Jag tror inte heller du ska vara orolig, skulle de inte lita på ert förhållande skulle de vara intresserade av foton etc. Då det är ett medföljande barn tror jag att det är mest intresserade att kolla att alla papper på barnet är i ordning. Att mamman har ensam vårdnad eller att pappan om han är känd har godkänt detta.
Jag skulle råda dig att kontakta MIG. MIG fungerar olika i olika delar av Sverige. Hör man av sig och är påläst vad som gäller så har jag upplevt att man får förtur. Nu var det ganska många år sedan min fru fick Svenskt medborgarskap och man slapp MIG, men det känns ibland som de i Solna (bara den jag känner till) bara vill försvåra, men är man påläst så har de inga motargument utan godkänner.
Alla gånger jag har haft kontakt med MIG, dvs första gången min fru skulle komma till Sverige på turistvisum (då var det iofs ambassaden som sa att det fattades papper, vilket det inte gjorde), när min fru skulle förlänga turistvisumet, när hon skulle få PUT och medborgarskap alla gånger har de försökt med alla möjliga knep, men då jag ifrågasatt att de inte följer regelverken som finns, har det gått så snabbt som man knappast hängt med. Ge inte upp om du får tag på någon som inte vill hjälps till, prata med dennes chef, de ser då att du är seriös och förstår vad som gäller.
De skriver inte om alla regler som gäller på deras hemsida, men att neka någon som är över 18 år PUT om de har ett förhållande, är snudd på omöjligt så deras makt är inte så stor. Du som svensk har rätt att leva med den du älskar om inte särskilda skäl föreligger. Sen är det ju det här med medföljande barn, tyvärr har jag ingen erfarenhet här men hört från en kompis i BKK att man måste ha tydliga papper på att man har ensam vårdnad (är osäker på om det gäller Sverige hon skulle till Australien) ...
Det tog när vi sökte ca två veckor enligt ambassaden innan det skulle vara registrerat på MIG, är man lite besvärlig ringer man ambassaden i BKK och frågar efter diarienumret om du inte har det redan, sen ringer du MIG och kollar hur det går i ditt ärende (ange diarienummer), de måste svara på detta inom 24 timmar...
Tyvärr är det många myndigheter som inte fungerar så bra i Sverige och MIG är en som är väldigt jobbig, men stå på dig och räkna med att du måste försvara din fru i varje myndighet hon stöter på om det ska gå smidigt.
/Janne