Farligt att signalera i trafiken?

Hej

Nej det är inte alls det som är det viktiga här, men när det är människor det handlar om så finns det regler och lagar som reglerar hur en arbetsgivare ska agera när en anställd drabbas av sjukdom.

Mvh isan lover

Har man alkoholproblem och erkänner det så klarar man sig så länge man accepterar behandling.
Säger man att man inte har problem så får man sparken.
Skiter man i behandlingen så ryker man också ut.

Detta i Norge

Men tyvärr är det många som tolkar det där med möjlighet till rehabilitering väldigt snävt
En del läser in saker i en lag, som helt enkelt inte finns där.
Man måste skilja på missskötsel av arbete på grund av alkoholism. Där kan jag erbjuda att om personen går ett rehabprogram kan han få behålla anställningen, landstinget har rehabprogram och läkare. Det är upp till personen visa sin vilja att anmäla sig och bearbeta sitt problem.
Det andra läget är om personen är onykter på arbetsplatsen. Många brukar avskeda direkt. Jag ger en chans med en varning, återupprepas det så är anställningen förverkad.
Det är inte så att en arbetare är fri från ansvar, att det är upp till företaget att göra allt.
Till det kommer att att samhället är uppdelat i ett antal funktioner. Sjukvården drivs av landstingen med ett mindre stöd från staten. Pengarna för detta kommer från skatter och avgifter, där företagen redan är en delfinansiär. Landstingets vårdinrättningar är rätt instans för rehab, företagen betalar redan för den tjänsten.
En tolkning av lagen att företag inte får rekommendera en sjukvårdsinrättning som man redan betalar för utan måste betala en helt annan anser jag vara ytterst märklig. Ett sådant förhållande finns inget stöd för i lagstiftning.
Talar jag om för en anställd att han har en chans behålla sin anställning genom att han anmäler sig på landstingets eller kommunens rehab i den mån det finns. Då har jag erbjudit rehab som en möjlighet.
Vad gäller onykterhet på arbetsplatsen behöver jag inte det men ger en chans första gången.

Hej

Nej det är inte alls det som är det viktiga här, men när det är människor det handlar om så finns det regler och lagar som reglerar hur en arbetsgivare ska agera när en anställd drabbas av sjukdom.

Mvh isan lover
Det finns ingen lag som ger en arbetare en rättighet att då och då vara onykter på arbetsplatsen.
Sjuk kan man vara, även sjuk av alkoholism, men det ger dig ingen rätt att jobba i det tillståndet.
Du får vara sjukskriven på grund av alkoholism utan att din anställning äventyras.
Är du däremot full på arbetsplasen, då ryker anställningen. Hos mig, först efter en varning och dess chans för arbetaren att lösa sitt problem så det inte skadar företaget.

Det finns ingen lag som ger en arbetare en rättighet att då och då vara onykter på arbetsplatsen.
Sjuk kan man vara, även sjuk av alkoholism, men det ger dig ingen rätt att jobba i det tillståndet.
Du får vara sjukskriven på grund av alkoholism utan att din anställning äventyras.
Är du däremot full på arbetsplasen, då ryker anställningen. Hos mig, först efter en varning och dess chans för arbetaren att lösa sitt problem så det inte skadar företaget.
I många fall kan det dessutom handla om att skydda tredje man. Många bussbolag har numera alkolås. En berusad läkare kan också ställa till svåra problem. I vissa lägen kan det också drabba arbetskamrater om någon kommer berusad till arbetsplatsen eftersom någon annan kommenderas ut att göra jobbet i stället för den som är berusad.

Hej

Mvh isan lover
Sorry IL men du har dålig koll på detta ämne också. Inte funderat på att bli politiker på heltid? Du skulle platsa bra i S gänget...

Hej

Vem på forumet har påstått att det skulle vara någon rättighet att arbeta berusad?

Själv har jag inte tagit del av något sådant inlägg i ämnet.

Men dom flesta verkar vara överens om att alkoholism är en sjukdom, samt att arbetsgivare ska erbjuda den anställde det handlar om hjälp med sina problem.

Mvh isan lover

Hej

Vem på forumet har påstått att det skulle vara någon rättighet att arbeta berusad?

Men dom flesta verkar vara överens om att alkoholism är en sjukdom, samt att arbetsgivare ska erbjuda den anställde det handlar om hjälp med sina problem.

Mvh isan lover
Där har du helt rätt! Alkoholism är en självförvållad sjukdom. Vägrar den anställde att ta emot hjälpen som erbjuds så är det morsning och goodbye. Har själv en kompis som var på Nämndemansgården, han fick en som det verkar framgångsrik behandling.

Där har du helt rätt! Alkoholism är en självförvållad sjukdom. Vägrar den anställde att ta emot hjälpen som erbjuds så är det morsning och goodbye. Har själv en kompis som var på Nämndemansgården, han fick en som det verkar framgångsrik behandling.

Hej

Självklart måste man medverka till att bli kvitt sina alkoholproblem och ställa upp på den hjälp som erbjuds, men det verkade faktiskt inte som om alla kände till att arbetsgivaren också har ett ansvar.

Vad det gäller sjukdomen alkoholism så är den som du säger självförvållad, men ändå inte helt eftersom man i forskning har hittat genetiska orsaker som gör att vissa människor har mycket lättare än andra att bli beroende.

Så det är nog lätt för oss som kanske saknar genetiska förutsättningar för ett beroende att peka finger och tycka att dom som drabbas har dålig karaktär o.s.v, det är nog mer komplext än så.

Mvh isan lover

Kul med att behandlingen lyckades.
"Självförvållad" sjukdom, nja så enkelt är det nog inte.

/ SatanG

Hej

Mvh isan lover
Du, eftersom duskussionen handlade om full på arbetsplatsen, du sade nej man får vara sjuk. Nej man får inte vara full på arbetsplatsen för att man är sjuk.
Också du eftersom du klart och tydligt protesterar när jag säger att jag ger den anställde en chans även när han varit full på arbetsplatsen. Jag erbjuder honom en chans han måste ta genom att anmäla sig på de rehab program som finns inom vården.
Det finns ingen skyldighet för mig att sätta upp ett paralellt rehab system. Det befintliga duger bra.
Varje gång kommer du och säger nej man får vara sjuk.
Så det är du som böjer över det dit.

Du, eftersom duskussionen handlade om full på arbetsplatsen, du sade nej man får vara sjuk. Nej man får inte vara full på arbetsplatsen för att man är sjuk.
Också du eftersom du klart och tydligt protesterar när jag säger att jag ger den anställde en chans även när han varit full på arbetsplatsen. Jag erbjuder honom en chans han måste ta genom att anmäla sig på de rehab program som finns inom vården.
Det finns ingen skyldighet för mig att sätta upp ett paralellt rehab system. Det befintliga duger bra.
Varje gång kommer du och säger nej man får vara sjuk.
Så det är du som böjer över det dit.

Hej

Självklart kan och får folk bli sjuka och då ska dom få hjälp.

Mvh isan lover

Hej

Självklart kan och får folk bli sjuka och då ska dom få hjälp.

Mvh isan lover
En kompletterande fråga: Vad anser du ska hända om en chaffis har åkt fast för rattfylla och fått körkortet indraget på jobbet eller sin fritid? Är det någon skillnad? Gör det någon skillnad om hans fylla skapat en svår trafikolycka och han har blivit dömd till fängelse? Hur anser du att en arbetsgivare ska göra avvägningen mellan behovet av hjälp för den anställde resp behovet av att skydda allmänhet och kunder? Hur ska en fackförening se på detta?

En kompletterande fråga: Vad anser du ska hända om en chaffis har åkt fast för rattfylla och fått körkortet indraget på jobbet eller sin fritid? Är det någon skillnad? Gör det någon skillnad om hans fylla skapat en svår trafikolycka och han har blivit dömd till fängelse? Hur anser du att en arbetsgivare ska göra avvägningen mellan behovet av hjälp för den anställde resp behovet av att skydda allmänhet och kunder? Hur ska en fackförening se på detta?
Delikat fråga. Jag har mitt svar, det enda realistiska enligt mig. Sen kan facket säga vad dom vill. Ingen arbetsgivare skall behöva skydda en som bryter mot lagen och dessutom orsakar skador och lidande. Det finns ingen som helst ursäkt!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp