Kör som en thai i den thailändska trafiken

Tok Com ligger på Pattaya Thai uppifrån Sukhumwit sett så kör du mot beachen , över tredje gatan och vidare till korsningen Pattaya Thai /Soi Baukao, ca 50 meter efter
korsningen på vänster sida (På Pattya Thai ) ligger ett stort varuhus som heter Tuk Com . Om du kommer med eget fordon så parkerar du lämpligtvis på Friendships parkering .:) Svårt att missa tror jag ... tredje våningen 10 m till vänster om rulltrappan , pris 35000 som kan prutas till 3000 med lite glada leenden
oj pruta från 35 tusen till 3 var duktigt ;)

Jag har hört att man ska ta seden dit man kommer. Inte för att jag skulle våga själv, jag är för feg, men är det säkrare att uppträda som alla andra i den thailändska trafiken eller ska man välja att köra precis som man gör här hemma i Sverige? Någon som provat båda varianterna tro?

Kör man som här hemma i Sverige, blir man inte gammal! Det är totalt livsfarligt att stanna för gående osv, då riskerar du att de blir överkörda med en gång! INGA svenska dumheter i trafiken. Jag såg det när jag var nere en gång: En farrang stannade för en gående och blev omkörd direkt av bakomvarande, som höll på att köra över den gående istället! Vi ska INTE komma med våra trafikregler o göra thailändarna osäkra. NU vet de vad som gäller o så ska det förbli! Annars dör folk!

Samma sak gäller i korsningar. Tvekar du, utsätter du folk för jättestor fara, för då blir de osäkra o allt blir fel. Antingen körs du om direkt, eller så tror trafiken på den anliggande vägen (den du är på vä in på) att det är fritt fram. Livsfarligt. Kör långsamt ut mitt i trafiken o "ta" dig plats i den tvärgående trafiken (håll alltså lite/samma fart hela tiden, då kan thailändarna lättare beräkna).

Jag har redan haft två nefew som kört ihjäl sig i thailändska trafiken o jobbar hårt MOT att få dit "västerländskt" synsätt i trafiken. Varför ska VI komma och ändra något som redan funkar. Deras största problem ligger i att de har så dålig, eller nästan ingen alls, körutbildning. Det är DÄR det ska jobbas hårdare och på att få besiktningen av fordon bättre...

Jag kör själv ensam runt i hela Thailand, från Chang Mai (köper träsaker), till Isaan (tyg + bekants mamma som bor där) och ner till Laem Mae Phim (min kusin bor där) och över till Koh Chaang (väninna bor där)... Trots att jag kört så mycket lastbil (varit yrkesförare) o buss mm, har jag vissa problem med att "hålla farten" ut i korsningar, så man bör vara väldigt bilvan om man ska klara den thailändska trafiken o fortsätta leva. Men jag säger som min kusin i Laem Mae Phim: Hyr INTE moppe, utan bil - den skyddar mer!

Ett alldeles lysande tips om kameran, tack för det. En sådan investering kan vara guld värd den dag man blir en flitig trafikant på dom thailändska vägarna.

Vilket tips! Vi har ju en sådan kamera, som vi använde när vi körde på Irland och som min kille alltid har med sig i lastbilen (monterad) när han kör. Den ska jag låna med mig till Thailand nästa gång jag åker ner. Då kan jag montera den i den bilen jag kör o kanske filma lite att ladda upp... måste komma ihåg att fråga... 55555555555

Vilket tips! Vi har ju en sådan kamera, som vi använde när vi körde på Irland och som min kille alltid har med sig i lastbilen (monterad) när han kör. Den ska jag låna med mig till Thailand nästa gång jag åker ner. Då kan jag montera den i den bilen jag kör o kanske filma lite att ladda upp... måste komma ihåg att fråga... 55555555555

Varför inte köpa en här?? från 700 tbh och uppåt, finns massor att välja på.
Köp bara ett extra snabbt simkort, så blir dina bilder mycket bättre, sedan bara sätta det i Pc,n och titta hur illa du kört 555
Då jag för det mesta åker Big Bike så har jag en extraförsäkring, som tar motpartens skador, upp till ett bra högt belopp, om jag skulle vara skyldig till en olycka. Kostar 1700 Tbh /år, superbilligt.

Jag kör samma som "Lången " på min Big Bike samt att jag denna vecka avser teckna en extra på både bilen samt min 300 cc Honda Forza
Vad avser kameran så anser jag att man inte skall köpa för billig , runt 3000 får du ge för en med bra kvalitet ... riktigt bra kvalitet

Håller med dig @Bangkok_Hilton med nästan allt;). Har själv bakgrund som yrkesförare och det en jäkla fördel med att ha i "blodet" allt som har med planering, förutseende och koll i backspeglar att göra. Och som du säger, anpassa sig till 100% till körsättet (höll på att skriva trafikreglerna hehe) som finns här, och inte försöka implementera några svenska fasoner.

Däremot så ställer jag mig tveksam till att hya bil istället för moppe pga säkerheten. Ja det är säkrare för en själv utan tvekan men jag menar så här att hyr du en moppe och väljer att köra utan hjälm, på fyllan, snabbt och vårdslöst etc så i värsta fall skadar du bara dig själv. Hyr du bil och kör som en Svensson så utsätter du andra för fara (som du själv beskrev). Så det blir ganska egoistiskt tänk om man hyr bil bara för sin egen säkerhet.

Sen finns det tusen andra fördelar med bil om man jämför med moppe, buss, taxi osv. Det är man man kan stanna var som helst på (kan man med moppen också förvisso men den tar man inte om man ska 50mil;)), familjen brukar knöla sig in i pilen o på flaket (vissa tycker det är jobbigt men jag tycker det är riktigt trevligt), ta med sig vad som helst och nästan hur mycket som helst.
Som förare är man inte ett dugg social när man kör för all koncentration ligger på körningen (om man väljer att köra säkert) speciellt om man är en offensiv förare som jag:laugh:, så efter 50 mil så är det en öl och sängen som gäller i princip.

@Phonta och @Långeman Vill tipsa till er (och alla andra som är ute och kör MC) om en fantastisk sträcka som går över ett berg. Bra underlag (förutom en kortare sträcka), hyfsat snäva kurvor men ordentligt doserade och ofta med god sikt så det går att skära rejält i svängarna, bra omkörningsmöjligheter, 2+1 eller 2+2 fält (utan mitträcke). ca 5 mils gocartbana:nod:. Pickisen fick bekänna färg på den sträckan hehe men önskar jag hade min BMW hemifrån.
För en MC entusiast måste det vara en dröm att köra på sådan sträcka.
Den ligger mellan Tak (som ligger norr om Bkk mot Chiang Mai) och Mae Sot (mot gränsen till Myanmar).

Håller med dig @Bangkok_Hilton med nästan allt;). Har själv bakgrund som yrkesförare och det en jäkla fördel med att ha i "blodet" allt som har med planering, förutseende och koll i backspeglar att göra. Och som du säger, anpassa sig till 100% till körsättet (höll på att skriva trafikreglerna hehe) som finns här, och inte försöka implementera några svenska fasoner.

Däremot så ställer jag mig tveksam till att hya bil istället för moppe pga säkerheten. Ja det är säkrare för en själv utan tvekan men jag menar så här att hyr du en moppe och väljer att köra utan hjälm, på fyllan, snabbt och vårdslöst etc så i värsta fall skadar du bara dig själv. Hyr du bil och kör som en Svensson så utsätter du andra för fara (som du själv beskrev). Så det blir ganska egoistiskt tänk om man hyr bil bara för sin egen säkerhet.

Sen finns det tusen andra fördelar med bil om man jämför med moppe, buss, taxi osv. Det är man man kan stanna var som helst på (kan man med moppen också förvisso men den tar man inte om man ska 50mil;)), familjen brukar knöla sig in i pilen o på flaket (vissa tycker det är jobbigt men jag tycker det är riktigt trevligt), ta med sig vad som helst och nästan hur mycket som helst.
Som förare är man inte ett dugg social när man kör för all koncentration ligger på körningen (om man väljer att köra säkert) speciellt om man är en offensiv förare som jag:laugh:, så efter 50 mil så är det en öl och sängen som gäller i princip.

@Phonta och @Långeman Vill tipsa till er (och alla andra som är ute och kör MC) om en fantastisk sträcka som går över ett berg. Bra underlag (förutom en kortare sträcka), hyfsat snäva kurvor men ordentligt doserade och ofta med god sikt så det går att skära rejält i svängarna, bra omkörningsmöjligheter, 2+1 eller 2+2 fält (utan mitträcke). ca 5 mils gocartbana:nod:. Pickisen fick bekänna färg på den sträckan hehe men önskar jag hade min BMW hemifrån.
Den ligger mellan Tak (som ligger norr om Bkk mot Chiang Mai) och Mae Sot (mot gränsen till Myanmar).
För min del så glider jag helst fram i 80- 110 km så man hinner uppleva resan man gör.Det du beskriver måste vara för en sportbike.
För några år sedan då jag var dum, så körde jag Chon Buri - Udan Thani på 14 tim i ett sträck. Har även kört Phon Phen - Siam Reap - Chon Buri i ett sträck 850 km. Då var vi 200 Big Bike tillsammans, men det var alldeles för många, helst under 10 st.

1426609637780.jpg
1426609624512.jpg
1426609634454.jpg
nu e vi framme på khaosarn road

frugan kör nu o jag sköter navigationen. jag såg på gpsen att detfanns en Khao San Road i Kanada med. vem va först? har ju hört att asiaterna bara kopierar andra... ;)

Är det inte en restaurang?

Khao San Road
Adress: 326 Adelaide West, Toronto, ON M5V 1P7, Kanada

Min favoritgata mellan 1989-1994, men nu blir det bara visiter då och då, är inte som förr.

Lyco

För min del så glider jag helst fram i 80- 110 km så man hinner uppleva resan man gör.Det du beskriver måste vara för en sportbike.
För några år sedan då jag var dum, så körde jag Chon Buri - Udan Thani på 14 tim i ett sträck. Har även kört Phon Phen - Siam Reap - Chon Buri i ett sträck 850 km. Då var vi 200 Big Bike tillsammans, men det var alldeles för många, helst under 10 st.

Jag är ingen biker själv men känner en del därav rekommendationen. På en sportsbike så dör du efter 3 mil;) på den sträckan.
Glidarhoj i max 50 så hinner du uppleva vyerna och njuta av (hur ska jag uttrycka det) att inte behöva vara på en raksträcka i 5 mil.
Ville nämna detta då jag hört att sträckan Höganäs-Ängelholm är populär bland bikers. Och jämfört så tja, behöver jag utveckla;)

Chonburi -Udonthai kör du lätt på 8 timmar Långeman , tror du räknat lite fel , men det är mänskligt ..

Pattaya Khonkaen är drygt 50 mil dvs 6 tim körning med en stor hoj , sen ytterligare 1.5 timmes körning mellan Khonkaen -Udon , eller har jag fel .;) Lika bara jag rättar innan nån annan viktigpetter gör det :rolleyes:

Visst kan man utsätta andra för fara om man hyr bil och sen kör som en Svensson, men om valet står mellan mitt liv eller andras, så ja, då är jag egoistisk. Nu har sammanlagt 9 personer jag känner (eller är släkt med), dött i trafikolyckor de sista 10 åren, och ALLA körde moppe eller MC. Det gör att åtminstone jag väljer största möjliga bil, och aldrig en moppe...
Och ja, jag måste nog räkna mig till de offensiva förarna också, för jag har kört så mycket med släp att hjärnan ställt in sig på 80 km/h och alla andra som åker med mig bara stönar, för farten sänks till 80 km/h automatiskt HELA TIDEN... men som du sagt, det är ganska trevligt med dessa körningar - även ensam, för man stannar var man vill, när man vill och nästan hur man vill också... 5555555555555

Chonburi -Udonthai kör du lätt på 8 timmar Långeman , tror du räknat lite fel , men det är mänskligt ..

Pattaya Khonkaen är drygt 50 mil dvs 6 tim körning med en stor hoj , sen ytterligare 1.5 timmes körning mellan Khonkaen -Udon , eller har jag fel .;) Lika bara jag rättar innan nån annan viktigpetter gör det :rolleyes:

Det kan det nog vara så som du skriver, men , vi tankade ,åt god mat och hade trevliga fikapauser inräknade. 50 mil på 6 timmar då får man gasa ganska bra.

Visst kan man utsätta andra för fara om man hyr bil och sen kör som en Svensson, men om valet står mellan mitt liv eller andras, så ja, då är jag egoistisk. Nu har sammanlagt 9 personer jag känner (eller är släkt med), dött i trafikolyckor de sista 10 åren, och ALLA körde moppe eller MC. Det gör att åtminstone jag väljer största möjliga bil, och aldrig en moppe...
Och ja, jag måste nog räkna mig till de offensiva förarna också, för jag har kört så mycket med släp att hjärnan ställt in sig på 80 km/h och alla andra som åker med mig bara stönar, för farten sänks till 80 km/h automatiskt HELA TIDEN... men som du sagt, det är ganska trevligt med dessa körningar - även ensam, för man stannar var man vill, när man vill och nästan hur man vill också... 5555555555555

Vill inte påstå att så var fallet, för dom du nämnde, men .... 90% av alla inblandade har ofta varierande mängd alkohol i kroppen

Skulle man plocka bort de olyckor som var alkoholinblandning i så försvinner nog som Lången säger 80-90 % tyvärr . Detta är ju landet där många tror sig kunna köpa sig ur tråkiga situationer . jag känner till tre fyra fall av trafikolyckor bland vänner här nere , i SAMTLIGA fall har dessa varit kraftigt påverkade av alkohol , en lyckades betala polisen att dra därifrån , fick sen själv ta sig till BKK Hospital , någon annan vet inte om att det hänt , inte föränn han vaknat hemma hos frugan , MAO aspackad ... Säger bara , Djäkla idioter:rolleyes: Självförvållat och kan inte skyllas på Thaitrafiken ...

Det är precis det som är problemet med folk som vägrar att inse att alkohol inte hör hemma i trafiken annat än i en kasse med oöppnade flaskor eller burkar. Egentligen struntar jag i om man riskerar sitt eget liv, men att riskera andras liv med invaliditet eller död är helt oförlåtligt. I lagens mening borde det jämställas med mordförsök.

Det finns ingen som helst ursäkt! :mad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp