Jag blir förbannad på...??

Jag har inga lån och skulle nog fundera ett och två gånger om jag var tvungen att ta huslån. Slulle nog köpa ett billigt hus lite utanför stan utan lån. Det är ju ingen inflation som äter lånen idag, du betalar ändå ränta och avdragen har ju redan luckrats upp. Ingen lysande affär idag med prisras hängande över det hela.
Detvar andra tider när inflationen åt upp lånen så att säga.
I Thailand är det totalt uteslutet med lån med villkoren som finns här.

Jag har inga lån och skulle nog fundera ett och två gånger om jag var tvungen att ta huslån. Slulle nog köpa ett billigt hus lite utanför stan utan lån. Det är ju ingen inflation som äter lånen idag, du betalar ändå ränta och avdragen har ju redan luckrats upp. Ingen lysande affär idag med prisras hängande över det hela.
Tänkte först att frugan skulle låna 50% till ett hus här i Thailand men när jag kollat på bankerna hoppar jag nog över det och sparar lite längre.
Huslån på Bangkokbank 5.5% ränta.

Tänkte först att frugan skulle låna 50% till ett hus här i Thailand men när jag kollat på bankerna hoppar jag nog över det och sparar lite längre.
Fast eller rörlig ränta? Är den rörlig kan det ju bli hur dyrt som helst.

Historiskt har det lönat sig med rörlig ränta, 5% är väl en ganska normal ränta på huslån om man ser tiden före glädjeräntan;)kommer ihåg när jag var liten pöjk hur farsan alltid tjatade att går räntan under 12% så skulle han minsann binda:D:D:)
Ok, ja jag har ju dålig koll på det här med lån, jag har aldrig lånat pengar och då har jag ju aldrig haft något intresse av att sätta mig in i det, så har noll koll, på allt vad som gäller med räntor, lån, avdrag och f,n hans mormor 555 ;)
Men kanske normalt då i ett land utan minus ränta ;)

Jobbar din fru?
Fått för mig att dom måste ha en inkomst för att få låna även i Thailand.

Någonstans ska man ju bo. Att bara tänka på hus som en investering känns fel för min del.
Själv betalar jag ca 1000 Sek i ränta per månad. Det är ju inte ens en rolig kväll på stan.
Och pengarna får med väldigt stor sannolikhet tillbaka när jag säljer.

Att hyra en lägenhet är, åtminstone för mig, dyrare.
Kostar mig ca 4700 Sek/ mån med elräkning, värme, internet och TV.
Sedan amorterar jag rätt friskt, så jag har en utgift (inte kostnad) i tillägg.

Jobbar din fru?
Fått för mig att dom måste ha en inkomst för att få låna även i Thailand.
Jag får stå som borgenär som utlänning om jag betalar 50% av huset direkt så får hon låna 50% även om hon inte har jobb.
Har hon jobb kan hon låna själv upp till 90% det har jag kollat upp.

Jag får stå som borgenär som utlänning om jag betalar 50% av huset direkt så får hon låna 50% även om hon inte har jobb.
Har hon jobb kan hon låna själv upp till 90% det har jag kollat upp.
Om du skulle köpa hus på 6 mille är det så svort att skaka fram 3 mille+? Och frugan lånar 3 mille+ och betala 5% ränta? Du betalar nu hyra på 25k-30k? Per mån.????

Om du skulle köpa hus på 6 mille är det så svort att skaka fram 3 mille+? Och frugan lånar 3 mille+ och betala 5% ränta? Du betalar nu hyra på 25k-30k? Per mån.????
Ingen stress villagen vi är intresserad av är klar om ca. 2 år får vi se hur den utvecklar sig och hur priserna utvecklar sig och hur det går med bahten och utvecklingen i Thailand samt condon blir klar och betald.
Så får hålla mig till 2019 och spara på även om jag lånar vill jag inte sitta med en tom plånbok vill ha lite kvar för oförutsedda utgifter.
Men sant känns surt att betala av någon annans hus som man gör nu när man hyr.

Ingen stress villagen vi är intresserad av är klar om ca. 2 år får vi se hur den utvecklar sig och hur priserna utvecklar sig och hur det går med bahten och utvecklingen i Thailand samt condon blir klar och betald.
Så får hålla mig till 2019 och spara på även om jag lånar vill jag inte sitta med en tom plånbok vill ha lite kvar för oförutsedda utgifter.

Finns inte alternativen ”Rent to Own” och liknande i Thailand?
Det är rätt vanligt i några andra Asiatiska länder.
I stället att hyra av banken så är det byggherren som är långivare och det kan beskrivas som en avbetalning.
Hyran är både avbetalning och ränta, vanligt är 60 månader och med 25-30% i kontantavgift.

Hakar upp mig på sista raden.
Är ju så fel.
När du jämför kostnad att hyra vs att äga så måste du räkna in alla kostnader du har som husägare inkl ränta, undrrhåll, skatter, slitage av möbler mm och dra av dessa från hyran. Då får du netto hyran som husägaren får kvar.
Ta sen nettohyran och räkna hur många % den motsvarar av husets totala köpeskilling så har du fått fram hur mycket intern ränta hyran motsvarar av köpeskillingen.

Ex i mitt fall förutsatt att jag skulle köpa huset jag hyr kontant.
Pris för huset ca 6 milj
Nettohyra ca 225.000/år.
Innebär att jag betalar 3.75% i internränta att hyra.
Låt säga nu att jag placerar dom här 6 milj som jag skulle blivit tvungen att låsa i huset i något som ger 1.75% avkastning så innebär det att min hyra i själva verket är 2% dvs 120.000/år.
Kan jag placera bättre så sjunker hyran.
I mitt fall skulle det innebära att jag förlorar en jkla massa intäkter om jag skulle låsa pengarna i ett hus, betydligt mer än jag betalar i hyra.
Så nej jag betalar inte ett hus åt någon annan.. Jag tjänar pengar på att hyra, jag får betalt för att bo jämfört med att köpa.

Hakar upp mig på sista raden.
Är ju så fel.
När du jämför kostnad att hyra vs att äga så måste du räkna in alla kostnader du har som husägare inkl ränta, undrrhåll, skatter, slitage av möbler mm och dra av dessa från hyran. Då får du netto hyran som husägaren får kvar.
Ta sen nettohyran och räkna hur många % den motsvarar av husets totala köpeskilling så har du fått fram hur mycket intern ränta hyran motsvarar av köpeskillingen.

Pris för huset ca 6 milj
Nettohyra ca 225.000/år.
Låt säga nu att jag placerar dom här 6 milj som jag skulle blivit tvungen att låsa i huset i något som ger 1.75% avkastning så innebär det att min hyra i själva verket är 2% dvs 120.000/år.
I mitt fall skulle det innebära att jag förlorar en jkla massa intäkter om jag skulle låsa pengarna i ett hus, betydligt mer än jag betalar i ränta.
Så nej jag betalar inte ett hus åt någon annan..
Du ser ju bara allt som en investering så meningslöst att vi ens diskuterar ägande vs hyra, jag ser inte bara i pengar.
Vill du bo i hyrt hus med hyrda möbler så får du göra det jag vill ha ett eget hem till mig och min familj.

Du ser ju bara allt som en investering så meningslöst att vi ens diskuterar ägande vs hyra, jag ser inte bara i pengar.
Vill du bo i hyrt hus med hyrda möbler så får du göra det jag vill ha ett eget hem till mig och min familj.
Jo det köper jag men argumentet du skrev att du vid hyra betalar ett hus åt någon annan köper jag inte.
Var ju du som drog ett ekonomiskt argument, ett enligt mig då felaktigt argument.
Många som helt glömmer bort att räkna in avkastningen dom kunde haft på pengarna om dom inte köpt. Plus det faktum att det kan bli skitsvårt att flytta den dan man vill göra det. Ex du själv tenderar ju att ändra dig rätt ofta [emoji6]

Jag köper argumentet att man kan göra som man vill med huset när man äger men du får betala ett högt pris för det, inte tvärtom.

Det är sådant som jag kallar livskvalitet, att känna att man har sitt eget. För oss är det värt en del extra och kanske några extra uppoffringar.

Ang investering och kostnader så försöker jag själv alltid att räkna in livskvalitet som en faktor. Att äga sitt boende kan ju ge hög livskvalitet för många så det köper jag men när dem försvarar sitt beslut med ekonomiska argument som du gjorde så anser jag att man räknar helt fel.

För mig är frihet en stor livskvalitet. Bla därför vill jag inte äga en bostad som kan bli skitsvår att sälja.
Så lite problem som möjligt är också livskvalitet för mig. Att äga en bostad är alltid förenat med div problem som jag slipper vid hyra.

Att sen den ekonomiska faktorn i mitt fall gör det avsevärt billigare att hyra gör valet enkelt. Spec här där det är så lätt att hyra.

Pris för huset ca 6 milj
Nettohyra ca 225.000/år.
I mitt fall skulle det innebära att jag förlorar en jkla massa intäkter om jag skulle låsa pengarna i ett hus, betydligt mer än jag betalar i hyra.
Så nej jag betalar inte ett hus åt någon annan.. Jag tjänar pengar på att hyra, jag får betalt för att bo jämfört med att köpa.
Om man nu förlorar på sin placering så blir hyran dyrare..??
Är man rädd får man inte spekulera med sina sparpengar utan då låsa med en fast ränta..
1,75% får man kanske om man sparar mer än 10 millar..
Under det är dom svåra att komma överens med bankerna..

Jo det köper jag men argumentet du skrev att du vid hyra betalar ett hus åt någon annan köper jag inte.
Var ju du som drog ett ekonomiskt argument, ett enligt mig då felaktigt argument.
Många som helt glömmer bort att räkna in avkastningen dom kunde haft på pengarna om dom inte köpt. Plus det faktum att det kan bli skitsvårt att flytta den dan man vill göra det. Ex du själv tenderar ju att ändra dig rätt ofta [emoji6]

Jag köper argumentet att man kan göra som man vill med huset när man äger men du får betala ett högt pris för det, inte tvärtom.

Å andra sidan så bör du ju då räkna med att du missar eventuell värdestegring på huset samtidigt som inflationen äter upp ditt sparkapital.

Nåja, man hyr väl om man vill och köper om man vill.
Vid hyrande är det inte så jävla viktigt att det blir rätt hus eller rätt plats.
Vid köp så känns det som att man behöver tänka igenom det några gånger.

Å andra sidan så bör du ju då räkna med att du missar eventuell värdestegring på huset samtidigt som inflationen äter upp ditt sparkapital.

Nåja, man hyr väl om man vill och köper om man vill.
Vid hyrande är det inte så jävla viktigt att det blir rätt hus eller rätt plats.
Vid köp så känns det som att man behöver tänka igenom det några gånger.
Sällan priserna går upp på hus i Thailand..??

Tillbaka
Topp