemma i stugorna, så därför kommer dom flesta nog att fortsätta ta dom vaccinationer som rekommenderas.

Vad det gäller vinterkräksjukan så har jag personligen aldrig drabbats av den, men det är ju något som brukar dyka upp årligen och skrivas om i media, hur utbredd denna är vet jag faktiskt inte.

Mvh isan lover
Nu finns det tiotusentals experter i andra länder som kommit fram till andra slutsatser än de svenska experter som får sin röst hörd i Expressen och Aftonbladet.

FHM är ingen hälsomyndighet som nått någon internationell berömmelse.
I stort sett tvärtom efter första 18 månaderna.

Skynda dig ta de vaccin som fortfarande finns i lager.

Länka nu till den riktiga studien som vi gick igenom för några månader sedan... Så alla får läsa den..
Räcker det inte med de referenser som S Blomberg anger?

Rörande den grafiska sammanställningen ovan för den som inte orkar läsa Blombergs artikel:

"Nedan ser vi en grafisk sammanställning av de data som lämnats ut av CDC (Center for Disease Control i USA ) om myokardit/perikardit hos personer 12-49 år. Båda graferna är hämtade från LäkarUppropets hemsida [7]."

REFERENSER:

1. Dr Peter McCullough with Joe Rogan – The Joe Rogan Experience #1747

2. Carsten Tschöpe et al. Management of Myocarditis-Related Cardiomyopathy in Adults. Circ Res 2019 May 24;124(11): 1568-1583

3. Israel reports link between rare cases of heart inflammation and COVID-19 vaccination in young men

4. https://www.gov.il/en/departments/news/01062021-03

5. https://www.cdc.gov/vaccines/acip/meetings/downloads/slides-2021-08-30/03-COVID-Su-508.pdf

6. Epidemiology of Acute Myocarditis/Pericarditis in Hong Kong Adolescents Following Comirnaty Vaccination - PubMed

7. All vaccinering av unga i Sverige bör omedelbart avbrytas då en ny studie från USA visar kraftigt förhöjd risk för myokardit och perimyokardit – Läkaruppropet

8. Användningen av Modernas vaccin mot covid-19 pausas för alla som är födda 1991 och senare — Folkhälsomyndigheten

9. Allison Krug, et al. BNT162b2 Vaccine-Associated Mys/Pericarditis in Adolescents: A Stratisfied Risk-Benefit Analysis. Eur J Clin Invest 2022 May; e13759. Published online 2022 Mar 4. PMID: 35156705

BNT162b2 Vaccine‐Associated Myo/Pericarditis in Adolescents: A Stratified Risk‐Benefit Analysis

"... Professor Peter McCullough, som är USAs mest meriterade kardiolog, med mer än 650 publicerade vetenskapliga artiklar, har berättat att han under det senaste året på sin mottagning i Dallas, Texas, behandlat mängder av unga människor med myokardit/perikardit. Enligt honom drabbas nu c.a 25% av dessa unga patienter med myokardit/perikardit av hjärtsvikt och måste behandlas med hjärtsviktsmediciner [1], vilket normalt är förbehållet svårt hjärtsjuka gamla patienter. Det är inte ovanligt med dubbelt så stora hjärtan [1] i dessa fall och enligt hans bedömning kan 25% av dessa unga människor i framtiden komma att behöva hjärttransplantation eller få en defibrillator inopererad [1]. Om prof. Peter McCulloughs förutsägelser är korrekta skulle detta innebära att kanske 300 barn per år skulle behöva operera in en defibrillator (ICD) eller hjärttransplanteras – i Sverige. Hans uttalande bör då jämföras med vaccinförsäljaren Matti Sällbergs propaganda om det ”milda” sjukdomsförloppet på TV och i tidningar. "

Nu finns det tiotusentals experter i andra länder som kommit fram till andra slutsatser än de svenska experter som får sin röst hörd i Expressen och Aftonbladet.

FHM är ingen hälsomyndighet som nått någon internationell berömmelse.
I stort sett tvärtom efter första 18 månaderna.

Skynda dig ta de vaccin som fortfarande finns i lager.
Hej

Skrivit av en som sannolikt har tagit fler vaccinsprutor än mig själv.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Nox
Hej

Skrivit av en som sannolikt har tagit fler vaccinsprutor än mig själv.

Mvh isan lover
Ja, finns inget alternativ om man vill resa.

Tre doser för ett Vaxcertph är det enda som räknas.
Fick visa upp bevis igår för att få komma ombord på färjor och bussar.
Utan dessa krav hade jag aldrig tagit sista dosen.
Kanske inte heller två första.

Majoriteten här är ovaccinerade och har klarat sig mycket bra.
En liten snuva i januari och sen var alla immuna mot Omicron.

Ja, finns inget alternativ om man vill resa.

Tre doser för ett Vaxcertph är det enda som räknas.
Fick visa upp bevis igår för att få komma ombord på färjor och bussar.
Utan dessa krav hade jag aldrig tagit sista dosen.
Kanske inte heller två första.

Majoriteten här är ovaccinerade och har klarat sig mycket bra.
En liten snuva i januari och sen var alla immuna mot Omicron.
Hej

Ja Omikron är inte något att oroa sig för, men ändå propagerar du stenhårt för munskydd?

Använde du munskydd före pandemin också för att skydda dig mot förkylningar?

Vi får bara hoppas att det inte uppstår nya och värre mutationer.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Nox
Hej

Ja Omikron är inte något att oroa sig för, men ändå propagerar du stenhårt för munskydd?

Använde du munskydd före pandemin också för att skydda dig mot förkylningar?

Vi får bara hoppas att det inte uppstår nya och värre mutationer.

Mvh isan lover
Jag propagerar inte stenhårt för munskydd men är övertygad att det bromsar smittspridning som du inte förstår.

Håll avstånd, sprita och tvätta händerna ofta samt använd munskydd är mycket bra och billiga råd som även du borde använda och ta till dig.

Bra mycket billigare och fungerar som en broms mot Omicron som inte vaccin gör.

DOH i Filippinerna brukar använda Europa som dåligt exempel mot smittspridning.
Dom har inte fel.

Jag propagerar inte stenhårt för munskydd men är övertygad att det bromsar smittspridning som du inte förstår.

Håll avstånd, sprita och tvätta händerna ofta samt använd munskydd är mycket bra och billiga råd som även du borde använda och ta till dig.

Bra mycket billigare och fungerar som en broms mot Omicron som inte vaccin gör.

DOH i Filippinerna brukar använda Europa som dåligt exempel mot smittspridning.
Dom har inte fel.
Hej

Så hela världen borde tvingas använda munskydd för att hindra folk att i mindre grad smitta varandra med förkylning?

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp