Corona viruset sprider sig

Blir ett spännande resa hem med lufthansa då de ställt in en massa flyg pga coronan, Bara vi kommer till mellanlandningen i Munchen så tror jag att det löser sig. Med tåg och båt i värsta fall sista biten. En kompis till oss åkte från Albanien till landvetter i veckan och det tog två dagar med strul och bagaget är borta.

Hej

Ja så länge det handlar om milda varianter som bara leder till några dagars influensa eller förkylning finns det ju ingen större anledning till oro, att börja isolera folk i fältsjukhus igen vore nog en dålig idé, likaså att stänga skolor igen, vi får hoppas att det inte blir så.

Mvh isan lover
Bara för att du nu inte blev allvarligt sjuk så är det fortsatt många som blir det och dör.
Många länder som börjar få problem igen pga överbelastade sjukhus.
Även Sverige så gick ansvarig minister ut veckan som var med att man kommer införa mask krav igen inom vissa inrättningar i flera regioner.
Även vid första covid varianten var det vanligare med förkylningssymptom än allvarlig sjukdom.

Frankrike går in på sin sjunde våg av pandemin skriver Le Monde. Sedan i början på juli har det skett en kraftig uppgång av antalet nya bekräftade fall men även sjukhusinläggningar och dödsfall.

Antalet smittade i covid-19 ökar i Europa. Runt 880 000 covidfall har rapporterats in i Frankrike den senaste veckan, rapporterar Dagens Nyheter med hänvisning till siffror från WHO.

Första veckan i juni låg den siffran på 160 000 bekräftade fall. Även i Italien har smittan ökat den senaste veckan då 600 000 nya fall har rapporterats in.

Bara för att du nu inte blev allvarligt sjuk så är det fortsatt många som blir det och dör.
Många länder som börjar få problem igen pga överbelastade sjukhus.
Även Sverige så gick ansvarig minister ut veckan som var med att man kommer införa mask krav igen inom vissa inrättningar i flera regioner.
Även vid första covid varianten var det vanligare med förkylningssymptom än allvarlig sjukdom.
Hej

Ja ta på er maskerna igen om ni är oroliga, själv känner jag ingen oro alls och ser med lugn på även på denna covid våg, men jag håller med om att även influensa symptom kan vara farligt för människor med nedsatt immunförsvar och underliggande sjukkdomar.

Mvh isan lover

Hej

Ja ta på er maskerna igen om ni är oroliga, själv känner jag ingen oro alls och ser med lugn på även på denna covid våg, men jag håller med om att även influensa symptom kan vara farligt för människor med nedsatt immunförsvar och underliggande sjukkdomar.

Mvh isan lover
Jag har inte skrivit nåt om orolig utan vad som sker och då inte omöjligt att det blir striktare även i Sverige, vissa regioner har ju redan återinfört maskkrav vid vårdinrättningar.
Och då spelar det ingen roll om du känner oro eller ej, du får rätta dig efter fhm, fast det gör du ju bara när det passar dig.

Jag har inte skrivit nåt om orolig utan vad som sker och då inte omöjligt att det blir striktare även i Sverige, vissa regioner har ju redan återinfört maskkrav vid vårdinrättningar.
Och då spelar det ingen roll om du känner oro eller ej, du får rätta dig efter fhm, fast det gör du ju bara när det passar dig.
Hej

Vad jag har förstått så har personalen inom vården aldrig slutat använda mask, dom har använt mask vid nära kontakt med patienter och vårdtagare hela tiden, så fungerar det åtminstone här på kusten.

Mvh isan lover

Hej

Vad jag har förstått så har personalen inom vården aldrig slutat använda mask, dom har använt mask vid nära kontakt med patienter och vårdtagare hela tiden, så fungerar det åtminstone här på kusten.

Mvh isan lover
Beror kanske på region.

Flera regioner har återinfört munskyddskrav inom vården.

Hej

Det är väntat med ökad smittspridning i höst, det är ju precis det scenario som experterna har sagt att vi kan förvänta oss och som vi kommer att få vänja oss vid, coronaviruset spås ju bli kvar som en influensa i framtiden.

Mvh isan lover

På min vårdcentral så ger de en mask vid kassan när man kommer dit. Mask på med alla kontakter på vårdcentralen.
Hej

Att använda mask inom vård och äldreomsorg, speciellt vid nära kontakt tycker jag är bra, riktigt gamla och sjuka bör man nog skydda så bra man kan ifrån både förkylningar, influensor och numera covid-19.

Mvh isan lover

Har just pratat men den mest meriterade experten på virus som tror att BA5 kan bli mycket mer spridd än tidigare varianter.
Dessutom finns inga vacciner som ger något skydd.
Att ta ytterligare vaccin eller doser fyller ingen funktion alls förrän det kommer ett helt nytt vaccin.

Restriktioner och råd som tidigare fanns bör folk ta till sig igen.
Håll avstånd, inte skaka hand och kramas med andra, handhygien mm.

Han tror att spridningen redan är för utbredd och inte går att undvika för någon.

Tillbaka
Topp