Men tyvärr är det många som tolkar det där med möjlighet till rehabilitering väldigt snävt
En del läser in saker i en lag, som helt enkelt inte finns där.
Man måste skilja på missskötsel av arbete på grund av alkoholism. Där kan jag erbjuda att om personen går ett rehabprogram kan han få behålla anställningen, landstinget har rehabprogram och läkare. Det är upp till personen visa sin vilja att anmäla sig och bearbeta sitt problem.
Det andra läget är om personen är onykter på arbetsplatsen. Många brukar avskeda direkt. Jag ger en chans med en varning, återupprepas det så är anställningen förverkad.
Det är inte så att en arbetare är fri från ansvar, att det är upp till företaget att göra allt.
Till det kommer att att samhället är uppdelat i ett antal funktioner. Sjukvården drivs av landstingen med ett mindre stöd från staten. Pengarna för detta kommer från skatter och avgifter, där företagen redan är en delfinansiär. Landstingets vårdinrättningar är rätt instans för rehab, företagen betalar redan för den tjänsten.
En tolkning av lagen att företag inte får rekommendera en sjukvårdsinrättning som man redan betalar för utan måste betala en helt annan anser jag vara ytterst märklig. Ett sådant förhållande finns inget stöd för i lagstiftning.
Talar jag om för en anställd att han har en chans behålla sin anställning genom att han anmäler sig på landstingets eller kommunens rehab i den mån det finns. Då har jag erbjudit rehab som en möjlighet.
Vad gäller onykterhet på arbetsplatsen behöver jag inte det men ger en chans första gången.