Thailand har inte alls världens högsta dödlighet i trafiken

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Thailand har inte alls världens högsta dödligheten i trafiken. Det rekordet har nämligen Libyen. Thailand hamnar däremot på 2:a plats. Detta enligt WHO's 2015 Global Status report on Road Safety.

I Thailand dödades 14,059 personer på thailändska vägar vilket motsvarar 36,2 personer per 100,000.

När det gäller dödsolyckor på motorcyklar så ligger däremot Thailand på topp. Nu har Thailand inlett en kampanj som syftar till att minska dödsolyckorna på vägarna med 80% under de 5 kommande åren.

Nedan en bild från Libyen.
serveimage

Jag blir inte förvånad över att Thailand ligger tvåa i en föga smickrande statistik. Och det är ytterligare ett bevis på att man skall låta bli motorcyklar där nere.

Men dom har inte mest trafikolyckor i världen.
Syrran bor ju i Indien och där är det kaos, hon var i Thailand och hälsade på förra året och hon sa att trafiken kändes så säker här i Thailand i jämförelse så hon skulle kunna slänga ut ungarna på motorvägen och leka kändes det som.
Skillnaden var sa hon att trafiken var så tät där så fordonen fick ju aldrig upp fart så den blev dödande i bebyggda områden när dom krockade.
traffic-in-india.jpg

QUOTE="Glimten, post: 185892, member: 4248"]@Jonas Det där kan ju iaf inte vara under rusningstrafik;) det var några bilar på den bilden[/QUOTE]

Egentligen ljuger bilden när det gäller trafiken, för om ni ser så kantas gatan av en massa försäljningsstånd på båda sidor, bilden är ju liten så det är svårt att urskilja vad som är vad och den mesta trafiken är Tuk-Tuk.

Bilden är från Hyderabad i Andra Phradesh, har jag varit och jag kan intyga att det är ett jäkla myller av allehanda motorfordon och människor och att trafiken mängdmässigt är värre en Thailand är nog sant, men inte så konstigt finns ju lite mer folk.

Kan tänka mig att det händer fler dödsolyckor i Thailand än t ex Indien, för i Indien är det alltid en massa i vägen längs vägarna så det går inte att köra så fort.

Här en bättre bild på samma gata det vi ser här är Charminar i gamla staden och ni ser att utrymmet för trafik är ju inte speciellt stort.

Marknaden utgår ifrån stadsporten Charminar som betyder fyra torn char=4 minar=torn som finns på stadsporten.

Charminar_Hyderabad_1.jpg

6.jpg

Lite off topic men ändå:)

Lyco

Liknande trådar

Tillbaka
Topp