Filippinerna, nej tack.

Nä Filipinerna verkar ha mycket större problem med drogerna och kriminaliteten.
Såg ju bara när man var i Manila hur det var kändes otryggt hela tiden när man gick runt där.

Såg ju bara när man var i Manila hur det var kändes otryggt hela tiden när man gick runt där.
Ja det verkar ha eskalerat dom senaste åren. Jag var där för drygt sju år sedan och då var jag inte särskilt orolig ens i Manila. Vi bodde i Makati city då.

Ja det verkar ha eskalerat dom senaste åren. Jag var där för drygt sju år sedan och då var jag inte särskilt orolig ens i Manila. Vi bodde i Makati city då.
Var i Makati jag var med, kan ju varit lite med att man gick med Fillipinarnas varningar och historier i bakhuvudet plus att det var beväpnade vakter vid minsta lilla food court, kände man sig ju inte säkrare utan man förstod att det fanns en anledning till det.
Så jag gick inte runt så mycket ute själv höll mig mest på kliniken.

för nån vecka sen gjorde polis och militär razzia i en vecka i norra thailand dem hittade mer än 1 milljon speed pills och stora mängder andra sorters droger, en massa vapen sånna här mängder droger hittas/beslagtas nästan varje dag.

Polis/poliser fångades med 600000 meth piller för 2 veckor sen.

i udon thani hittade dem 15+ utbrända kroppar som sägs ha mördats av före detta poliser och nuvarande poliser för pengar.

En ungdom skjuten ooch knivhuggen för att han kolla/stirra andra ungdomar i ansiktet det händer väldigt ofta.

thailands mord med skjutvapen är dubbelt så högt som usas, 6+ miljoner skjut vapen är oregistrerade och statistik för mord är inte rätt 10+ mord nästan varje dag.

för nån vecka sen gjorde polis och militär razzia i en vecka i norra thailand dem hittade mer än 1 milljon speed pills och stora mängder andra sorters droger, en massa vapen sånna här mängder droger hittas/beslagtas nästan varje dag.

Polis/poliser fångades med 600000 meth piller för 2 veckor sen.

i udon thani hittade dem 15+ utbrända kroppar som sägs ha mördats av före detta poliser och nuvarande poliser för pengar.

En ungdom skjuten ooch knivhuggen för att han kolla/stirra andra ungdomar i ansiktet det händer väldigt ofta.

thailands mord med skjutvapen är dubbelt så högt som usas, 6+ miljoner skjut vapen är oregistrerade och statistik för mord är inte rätt 10+ mord nästan varje dag.
Mord raten är inte alls dubbelt så hög som USA:s, men den är högre, men därimot har Fillipinerna nästan 3 gånger så hög än Thailand enligt den här listan.
Fillipinerna är rödflaggat.

http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/violence/by-country/

Tur man inte bor i sydamerika.

Mord raten är inte alls dubbelt så hög som USA:s, men den är högre, men därimot har Fillipinerna nästan 3 gånger så hög än Thailand enligt den här listan.
Fillipinerna är rödflaggat.

http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/violence/by-country/

Tur man inte bor i sydamerika.

mord med skjutvapen skrev jag http://bangkok.coconuts.co/2015/12/11/thailand-gun-death-rate-twice-high-us men mord så är det ganska lika http://www.nationmaster.com/country-info/compare/Philippines/Thailand/Crime och att thailand går inte ut med rätt statistik för brott men filippinerna är mer öppen om sånt.

mord med skjutvapen skrev jag http://bangkok.coconuts.co/2015/12/11/thailand-gun-death-rate-twice-high-us men mord så är det ganska lika http://www.nationmaster.com/country-info/compare/Philippines/Thailand/Crime och att thailand går inte ut med rätt statistik för brott men filippinerna är mer öppen om sånt.
5555 Självklart har filipinerna bättre koll på sina över 7000 öar där dom sydliga styrs av Muslimska gerillan, en del av dom östliga slåss det om mot en kommunist gerilla, inget fastland som sammanbinder öarna.
Jag hör vad Fillipinarna säger ombord och jag läser nyheterna här och nog verkar mordraten var bra mycket högre.
Jag kan inte säga vilket som stämmer, men jag såg i Manila på: food court, Mc Donalds, kliniker, köpcentrum etc. stod det vakter beväpnad med skjutvapen, utanför banken stod det vakter skjutklara med pumphagel, känns som det är ett annat klimat i fillipinerna.

Din länk säger source wikipedia, wikipedia är en sida där vem som helst kan gå in och skriva "fakta" står i wikipedia att dom inte tar ansvar för infon som står där.

Min länk har WHO som källa om du scrollar längst ner och kollar.
OUR DATA: We use the most recent data from these primary sources: WHO, World Bank, UNESCO, CIA and individual country databases for global health and causes of death.
We use the CDC, NIH and individual state and county databases for verification and supplementation for USA data.

5555 Självklart har filipinerna bättre koll på sina över 7000 öar där dom sydliga styrs av Muslimska gerillan, en del av dom östliga slåss det om mot en kommunist gerilla, inget fastland som sammanbinder öarna.
Jag hör vad Fillipinarna säger ombord och jag läser nyheterna här och nog verkar mordraten var bra mycket högre.
Jag kan inte säga vilket som stämmer, men jag såg i Manila på: food court, Mc Donalds, kliniker, köpcentrum etc. stod det vakter beväpnad med skjutvapen, utanför banken stod det vakter skjutklara med pumphagel, känns som det är ett annat klimat i fillipinerna.

Din länk säger source wikipedia, wikipedia är en sida där vem som helst kan gå in och skriva "fakta" står i wikipedia att dom inte tar ansvar för infon som står där.

Min länk har WHO som källa om du scrollar längst ner och kollar.
OUR DATA: We use the most recent data from these primary sources: WHO, World Bank, UNESCO, CIA and individual country databases for global health and causes of death.
We use the CDC, NIH and individual state and county databases for verification and supplementation for USA data.

stog hur många andra källor som helst t.e.x UNODC och sidan du länka är den enda jag sett som har den raten för filippinerna. Har en släkting som är polis och en som är lite hög rankad militär och dem berättar också precis som i filippinerna så är mord raten högre en vad det sägs och det gäller all brott för att skydda turismen för nån vecka sen var det 6 ungdomar/män som hög ihjäl en handikappad man och 4 av dem har pappor som är poliser dem vägrar
mordåtala dem 6 sånt händer ofta, thailand gömmer så mycket precis som human trafficking malaysia,venezuela,thailand är dem värsta länderna för human trafficking.

stog hur många andra källor som helst t.e.x UNODC och sidan du länka är den enda jag sett som har den raten för filippinerna. Har en släkting som är polis och en som är lite hög rankad militär och dem berättar också precis som i filippinerna så är mord raten högre en vad det sägs och det gäller all brott för att skydda turismen för nån vecka sen var det 6 ungdomar/män som hög ihjäl en handikappad man och 4 av dem har pappor som är poliser dem vägrar
mordåtala dem 6 sånt händer ofta, thailand gömmer så mycket precis som human trafficking malaysia,venezuela,thailand är dem värsta länderna för human trafficking.
Jag har Fillipinare ombord här och jag hör ju deras historier och låter värre än Thailand, jag har en Norrman ombord här som bor i Filippinerna han var mycket i Thailand innan och han ångrar idag att han flyttade till Fillipinerna istället.
Jag känner 2 till norrmän som bor där, den ene fick licens för par år sen att få ha skjutvapen i bilen som skydd.
Alla matroserna ombord säger att dom har skjutvapen hemma.
Matrosen på min vakt säger att han har alltid pistolen liggande jämter sängen när han sover.
Vad har du för relation till Fillipinerna eftersom du verkar tycka att det är mycket bättre än den verklighet dom beskriver.
Drogproblemet är enormt i Filippinerna säger dom och gå absolut inte med en nyare dyrare telefon i handen i Manila då har du en kniv i magen enligt dom.

Jag och en kompis var på Fillipinerna 3v 2011. Hittade inget som var bättre på Fillipinerna än i Thailand. :)

Finns en del fina ställen trots allt. Bäst tyckte jag ön Siquijor var, och sämst Manilla.

Jag har Fillipinare ombord här och jag hör ju deras historier och låter värre än Thailand, jag har en Norrman ombord här som bor i Filippinerna han var mycket i Thailand innan och han ångrar idag att han flyttade till Fillipinerna istället.
Jag känner 2 till norrmän som bor där, den ene fick licens för par år sen att få ha skjutvapen i bilen som skydd.
Alla matroserna ombord säger att dom har skjutvapen hemma.
Matrosen på min vakt säger att han har alltid pistolen liggande jämter sängen när han sover.
Vad har du för relation till Fillipinerna eftersom du verkar tycka att det är mycket bättre än den verklighet dom beskriver.
Drogproblemet är enormt i Filippinerna säger dom och gå absolut inte med en nyare dyrare telefon i handen i Manila då har du en kniv i magen enligt dom.
Detta med skjutvapen hemma stämmer gott, det har jag sett med egna ögon. Jag var hemma och hälsade på några killar och dom visade upp olika skjutvapen, från "vanliga" pistoler till Magnumrevolvrar. Allt för att skydda familj och egendom. Detta är säkert mer regel än undantag.

Jag tycker inte man kan säga så där generellt att det är farligare i Filippinerna än Thailand eller tvärtom. Det beror ju precis på var man befinner sig, när, i vilket sällskap, miljö o.s.v.
Om man undviker de s.k. squatter areas under de mörka timmarna i Manilla och liknande städer och naturligtvis de sydvästra delarna av Mindanao och andra terroristkontrollerade områden på ön, så vill jag påstå att Filippinerna känns minst lika lugnt som Thailand.
Det där med vakter och synliga vapen har ju funnits mycket länge i Filippinerna, och beror på att landet ju är så starkt Amerika-influerat. I det landet har ju var och varannan skjutvapen hemma.
Jag var i Filippinerna första gången år 2000 och blev ju lite överraskad av dessa beväpnade vakter överallt, men jag kände mig inte ett dugg orolig, snarare tvärtom. Fast så klart man funderade lite ibland vad som skulle kunna ske om nån av de där vakterna skulle få en knäpp i huvudet, mitt uppe i den där värmen och larmet från trafik och alla människor.
En liten kuriosa var när jag en gång gick in till en Mc Donalds, vakten öppnade artigt dörren åt oss och hälsade oss välkommen Sir, Mam. Det visade det sig vara lång kö. Då sprang vakten in bakom disken och serverade oss våra hamburgare ! Det var ju snällt, men kändes lite obekvämt att vi kom före kön på detta sätt. Fast vad skulle vi göra, han var ju beväpnad ;)
Så det där med beväpnade vakter överallt visar nog inte hur osäkert landet är, utan mera hur kulturen i landet är.

Själv var väl inte mitt innlägg med tråden någon jämförelse med Thailand utan att det låter lite skrämmande med dessa utomrättsliga avrättningar som den nye presidenten i Filipinerna lovar.
Är ju inget annat än mord på ej dömda människor, och sen korrupta journalister vad är det hur kan en journalist vara korrupt?
Han är ju inte statligt anställd och sälja sina tjänster och skriva vad han vill är ju vad en journalist gör.
Så kan inte se det som att han menar annat än oliktänkande journalister som inte håller med han.

Folk gnäller på muslimernas sharialagar där det hängs och stenas folk men vad är skillnaden att avrätta misstänkta på gatan (för det är vad dom är innan dom blivit lagförda)
Har man så ruttet rättsystem så man klarar inte av att bevisa deras skuld och lagföra dom så man väljer att avrätta dom på gatan istället?
Andra länder har försökt den metoden och har oftast blivit värre och ett råare klimat.

Ja, om det blir så i verkligheten som du beskriver, så håller jag med dig helt.
Nu tror jag det där snacket var just mest snack i valrörelsen för att framstå som macho och handlingskraftig.
Visst han har ju rensat upp i Davao City på Mindanao där han var borgmästare. Med vilka metoder vet jag inte, men folk verkar nöjda med vad han åstadkommit där, så jag gissar att det inte varit orimligt våldsamt och orättfärdigt i alla fall.

Annars om det skulle bli någon verklighet av dessa hot (löften) så skulle ju det påminna om när Thaksin i Thailand startade sitt "war on drugs" med uppskattat ca 2-3000 dödade/mördade utan rättegång. För att nu fortsätta jämföra Thailand/Filippinerna.

Ja, om det blir så i verkligheten som du beskriver, så håller jag med dig helt.
Nu tror jag det där snacket var just mest snack i valrörelsen för att framstå som macho och handlingskraftig.
Visst han har ju rensat upp i Davao City på Mindanao där han var borgmästare. Med vilka metoder vet jag inte, men folk verkar nöjda med vad han åstadkommit där, så jag gissar att det inte varit orimligt våldsamt och orättfärdigt i alla fall.

Annars om det skulle bli någon verklighet av dessa hot (löften) så skulle ju det påminna om när Thaksin i Thailand startade sitt "war on drugs" med uppskattat ca 2-3000 dödade/mördade utan rättegång. För att nu fortsätta jämföra Thailand/Filippinerna.
Som Borgmästare i Davao så står det i media att hans dödspatruller gjorde sig skyldiga till närmare par tusen avrättningar.
Så är nog inte bara snack han är ju redan vald, tonen låter fortsatt likadan och avrättningarna har ju redan börjat om man läser tidningarna.
Som jag skrev i tidigare innlägg i veckan då jag läste att 6 st hade blivit dödade.

Ja, då är det ju riktigt illa om det gått till på det viset. Man kan ju bara hoppas att merparten av de avrättade har gjort sig förtjänta av sitt öde, men det riskerar ju alltid att det mördas ett flertal oskyldiga av olika anledningar. En sådan anledning kan ju vara så simpelt som att en polis passar på att mörda någon som han är osams med för tillfället.
Ett flertal sådana påståenden kom ifrån oppositionen i Thailand under Thaksins tid.

Nu har jag inte följt med i Filippinsk press, utom någon enstaka artikel, utan mest läst lite vad folk skrivit i några svenska forum om Filippinerna. Där har det framkommit att det numera är fridfullt i Davao City.

Jo det säger Filipinarna med ombord att det är fridfullt i Davao dom har alla röstat på han och dom tror att Fillipinerna skall bli himmelriket på jorden om 1 år när alla kriminella är skjutna.

Och är ju presidenten själv som gör dessa uttalanden i media han skryter ju om det är ju inte oppositionen, är ju det han vunnit valet på.

In a typically savage tirade to end the campaign, he boasted that he would be prepared to conduct such a killing in front of his human rights critics. "I will butcher him in front of them if they want," he told a crowd of several hundred thousand supporters.

He advised businessmen to diversify into funeral parlours, promising “I’ll supply the dead bodies” . He also promised to pardon soldiers or police officers if they were charged with rights abuses – and to grant himself similar immunity when he leaves office.

http://www.telegraph.co.uk/news/201...o-elect-tough-talking-punisher-rodrigo-duter/

Liknande trådar

L
Svar
23
Visningar
6 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp