Hej
Ja du har rätt i att mycket kan ha förändrats sen jag var där för 20 årsedan, men då var det väldigt mycket fattigare och farligare.
Kan ta några exempel ifrån den tiden, en kompis till mig som heter Leif råkade stöta emot en Filippinare inne på en bar, denne drog då fram en revolver som han körde in i munnen på Leif och då så våldsamt att han höll på att slå ut tänder på honom.
På det hotell som ägdes av en Brittisk man i Angeles hade tre personer skjutits till döds bara några dagar innan vi checkade in, ägaren varnade oss för rån och våld, han erbjöd sig att köra oss till en ATM, för han sa att ni kommer bara 50-100 m ifrån den innan ni blir rånade om ni promenerar, vid bankens ATM stod en vakt i skottsäker väst och en rejäl bössa och vaktade oss medan vi gjorde uttaget.
Många butiker och t.o.m dom små kioskliknande hade beväpnade vakter med pumphagelgevär vid entrén, vid många Biljardhallar och Barer fanns det en förbudsskylt med ett skjutvapen på, gästerna fick lämna in sina vapen vid entrén och dessa fick dom sen tillbaka när dom lämnade lokalen.
Själva hyrde vårt gäng en båt för en heldagstur, vi hade gjort upp ett fast pris och hade en fin dag på sjön med lite strandhugg här och där, allt fungerade hur bra som helst tills vi var på väg tillbaka och närmade oss stranden där vi hade startat, då drog den ena killen upp sin skjorta och visade en revolver som han hade vid midjan, han begärde då dubbla priset mot det vi hade kommit överens om, när vi nådde stranden hoppade mina kompisar i vattnet och sparng iland, det här ordnar du sa dom. Jag såg ju att det vsr en hel del folk på stranden och gjorde en snabb beräkning att dom knappast skulle börja skjuta där, så jag gav dom pengar vi hade kommit överens om och vände mig om och började gå och han sköt inte, förmodligen räknade dom med att fega utlänningar skulle betala extra bara dom visade revolvern.
I Manilla råkade vi sen ut för en jordbävning, 6.4 på richterskalan och det var också en obehaglig upplevelse minst sagt, så mitt intryck av Filippinerna blev inte så bra, men det här ju som sagt drygt 20 årsedan.
Mvh isan lover