En bra och läsvärd artikel om två ganska typiska utflyttade Isaanbor och den stora ojämlikheten i landet.

Svärföräldrarna har inte sagt nåt om att dom fått börja betala el, sånt brukar det ju gnällas på direkt.
Men om du säger att det är bortaget så vågar jag inte säga att dom inte betalar för vet inte.

Hej

Kan tänka mig att det kan variera runt om i landet precis som allt annat, man gör ju ofta lokala tolkningar av det mesta.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Baa
Det är två olika tariffer på el, en som gäller vanlig hushållsel ich en om det enbart är jordbruk. Hushållselen är i alla fall inte där jag bor fri, däremot jordbruksel som understiger 100 thb/mån

Det är två olika tariffer på el, en som gäller vanlig hushållsel ich en om det enbart är jordbruk. Hushållselen är i alla fall inte där jag bor fri, däremot jordbruksel som understiger 100 thb/mån

Hej

Där ser man, misstänkte att det varierade, vi bor ju i ett område med jordbruk och hade tidigare fri el under 300 baht, men numera får vi betala varje månad även om förbrukningen är låg, i vårt fall använder vi ju bara el till vattenump och lite belysning när vi inte är där, kostnaden för detta dras numera direkt vi autogiro ifrån frugans konto.

Mvh isan lover

Hej

Ja om dom äldre ska ha några försäkringar är det barnen som får betala dessa om föräldrarna är fattiga, sen är det ju även barnen som ska bekosta begravning och Tamboon för sina föräldrar, så det är ju ganska smart om barnen väljer att försäkra sina föräldrar, gör dom inte det får dom betala 300 000 - 500 000 baht ur egen ficka eller låna i bank när föräldrarna går bort.

Att man i U-länder får barn redan i tonåren är väl något av en tradition och det passar inte längre så bra i moderna tider där tillgång på pengar styr det mesta, förr bodde ju 3-4 generationer tillsammans under samma tak, då arbetade man hemma på egen mark och i närheten, då var barnpassning, äldreomsorg och annat inget problem, man hjälptes år med allt, men så ser det ju inte ut längre och då uppstår det ju problem.

Vad det gäller tonårsgraviditeter så ökar dessa för närvarande, man hade ju hoppats att den skulle minska men så är inte fallet, detta ses som ett stort socialt problem som myndigheterna har uppmärksammat, men utvecklingen går här åt helt fel håll, så vi lär få leva med att tonåringarna lömnar barnen hos föräldrarna och drar till stan även framöver, det är ytterst ovanligt att en tjej inte redan har fött sitt första barn vid 16-17 års ålder på landsbygden.

Mvh isan lover

Som jag ser det så är det en förödande kultur.
Om man inte bryter sina vanor och mönster och bara fortsätter att gå i gamla hjulspår, varför förväntar man sig då att det ska bli bättre?

Som jag ser det så är det en förödande kultur.
Om man inte bryter sina vanor och mönster och bara fortsätter att gå i gamla hjulspår, varför förväntar man sig då att det ska bli bättre?

Hej

Ja man kan ju undra var det kommer att sluta, själv tror jag att dom outbildade och fattiga människorna det handlar om är helt oförmögna att åstadkomma dom nödvändiga förändringarna på egen hand, traditionens och kulturens makt är stor och jag har inte sett några större tecken på förändring i frågor som dessa under mina 35 års resor och vistelser på den Thailändska landsbygden och då främst i Isaan.

Själv tror jag att man måste börja med att erbjuda en bra skola och utbildning för alla och då göra speciellt kraftiga satsningar just i landets mest eftersatt och fattigaste områden, en bra utbildning där barnen kan läsa, skriva och räkna när dom går ut skolan, där man tidigt talar om nödvändigheten av att skydda sig vid sex, problematiken runt att bli tonårsförälder o.s.v, sen måste ungdomarna få riktiga jobb som man kan leva på efter skoltiden, nu går många ut skolan för att sen driva omkring i byar och städer utan framtidstro.

Mvh isan lover

Hej

Ja om dom äldre ska ha några försäkringar är det barnen som får betala dessa om föräldrarna är fattiga, sen är det ju även barnen som ska bekosta begravning och Tamboon för sina föräldrar, så det är ju ganska smart om barnen väljer att försäkra sina föräldrar, gör dom inte det får dom betala 300 000 - 500 000 baht ur egen ficka eller låna i bank när föräldrarna går bort.

Att man i U-länder får barn redan i tonåren är väl något av en tradition och det passar inte längre så bra i moderna tider där tillgång på pengar styr det mesta, förr bodde ju 3-4 generationer tillsammans under samma tak, då arbetade man hemma på egen mark och i närheten, då var barnpassning, äldreomsorg och annat inget problem, man hjälptes år med allt, men så ser det ju inte ut längre och då uppstår det ju problem.

Vad det gäller tonårsgraviditeter så ökar dessa för närvarande, man hade ju hoppats att den skulle minska men så är inte fallet, detta ses som ett stort socialt problem som myndigheterna har uppmärksammat, men utvecklingen går här åt helt fel håll, så vi lär få leva med att tonåringarna lömnar barnen hos föräldrarna och drar till stan även framöver, det är ytterst ovanligt att en tjej inte redan har fött sitt första barn vid 16-17 års ålder på landsbygden.

Mvh isan lover
Ökar tonnårsgraviditeter?
Man har ju vart orolig i Thailand för barnafödandet minskar och folk sätter karriär före barn, att snittåldern för första barnet ökar.
Kvinnorna främst som satsar på karriär.
Man har ju tillochmed infört ett förstabarnsbidrag för att försöka få mer födda barn då återväxten är negativ.

Ökar tonnårsgraviditeter?
Man har ju vart orolig i Thailand för barnafödandet minskar och folk sätter karriär före barn, att snittåldern för första barnet ökar.
Kvinnorna främst som satsar på karriär.
Man har ju tillochmed infört ett förstabarnsbidrag för att försöka få mer födda barn då återväxten är negativ.

Hej

Det är nog så att dom mer välutbildade och välbeställda som studerar vidare och sen gör karriär väntar längre med att skaffa barn och dessutom skaffar förre barn precis som kvinnor i västvärlden, men den bilden stämmer inte hos den stora massan fattiga och outbildade, där ökar tonårsgraviditeterna, detta är något av en klassfråga.

Födslar bland 10-12 åringar har minskat stadigt under 2000 talet, bland 13-14 åringarna har trenden varit ökande och det ganska rejält under 2000 talet, bland 15-17 åringar har det också ökat, medans det bland 18-19 åringarna har minskat något.

Den här statistiken gavs ut 2015.

Mvh isan lover

Hej

Så är det nog många falanger som tänker men för en Thailändare är tankegången oftast helt annorlunda, dels är familjebanden starkare, sen är traditionen är stark och barn har i tusentals år uppfostrats att ta hand om sina föräldrar, till detta ska vi lägga att det inte bara är föräldrarna som förväntar sig att barnen ska hjälpa till ekonomiskt, hela släkten och hela byn förväntar sig det samma, lever man sen inte upp till detta är man ett otacksamt barn och en dålig människa i hela byns ögon.

Sen kanske även Buddismen finns med på ett hörn, det är ju finare att ge än att ta, den som har är egoistisk och girig om denne inte delar med sig, det är fint att vara generös o.s.v, då är man en god människa.

Men i princip håller jag med om att man bör vara lite försiktig med att skicka hem pengar, det är inte bra att skicka för mycket heller, det kan pacificera och göra att delar av familjen slutar jobba, men sin far och mor är det helt ok att ta hand om på äldre dar, vem skulle annars göra det om inte barnen gjorde detta.

Mvh isan lover
Våran 15 åring ger inga pengar,,,,,,hon VILL HA!

Hej

Det är nog så att dom mer välutbildade och välbeställda som studerar vidare och sen gör karriär väntar längre med att skaffa barn och dessutom skaffar förre barn precis som kvinnor i västvärlden, men den bilden stämmer inte hos den stora massan fattiga och outbildade, där ökar tonårsgraviditeterna, detta är något av en klassfråga.

Födslar bland 10-12 åringar har minskat stadigt under 2000 talet, bland 13-14 åringarna har trenden varit ökande och det ganska rejält under 2000 talet, bland 15-17 åringar har det också ökat, medans det bland 18-19 åringarna har minskat något.

Mvh isan lover
2019 gick dom ut med att barnafödandet minskar i hela landet och man var orolig för tillväxten.

Hej

Det var under Thaksins tid man införde att dom som förbrukade under 300 baht el per månad slapp betala, men som vanligt gjorde man tydligen lite olika runt om i landet, men många fick gratis el, bl.a vi själva eftersom vi inte förbrukade mer under dom månader vi inte var där, även frugans föräldrar fick då gratis el.

Men jag är inte säker på att militärjuntan behöll detta riktade bidrag efter kuppen, hur det ser ut runt om i landet vet jag inte, men hos oss i vår by tror jag bestämt att gratis el är borttaget numera.

Mvh isan lover

Verkar vara mer bidrag nu än innan kuppen.
Ja elbidraget är kvar så vitt jag vet, det tas inte bara bort på vissa ställen så ni har det säkert men minns inte gränsen.

/ SatanG

2019 gick dom ut med att barnafödandet minskar i hela landet och man var orolig för tillväxten.

Barnafödandet har mångdubblat bidragen vad jag förstår samt ökat barnbidragen. Är det inte numera 50-60k i födslotillägg. Sen kommer ju barnbidraget för en del iaf, vi fick det men det är ju inbetalt via social seccurity fonden.

/ SatanG

Verkar vara mer bidrag nu än innan kuppen.
Ja elbidraget är kvar så vitt jag vet, det tas inte bara bort på vissa ställen så ni har det säkert men minns inte gränsen.

/ SatanG

Hej

Vad det gäller att utveckla fattiga delar av landet, minska tonårsgraviditeter och få folk att klara sig själva så tror jag inte att bidrag är rätt väg att gå i ett längre perspektiv, på kort sikt och utan andra åtgärder är det dock nödvändigt, men vill man lyfta en stor del av befolkningen ekonomiskt och kunskapsmässigt så är det utbildning man bör satsa på.

Mvh isan lover

Barnafödandet har mångdubblat bidragen vad jag förstår samt ökat barnbidragen. Är det inte numera 50-60k i födslotillägg. Sen kommer ju barnbidraget för en del iaf, vi fick det men det är ju inbetalt via social seccurity fonden.

/ SatanG

Hej

Det är nog en klen tröst för alla dom 10-15 åringar som blir gravida att födslobidrag och barnbidrag höjs, även om både modern och barnet är berättigade till barnbidrag är det knappast något att bygga en framtid på, barn bör få fortsätta vara barn och gå i en skola som ger dom hopp om framtiden och möjlighet att försörja sig själva.

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller att utveckla fattiga delar av landet, minska tonårsgraviditeter och få folk att klara sig själva så tror jag inte att bidrag är rätt väg att gå i ett längre perspektiv, på kort sikt och utan andra åtgärder är det dock nödvändigt, men vill man lyfta en stor del av befolkningen ekonomiskt och kunskapsmässigt så är det utbildning man bör satsa på.

Mvh isan lover

Ja i kombination med att få in fler i skattesystemet så att det blir fler motståndare till korruption och slöseri med offentliga pengar.
Thailand satsar ekonomiskt ganska duktigt men alldeles för många korrumperade tjuvar står emellan. Har ju t.o.m. varit så illa så stora satsningar på läromedel slutade med trasiga tablets, det minns du nog vem som stod för det ;-)

/ SatanG

Ja i kombination med att få in fler i skattesystemet så att det blir fler motståndare till korruption och slöseri med offentliga pengar.
Thailand satsar ekonomiskt ganska duktigt men alldeles för många korrumperade tjuvar står emellan. Har ju t.o.m. varit så illa så stora satsningar på läromedel slutade med trasiga tablets, det minns du nog vem som stod för det ;-)

/ SatanG

Hej

Ökade skatteinkomster blir ju en naturlig följd om ungdomarna får en bra utbildning som ger jobb som sen kan beskattas, som det är nu går många ut skolan utan att kunna läsa, skriva och räkna tillfredställande, då är dom hänvisade till daglöne liknande anställningar och ej fasta jobb, där dras inga skatter, dom anställda saknar försäkringar och rättigheter.

Roligt att du tog upp dom plattor som barnen fick i skolorna under den nu landsflyktige f.d premiärministerns tid, på våran skola tog rektor och lärare upp saknaden av dessa nu i vintras när vår son gick i byskolan, lillpojken hade ju med sin platta ifrån den Svenska skolan vilket väckte uppmärksamhet, både rektor och lärare i skolan tyckte att det var tragiskt att den nuvarande regeringen sparade på barnen, det är oerhört viktigt att barnen får lära sig att ta del av den nya tekniken och lära sig hämta information och kunskap på det viset.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Låter som en jäkla massa våldtäkter :( äckligt!

Låter som en jäkla massa våldtäkter :( äckligt!

Hej

Ska man tro på den officiella statistiken har antalet våldtäkter sjunkit stadigt under 2000 talet ifrån 8 per 100 000 innevånare år 2006, till 2.1 per 100 000 innevånare år 2015.

Själv tror jag nog att gamla traditioner där flickor brukar gifta sig och få barn som 14-16 åringar spelar in, så är det fortfarande i många fall på landsbygden.

Sen tror jag även det faktum att miljoner barn inte växer upp med sina föräldrar utan lämnas till släktingar när föräldrarna åker iväg långt bort och jobbar spelar in, riskerna för övergrepp, vanvård och dålig tillsyn ökar nog markant då.

Sen tror jag även att tidig alkoholdebut och ett överflöd av droger bland ungdomarna kan göra en del oförsiktiga och lättare att debutera tidigare sexuråellt.

Mvh isan lover

Hej

Ska man tro på den officiella statistiken har antalet våldtäkter sjunkit stadigt under 2000 talet ifrån 8 per 100 000 innevånare år 2006, till 2.1 per 100 000 innevånare år 2015.

Själv tror jag nog att gamla traditioner där flickor brukar gifta sig och få barn som 14-16 åringar spelar in, så är det fortfarande i många fall på landsbygden.

Sen tror jag även det faktum att miljoner barn inte växer upp med sina föräldrar utan lämnas till släktingar när föräldrarna åker iväg långt bort och jobbar spelar in, riskerna för övergrepp, vanvård och dålig tillsyn ökar nog markant då.

Sen tror jag även att tidig alkoholdebut och ett överflöd av droger bland ungdomarna kan göra en del oförsiktiga och lättare att debutera tidigare sexuråellt.

Mvh isan lover
Har man samma definition på våldtäkt i den statistiken som vi har i Sverige? I så fall borde det vara högre då sexuellt umgänge med barn under 15 ska klassas som våldtäkt oavsett om gärningsmannen är själv barn.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp