jag undrar om du verkligen har "kläm" på detta kycklingen. Du lade in din egna värdering i hela i sista meningen i ditt inlägg, det var INTE tjejens egna ord, för du ställde aldrig den frågan till henne.
Jag tror att man nog aldrig riktigt lär sig om kulturen härnere, inte förränn man pratar helt flytande thai och enbart umgås och integreras i det thailändska samhället, så det är ju inget man kan säga med säkerhet. Men jag är av den övertygelsen att ni mog missar lite grand i det här med "tvånget som tjejerna har på sig att "jobba falang" därnere.
Jg vet att jag skrivit detta förut, så ursäkta min upprepning, men hela ämnet är ju en upprepning så varför inte. Tvånget som tjejerna känner kommer ifrån en hel kultur, tvånget kommer ifrån "hur man skall vara - hur man skall agera som en god dotter".
jag har märkt att i många fall så VILL föräldrarna hellre ha döttrar istället för män, varför???? Det skryts härnere och pojkarna särbehandlas så till den milda grad i många familjer, men när det kommer till kritan då duger dottern, för hon är "utbildad" ifrån barnsben av den thailändska kulturen via sin egna familj att ALLTID TA HAND OM SIN MAMMA OCH PAPPA....
I många fall så får sönerna frisdel, men det är klart det finns ju en otrolig mängd duktiga och arbetsvilliga killar här i Thailand naturligtvis!! Det förväntas tydligen inte lika mycket av pojkarna, och de får slaka linor att utveckla sig själva i, och det börjar redan i unga år.
I skolan så visar väldigt många av dom ett dåligt intresse, och är i de allra flesta fall oerhört rötna i skolan, medans döttrarna oftast brukar göra bra ifrån sig. Så efter 6-7-8- år, så sållas agnarna ifrån vetet, Byns [¤#@@¤%] som nu är pojkarna, är "fria" de har inget skoklarbete, utan nu är det meningen att de skall börja lära sig att jobba på fältet, laga saker bygga vägar eller bygga hus. Lärdom får dom icke ifrån skola utan ifrån erfarenhet som de något äldre tillhandahåller.
Det jobbas så mycket så man har precis mat för dagen, och har man lyckan att man har en dotter som dragit iväg söderut, och tjänar desperat sina pengar där, så är det finfint och familjen med föräldrar och sönerna kan ligga där i hängmattan med öppen käft alltmedans dottern sliter livet ur sig därnere, och hennes hjärta till slut blivit en svart luten klump.
Samtidigt så klagar falang över hur grymma och planerande och svekfulla dessa thaidamer är, och det är fanimej löjligt hur dessa underbara kvinnor kan få det epitetet utav stollar som fullkomligt GER BORT sina besparingar....
Så jag anser att i det stora hela, så finns det ett kulturellt TVÅNG som man nog som falang inte fattar när man dansar ner till Thailand 1 gång om året, härjar i baren och sedan hem igen... Hela kulturen tvingar tjejen att åka iväg och lämna sitt/sina barn hos sina föräldrar.... Det finns ingen kvinna på denn a jord som frivilligt ger upp sina barn, tänk på det innan ni dömer thaidamerna....
Vi, inte nån av oss egentligen, vet vad som rör sig i hjärtat på thaidamerna när de kryper till kojs vid gryningen, efter en kväll ute med festgalna falanger, där varken kvinnan eller mannen fattar någonting av det samtal de försöker att hålla vid liv.... Men jag tror att det är många som gråter en skvätt innan de somnar....
legolas