En smått klassisk berättelse om ett dyrt och misslyckat förhållande.

Jag vet en del som betalar typ 10k Thb/mån i tron att tjejen på baren sen inte går med kunder ;)Hahaha , sickna dumskallar , mycket vill ha mer stämmer bättre än någonsin i Thaialnd . Finns ju de som får 30k och sen stannar hemma eller bara serverar , men de är nog lätträknade
Finns väl många Thai tjejer i Sverige med som vill ha 10-20 K Thaibath för att skicka hem varje månad. Annars... Byter de "Gubbe"..
Vet flera som kör samma stil i Sverige.. PENGAR!!! ;)

Håller helt med dig i detta , Normalt är att de kommer till Sverige där de upptäcker att det finns de som har mera stålar , min gumma har 500sek /månad i fickpengar från mig , förutom att jag betalar gymkort samt 100sek i comvik kontant . Helt nöjd med det nu sen 2013 när jag gick i pension , hon vet att jag inte kan göra av med mer än min pension ,även hon tänker som jag , rör INTE kapitalet ,, Står man utan kapital pga av att man har skojat bort slantar på nån Thaidam , då är man en looser

Ibland kan man inte täcka hela fältet med en kort text.
Jag menade att många träffar sin Isaantjej i en bar i t ex Pattaya. Eller varför inteen massageshop, där finns det många lyxsökare :eek:
Lika många träffar dom genom internet men upplägget är det samma.
Jag var ju ihop med en tjej från Udon och en skötsam och fin tjej men jag anade redan från början att det var farangs 300 miljoner som hägrade.
Antar att speciellt i Isaan finns det en allmän uppfattning att en farang är omåttligt rik.
Min Noi sa till mig att folk här tror att du är multimiljonär (sant i o för sig :cool:).
Har ju köpt allt på cash, hus, land, bil, mc m m.
Visst är jag rik här, men som svar vad jag menar med rik är snuskigt rik som maggunnar skrev.
Alltså en riktig miljardär.
Inte fan flyttar dom till en risby.
Eller i så fall en mickrosekund och sedan står den ultimata husen (ofta brutalt ful och opassande till omgivningen) till salu.
Ägaren bryr sig inte ens om den blir såld, alltså en rik människa. :D

Hej

Riktigt rika falanger håller jag med om att det förmodligen inte finns så många i Isaan, men ekonomiskt oberoende falanger med några eller några tiotals miljoner på kontot är nog inte så ovanliga, vi har ju genom åren lärt känna en rad familjer där mannen kommer ifrån länder som Australien, Tyskland, Schweiz, Danmark m.m, dom är alla egna företagare både i hemlandet och i Thailand, har barnen i privatskolor eller i internationella skolor med lektioner på engelska, bor fint och lever bra liv i Isaan, så visst finns dom.

Men det finns också dom som har bränt alla broar, har taskig ekonomi och lever riktiga lågbudgetliv, har en pension som är lägre än dom flesta Svenskars, dom tvingas vända på varenda slant och kan nästan aldrig unna sig något extra, men dom kan inte återvända hem heller för då skulle deras låga pension inte räcka till något, tycker uppriktigt synd om en del av dessa, dom flyttade ned för många årsedan, levde på det dom hade med sig efter att dom sålt hus, kanske avvecklat en firma o.s.v, men eftersom dom slutade jobba tidigt så blir pensionen väldigt låg.

Om man trivs eller ej ute i byarna verkar handla om att man försöker anpassa sig, får Thailändska vänner, skaffar en vettig sysselsättning och får en vardag, att bara sitta av tiden utan att känna sig hemma, gilla miljön och trivas i by gemenskapen är nog svårt.

Mvh isan lover

Kanske så här

love thailand.png

Håller helt med dig i detta , Normalt är att de kommer till Sverige där de upptäcker att det finns de som har mera stålar , min gumma har 500sek /månad i fickpengar från mig , förutom att jag betalar gymkort samt 100sek i comvik kontant . Helt nöjd med det nu sen 2013 när jag gick i pension , hon vet att jag inte kan göra av med mer än min pension ,även hon tänker som jag , rör INTE kapitalet ,, Står man utan kapital pga av att man har skojat bort slantar på nån Thaidam , då är man en looser
500kr i fickpengar till sin egen fru :):):)

Vad , att det inte spelar någon roll ?? Jag vet att farbror brun kategoriskt är dömande i detta ,, Och även en del högre militärer inom Migrationen .. Men vad jag personligen anser om detta med full kropps tatuering , det står jag för , min åsikt om det hela , Man äger ju sin egen kropp och gör vad fn som helst , och på min lekamen kommer det intet, Har en trevlig kompis i Pattaya , han är fulltatuerad , i stort sett .Han har även han upplevt just det jag påstår om myndigheter mm ,, en smart kille , som gillar Tatoo , och skiter i att han blir särbehandlad till det sämre, så kontentan är ,Jag skiter i om folk vill knalla runt och se ut som ..... Upp till dem ..;)

Nu kan jag inte Holmens situation men det låter väl som ett hyffsat resonemang om hon inte har egna tillgångar eller inkomst. Det skapar ju ett oberoende som ger ett mer jämlikt förhållande där den ene inte är i beroendeställning till den andre. Är partnern fattig så håller man ju annars den andre fången tills man dör. Skulle frugan be mig sätta in pengar på hennes konto hade jag antagligen inte ens brytt mig om att fråga varför, hon skulle antagligen berätta anledningen men annars litar jag på hennes omdöme och det skulle räcka åt mig.
Handlar det om husköp så är det väl annars lite summor som ger anledning till frågor men man köper väl inget hus om man inte är överens om att det är något båda vill ha och sedan väljer man det tillsammans.
På vilket sätt slog det tillbaka för din vän att vara frikostig, han köpte ju inte huset så hur var han frikostig? Att hans relation var en ekonomisk transaktion är väl ett skolboksexempel på leasing av fru.

/ SatanG
Antagligen jag också . Men inte mer än jag vill förlora

Nej jag menar inte alls att det skulle vara ok att någon ställer ekonomiska krav livet ut för att ha ett förhållande. Det är just det jag menar är skolboksexempel på leasing av fru.
Kanske lite otydlig men jag anser även det vara ok att man självvalt väljer att balansera ett äktenskap ekonomiskt. Vet du att den andra personen inte behöver dig för dina pengars skull tror jag det kan vara bra för ett förhållande. Finns ju redan alltför många som anser att thailändskor endast har pengar i huvudet och kan man ta bort den risken så är det ju knappast en nackdel på något vis, eller hur?

Jag reagerade lite på att du skulle aldrig sätta in 70k på ett konto du inte förfogar över, men du har sannolikt bidragit tiofalt till/åt din fru genom andra sätt. Hajar du min poäng?

/ SatanG
Ja på ett eller annat sätt får jag bidra till frugans dumheter.

Jag har jobbat och bott i många länder och tycker Thailand passar mig perfekt.
Okej har märkt lite mer små hinder här och pratat med andra som driver rörelse här i Thailand de pratar om det samma de tycker att det är lite jobbigare än förut, men lite,. hoppas att det är inte början på något?
Men jag är bara "baby" jämfört med många här, bara bott här heltid +5år.
Bor nu i spenaten ca två veckor, och två veckor i Bangkok.
Otroligt men sant,tycker jag om att bo i spenaten:eek: lungnet är gött för mig, har tid till att tänka här.
Så när jag är i Bangkok älskar jag pulsen och farten där.
Snacka inte om alla matställen som finns i Bangkok , älskar att gå ut att äta.
Är lite kluven på det hela.
Men frugan börjar nästan att hata Thailand.
Skulle aldrig ha tagit henne till Sverige.:p
Hon verkligen saknar Sverige, helt otroligt tycker jag. (Ursäkta) trivdes bara inte där:wai:
Så ibland vet jag inte vad är bäst för oss?
Nog kanske hon ser problemen lite allvarligare än du. Problemen i Sverige ligger på et annat nivå än i Thailand. Socialsystemet i Sverige ligger på en helt annan nivå. T.ex. hur är det med dagissystemet i Thailand?

Tycker det är självklart att ge sin partner och livskamrat egna pengar att förfoga över mens man är ett par.
Dom ska inte behöva vänta på ett arv.
Då de flesta förhållanden har en tendens att spricka så är det bra om båda kan gå åt var sitt håll och inte vara tvungen att sitta fast i ett dåligt förhållande av ekonomiska skäl.

10.000thb/m är väl vad de flesta kan ge sin partner som buffert att förfoga över eller spara för framtiden utan villkor.

