Håller med dig
@Bangkok_Hilton med nästan allt

. Har själv bakgrund som yrkesförare och det en jäkla fördel med att ha i "blodet" allt som har med planering, förutseende och koll i backspeglar att göra. Och som du säger, anpassa sig till 100% till körsättet (höll på att skriva trafikreglerna hehe) som finns här, och inte försöka implementera några svenska fasoner.
Däremot så ställer jag mig tveksam till att hya bil istället för moppe pga säkerheten. Ja det är säkrare för en själv utan tvekan men jag menar så här att hyr du en moppe och väljer att köra utan hjälm, på fyllan, snabbt och vårdslöst etc så i värsta fall skadar du bara dig själv. Hyr du bil och kör som en Svensson så utsätter du andra för fara (som du själv beskrev). Så det blir ganska egoistiskt tänk om man hyr bil bara för sin egen säkerhet.
Sen finns det tusen andra fördelar med bil om man jämför med moppe, buss, taxi osv. Det är man man kan stanna var som helst på (kan man med moppen också förvisso men den tar man inte om man ska 50mil

), familjen brukar knöla sig in i pilen o på flaket (vissa tycker det är jobbigt men jag tycker det är riktigt trevligt), ta med sig vad som helst och nästan hur mycket som helst.
Som förare är man inte ett dugg social när man kör för all koncentration ligger på körningen (om man väljer att köra säkert) speciellt om man är en offensiv förare som jag

, så efter 50 mil så är det en öl och sängen som gäller i princip.
@Phonta och
@Långeman Vill tipsa till er (och alla andra som är ute och kör MC) om en fantastisk sträcka som går över ett berg. Bra underlag (förutom en kortare sträcka), hyfsat snäva kurvor men ordentligt doserade och ofta med god sikt så det går att skära rejält i svängarna, bra omkörningsmöjligheter, 2+1 eller 2+2 fält (utan mitträcke). ca 5 mils gocartbana

. Pickisen fick bekänna färg på den sträckan hehe men önskar jag hade min BMW hemifrån.
För en MC entusiast måste det vara en dröm att köra på sådan sträcka.
Den ligger mellan Tak (som ligger norr om Bkk mot Chiang Mai) och Mae Sot (mot gränsen till Myanmar).