Falang stämmer sjukhus för överpris.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En Holländsk man stämmer ett sjukhus i Hua Hin för att dom använder sig av s,k falangpriser, en Thai betalar 50 baht för ett möte med en läkare medans en falang krävs på 300 baht.

Hua Hin Hospital sued for overcharging foreigners
The Thaiger

Published July 22, 2019
By The Thaiger
Hua Hin Hospital sued for overcharging foreigners | The Thaiger

PHOTO: Kapook, Channel 3

A Dutch man is suing the Hua Hin Hospital for overcharging foreigners and tourists. In a novel suit, the litigant says Thai citizen are charged 50 baht for an appointment with the doctor, but foreigners are being charged 300 baht

Mvh isan lover

Hej

En Holländsk man stämmer ett sjukhus i Hua Hin för att dom använder sig av s,k falangpriser, en Thai betalar 50 baht för ett möte med en läkare medans en falang krävs på 300 baht.

Hua Hin Hospital sued for overcharging foreigners
The Thaiger

Published July 22, 2019
By The Thaiger
Hua Hin Hospital sued for overcharging foreigners | The Thaiger

PHOTO: Kapook, Channel 3

A Dutch man is suing the Hua Hin Hospital for overcharging foreigners and tourists. In a novel suit, the litigant says Thai citizen are charged 50 baht for an appointment with the doctor, but foreigners are being charged 300 baht

Mvh isan lover
Tror han förlorar mer än han vinner på detta , rättegångskostnaderna lär han få betala själv , det är Thailand , En Farang blir aldrig jämnställd med en Thai ,, iofs så sker det har jag hört i Udon Thani distrikt , men knappast i Hua Hin

Tror han förlorar mer än han vinner på detta , rättegångskostnaderna lär han få betala själv , det är Thailand , En Farang blir aldrig jämnställd med en Thai ,, iofs så sker det har jag hört i Udon Thani distrikt , men knappast i Hua Hin

Hej

Lite intressant ändå att han uppger att Hua Hin skiljer sig ifrån mängden och att utlänningar får betala samma pris som Thai på andra statliga sjukhus.

Lite huvudbry lär nog hans överklagan ändå orsaka men jag tror inte heller på någon framgång för honom, men lite kul är det när falanger inte viker ned sig utan kräver att bli behandlade som alla andra.

Mvh isan lover

Han vet nog vad han ger sig in i det är ju inte om man läser artikeln första gången han skickar in en complain angående något till hälsoministeriet.

Men vad kommer han att vinna , skall han driva frågan till domstol ?? Tvivlar

På en helsickes massa områden står vi faranger högre än normalthai så inget självömkande nu, se helheten istället :)

/ SatanG

Kanske kan leda till att dom tar bort den extra avgiften men lär inte löna sig för holländaren om det nu inte är så att han gillar att hålla på med sånt här. Kanske blivit en hobby för honom.
Han lär ju inte heller få läkarna på sjukhuset att göra sitt bästa när han kommer dit, bara av den anl är det ju otroligt korkat att bråka om så lite pengar.
Men puckade snåla falanger finns det gott om.

På en helsickes massa områden står vi faranger högre än normalthai så inget självömkande nu, se helheten istället :)

Du skriver, se helheten....och nmax" skriver: otroligt korkat att bråka om så lite pengar. Men puckade snåla falanger finns det gott om.

Har bestämt för mig att jag tidigare läst en artikel om denna kille, (var det något om cancer?), hur många besök behöver denna kille göra på ett år? 200? och varje gång bli belastad med 250 bath extra? detta skulle då bli en extrakostnad på 50.000? per år, är det nu lite pengar att "bråka" om? så helt plötsligt så handlar det inte om 250 bath, och min uppfattning är att det finns inga vinnare i en domstol, förutom advokaten som tar betalt, sjukhuset och även andra sjukhus blir förlorare, dålig reklam, även denna man är en förlorare, även om han skulle få tillbaka sina pengar, så är han en förlorare, han får betala med sin tid...

Bemödade du dig inte med att läsa artikeln innan du kommenterade?
Drygt 12.000 baht är det han stämt dom på. Helt jvla idiotiskt om du frågar mig, speciellt som han fortfarande går dit och får behandling, hur tror du att dom ser på honom nu när han kommer? Kan lova dig att han får sitta betydligt längre tid i väntrummet framöver än innan och helt plötsligt så har nåt tagit slut, gått sönder el dyl, han är givetvis inte önskvärd som patient längre.

Bemödade du dig inte med att läsa artikeln innan du kommenterade?
Drygt 12.000 baht är det han stämt dom på. Helt jvla idiotiskt om du frågar mig, speciellt som han fortfarande går dit och får behandling, hur tror du att dom ser på honom nu när han kommer? Kan lova dig att han får sitta betydligt längre tid i väntrummet framöver än innan och helt plötsligt så har nåt tagit slut, gått sönder el dyl, han är givetvis inte önskvärd som patient längre.
Så blir det garanterat Ja! Inte lär de de stå och smila när han dyker upp nästa gång .. Har man varit ett tag i landet så vet i alla fall jag att ett vänligt leende lönar sig bäst, brukar skoja med dem. talar om på Thai att de försöker skoja mig , med ett stort leende brukar det alltid lösa sig , småblåsningar får man ta , annars gör man sig ovän överallt , 200 thbt ,vad fan är det för att få vård , 60 sek ungefär ?

