Gott Nytt År

Mysigt, det blin't bättre än man gör sig:thumbsup:. Raketer har gov förbjudit här uppe p.g.a. rådande läget men barnen har smällt kina puffar vilket har accepteras:). Raketet har grann landet stått för så det räck:(.
Förbjudit pga gov läget? Du är inte i Sverige, fyrverkerier är förbjudet att hantera av privatpersoner i hela landet krig eller ej.
3 års fängelse eller 60.000 baht i böter för vanlig privatperson utan tillstånd.
Sen om gör är en annan sak men nog du som köpt för inget vanligt bland thai även om finns.

Förbjudit pga gov läget? Du är inte i Sverige, fyrverkerier är förbjudet att hantera av privatpersoner i hela landet krig eller ej.
3 års fängelse eller 60.000 baht i böter för vanlig privatperson utan tillstånd.
Sen om gör är en annan sak men nog du som köpt för inget vanligt bland thai även om finns.
Khee...Bon fai festival @Nemo :beer:

Från Bangkok Post.
For those granted permission, fireworks activity is allowed only on the night of Dec 31, from 11pm to 1am on Jan 1. Anyone who sets off fireworks without permission can face a penalty of up to three years in prison and/or a fine of up to 60,000 baht.

Från Bangkok Post.
For those granted permission, fireworks activity is allowed only on the night of Dec 31, from 11pm to 1am on Jan 1. Anyone who sets off fireworks without permission can face a penalty of up to three years in prison and/or a fine of up to 60,000 baht.
Förtydligade lite i förra...

Khee...Bon fai festival @Nemo :beer:
Så, fortsatt olagligt utan tillstånd var ni än kallar eran festival där du bor.
Sen om ingen bryr sig är en annan sak, du skrev att barnen har smällt och har du köpt är du ansvarig.
Bara säger, antagligen ingen som bryr sig men skulle så är dom i sin laga rätt att gripa och fängsla dig och ud kan inte hjälpa dig pga du begått ett nationellt lagbrott.
Jag skiter väl i vilket men bra som utlänning att känna till lagarna i landet.
Finns inget nationellt som heter bon fai festival, är väl lokalt men fortsatt krävs tillstånd.

Sen om ingen bryr sig är en annan sak, du skrev att barnen har smällt och har du köpt är du ansvarig.
Bara säger, antagligen ingen som bryr sig men skulle så är dom i sin laga rätt att gripa och fängsla dig och ud kan inte hjälpa dig pga du begått ett nationellt lagbrott.
Finns inget nationellt som heter bon fai festival, är väl lokalt men fortsatt krävs tillstånd.
Som sagt tidigare...tar seden dit man kommer(IL)

Som sagt tidigare...tar seden dit man kommer(IL)
Mmmm, aldrig sett den seden mer än smatterband på nyår så är väl som il fall, lokalt.
Nästan tillbringat varje nyår i byn, 1 gång i Pattaya och aldrig sett en smällare utöver statliga mer än det jag köpte första året jag bodde där.
Och då jag som köpte, farangtradition en sed som införts av oss.
Kinesnyåret dock då smälls det massa smatterband.

Ja, lokalt här i öster men ursprung SiSaket och Roiet :)

Mmmm, aldrig sett den seden mer än smatterband på nyår så är väl som il fall, lokalt.
Nästan tillbringat varje nyår i byn, 1 gång i Pattaya och aldrig sett en smällare utöver statliga mer än det jag köpte första året jag bodde där.
Och då jag som köpte, farangtradition en sed som införts av oss.
Kinesnyåret dock då smälls det massa smatterband.
Är kultur mars-april sedan gammalt i hela isan. Framkalla regnets gudar. Fråga @Italienaren som hoppat runt i vit Kapoiera skrud om fenomenet...

Är kultur mars-april sedan gammalt i hela isan. Framkalla regnets gudar. Fråga @Italienaren som hoppat runt i vit Kapoiera skrud om fenomenet...
Behöver inte fråga någon då jag bott fast i risby i par år innan du hamna på forumet och har fru från Isaan och vart där iaf par gånger om året och inte sett fyrverkeritradition Mars-April och är inte Mars-April nu.
Skjuta hemmagjorda raketer är annan sak, det är inte fyrverkerier, pratar nyårsfyrverkerier nu.

Behöver inte fråga någon då jag bott fast i risby i par år innan du hamna på forumet och har fru från Isaan och vart där iaf par gånger om året och inte sett fyrverkeritradition Mars-April och är inte Mars-April nu.
Skjuta hemmagjorda raketer är annan sak, det är inte fyrverkerier, pratar nyårsfyrverkerier nu.
En raket från Bkk som landar utanför PT är nog inget som påverkar regn eller har historisk kulturell påverkan vad jag kan förstå :rolleyes: . Frågar man bar tjejerna om Pi så blir man själv i ett hörn...

En raket från Bkk som landar utanför PT är nog inget som påverkar regn eller har historisk kulturell påverkan vad jag kan förstå :rolleyes: . Frågar man bar tjejerna om Pi så blir man själv i ett hörn...
Som sagt jag har vart fastboende i by långt från pt och bkk, inte turistbesökare som dig, varken behövt fråga någon bartjej eller thai utan sett med egna ögon.
Fyrverkerier är ingen privatpersontradition på nyår som du försökte få det till i ursprungsinlägget, det är farangtradition.
Att din skogshuggarfru säger att tradition i mars-april så gäller det hembyggda raketer, inte fyrverkerier.

Jag stog i köket mest halva dagen och förberedde kvällens mat. Så matlagningen gick relativt snabbt och man kunde umgås med Sonen och hans familj och en vän under kvällen. Frugan körde ett restaurangpass och kom hem 20.30 helt slut, hon vaknade till liv en halvtimme innan klockslaget.

Lite firande på vår takterrass sedan ett svanhopp ner i säng.

Enis

IMG_8425.webp

IMG_8426.webp

D98E9D51-CE77-49D7-B883-E4FDB2E9EF09.webp

IMG_8443.webp

IMG_8441.webp

IMG_8447.webp

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar