Jag blir förbannad på...??

Ofattligt korkat.

Jag har ca 800.000 kr i lån och det kostar mig typ 1.000 kr /månad exklusive amortering.
Jag skulle aldrig få för mig att gå och köpa ett hus kontant för att spara dessa 1.000 kr /mån och göra av med min buffert. Jag skulle heller inte betala bort lånet idag även om jag kunde.
Behåller hellre 800k på kontot.

Du kände till detta med räntor och lån och ändå cashade du.

Visst hade jag cashat huset om jag hade haft 20 mille på kontot, men annars inte.
Alla är vi olika...
Vi har en ganska god buffert att klara oss på ändå... :nod::nod:

Ska köpa en bostadsrätt till dottern nästa år och den blir också kontant betald...
I Norrtälje kostar en 2:a 1,5 miljoner...

Alla är vi olika...

Ska köpa en bostadsrätt till dottern nästa år och den blir också kontant betald...

Ge henne ett lån som present :)

Presenter ska ju vara överraskningar.

Alla är vi olika...

Du har pengar men ändå förfasas du över att någon kan få några futtiga kr i skatteavdrag.
Det känns mer som att du är missnöjd över ditt val.

Tycker att det är bättre att investera pengarna (i annat än fastigheter) och få en avkastning som är högre än räntan på bolånet.

Jag amorterar väl ca 6000 kr /mån och det är nästan så att det är i överkant av vad man bör amortera.

Ränteavdrag är väl samma sak i annat ord..
Nej, räntebidraget var att Länsbostadsnämnden betalade en del av räntan åt dig, den övriga delen fick man dra av i deklarationen. En stödform främst till barnfamiljer som byggde nytt eller byggde ut ett befintligt hus.

Det blir ju svindyrt och rent av omöjligt för många att flytta pga de här 22% i skatt, vinsten har man ju inte förrän man säljer och ger fn i att köpa nytt boende men dom flesta vill ju flytta till en annan bostad och då fattas helt plötsligt en massa pengar som dom fått betala i skatt. Eller så får dom anstånd med skatten men måste då betala ränta på den till staten.
Summan av kardemumman är att om man vill flytta men behålla samma boendekostnad så måste man byta ner sig i std.

Enda rätta är tillbaka med reavinst reglerna som förr där skatten betalas först den dagen man de fakto realiserar den genom att inte köpa ny bostad och ta bort ränteavdragen helt.

Fast för min del får dom gärna införa 100% skatt på allt i Sverige, jag har ju fullt upp med att kolonisera Thailand [emoji28] [emoji28]

Tror du och andra kan vara lugn, de 22% i reavinst behöver man inte betala förrän nästa år.
Då har man nog hunnit fått betalt för försäljningen.
Många som säljer hus är äldre och flyttar till mindre och billigare och blir mångmiljonärer på kuppen.

Här är det inte ovanligt att hus från 50-60 talet som byggdes för kanske mindre än 75.000 idag säljs för 3-4 millar.
En tvåa bostadsrätt inköpt för 50.000-100.000 på 90 talet kostar över 2 millar idag.
Många som säljer idag skrattar hela vägen till banken :)

Nej, räntebidraget var att Länsbostadsnämnden betalade en del av räntan åt dig, den övriga delen fick man dra av i deklarationen. En stödform främst till barnfamiljer som byggde nytt eller byggde ut ett befintligt hus.

Tror du och andra kan vara lugn, de 22% i reavinst behöver man inte betala förrän nästa år.
Då har man nog hunnit fått betalt för försäljningen.
Många som säljer hus är äldre och flyttar till mindre och billigare och blir mångmiljonärer på kuppen.

Här är det inte ovanligt att hus från 50-60 talet som byggdes för kanske mindre än 75.000 idag säljs för 3-4 millar.
En tvåa bostadsrätt inköpt för 50.000-100.000 på 90 talet kostar över 2 millar idag.
Många som säljer idag skrattar hela vägen till banken :)
Vad hjälper det om skatten kommer först nästa år?
Säljer man och ska köpa nytt hus så behöver man ju de pengarna till nya huset.
Detta som man kallar innestängnings effekt, sammantaget med reavinst skatt och ny lagfart mm så blir det för dyrt att flytta.

Vad hjälper det om skatten kommer först nästa år?
Säljer man och ska köpa nytt hus så behöver man ju de pengarna till nya huset.
Detta som man kallar innestängnings effekt, sammantaget med reavinst skatt och ny lagfart mm så blir det för dyrt att flytta.
Tror du alla som säljer ska köpa nytt och dyrare?
Många säljer av och tar vinsten med ett leende och hamnar i HH med en Sang Som-Cola .

Tror du alla som säljer ska köpa nytt och dyrare?
Många säljer av och tar vinsten med ett leende och hamnar i HH med en Sang Som-Cola .
Skulle tippa att minst 75% säljer för att köpa av samma std eller bättre så helt klart är nuvarande regler ett stort problem för många.

Du har pengar men ändå förfasas du över att någon kan få några futtiga kr i skatteavdrag.
Det känns mer som att du är missnöjd över ditt val.
Icke.... Mycket nöjd med våran situation...
Bara det att jag gillar inte att jag ska betala en extra skatt för att regeringen ska finansiera något..
Tar dom bort ränteavdragen blir det bara dom som lånat som ska betala..
Vi och alla som köpte/byggde sina hus för många, många år sen behöver inte betala då...
Det är bara det... Men några tusen extra varje år gör ingen större skillnad på våran kassa...
Bara att jag blev irriterad när jag läste uttalandet..

Skulle tippa att minst 75% säljer för att köpa av samma std eller bättre så helt klart är nuvarande regler ett stort problem för många.
Tror att det bara är < 25% som säljer för att skaffa dyrare, en grupp säljer av för att inte skaffa något nytt, en annan grupp säljer för att skaffa mindre och billigare.
Pensionärer säljer i flera fall för att hämta hem en fin fin vinst som omsätts till ett nytt liv, en condo i Spanien, fritidshus på landet, husbil eller rent av ett pensionärsliv i HH med eget boende och golf på dagarna.

Icke.... Mycket nöjd med våran situation...
Bara det att jag gillar inte att jag ska betala en extra skatt för att regeringen ska finansiera något..
Tar dom bort ränteavdragen blir det bara dom som lånat som ska betala..
Vi och alla som köpte/byggde sina hus för många, många år sen behöver inte betala då...
Det är bara det... Men några tusen extra varje år gör ingen större skillnad på våran kassa...
Bara att jag blev irriterad när jag läste uttalandet..

Du betalar ingenting extra, men vissa får något mindre skatt.
Vi skulle även kunna ta bort kapitalvinstskatt samtidigt,
så utdelning på aktier, räntor och aktieförsäljning blir skattefritt.

Du verkar tycka att staten både behålla kakan och ära upp den.

Regeringen finansierar så mycket andra tokigheter, så varför inte "finansiera" huslån då folk kanske väljer att omsätta mer pengar och dessutom byggs det mer.

Du kanske föredrar när skattepengarna går till hyror och andra "välfärdsgrejer".

Själv behöver du inte bry dig så mycket över mitt lån då jag inte skattar i Sverige och får därmed inget avdrag på skatten.

Om man betalar bara reavinst på det man får över efter köpt nytt som det var innan skulle det vara ok.

Jag blir fly förbannad på företag som inte lever upp till sina garantiåtaganden. Vi har ett sådant fall nu, både jag, besättningen och tekniska avdelningen på kontoret håller på att få hjärnblödning. :mad: :mad: :mad:

Då är en Kinesisk båt bättre än Norska datorer, det var inte dåligt.:);)
Inte så mycket kinesiskt här förutom att hon är byggd där. Europeiska företag har levererat den mesta utrustningen. Men servicekillen är ombord så förhoppningsvis blir allt frid och fröjd nu. Det räcker kanske med en norsk Reset? :xmas_smiley: :D

Tillbaka
Topp