Skillnader på livet i Thailand och Filippinerna

Men ärligt talat!
Vi pratar här på forumet om skillnader!
Vad är skillnaden??
Mellan Thailand, Fillipinerna, Taiwan eller asiater nära Kineserna?

Otrevlig & Spammare, @JBK.Ltd.

Hejsan!

Många på det här forumet är rätt så beresta och jag är förstås nyfiken på vad ni har för erfarenheter för ni jämför livet i Thailand med livet på Filippinerna. Det finns ju förstås uppenbara skillnader, även om båda länderna tillhör SOA.

Jag radar upp några grejer, så kan ni kommentera eller fylla på.

T - Buddhism, F - kristendom
T - inga eller få jordbävningar, F - jordbävningar på vissa platser
T och F: fattigdom i vissa kretsar/platser
T - khmeriskt skriftspråk, F - alfabet

Detta är bara några få saker. Vad skiljer i exempelvis mentalitet och traditioner? Matkulturen är vida känd i Thailand och jag kan i vart fall rada upp 10 thailändska rätter. Den enda rätt jag vet om, som kommer från Filippinerna är adobo, och det har jag inte ens smakat.

En annan fråga: hur ser lagstiftningen ut kring arbete på Filippinerna vad gäller utrikes födda? Jag är mycket väl insatt i den snäva typ av jobb man som "alien" kan söka i Thailand. Hur ser det ut med ägande av mark och bostad på Filippinerna?
Hur är nöjdheten hos aliens bosatta på Filippinerna respektive Thailand i förhållande till varandra? (Ja, smaken är som baken, jag vet).
Thailand är bäst med världens vackraste kvinnor. :thumbsup:

Thailands fördelar.

Bättre infrastruktur
Billigare boende
Billigare mat som ägg, kyckling, kött, charkuterier, mejeriprodukter kostar hälften
Bättre mat överlag
Billigare transporter
Högre levnadsstandard
Högre löner
Bättre sjukvård

Filippinernas fördelar

Enkelheten
Naturen
Luftkvalitet
Alfabetet
Språket, alla myndigheter använder engelska.
Nästan alla förstår engelska bra men talar sämre.
Seafood
Bröd
Kultur är västerländsk
Utbudet av västerländska restauranger i städerna
Vänliga öppna människor men yngre har lite för stor respekt för äldre.
Högertrafik
Ärlighet
Även utlänningar över 60 får rabatter och förmåner som lokala.

Thailands nackdelar

Visum och uppehållstillstånd
Dyrare alkohol
Vänstertrafik
Språket
Mer vardagskorruption från typ poliser
mer narkotika och missbruk
Kulturskillnad

Filippinernas nackdelar.

Utbredd fattigdom på landsbygden
Stora barnkullar
Korruption på högre nivåer
Allt för amerkaniserad livsstil
Skolorna

Ang. nackdelar på Filippinerna.
Jag har flera gånger sett barn som sov på gatan, långt värre desperation/fattigdom där.
Årliga väderkatastrofer
Religionen tar för stor plats.

/ SatanG

Nu är det tvärtom, mycket har hänt sen du var där för typ 40 år sedan.
Hej

Ja du har rätt i att mycket kan ha förändrats sen jag var där för 20 årsedan, men då var det väldigt mycket fattigare och farligare.

Kan ta några exempel ifrån den tiden, en kompis till mig som heter Leif råkade stöta emot en Filippinare inne på en bar, denne drog då fram en revolver som han körde in i munnen på Leif och då så våldsamt att han höll på att slå ut tänder på honom.

På det hotell som ägdes av en Brittisk man i Angeles hade tre personer skjutits till döds bara några dagar innan vi checkade in, ägaren varnade oss för rån och våld, han erbjöd sig att köra oss till en ATM, för han sa att ni kommer bara 50-100 m ifrån den innan ni blir rånade om ni promenerar, vid bankens ATM stod en vakt i skottsäker väst och en rejäl bössa och vaktade oss medan vi gjorde uttaget.

Många butiker och t.o.m dom små kioskliknande hade beväpnade vakter med pumphagelgevär vid entrén, vid många Biljardhallar och Barer fanns det en förbudsskylt med ett skjutvapen på, gästerna fick lämna in sina vapen vid entrén och dessa fick dom sen tillbaka när dom lämnade lokalen.

Själva hyrde vårt gäng en båt för en heldagstur, vi hade gjort upp ett fast pris och hade en fin dag på sjön med lite strandhugg här och där, allt fungerade hur bra som helst tills vi var på väg tillbaka och närmade oss stranden där vi hade startat, då drog den ena killen upp sin skjorta och visade en revolver som han hade vid midjan, han begärde då dubbla priset mot det vi hade kommit överens om, när vi nådde stranden hoppade mina kompisar i vattnet och sparng iland, det här ordnar du sa dom. Jag såg ju att det vsr en hel del folk på stranden och gjorde en snabb beräkning att dom knappast skulle börja skjuta där, så jag gav dom pengar vi hade kommit överens om och vände mig om och började gå och han sköt inte, förmodligen räknade dom med att fega utlänningar skulle betala extra bara dom visade revolvern.

I Manilla råkade vi sen ut för en jordbävning, 6.4 på richterskalan och det var också en obehaglig upplevelse minst sagt, så mitt intryck av Filippinerna blev inte så bra, men det här ju som sagt drygt 20 årsedan.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ja du har rätt i att mycket kan ha förändrats sen jag var där för 20 årsedan, men då var det väldigt mycket fattigare och farligare.

Kan ta några exempel ifrån den tiden, en kompis till mig som heter Leif råkade stöta emot en Filippinare inne på en bar, denne drog då fram en revolver som han körde in i munnen på Leif och då så våldsamt att han höll på att slå ut tänder på honom.

På det hotell som ägdes av en Brittisk man i Angeles hade tre personer skjutits till döds bara några dagar innan vi checkade in, ägaren varnade oss för rån och våld, han erbjöd sig att köra oss till en ATM, för han sa att ni kommer bara 50-100 m ifrån den innan ni blir rånade om ni promenerar, vid bankens ATM stod en vakt i skottsäker väst och en rejäl bössa och vaktade oss medan vi gjorde uttaget.

Många butiker och t.o.m dom små kioskliknande hade beväpnade vakter med pumphagelgevär vid entrén, vid många Biljardhallar och Barer fanns det en förbudsskylt med ett skjutvapen på, gästerna fick lämna in sina vapen vid entrén och dessa fick dom sen tillbaka när dom lämnade lokalen.

Själva hyrde vårt gäng en båt för en heldagstur, vi hade gjort upp ett fast pris och hade en fin dag på sjön med lite strandhugg här och där, allt fungerade hur bra som helst tills vi var på väg tillbaka och närmade oss stranden där vi hade startat, då drog den ena killen upp sin skjorta och visade en revolver som han hade vid midjan, han begärde då dubbla priset mot det vi hade kommit överens om, när vi nådde stranden hoppade mina kompisar i vattnet och sparng iland, det här ordnar du sa dom. Jag såg ju att det vsr en hel del folk på stranden och gjorde en snabb beräkning att dom knappast skulle börja skjuta där, så jag gav dom pengar vi hade kommit överens om och vände mig om och började gå och han sköt inte, förmodligen räknade dom med att fega utlänningar skulle betala extra bara dom visade revolvern.

I Manilla råkade vi sen ut för en jordbävning, 6.4 på richterskalan och det var också en obehaglig upplevelse minst sagt, så mitt intryck av Filippinerna blev inte så bra, men det här ju som sagt drygt 20 årsedan.

Mvh isan lover

En kompis blev kidnappad i taxin från flygplatsen. Föraren stannade bara jämte vägen och det hoppade in 3 snubbar med vapen som sade sig tillhöra NPA (terroristgruppen New Peoples Army). De körde runt länge tills det var ödsligt, tog allt kompisen ägde och lät han sakta gå iväg medans de siktade han i ryggen innan de åkte vidare.

En annan kompis blev rånad, mitt i natten, av en inkräktare på hotellrummet med pistol. Slutade med att kompisen gick ner till sin safetybox som han fick ge till rånaren.

/ SatanG

Stämmer jävligt bra! Var ju där 2008-2009 och det var inte gott någonstans! Så man fick gå på Donken helt enkelt!
Ja att Filippinerna har riktig skitmat det säger alla!

Var det din sista resa hit ner då 2008? Tråkigt att du fick avrunda din upplevelse med den skitmaten.

Thailandet har dock ett av de bästa köken i världen!

Hur många Filippinska restauranger finns det i Sverige?

Hur många Thailändska restauranger finns det i Sverige?

Lätt att fatta vad som är bäst utan att behöva härda ut med grisfödan.....

Hej

Mvh isan lover
Tror ingen normal människa begav sig till dina ställen som Angles och Subic vid den tidpunkten.
Det var verkligen ökända områden och redlight distrikt med barer pr*stitution och kriminalitet..
Trodde du var gift för 20 år sedan.

En tidigare president rensade ut det värsta och körde iväg amerikanerna som hade sina baser där.

Idag är det ganska städat där men ändå är det barer, brudar och bärs som dominerar.

Men landet är väldigt mycket större än så.

Tror ingen normal människa begav sig till dina ställen som Angles och Subic vid den tidpunkten.
Det var verkligen ökända områden och redlight distrikt med barer pr*stitution och kriminalitet..
Trodde du var gift för 20 år sedan.

En tidigare president rensade ut det värsta och körde iväg amerikanerna som hade sina baser där.

Idag är det ganska städat där men ändå är det barer, brudar och bärs som dominerar.

Men landet är väldigt mycket större än så.
Det var iof 30 år sedan baserna på Angles och Subic stängde och även GoGo barerna i Manila.

Så upprensningen hade varit "ganska " länge 10 år.....

Men som vanligt när oraklerna berättar anekdoter är det före andra världskriget.....

Ja att Filippinerna har riktig skitmat det säger alla!

Var det din sista resa hit ner då 2008? Tråkigt att du fick avrunda din upplevelse med den skitmaten.

Thailandet har dock ett av de bästa köken i världen!

Hur många Filippinska restauranger finns det i Sverige?

Hur många Thailändska restauranger finns det i Sverige?

Lätt att fatta vad som är bäst utan att behöva härda ut med grisfödan.....
Inga filippinska massagesalonger i Sverige. :)

Hej

Mvh isan lover
Vilket är var det , jag var där också när det var jordbävning bodde i Pasay city

Liknande trådar

A
Svar
25
Visningar
8 K
Anonymius
A
K
Svar
2
Visningar