När fruns pappa gick bort sa hon stolt att jag har egna pengar så du behöver inte betala.

Har sagt det till min fruga med , sätt en matvagn på gatan inne i Nong Song Hong , nej nej ,inga pengar säger hon , Märkligt att hon inte vill testa , Hon är definitivt inte lat min fru , men detta med affärer är hon inte vass på
Kanske hon ser det somskamligt. Sammaq fenomen i Sverige. vissa jobb är inte fina nog att ta.

Detta är väldigt vanligt och som jag är emot.
Ekonomisk makt att bestämma och kontrollera minsta inköp.

"Vill frugan ha egna pengar och känna sig oberoende finns det bara en väg börja jobba.”

Jag ger min fru egna pengar som hon får göra vad hon vill med.
Hon har rätt till ett eget liv utan detaljstyrning från min sida.
Jag skulle kalla det för björntjänst att lämna kravlöst pengar . hon kommer att få problem om det händer dig något.

Hej

Riktigt rika falanger håller jag med om att det förmodligen inte finns så många i Isaan, men ekonomiskt oberoende falanger med några eller några tiotals miljoner på kontot är nog inte så ovanliga, vi har ju genom åren lärt känna en rad familjer där mannen kommer ifrån länder som Australien, Tyskland, Schweiz, Danmark m.m, dom är alla egna företagare både i hemlandet och i Thailand, har barnen i privatskolor eller i internationella skolor med lektioner på engelska, bor fint och lever bra liv i Isaan, så visst finns dom.

Men det finns också dom som har bränt alla broar, har taskig ekonomi och lever riktiga lågbudgetliv, har en pension som är lägre än dom flesta Svenskars, dom tvingas vända på varenda slant och kan nästan aldrig unna sig något extra, men dom kan inte återvända hem heller för då skulle deras låga pension inte räcka till något, tycker uppriktigt synd om en del av dessa, dom flyttade ned för många årsedan, levde på det dom hade med sig efter att dom sålt hus, kanske avvecklat en firma o.s.v, men eftersom dom slutade jobba tidigt så blir pensionen väldigt låg.

Om man trivs eller ej ute i byarna verkar handla om att man försöker anpassa sig, får Thailändska vänner, skaffar en vettig sysselsättning och får en vardag, att bara sitta av tiden utan att känna sig hemma, gilla miljön och trivas i by gemenskapen är nog svårt.

Mvh isan lover
Dem som har något i skallen visar det inte utåt. Tror att de flesta tjejer föredrar de som håller lite i plånboken och inte strör för mycket omkring sig.
Med tanke på bostadssituationen i Sverige så förstår jag att det är svårt att återvända ( det tar tid att finna bostad). Har man så låg pension att man måste vända på slantarna i Thailand så får de inte sämre standard i Sverige.

En bra Thaikvinna vill ha en nykter skötsam man som inte är en ja sägare "Javisst lilla gumman ! om allt .. Om jag anser mig vilja spendera 500sek för mig själv /månad på skitsaker , varför skall jag då ge min fru mer , Hon har egna slantar på Svenska kontot , som hon inte rör , vilket är upp till henne . Hon vet inte allt om mina ekonomiska muskler , varför skall hon veta det ? Det är att klä av sig totalt, hon har frågat några ggr vart har du placerat dina slantar efter husförsäljningen ?? Behöver du veta ? , Näää ,jag har egna om det kniper , säger hon då

En bra Thaikvinna vill ha en nykter skötsam man som inte är en ja sägare "Javisst lilla gumman ! om allt .. Om jag anser mig vilja spendera 500sek /månad på skitsaker , varför skall jag då ge min fru mer ,Hon har egna slantar på Svenska kontot , som hon inte rör , vilket är upp till henne . Hon vet inte allt om mina ekonomiska muskler , varför skall hon veta det ? Det är att klä av sig totalt, hon har frågat några ggr vart har du placerat dina slantar efter husförsäljningen ?? Behöver du veta det verkligen frågar jag , Näää ,jag har egna om det kniper , säger hon då
Det kallas även att leva i ett öppet förhållande, fy fasiken för att behöva springa runt och ha hemligheter för varandra. Men var och en är saliga i sin tro.

Liknande trådar

A
Svar
42
Visningar
6 K
P

Tillbaka
Topp