Corona viruset sprider sig

Ja ok, frugan var positiv idag efter nästest isf saliv.
Rimligt, grabbarna har redan sannolikt gått igenom den nyss, risiga med feber och huvudvärk en dag.
Känner själv bara minimala symptom, än så länge.
Försöker tänka ut något som man kan tröstköpa åt en själv, alternativ besöka någon dryg granne eller nåt :)

/ SatanG

Ja ok, frugan var positiv idag efter nästest isf saliv.
Rimligt, grabbarna har redan sannolikt gått igenom den nyss, risiga med feber och huvudvärk en dag.
Känner själv bara minimala symptom, än så länge.
Försöker tänka ut något som man kan tröstköpa åt en själv, alternativ besöka någon dryg granne eller nåt :)

/ SatanG

Maha Sarakham har jag hört är trevligt

Tycker man ser folk hosta & nysa precis överallt, dom allra flesta använder munskydd.
Om det är C-19 eller nån vanlig flunsa är ju svårt att veta. I princip sambons alla släktingar vi mött sista veckan hostar,men dom skrattar då jag frågar om Covid,falangen är rädd säger dom.

Tycker man ser folk hosta & nysa precis överallt, dom allra flesta använder munskydd.
Om det är C-19 eller nån vanlig flunsa är ju svårt att veta. I princip sambons alla släktingar vi mött sista veckan hostar,men dom skrattar då jag frågar om Covid,falangen är rädd säger dom.
Massor med folk i vår by som hostar och nyser, ingen har testat positivt på vårdcentralen, och jag vet 6 st som testat sig , ingen Covid utan en vanlig Bonnförkylning

Massor med folk i vår by som hostar och nyser, ingen har testat positivt på vårdcentralen, och jag vet 6 st som testat sig , ingen Covid utan en vanlig Bonnförkylning

Både och antagligen, idag visade mitt test positivt och i förrgår var frugan positiv.
I fredags var min 6-åring sjuk, sannolikt Covid, hög spridning i klassen där även läraren blev däckad så de stängde ner klassen mån-tis.
Här förväntas det peaka i slutet på Aug enligt någon expert.

/ SatanG

Både och antagligen, idag visade mitt test positivt och i förrgår var frugan positiv.
I fredags var min 6-åring sjuk, sannolikt Covid, hög spridning i klassen där även läraren blev däckad så de stängde ner klassen mån-tis.
Här förväntas det peaka i slutet på Aug enligt någon expert.

/ SatanG
Ja det verkar som om testerna inte är så träffsäkra, är du sjuk då ?

Smittotalen sjunker något igen här i Skåne, enligt nyheterna igår. Hoppas att den trenden håller i sig men det är nog tveksamt.
Ja, här kan man inte lova någonting bestämt, men här i väster är det en nedgång beträffande virushalterna i avloppet.
----------------
I början på juli steg halterna av coronavirus i Göteborgs avloppsvatten markant, men ökningen blev kortvarig och nu sjunker halterna av viruset. – Vi var oroliga att det skulle fortsätta uppåt men som tur var gick det ner, säger Helené Norder, mikrobiolog vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Varje vecka görs mätningar av Göteborgs avloppsvatten för att fastslå nivåerna av coronavirus som utsöndrats från smittade personers avföring. För drygt en vecka sedan rapporterade GP att halterna av coronaviruset i avloppsvattnet hade stigit i rasande takt, men nu har vindarna vänt och nivåerna sjunker.
– Vi var oroliga att det skulle fortsätta uppåt men som tur var gick det ner. Än är vi inte nere på noll men det har vi inte varit på hela sommaren, säger Helené Norder, mikrobiolog vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Hon uttrycker en oro över att smittan, och virushalterna i avloppsvattnet, kan stiga i takt med att semestertiderna och sommarlovet snart är över.
– Under sommaren har vi legat och småputtrat på en relativt jämn och låg nivå, förutom när det gick upp sist, men när skolorna drar i gång finns det risk att smittan åter ökar, säger hon.
Årets sommar skiljer sig statistiskt från tidigare pandemisomrar och trots minskningen har sommarmånaderna präglats av högre nivåer coronavirus i avloppsvattnet i år jämfört med både sommaren 2021 och 2020.
– Omikron ger sig inte, trots värmen, säger Norder.
Den omikronvariant som sprider sig över stora delar av Europa kallas för BA.5 och bedöms vara mer smittsam än andra varianter.
Under onsdagen vårdades totalt 112 personer med covid-19 på sjukhus i Västra Götalandsregionen, varav två personer på intensivvårdsavdelning.

Hej

Ett nytt virus har hittats i Kina och det kallas “Langya” virus” och i tisdags uppgav man att 35 personer hade smittats av detta virus i östra Kina, symptomen uppges vara feber, trötthet, muskelvärk, aptitlöshet, hosta, illamående, kräkningar och huvudvärk. Flera av de smittade utvecklade också blodkroppsavvikelser och tecken på lever- och njurskador

1660194860195.jpeg

”Langya viruset” uppges ha spridits ifrån den här lille krabaten, som ser ut som vår näbbmus.

Mvh isan lover

Hej

Nytt virus i Kina har spridit sig från djur till människor​

KINAPublicerad 10 aug 2022 kl 20.23
Forskaren: "Det här vet vi om viruset just nu”
Kinesiska forskare har upptäckt ett nytt virus som sägs vara relaterat till Nipah-viruset , som orsakar allvarliga sjukdomar hos människor. Det har fått namnet Langya henipavirus och upptäcktes i samband med undersökningar av feberpatienter i den östra delen av Kina. Hittills har minst 35 personer drabbats. Professor Ali Mirazimi berättar mer om viruset

Mvh isan lover

Hej

Ett nytt virus har hittats i Kina och det kallas “Langya” virus” och i tisdags uppgav man att 35 personer hade smittats av detta virus i östra Kina, symptomen uppges vara feber, trötthet, muskelvärk, aptitlöshet, hosta, illamående, kräkningar och huvudvärk. Flera av de smittade utvecklade också blodkroppsavvikelser och tecken på lever- och njurskador

1660194860195.jpeg

”Langya viruset” uppges ha spridits ifrån den här lille krabaten, som ser ut som vår näbbmus.

Mvh isan lover
Chineser

Vi äter inte vad som helst, det verkar kineserna göra. Undrar just hur smittsamt detta virus är jämfört med Covid-19.
Hej

Ja symptomen lät ju inget vidare, måtte det inte vara så smittsamt, på mitt gamla jobb inom flyget sa Kineserna att dom ”åt allt med ben på utom stolar och bord”, det verkar ligga något i det.

Mvh isan lover

Jo nu har du tyvärr fel. Googla på Näbbmus, Räv, gnagare så kommer du att finna en Zoonos som du även som bärplockare drabbas av pga näbbmusen och räven som sprider smittan via avföring https://www.sva.se/media/0adlwims/svavet_2011_2.pdf
Hej

Ok, själv har jag aldrig hört talas om någon som har blivit inlagd efter kontakt med näbbmöss och rävar i Sverige.

Men något som kallas sorkfeber hsr jag ju hört talas om.

Mvh isan lover

Hej

Ok, själv har jag aldrig hört talas om någon som har blivit inlagd efter kontakt med näbbmöss och rävar i Sverige.

Men något som kallas sorkfeber hsr jag ju hört talas om.

Mvh isan lover
Harpest, Sorkfeber , dvärgbandmask sistnämnda kan vara livshotande. Men inte så lätt att bli smittad , men otäck parasit som jan vara dödlig

Vad orsakar infektion med rävens dvärgbandmask och hur sprids den?​

Räven är det vanligaste huvudvärddjuret, men även andra köttätande djur, till exempel hund, katt, lodjur och mårdhund, kan bära på parasiten. Om dessa djur infekteras, sätter sig masken fast i tarmen och ägg utsöndras till omgivningen via avföringen.

Sorkar och smågnagare är oftast mellanvärddjur för rävens dvärgbandmask. De får i sig maskägg när de söker föda på kontaminerad mark. I mellanvärddjuret utvecklas maskäggen till larver. Rävar och andra köttätande djur kan få i sig larver när de äter infekterade gnagare. I huvudvärddjuret utvecklas larverna till maskar som utsöndrar nya ägg. Äggen från rävens dvärgbandmask är mycket kyltåliga och kan leva länge i det fria med bibehållen smittsamhet. De är känsliga för uttorkning och överlever inte kokning.

Människor kan smittas om de sväljer maskägg.

Inkubationstiden är oftast flera år, cirka 5-15 år.

Symtom och komplikationer​

Infektion hos människa med rävens dvärgbandmask kan leda till att parasiten får fäste, oftast i lever och lungor, där den bildar blåsliknande formationer som växer tumörartat. Men sjukdomen kan förekomma i kroppens alla organ och vävnader. Då formationerna utvecklas långsamt kan det dröja många år innan symtom uppträder. Sjukdomen kan orsaka olika symtom beroende på formationernas placering och storlek, exempelvis kan bukbesvär och gulsot uppträda.

Diagnostik och behandling​

Vid misstanke om infektion med rävens dvärgbandmask kan diagnos ställas med hjälp av typiska fynd på ultraljud/röntgen i kombination med att patienten har antikroppar mot parasiten i blodet. Diagnosen kan bekräftas genom mikroskopisk och molekylärdiagnostisk undersökning av cystinnehåll.

Sjukdomen behandlas med antimaskmedel och om möjligt kirurgi. Prognosen för behandling av sjukdomen har förbättrats under senare årtionden, men den kan alltjämt vara dödlig och kräver nästan alltid lång tid av medicinering.

Hej

Nytt virus i Kina har spridit sig från djur till människor​

KINAPublicerad 10 aug 2022 kl 20.23
Forskaren: "Det här vet vi om viruset just nu”
Kinesiska forskare har upptäckt ett nytt virus som sägs vara relaterat till Nipah-viruset , som orsakar allvarliga sjukdomar hos människor. Det har fått namnet Langya henipavirus och upptäcktes i samband med undersökningar av feberpatienter i den östra delen av Kina. Hittills har minst 35 personer drabbats. Professor Ali Mirazimi berättar mer om viruset

Mvh isan lover
Kan man hoppas på en förlängning av Kinas stängda gränser? Jag känner ingen som vill ha dem tillbaks till Thailand
bortsett från TAT.

Tillbaka
Topp