Farligt att signalera i trafiken?

Hej

Själv slutade jag mitt jobb inom flyget 2012, numera jobbar jag inom vår kommun, känner mig hyfsat insatt i hur det fungerar i arbetslivet efter att ha jobbat sedan jag var 13 år och ha varit fackligt aktiv i 30 år av dessa.

Mvh isan lover
Då bör du väl känna till detta med befattningsbeskrivningar, policy dokument och uppförande-koder som tillkommit sedan sekelskiftet.
Främst i företag som har verksamhet i flera länder och vill ha samma regler överallt.
Där regleras mycket vad som är tillåtet ner på individnivå.
Som anställd representerar man företaget och ska följa dess regler. Det kan gälla klädsel, hygien som inte alltid är en privat sak.

Med så lång facklig karriär har du säkert suttit med i olika rehabiliteringsgrupper och personal-grupper som hanterar anställningar.

Nu sitter du och spekulerar igen.
Tullare förutsätter jag har liknande regler som jag hade när jag extraknäckte som ordningsvakt på 80-talet. Beslagtagen sprit hälldes ut i vasken. Det är inte tillåtet att föra över dem som privat ägodel och ta med sig. Kan man inte skilja på jobb och privatliv har man inte heller på en arbetsplats att göra.
Det finns regler för hur saker skall hanteras. Hade jag börjat ta hem det vi beslagtog, hade jag säkerligen fått problem med arbetsgivaren, förr eller senare.
Med ditt resonemang känns det som du tar väldigt lätt på saker som rattfylla, fylla på arbetsplatser, stöld av egendom bara för att du befinner dig på en plats där du kanske skulle kunna om ingen vet.

Hej

Här på västkusten har väl nästan inga tullare behövt köpa något som finns på bolaget på hundratals år.

Märkligt nog ökade alltid tullens intresse för alkohol före semestern och julfirandet när dom skulle vara lediga.

En del tullare ville ha X-antal flaskor av en viss sort för att inte leta igenom båten o.s.v, en tullare i Norge var så törstig att han ibland fick ha hjälp iland efter ett besök på båten berättade min morbror.

Mvh isan lover

Hej

Här på västkusten har väl nästan inga tullare behövt köpa något som finns på bolaget på hundratals år.

Märkligt nog ökade alltid tullens intresse för alkohol före semestern och julfirandet när dom skulle vara lediga.

En del tullare ville ha X-antal flaskor av en viss sort för att inte leta igenom båten o.s.v, en tullare i Norge var så törstig att han ibland fick ha hjälp iland efter ett besök på båten berättade min morbror.

Mvh isan lover
Du kanske skulle polisanmäla dem som du kan visa gjorde detta då. Det är inte tillåtet i vare sig tullmyndigheten eller svensk lag. OM du bryr dig om våra gemensamma lagar som vi trots att tagit fram för att ha en miniminivå på hur saker skall skötas.

Hej

Mvh isan lover
Så var det hos oss också på 70-80 talet, men det går inte längre till så.
Idag är det avsked utan pardon.

Då bör du väl känna till detta med befattningsbeskrivningar, policy dokument och uppförande-koder som tillkommit sedan sekelskiftet.
Främst i företag som har verksamhet i flera länder och vill ha samma regler överallt.
Där regleras mycket vad som är tillåtet ner på individnivå.
Som anställd representerar man företaget och ska följa dess regler. Det kan gälla klädsel, hygien som inte alltid är en privat sak.

Med så lång facklig karriär har du säkert suttit med i olika rehabiliteringsgrupper och personal-grupper som hanterar anställningar.

Hej

Arbetskläder är ju oftast något som är reglerat i kollektivavtalet och något som arbetsgivaren står för, när det gäller verkstadspersonalen, byggnadsarbetare och andra grupper är det ju även en skyddsfråga.

Det stämmer att jag har varit med som facklig både vid hembesök och i diskussioner gällande folk med ex.vis alkoholproblem, här är min erfarenhet att Svenska större företag har en väldigt bra policy gällande detta, det handlar inte alls om att sparka på en som redan ligger, utan mer om att hjälpa och stötta så långt det är möjligt, ibland går det bra och ibland misslyckas man.

Mvh isan lover

När vi skulle åka till Skagen och köpa öl med fiskebåten, var ju vanligt förr innan EU att fiskebåtarna tog sådana resor och fyllde lastrummet.
Då beställde allt kustbevakarna öl med, fast dom fick ju betala som alla andra.

När vi skulle åka till Skagen och köpa öl med fiskebåten, var ju vanligt förr innan EU att fiskebåtarna tog sådana resor och fyllde lastrummet.
Då beställde allt kustbevakarna öl med, fast dom fick ju betala som alla andra.

Hej

När det var förbjudet med småkräfta köpte även dom det ibland, vi är ju alla människor även om vi har olika roller.

Mvh isan lover

Diskussion har övergått till vad som är lagligt. Lagar är till för att tänjas på det viktiga är att inte åka fast. Det är så kornen sållas.

Hej

Att inte tullare får smuggla behöver man knappast skriva något avtal om, svensk lag gäller ju även för tullare och det är förbjudet för alla människor att smuggla, så det var inget bra exempel tycker jag.

Att man riskerar sparken om man stjäl på sin arbetsplats är ju inget nytt eller något man behöver avtala om vid anställning, just stöld är väl en av dom saker som man i alla tider har riskerat att sparkas för.

Men att man ska kunna sparka folk p.g.a sjukdom bara för att arbetsgivaren har det som policy och i avtal med dom anställda känner jag inte till några exempel på, här borde svenska arbetsmarknads lagar gälla oavsett företagets policy.

Skulle privatpersoner och företagare kunna välja fritt vilka olika svenska lagar och regler dom vill följa beroende på sin egen policy och ingångna avtal med personalen så skulle det sluta med anarki.

Tycker du att brottslingar också ska få välja vilka svenska lagar och regler dom vill följa?

Mvh isan lover

Som anställd på Konsum så får du inte sparken om du smugglat.

@Khuntan när du "partydrogar" så stödjer du de kriminella gängen. Lyssna på din ledare

20190831_121836.jpg

Hej

Mvh isan lover
Å du som gapar högt över korruption i Thailand tyckte detta var ok och gjorde inget åt det?

Som företag i sverige är du skyldig att erbjuda. och bekosta, vård och rehabilitering. Speciellt vid alkohol/drog problem. Om den anställde väljer att inte ta emot hjälpen så är det en annan fråga. Då följer den anställde inte sina skyldigheter och riskerar att bli friställd.
ja det är en gummiregel. var går gränsen för skyldigheten i sådant fall.

Ok, sätt en en alkoholpåverkad eller narkotikapåverkad förare bakom ratten på en buss och släpp ut i trafiken.
När olyckan kommer,vad orsakade den?
Sätt en alkoholpåverkad person att styra en maskin. De produkter som går sönder när den i berusningen sköttes fel, vems fel är den?
En person som medveten om att han är onykter och inte kan sköta sitt jobb, som trots det medvetet sätter sig och hanterar utrustning han inte är kapabel sköta i sitt tillstånd, förstör medvetet företagets ägodelar.
Du är som arbetsgivareskyldig att skicka hem en som du inte anser att personen av något skäl inte är kapabel att utföra jobbet efter undersökt om det finns andra arbetsuppgifter som du anser att han säkert kan utföra. Du har även rätt att kräva läkarbesök för att säkerställa statusen på problemet för att avgöra vad som behöver göras. Läkarintyget är avgörande för vad som gäller om jag har förstått rätt. Tror att om den anställde inte går till läkaren efter anmaning så är den personen på osäker mark.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp