Skillnader på livet i Thailand och Filippinerna

 
Nja, nu är det du som gör bort dig.
Det som skedde för 20 år sedan är plötsligt 25 år sedan på en söndagnatt då ingen jobbar på byggen.

Kakelplattor på väggar är praktiskt taget förbjudet där det är större risk för kraftiga jordskalv i byggnader över två våningar.

Vårt jordskalv var ändå kraftigare än vad som drabbat Manila sedan 1973
Hej

För mig går åren fortare ju äldre man blir och för mig var det inte årtalet som var viktigt utan själva händelserna jag var med om i Filippinerna jag ville delge dom övriga, ca 20 årsedan är i min värld tillräckligt nära även för 24-25 år.

Att du naturligtvis sen har varit med om en ännu värre jordbävning förvånar väl knappast någon, du ska ju alltid vara värst och veta mest oavsett ämne, men det stör mig inte alls, var och en får ju delge andra sina upplevelser ur sitt perspektiv.

För min del var jordbävningen i december 1999 det värsta jag har upplevt hittills, man kände sig maktlös och skrämd när man förstod vilka krafter som var i rörelse.

Mvh isan lover
 
Hej

För mig går åren fortare ju äldre man blir och för mig var det inte årtalet som var viktigt utan själva händelserna jag var med om i Filippinerna jag ville delge dom övriga, ca 20 årsedan är i min värld tillräckligt nära även för 24-25 år.

Att du naturligtvis sen har varit med om en ännu värre jordbävning förvånar väl knappast någon, du ska ju alltid vara värst och veta mest oavsett ämne, men det stör mig inte alls, var och en får ju delge andra sina upplevelser ur sitt perspektiv.

För min del var jordbävningen i december 1999 det värsta jag har upplevt hittills, man kände sig maktlös och skrämd när man förstod vilka krafter som var i rörelse.

Mvh isan lover
Det är bra att du lyckats komma ihåg när det skedde.
Starka minnen brukar inte sväva på runt 5 år utan sitta kvar med exakt datum och år.
Nu fick du god hjälp här med året 1999.

Skalvet vi hade var det kraftigaste det året i hela landet men skadorna blir små på landsbygden.
En väg sprack och ett färjeläge kollapsade samt en bergssida som åkte ut i havet.
Inte så dramatiskt alls.


Screenshot_2024-04-09-19-58-03-032-edit_com.chrome.beta.jpg
 
Några jordskalv i månaden har vi men dom är svaga och är inte så viktigt.

Då värdesätter jag Filippinerna istället för den rena luften mot det bedrövliga tillståndet i Thailand som är rent hälsovådligt att bo i.

 
Det är bra att du lyckats komma ihåg när det skedde.
Starka minnen brukar inte sväva på runt 5 år utan sitta kvar med exakt datum och år.
Nu fick du god hjälp här med året 1999.

Skalvet vi hade var det kraftigaste det året i hela landet men skadorna blir små på landsbygden.
En väg sprack och ett färjeläge kollapsade samt en bergssida som åkte ut i havet.
Inte så dramatiskt alls.


Screenshot_2024-04-09-19-58-03-032-edit_com.chrome.beta.jpg
Hej

Jag är ingen siffermänniska och brukar inte lägga vare sig händelser, födelsedagar, bröllopsdagar eller annat med viktiga årtal på minnet, jag minns på ett ungefär, men själva händelserna ger större intryck fastnar bättre i minnet hos mig.

Jag var med om ett vulkanutbrott på Bali och vet att det också var före millennieskiftet men exakt vilket år kan jag inte komma ihåg, vulkanutbrottet gjorde också intryck men jag upplevde jordbävningen som mycket värre.

Råkade ut för den största luftgropen någonsin på ett flyg mellan Jakarta och Singapore en gång, mat och dryck for upp i luften, folk som inte satt ramlade omkull och barn började gråta o.s.v, det blev minst sagt lite kaotiskt, men vilket år detta var kan jag inte komma ihåg med exakthet, men upplevelsen satte spår i minnet.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag är ingen siffermänniska och brukar inte lägga vare sig händelser, födelsedagar, bröllopsdagar eller annat med viktiga årtal på minnet, jag minns på ett ungefär, men själva händelserna ger större intryck fastnar bättre i minnet hos mig.

Jag var med om ett vulkanutbrott på Bali och vet att det också var före millennieskiftet men exakt vilket år kan jag inte komma ihåg, vulkanutbrottet gjorde också intryck men jag upplevde jordbävningen som mycket värre.

Råkade ut för den största luftgropen någonsin på ett flyg mellan Jakarta och Singapore en gång, mat och dryck for upp i luften, folk som inte satt ramlade omkull och barn började gråta o.s.v, det blev minst sagt lite kaotiskt, men vilket år detta var kan jag inte komma ihåg med exakthet, men upplevelsen satte spår i minnet.

Mvh isan lover
Ingen siffermänniska?
När det gäller thailändskors görande i Sverige gör du gällande att din siffror är riktiga. :)
 
Ingen siffermänniska?
När det gäller thailändskors görande i Sverige gör du gällande att din siffror är riktiga. :)
Hej

Det är väl mest du som i olika trådar oavsett ämne kommer med inlägg om att 80% av alla Thai massagesalonger i Sverige säljer sex, det kan knappast ha undgått någon. :)

Sen är det väl en stor skillnad mot att söka information som innehåller statistik, årtal och annat, men man behöver inte ha alla dessa siffror och årtal i minnet, det finns ju andra sätt att bevara och plocka fram sånt på numera också.

Mvh isan lover
 
Några jordskalv i månaden har vi men dom är svaga och är inte så viktigt.

Då värdesätter jag Filippinerna istället för den rena luften mot det bedrövliga tillståndet i Thailand som är rent hälsovådligt att bo i.


Flyttade från Hua hin till Filippinerna, för den rena luftens skull. Hahaha den måste ju bara bli en klassiker :)
Ja ja, Thailand är sämst (på allt och då särskilt luften) men du var smart och flyttade till "Trumvirvel".......Filippinerna.
Tack för garvet :)

/ SatanG
 
Hejsan!

Många på det här forumet är rätt så beresta och jag är förstås nyfiken på vad ni har för erfarenheter för ni jämför livet i Thailand med livet på Filippinerna. Det finns ju förstås uppenbara skillnader, även om båda länderna tillhör SOA.

Jag radar upp några grejer, så kan ni kommentera eller fylla på.

T - Buddhism, F - kristendom
T - inga eller få jordbävningar, F - jordbävningar på vissa platser
T och F: fattigdom i vissa kretsar/platser
T - khmeriskt skriftspråk, F - alfabet

Detta är bara några få saker. Vad skiljer i exempelvis mentalitet och traditioner? Matkulturen är vida känd i Thailand och jag kan i vart fall rada upp 10 thailändska rätter. Den enda rätt jag vet om, som kommer från Filippinerna är adobo, och det har jag inte ens smakat.

En annan fråga: hur ser lagstiftningen ut kring arbete på Filippinerna vad gäller utrikes födda? Jag är mycket väl insatt i den snäva typ av jobb man som "alien" kan söka i Thailand. Hur ser det ut med ägande av mark och bostad på Filippinerna?
Hur är nöjdheten hos aliens bosatta på Filippinerna respektive Thailand i förhållande till varandra? (Ja, smaken är som baken, jag vet).
Då jag har erfarenheter åt båda länderna , kan jag ge min syn på saken.

Tänkte skriv en bok först men ångrade mig.

5 år med thai inga barn bra mat ,mycket avundsjuka bra fester och fortfarande vänner då hon blev ihop med en Thai gubbe i Gbg.Sen phil , kär första dagen på Sabang, kan varit någon innan efter första dagen på G-point.

Flyttat till Sverige pojke med på 4 år fyller 13 nästa vecka en gemansamt barn på 7år.
Mindre avundsjuka mellan phil och thai där vi bor , dom är grymma och hjälps åt på ett helt annat sätt än jag är van vid från Thai.

Men vi skall inte jämföra maten då thaimaten är helt grym om man jämför Phil maten.

Som jag brukar säga , finns en anledning att det inte finns några Phil restauranger i världen.

Jag gillar båda länderna lika mycket men av olika anledningar
 
Flyttade från Hua hin till Filippinerna, för den rena luftens skull. Hahaha den måste ju bara bli en klassiker :)
Ja ja, Thailand är sämst (på allt och då särskilt luften) men du var smart och flyttade till "Trumvirvel".......Filippinerna.
Tack för garvet :)

/ SatanG
Självklart är huvudorsaken att jag är gift med en filippinska men jag uppskattar verkligen den rena luften och naturen.

Du kommer aldrig att erkänna att Bangkok har något negativt som gift med thailändska och egna barn.

Kämpa på
 
Då jag har erfarenheter åt båda länderna , kan jag ge min syn på saken.

Tänkte skriv en bok först men ångrade mig.

5 år med thai inga barn bra mat ,mycket avundsjuka bra fester och fortfarande vänner då hon blev ihop med en Thai gubbe i Gbg.Sen phil , kär första dagen på Sabang, kan varit någon innan efter första dagen på G-point.

Flyttat till Sverige pojke med på 4 år fyller 13 nästa vecka en gemansamt barn på 7år.
Mindre avundsjuka mellan phil och thai där vi bor , dom är grymma och hjälps åt på ett helt annat sätt än jag är van vid från Thai.

Men vi skall inte jämföra maten då thaimaten är helt grym om man jämför Phil maten.

Som jag brukar säga , finns en anledning att det inte finns några Phil restauranger i världen.

Jag gillar båda länderna lika mycket men av olika anledningar
Maten är det minsta problemet.

Man äter den mat man gillar eller lagar maten själv hemma.
Samma råvaror i båda länderna.

Tvåveckors turister med en budget på 100kr per dag klagar mest.

Jag åt inte mycket thaislafs de åren jag bodde olika delar av Thailand heller.
Många rätter är vedervärdiga och oaptitliga.
Inte många faranger som gillar sånt.
Senast i februari åt de flesta svenskar på foodcourten i Hua Hin mest västerländska maträtter.

Bästa är att laga sin mat själv hemma och sen klaga på kocken.
 
Självklart är huvudorsaken att jag är gift med en filippinska men jag uppskattar verkligen den rena luften och naturen.

Du kommer aldrig att erkänna att Bangkok har något negativt som gift med thailändska och egna barn.

Kämpa på

Jag behöver inte erkänna något, det är ju du som månad efter månad sitter och kastar skit på Thailand.
Finns väl ingen som ser Filippinerna som ett hot, mer ett misslyckande.
Finns naturligtvis negativiteter här med, men de är få om man jämför och man blir ju rätt trött på ditt konstanta trash-talking.
Extra bisarrt när det kommer från någon som sitter bland jordbävningar/tyfoner och all annan skit som pågår där.

/ SatanG
 
Jag behöver inte erkänna något, det är ju du som månad efter månad sitter och kastar skit på Thailand.
Finns väl ingen som ser Filippinerna som ett hot, mer ett misslyckande.
Finns naturligtvis negativiteter här med, men de är få om man jämför och man blir ju rätt trött på ditt konstanta trash-talking.
Extra bisarrt när det kommer från någon som sitter bland jordbävningar/tyfoner och all annan skit som pågår där.

/ SatanG
Du skulle säkert trivas bra i Filippinerna idag.

Tycker jag har varit objektiv i de tidigaste inläggen med för och nackdelar mellan länderna där Thailand fått bra omdömen förrutom språket och dålig luft.

Sen att du tycker att det är ett skitland för en kompis blev rånad i fyllan för väldigt länge sedan.

Tror du skulle gilla att snorkla bland sköldpaddor och färgglada fiskar.

Sen att du föredrar familjen och det sociala nätverk du byggt upp med thailändare samt behärskar språket har jag full förståelse för.
 
Hej

Träffade en stenhuggare igår som berättade att han hade besökt en äldre Thailändska för problem med sin rygg, han har varit på gränsen att få sluta sitt jobb p.g.a smärtan i ryggen, han har provat allt möjligt men det här var det som har gett bäst resultat hittills.

Den här Thailändskan har en mottagning för traditionell Thai massage i sitt hem och har mycket bra rykte även som kiropraktor, min fru använder samma kvinna när hon vill ha massage.

Mvh isan lover
 
Hej

Träffade en stenhuggare igår som berättade att han hade besökt en äldre Thailändska för problem med sin rygg, han har varit på gränsen att få sluta sitt jobb p.g.a smärtan i ryggen, han har provat allt möjligt men det här var det som har gett bäst resultat hittills.

Den här Thailändskan har en mottagning för traditionell Thai massage i sitt hem och har mycket bra rykte även som kiropraktor, min fru använder samma kvinna när hon vill ha massage.

Mvh isan lover

Han kanske skulle prova med att gå till en osteopat
 
 

Liknande trådar

A
Svar
25
Visningar
8 K
Anonymius
A
K
Svar
2
Visningar
813
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp