En artikel om förhållanden mellan falang och Thai (Isaan).

Hej

Själv tycker jag att 50 000 kr räcker till ett bra liv i Sverige, lägger man sen till att frugan också oftast jobbar så ser det enligt mig väldigt bra ut, klarar man sig dåligt på den sammanlagda lönen i en familj så bör man nog mer se över utgifterna än klaga på lönen.

Sen tycker jag tvärtom dig att Thailand snarare har mycket att lära av Sverige när det gäller löner och anställningar, i Thailand garanterar staten alla som går ut universitetet jobb (så var det förr och jag tror att det är så än), det kan då bli nästintill påhittade jobb, man ställer helt enkelt in ett skrivbord till på någon statlig myndighet eller skola vilket jag tycker är förkastligt, här har vi inte mycket att lära tycker jag.

Sen går det ju att köpa sina betyg i Thailand, en del elever är inte ens på universitetet men får sin examen ändå, sen spelar ju även klassamhället in i skolan och på universiteten, kommer du ifrån ”rätt familj” så får du med automatik bättre betyg och jag skulle vilja se den lärare som inte godkände en elev ifrån en sån familj och det oavsett om han har varit på lektionerna eller ej.

Så ”bra utbildning” kan i Thailand helt enkelt bara innebära att man tillhör en inflytelserik familj, det behöver inte nödvändigtvis innebära att kunnandet och kompetensen finns.

Mvh isan lover
Du förstod inte..
Jag menade att man som Svensk med hög kompetens kan tjäna dubbelt i Thailand och mer än så i andra länder.
En så länge har en hög Svensk utbildning ett ganska bra värde, dock ej i Sverige och däri ligger ju det sjuka.

Inte i oljehamnen, där räcker det att du kan dra en slang för hand, skruva på den på manifolden, kan cykla och har gått en 2 dagars säkerhetskurs.
Slangvaktsjobbet i Skarvik är ett alldeles utmärkt extraknäck för killar och tjejer som pluggar på Sjöbefälsskolan t ex. lite erfarenhet får dom och en bra lön när det jobbas på OB-tid. Det är flera av våra gamla elever här ombord som jobbar extra där och dom klagar definitivt inte.

Slangvaktsjobbet i Skarvik är ett alldeles utmärkt extraknäck för killar och tjejer som pluggar på Sjöbefälsskolan t ex. lite erfarenhet får dom och en bra lön när det jobbas på OB-tid. Det är flera av våra gamla elever här ombord som jobbar extra där och dom klagar definitivt inte.
Nä jag jobbade ju själv där under skoltiden och var helnöjd, perfekt jobb under studierna och aldrig tjänat så bra innan men några 50k låg då inte dom fastanställda på.
Men som jag skrev bra lön med tanke på kraven på förkunskap.
Ligger typ på en Svensk meddellön.
Sverige har ju rätt bra meddelön men låga högstalöner.

Nä jag jobbade ju själv där under skoltiden och var helnöjd, perfekt jobb under studierna och aldrig tjänat så bra innan men några 50k låg då inte dom fastanställda på.
Men som jag skrev bra lön med tanke på kraven på förkunskap.
Ligger typ på en Svensk meddellön.
Sverige har ju rätt bra meddelön men låga högstalöner.
Är ju det som är felet i Sverige som urholkar vår konkurrenskraft över tid att man inte betalar för bra kompetens, dom bästa förlorar vi till utlandet och ribban för det sjunker hela tiden, kvar blir gymnasiekompetens utspädd med analfabetism.

Hej

Ta Volvo som exempel, dom har väl delat ut aktier till dom anställda i 20-30 år, det blir en slant om man har varit med ett tag, på det företag jag jobbade med några tusen anställda delades gratis mobiler med fria samtal ut till alla anställda oavsett position, det var ingen stor kostnad för företaget, tror det låg på några hundralappar per år och anställd.

Bonusavtal i någon form är inte heller ovanliga på stora svenska företag, men dom bonusavtal som gäller alla anställda är naturligtvis inte på samma nivåer som ledningens, men ändå rör det sig om tiotusentals kronor om året.

Handlar det om anställda med någon typ av nyckelkomptens kan även bostad ordnas, det är behovet och tillgång som styr detta, tjänstebil är inte heller ovanligt för anställda med löner på ca 50 000 kr, sen brukar det även komma erbjudanden om bilköp till rabatterade priser o.s.v.

Ibland kan företaget ha en semesteranläggning som dom upplåter till dom anställda till förmånliga priser, så det finns mycket ett företag kan göra för sina anställda och för att göra sitt företag attraktivt.

Mvh isan lover

Volvo är uppdelat i flera företag, inte alla som får aktier. Volvo och en del underleverantörer har många förmåner för de anställda i form av rabatter, leasa bilar osv. Själv räknar jag inte sånt som en del av lönen. Jobbar du på Fazer bageri får du nog billigt bröd och arbetar du på Elgiganten har du personalrabatt, de flesta jobb har något bra utöver lönen.

Du har nog rätt i ungefär vart lönen ligger när förmånerna börjar dyka upp.

Företag får väl inte dela ut mobiltelefoner till anställda som inte har ett behov av dessa i tjänsten om du inte ska förmånsbeskattas? Lite svårt att motivera för skatteverket att någon som står på linan behöver en mobiltelefon i hemmet för sitt yrkesutövande. Var på tapeten för många år sedan men betald telefon för privat bruk utan koppling till arbetet kanske inte räknas som en förmån längre?

Du förstod inte..
Jag menade att man som Svensk med hög kompetens kan tjäna dubbelt i Thailand och mer än så i andra länder.
En så länge har en hög Svensk utbildning ett ganska bra värde, dock ej i Sverige och däri ligger ju det sjuka.
Hej

Det kan ju bero på att det vimlar av högutbildade i Sverige, det går ju nästan 100 på dussinet av dessa, värre är det med skickliga hantverkare och yrkesmän det är en bristvara och betalas därefter.

Mvh isan lover

Volvo är uppdelat i flera företag, inte alla som får aktier. Volvo och en del underleverantörer har många förmåner för de anställda i form av rabatter, leasa bilar osv. Själv räknar jag inte sånt som en del av lönen. Jobbar du på Fazer bageri får du nog billigt bröd och arbetar du på Elgiganten har du personalrabatt, de flesta jobb har något bra utöver lönen.

Du har nog rätt i ungefär vart lönen ligger när förmånerna börjar dyka upp.

Företag får väl inte dela ut mobiltelefoner till anställda som inte har ett behov av dessa i tjänsten om du inte ska förmånsbeskattas? Lite svårt att motivera för skatteverket att någon som står på linan behöver en mobiltelefon i hemmet för sitt yrkesutövande. Var på tapeten för många år sedan men betald telefon för privat bruk utan koppling till arbetet kanske inte räknas som en förmån längre?

Hej

Det finns ju fördelar med att dela ut mobiler till personalen också, dom blir då alltid nåbara och även kunder kan ta direktkontakt med dom på deras fritid, företagen är inte dumma, men då får dom flesta mig veterligen en viss ersättning om dom kontaktas utanför arbetstid.

Mvh isan lover

Förutom alla er här då som tjänar bra så kan jag nog räkna dom jag känner i Sverige som tjänar mer än 50k på 1 finger.

Fast med tanke på att det var ca 200.000 som tjänade mer än en miljon, så tror jag (kraftig gissning) at det åtminstone är 3ggr fler som tjänar mellan 600.000 och 1mille.
Min gissning gör att det då är ca 800.000 människor som har en lön som överstiger 50k/månad.

Det verkar som att 5.128.800 är sysselsatta i sverige. Det betyder i så fall att 15% av svenskarna har en lön som överstiger 50k/månad.
Jag anser inte det vara helt orimligt. Det är nästan så att orimligheten är att man bara känner en person som tjänar mer än 50k.....om man inte har en väldigt snäv och liten vänskapskrets.
Det kan ju helt enkelt även vara som så att man inte umgås mellan samhällsklasserna

Hej

Det finns ju fördelar med att dela ut mobiler till personalen också, dom blir då alltid nåbara och även kunder kan ta direktkontakt med dom på deras fritid, företagen är inte dumma, men då får dom flesta mig veterligen en viss ersättning om dom kontaktas utanför arbetstid.

Mvh isan lover

Ja men då har du också ett jobb där det finns anledning för företaget att ge dig en telefon. Jobbar du i kassan på McDonald's lär du inte få en telefon men du bör nog svara i din privata när chefen ringer...

Är du inköpschef på McDonald's finns det helt plötsligt en anledning att ge dig en telefon.

Sen finns det många yrken där en telefon är berättigad. Men det är nog långt ifrån en majoritet som får ens så små förmåner.

Fast med tanke på att det var ca 200.000 som tjänade mer än en miljon, så tror jag (kraftig gissning) at det åtminstone är 3ggr fler som tjänar mellan 600.000 och 1mille.
Min gissning gör att det då är ca 800.000 människor som har en lön som överstiger 50k/månad.

Det verkar som att 5.128.800 är sysselsatta i sverige. Det betyder i så fall att 15% av svenskarna har en lön som överstiger 50k/månad.
Jag anser inte det vara helt orimligt. Det är nästan så att orimligheten är att man bara känner en person som tjänar mer än 50k.....om man inte har en väldigt snäv och liten vänskapskrets.
Det kan ju helt enkelt även vara som så att man inte umgås mellan samhällsklasserna

Nja... jag tror det är betydligt färre som tjänar mellan 50-85k...

Den stora massa tjänar mindre än 50k... sedan finns det välbetalda... som tjänar 85k+...

Löner över 50k då har man någon typ att chefsposition... dem är det inte så många av.

Känner en drös med seniora personer i diverse branscher... de flesta ligger runt 45-55k

De jag känner som tjänar 55+ är alla chefer på större företag eller offentlig verksamhet med tillhörande ansvar för verksamhet och personal.

Sedan har vi då de som tjänar 85k+... de flesta jag känner i detta segment är egenföretagare, någon är bankdirektör, någon är anställd VD.

Du förstod inte..
I vilka yrken kan en svensk med hög kompetens få jobb i Thailand?

Inte nu åt svenska företag...
Dom är en bristvara i Thailand...

Nä jag umgås inte mellan samhällsklasserna skall väl erkännas, dom flesta ligger på medelklass till lägre medelklass och några socialfall ;)

Nja... jag tror det är betydligt färre som tjänar mellan 50-85k...

Den stora massa tjänar mindre än 50k... sedan finns det välbetalda... som tjänar 85k+...

Löner över 50k då har man någon typ att chefsposition... dem är det inte så många av.

Känner en drös med seniora personer i diverse branscher... de flesta ligger runt 45-55k

De jag känner som tjänar 55+ är alla chefer på större företag eller offentlig verksamhet med tillhörande ansvar för verksamhet och personal.

Sedan har vi då de som tjänar 85k+... de flesta jag känner i detta segment är egenföretagare, någon är bankdirektör, någon är anställd VD.

Enligt statistiken så var det 200.000 som hade miljoninkomster i Sverige. Det är för så vitt ett väldigt brett spann då.
Det känns dock som att det bör vara fler som tjänar mellan 600.000 och en miljon, men det är bara en känsla som jag har. Det skulle vara ganska intressant om man hittade någon sådan tabell. Rådata till detta borde ju finnas, så det är ju ingen omöjlighet att det kan ligga på nätet.

Det kan iofs mycket väl stämma att det inte är så många, då det inte är några större lönegap i Sverige, på gott och ont.

Enligt statistiken så var det 200.000 som hade miljoninkomster i Sverige. Det är för så vitt ett väldigt brett spann då.
Det känns dock som att det bör vara fler som tjänar mellan 600.000 och en miljon, men det är bara en känsla som jag har. Det skulle vara ganska intressant om man hittade någon sådan tabell. Rådata till detta borde ju finnas, så det är ju ingen omöjlighet att det kan ligga på nätet.

Det kan iofs mycket väl stämma att det inte är så många, då det inte är några större lönegap i Sverige, på gott och ont.

Får även ta hänsyn till hur mycket folk jobbar. Vet en del som kör skiftarbete på två olika fabriker i Göteborg. Snabbt 50k i total månadslön även utan bra lön.

Kör egen firma vid sidan av finns många som gör och tar man då ut lön så sticker det iväg.

Det finns många faktorer och det går nog att få ungefär det resultat man vill för att bevisa sin poäng.

Under tiden skrattar staten åt dig och tar allt i skatt när du börjar jobba lite mer.

Det skulle man kunna tro... jag gör inte det... då dessa 200.000 pers tjänar från 1mille upp till 77 tusen miljarders miljarder....

När vi roade oss med pejl... såg vi att sista procenten ökade väldigt fort. Så därav blir min slutsats att 600-1.000kkr är inte så många som har. 96-99% på pejl... alltså 3% av 5.000.000 personer... = 150.000

Nu är pejl gammal och inte helt statistiskt korrekt för det vi nu sysslar med. Men jag skulle tro att 600-1.000kkr kanske är 200k pers och 1.000+kkr är detsamma.

Det skulle man kunna tro... jag gör inte det... då dessa 200.000 pers tjänar från 1mille upp till 77 tusen miljarders miljarder....

När vi roade oss med pejl... såg vi att sista procenten ökade väldigt fort. Så därav blir min slutsats att 600-1.000kkr är inte så många som har. 96-99% på pejl... alltså 3% av 5.000.000 personer... = 150.000

Nu är pejl gammal och inte helt statistiskt korrekt för det vi nu sysslar med. Men jag skulle tro att 600-1.000kkr kanske är 200k pers och 1.000+kkr är detsamma.

Ja, det kan säkert stämma att det ligger närmare sanningen. Med de siffrorna så bör det då vara ca 7,5% av de som är sysselsatta som tjänar över 50k/månad.
Hur många av de ”sysselsatta” som faktiskt jobbar vet jag inte, men gissar att man kan skala av en del av dessa.
Så åtminstone 8% av de som jobbar har alltså en lön på +50k. Så känner man 25 personer som jobbar, så bör två av dessa ha en lön på +50k med förenklad statistik.

Vill man trimma det hela lite till och inte känner någon som är deltidsanställd så får man ännu finare siffror. Men då ska man ju samtidigt se på hur stor del av de ”sysselsatta” som är deltidsanställda osv.

Min umgängeskrets är inte så stor i Sverige och jag vet helt ärligt inte var på löneskalan dom ligger. Men en hel del bör ligga över 50k

Blev rätt intressant med lönestatistiken.
Tror dock att PanPan är lite för pessimistisk och jag är nog lite för optimistisk.
Du ligger nog där emellan och prickar nog målet långt mycket bättre.
Fast å andra sidan så har jag inte sett så långa lönebesked från Sverige och det gäller nog även PanPan.
Vi kör på känsla

Liknande trådar

Tillbaka
Topp