Så blir det garanterat Ja! Inte lär de de stå och smila när han dyker upp nästa gång .. Har man varit ett tag i landet så vet i alla fall jag att ett vänligt leende lönar sig bäst, brukar skoja med dem. talar om på Thai att de försöker skoja mig , med ett stort leende brukar det alltid lösa sig , småblåsningar får man ta , annars gör man sig ovän överallt , 200 thbt ,vad fan är det för att få vård , 60 sek ungefär ?

Hej

Nej tack även till småblåsningar för min del, har väldigt svårt för att acceptera detta, men som tur är råkar jag väldigt sällan ut för att någon försöker lura mig, speciellt i Isaan, men jag har råkat ut för detta i ex.vis Bangkok och på turistorter.

Mvh isan lover

Hej

Nej tack även till småblåsningar för min del, har väldigt svårt för att acceptera detta, men som tur är råkar jag väldigt sällan ut för att någon försöker lura mig, speciellt i Isaan, men jag har råkat ut för detta i ex.vis Bangkok och på turistorter.

Mvh isan lover
Försök inte lura mig gosse, jag inga konster tål.....:p:p:p

Hej

Mvh isan lover
Jo det vet vi nog innan du nämde dig IL , Alla känner ju dig , och du är ju knappt falang utan har man grävt diken i 36 år så ses man nog som en Thai :reta:

Jo det vet vi nog innan du nämde dig IL , Alla känner ju dig , och du är ju knappt falang utan har man grävt diken i 36 år så ses man nog som en Thai :reta:

Hej

Ja jag hävdar envist att graden av integration, anpassning och språkkunskaper har en stor betydelse även utanför Sveriges gränser, Thailand är enligt mig inget undantag ifrån den regel som verkar existera jorden runt, om vill man bli betraktad som en Alien eller integrerad utlänning bestämmer man till stor del själv.

En del falanger tror benhårt att integration, anpassning och språkkunskaper är något som bara gäller dom utlänningar som flyttar till Sverige och EU, själv tillhör jag den grupp som ser det som självklart att samma princip och krav även gäller för Svenskar och andra EU medborgare som flyttar till länder i andra världsdelar.

Mvh isan lover

Många thailändare anser inte att ett barn där ena föräldern inte är thai är en äkta thailändare. Detta är alltså vad vanligt folk tycker. När jag som svensk bor här i Thailand och beter mej som alla andra thailändare är jag i deras ögon en falang som beter sig som en thai. Inget annat. Ingen skulle någonsin erkänna att min nationella identitet är thailändsk, även om jag bott här i många år. Jag blir behandlad med respekt men kommer aldrig att bli betraktad som en thai även om min kultur var thailändsk.

Jag tycker det är helt rätt att han står på sig. Varför ska en utlänning betala mer?
Om du går på en resturang med din thaifru och hon betalar 50 bath för stekt ris och du betalar 300 bath för ditt stekta ris då hade det nog blivit ett leende..
Hoppas han orkar driva det, inte för pengarnas skull,,principen

Alltid samma saga från dig angående @Isan Lover
Du har ju grävt diken i 36 år, "so what" är du avis på att han har det lite annorlunda än vi?

Det ät lite annorlunda här uppe i spenaten det kan jag säga, så är det bara. @Joker

Jag tycker det är helt rätt att han står på sig. Varför ska en utlänning betala mer?
Om du går på en resturang med din thaifru och hon betalar 50 bath för stekt ris och du betalar 300 bath för ditt stekta ris då hade det nog blivit ett leende..
Hoppas han orkar driva det, inte för pengarnas skull,,principen

Hej

Har samma inställning, kommer aldrig någonsin att acceptera att betala s.k falangpriser, det är precis som du säger en principfråga, tycker att dom falanger som accepterar detta system gör fel och medverkar till att systemet lever vidare.

Mvh isan lover

Hej

Har samma inställning, kommer aldrig någonsin att acceptera att betala s.k falangpriser, det är precis som du säger en principfråga, tycker att dom falanger som accepterar detta system gör fel och medverkar till att systemet lever vidare.

Mvh isan lover
Jag har inte så mycket att tilllägga i sjukhusfråga, men hade en mopedolycka och behövde sy lite på skallen och omplåster på kroppen i 10 daga in och ut på sjukhuset i byn.
30tb per besök och fria mediciner fick jag. Nästan gratis hos mig med @Joker .
Trots att inga diken grävt.
Älska spenaten.

Hej

Mvh isan lover
Det är ju klart att när det syns att man har koll så är betydligt färre som försöker. I Isaan är du hemvan och ger ett kroppspråk därefter. Tror att du ger ett annat intryck när du kommer till turistorter och då är det fler som försöker få till överpriser.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
1 K
furumosse
F

Tillbaka
Topp