Familjetråden Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bkk, enligt Damen ett tempel uppfört av någon tidigare Thailändsk Kung

Benchamabophit Temple 013.jpg

Fina bilder och intressanta berättelser, Ubon.
Fast du får nog räkna med lite större strulrisk i Thailand :) för om du är mer förberedd på det, så är det mindre irriterande.

"Berralund " sa:
Ja, fy fasen. Jag har sett det utbrända rådhuset i Udon Thani (tror det var under sista dagens demonstrationer dom brände ner det).
Ja, då de röda såg att de skulle få stryk i BKK, så gjorde de aktioner i en del provinser bl a Udon Thani.

En liten goding

En liten fråga: jag har fått ett anti-karma, undrar var kan jag se dom, jag ser bara karma

ha det gott

Ubon

Bkk sista dagen 018.jpg

En liten fråga: när jag blandar till en salladsdressing så använder jag bla. vanlig vispgrädde och senap, men sist jag var nere i Thai. hittade jag varken det ena eller det andra, kan förstå att senap kanske inte är det vanligaste, men grädde? någon som vet, vanligt eller inte? är senap svår så får jag ta med mig.

Bkk sista dagen 011.jpg

jag vet faktiskt inte om thai använder senap eller grädde mycket men det är jag tveksam till att dom gör.
Däremot finns det att köpa på Tesco Lotus eller Big C i thailand. Finns i Ubon.

Citronsås till fisken då legolas.

2dl vatten
2 dl creme fraiche eller dylikt.
Peppar, salt.
Halv citron(pressa saften och riv skalet.)
2 st fiskbuljong tärningar

Skit lätt :)

Jag blev positvt överaskad när jag vandrade runt både i tesco och big c det finns massor av igenkännbara ingredienser.

Ja, efter vad jag hört verkar det bli vanligare att de butikskedjorna börjar sälja mer "farangmat".
Kommer inte ihåg vad den heter, och jag har aldrig varit där, men då jag frågat andra var man kan få tag i farangingredienser, så tipsade de om en affär i Udon Thani ägd av en engelsman. Har för mig att de sa att den ligger i närheten av Passmyndigheten och en bar/restaurang dit många longstayfaranger går. (Jag har sen anteckning någonstans om butiken, men folk från trakten kanske vet vad jag menar.) Av vad jag undrade om, trodde de att butiken hade vad jag undrade om utom lingonsylt, och såklart har de inte alla MÄRKEN man vill ha, men något liknande.

Antar/hoppas att det finns liknande "farangmatsaffärer" på några fler ställen än turistorterna och i Udon Thani.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp