Nytt online system för TM30 adress rapportering

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 9942
  • Start datum Start datum

Hej

Ska man inte följa dom skatteregler som gäller i Thailand ?

Gör man det kan man väl inte vara skattesmitare eller menar du att Thailändska medborgare skulle skatta inkomster ifrån Thailand i Sverige ?

Mvh isan lover
Om de är bosatta i Sverige och är obegränsat skattskyldig i Sverige så ja. Eventuell Thailändsk skatt räknas då av i Sverige.

Det är ingen skillnad på Svenskar och Thailändarna i det hänseendet.

Om de är bosatta i Sverige och är obegränsat skattskyldig i Sverige så ja. Eventuell Thailändsk skatt räknas då av i Sverige.

Det är ingen skillnad på Svenskar och Thailändarna i det hänseendet.
Hej

Dom flesta med dubbla medborgarskap nöjer sig nog med att skatta inkomster t.ex ifrån jordbruksverksamhet i det land som dessa uppstår.

Mvh isan lover

Hej

Dom flesta med dubbla medborgarskap nöjer sig nog med att skatta inkomster t.ex ifrån jordbruksverksamhet i det land som dessa uppstår.

Mvh isan lover
Det är inget annat än Skattebrott och inget jag skulle rekommendera. Av olika skäl, dels är man skyldig att solidariskt betala sina skatter, det är fundamentet för vår välfärd, Vård Skola och Omsorg. Man stjäl pengar från just välfärden. Dels är det brottsligt och leder till fängelse i upp till sex år. Det räknas som grovt skattebrott om man undangömt en ett basbelopp, ca 40 000 kr I skatt.

Inte skulle jag skriva om det i ett öppet forum om jag höll på med det heller.

Kom fram i nakhon phanom igår kväll. Idag är det farsdag och immigration är stängt, alltså dagen efter att vi landade. Då har jag ju redan missat dessa 24h efter att jag landade regeln. Funkar det att göra TM 30 rapporteringen då? Eller ska man ta kontakt med något lokalt poliskontor som någon skrev?

Kom fram i nakhon phanom igår kväll. Idag är det farsdag och immigration är stängt, alltså dagen efter att vi landade. Då har jag ju redan missat dessa 24h efter att jag landade regeln. Funkar det att göra TM 30 rapporteringen då? Eller ska man ta kontakt med något lokalt poliskontor som någon skrev?
Vet du att Immigrationen har flyttat och ligger cirka 800 meter efter på samma sida som Makro på vägen mot Sakon Nakhon?
Var håller du till i Nakhon Phanom, jag bor cirka 65 kilometer uppströms Mekongfloden.

Vet du att Immigrationen har flyttat och ligger cirka 800 meter efter på samma sida som Makro på vägen mot Sakon Nakhon?
Var håller du till i Nakhon Phanom, jag bor cirka 65 kilometer uppströms Mekongfloden.
Tack, det gjorde den inte sist jag var här för 2,5år sedan. Okey, då bor vi i motsatta riktningar. Vårat hus ligger ca 6 mil nedströms. Närmare that phanom än nakhon phanom.

När jag registrerade TM30 nu sist tog det typ en minut och inga papper behövde fyllas i.

Visade sig att jag "glömt" ta ur TM30-slippen ur passet från förra året så dom la bara till en datumstämpel till i den efter att dom frågat om adress etc var samma som förra året !
Kan ju vara ett tips för de som kommer hit halvårsvis.

Använde vi oss av så slapp vi åka till något kontor.

/Micke
De går väl inte att göra när du kommer in i landet? När jag varit ute och kommer åter på ett single entry så måste jag vad jag tror ifinna mig personligen på immigrationen ; rätt eller fel, sen måste första 90 dagars göras personligen, normalt gör jag detta digitalt , Rätta mig om jag kan anses ha fel..

De går väl inte att göra när du kommer in i landet? När jag varit ute och kommer åter på ett single entry så måste jag vad jag tror ifinna mig personligen på immigrationen ; rätt eller fel, sen måste första 90 dagars göras personligen, normalt gör jag detta digitalt , Rätta mig om jag kan anses ha fel..
Det är inte du som kan använda systemet utan möjligen din fru eller den som du bor hos (normalt hotel/resort) om jag har fattat rätt

Jag kan inte ens skaffa inloggning till det systemet och rapportera att jag bor hos mig själv utan måste åka till IMM

Det är inte du som kan använda systemet utan möjligen din fru eller den som du bor hos (normalt hotel/resort) om jag har fattat rätt

Jag kan inte ens skaffa inloggning till det systemet och rapportera att jag bor hos mig själv utan måste åka till IMM

Är inte din sambo som står för husboken?

Min fru har en husbok och thai-idkort. Vi skapade ett konto åt henne och registrerade sedan min ankomst där

/Enis

Måste det inte finnas en husbok för huset?
Jag har blå/svart husbok för condon, jag står ju såklart inte i den men bok finns.

Kan inte svara på vad som gäller för en condo.

Rent teknisk kanske det inte behövs en husbok alls för en villa och det räcker med ett chanot men jag tror det blir hög skatt på en tomt om man varken bygger på den eller odlar på den (läste det någonstans)

Nej, då har du fattat FEL, Jag står för kontot jag har hos Buriram, Jag garanterar att jag har bott på min frus adress. Det är jag som intygar. Om du inte kan skaffa ett konto så vete fasen hur du gör, jag har ett i alla fall, ett som känner till och med känner av min IP adress , När jag öppnar sidan hos Immigr, så kommer mit namn samt inloggning upp

Nej. Min sambo bor på pappret i huset bredvid (mammas hus). Finns bara en husbok för mitt hus och det är min gula husbok.
Du kan inte stå för ett hus med en gul bok, Du kan som Farang ha en blå bok på en Condo, men ej på ett hus. Det måste finnas en Tabien Ban (Blå) annars mycket märkligt , Vem står för Chanoten på marken /fastigheten , inte du i alla fall om du inte är Thaimedborgare. Jag har en gul husbok och frugan en blå, båda på samma adress

Kan inte svara på vad som gäller för en condo.

Rent teknisk kanske det inte behövs en husbok alls för en villa och det räcker med ett chanot men jag tror det blir hög skatt på en tomt om man varken bygger på den eller odlar på den (läste det någonstans)
Min fru har en tomt på 3 rai inne i närmaste stad , finns bara en mur runt, inget hus eller annan byggnad, och hon belastas ej med någon skatt så länge hon inte bygger ett hus. Så är det, och inget jag "tror" mig veta

Är inte din sambo som står för husboken?

Min fru har en husbok och thai-idkort. Vi skapade ett konto åt henne och registrerade sedan min ankomst där

/Enis
Ett annat konto än 90 dagars kontot som jag har, inte samma konto, så Tallviking har rätt i detta med att det är husägaren som skall stå för det kontot i så fall.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
944
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp