Den thailändska trafiken

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det skrivs mycket här från och till om den thailändska trafiken. Någon skrev nyligen om kvaliteten på folk i trafiken.

Jag skyller nog hellre på kvaliteten på trafikutbildningen som är i det nämaste obefintlig. Är man generellt okunnig så vet man ju inte heller hur man skall agera i olika situationer. När frugan tog körkort för bil så stod jag vid sidan om och tittade på. Och det var skrattretande, kör fram och stanna mellan några uppställda koner för att sedan backa snett bakåt in mellan några andra koner. Ingen körning ute i trafiken överhuvudtaget. Därefter lite frågor om vägmärken på en dator.

Man förundras inte över de höga olyckstalen. Min svåger dog i en MC-olycka för 2,5 år sedan där han blev mosad av en lastbil som sedan smet. För ett par veckor sedan körde en MC rakt in i sidan på svärfars bil, MC:n kom rakt ut från en liten väg utan att göra en tendens åt att stanna. Han får dock betala skadorna på bilen.

Det finns ju lagar för användande av hjälm på MC och bälte i bilen. Efterlevandet av lagen är dock mycket dålig. Få använder hjälm och bälte använder man bara när det är risk för poliskontroller. Att hjälm eller bälte kan rädda livet reflekterar man inte ens över. Dock använde min svåger hjälm men den hjäpte inte mot att bli mosad av en lastbil.

Vad har ni för erfarenheter? Skriv och berätta!

Ja, jag vet inte var jag ska börja...

Saknar ord för den Thailändska trafikkulturen.
Känns lite som att släppa ut en bunt 13-åriga svenska grabbar i trafiken.

Visst är trafikutbildning i det närmste helt värdelös, men vad värre är den oerhörda hänssynslösheten. I dag hände följande. Vi kör på en större genomfartsled. Två körfält rakt fram och just här också ett körfält för trafik som skall köra av åt vänster. De två rakt fram filerna går upp på en bro, avkörningsfilen fortsätter lite nedåt. Det är en stor zebrarandig kil målad där också. Hoppas ni ser bilden framför er. Där kommer vi på vespan ca 50 km/h vi ligger i den vänstra raktframfilen. Nu kommer en hänsynslösjävel och tränger sig in i avkörningsfilen rakt framför framhjulet, han korsar glatt zebrafältet och tränger sig in i vänsterfilen. Vi han bromsa annars så hade han rammt oss. Att han kunde bromsat in lite och kört av bakom oss fanns nog bara inte i hans skalle.

/Anubaan

Du är en modig man, Anubaan. Det är alla som vågar köra MC eller moppe i Thailand. Personligen är jag en fegis och kör enbart bil.

Man vågar ju knappt promenera ens, ingen Zebralag där inte. I Thailand satsar bilister och MC-förare i stället för att sakta ner och släppa över fotgängare på ett övergångsställe. :o

Jag modig, nä jag sitter därbak och frugan kör!!
Men som du säger så är det nog en anledning att köpa bil. Vi får väl se hur vi gör

/Anubaan

Bara att sitta på Vespan i tät trafik är modigt, jag betackar mig. "Die another day" tycker jag efter Bondfilmen med samma namn. Köp en bil, det är klokt!! :wai:

Om man vill känna sig relativt säker i den thailändska trafiken bör man nog köpa en stor lastbil.Undvika mörkerkörning och helger med onyktra thailändska förare. 8)

Tänk, jag har inte upplevt trafiken värre än i ex. Egypten och Libanon.
Det är snarare så att i arabvärlden kan den vara etter värre.
Det jag mest ogillar med Thailand är att man ofta, om inte alltid, saknar airbags och bälten bak. Så är det i fallet med vår Izuzu. OK, den bilen har inga riktiga säten bak, bara en bänk. Jag har lovat Ooy en bättre bil, en där dottern kan sitta fastspänd liksom svärfar och svärmor ska får göra. Jag är rädd om dem, de är så unga :)
Efter en utskällning så vågar svågern inte ens närma sig bilen utan bälte och han använder bältet när han är ensam i bilen också, det har jag kollat. Faranger kan ha lite inflytande ibland...

Grattis till att du har inflytande, svärfar vägrar att lyssna på mig. Ingen polis = inget bälte.

Den förra bilen hade också bara en bänk som "baksäte", det är därför som jag skickar pengar till avbetalningar varje månad på en ny (nu 2 år gammal) bil. Att familjen skall sitta obältade i baksätet när vi är där nere finns inte i min värld.

"Berralund " sa:
Grattis till att du har inflytande, svärfar vägrar att lyssna på mig. Ingen polis = inget bälte.

Den förra bilen hade också bara en bänk som "baksäte", det är därför som jag skickar pengar till avbetalningar varje månad på en ny (nu 2 år gammal) bil. Att familjen skall sitta obältade i baksätet när vi är där nere finns inte i min värld.
Berra, vi kommer från samma värld, t.o.m samma landskap.

Nu är vi helt :offtopic: men som äkta skåning jag är och född i Lund ger jag härmed med glädje Sir One en välment karma. Inte bara för hans ursprung utan också för hans goda omtanke om sin familj nere i Thailand! :wai:

"Berralund " sa:
Nu är vi helt :offtopic: men som äkta skåning jag är och född i Lund ger jag härmed med glädje Sir One en välment karma. Inte bara för hans ursprung utan också för hans goda omtanke om sin familj nere i Thailand! :wai:
Du har fattat att jag kommer från Stockholm?
Jag har dock bott i Skåne i 40 år....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp