Jag börjar känna värmen från Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Nakonsawan och Janne, härliga inlägg, karma fixat..... Förresten Janne, du kan lägga mer karma efter 6 timmar det vet du va... så hav tålamod....

legolas
Jaha Lego jag trodde det var en gång man kunde lämna, nu har det väl gått minst 6 veckor sedan så man kanske skulle fundera på saken om du skriver något läsvärt ... din karmajägare 8)

"nakonsawan " sa:
Detta gäller såklart bara vissa familjer som har det mindre bra ställt och inte ens alla dom, men förvånansvärt ofta. Finns det bra jobb och cash i familjen blir det en helt annan situation.

Håller med! Jag frågade min fru ikväll om föräldrarna känner till att deras töser jobbar på bar, hon sa troligen 90% av föräldrarna vet eftersom dem behöver pengar ... Jag får väl skicka iväg en karma tillbaks, känner ju pressen :)

Nu är det ju så att vi kan finna samma stora problem med s ex försäljning i närliggande länder , ta tillex Fillippinerna , Vietnam samt hela djävla sydamerika ,
afrika m.m
Det är bara det att många Svenska skitgubbar åker ner till Thai och att Svenska PK fjollor har fått grepp om detta och utpekar Thailand som ett stort H orhus vilket är förbannat tråkigt , visst finns det mycket prostution i Thai men kika på Polen , Estland ,Ryssland samt vårt egna underbara Sverige , samma skit , det borde sopa framför egen tröskel först Pk fjollorna >:( Dessutom är Svenska bitter f ittor helt knäckta på att Svenska män föredrar nätta söta ,vänlig Thaikvinnor i stället för ljushylta kossor .....
Skit ,vad skrev jag nu :o

Janne du verkar fixerad av denna fråga!
det jag menar,tror du att på forum om tex holland ,belgien,
att det diskuteras om detta yrke.

och att man säger att det är föräldrarnas fel,

Jag ska berätta en hemlighet för dig,
detta som du tycker är så hemskt finns i alla
jordens länder,

-92 träffade jag en tjej som jobbade på en bar i Pattaya, hon berättade för mig att hon kom dit något år tidigare och började jobba med att sälja mat. (fisk)
Hon såg dom andra tjejerna gå förbi i sina fina kläder och guldsmycken på dagarna.
Hon pratade med tjejerna när dom var hos henne för att köpa mat, dom berättade hur dom hade fått råd att köpa guldet. Det slutade med att hon sa upp sig på sitt jobb och följde med dom andra tjejerna och började jobba i baren.
Hon ville också kunna köpa kläder och guld + att hon kunde få guld av en kund som avskedspresent. Det guldet sålde eller pantsatte hon när kunden åkte hem. ;D
I detta fallet var det inga föräldrar som hade satt någon press på tjejen det var hennes egna beslut för hon förstod av dom andra hur "lätt" man kunde tjäna pengar.

"magnusjansson " sa:

jordens länder,

Brukar väl kallas "jordens äldsta yrke"! ;)

Areeya

"Kycklingen " sa:
-92 träffade jag en tjej som jobbade på en bar i Pattaya, hon berättade för mig att hon kom dit något år tidigare och började jobba med att sälja mat. (fisk)
Hon såg dom andra tjejerna gå förbi i sina fina kläder och guldsmycken på dagarna.
Hon pratade med tjejerna när dom var hos henne för att köpa mat, dom berättade hur dom hade fått råd att köpa guldet. Det slutade med att hon sa upp sig på sitt jobb och följde med dom andra tjejerna och började jobba i baren.
Hon ville också kunna köpa kläder och guld + att hon kunde få guld av en kund som avskedspresent. Det guldet sålde eller pantsatte hon när kunden åkte hem. ;D
I detta fallet var det inga föräldrar som hade satt någon press på tjejen det var hennes egna beslut för hon förstod av dom andra hur "lätt" man kunde tjäna pengar.
Kycklingen
Jag tror du har helt rätt i detta, de väljer ofta den enkla vägen till lätta pengar, de är ett folk som ofta gör på detta sätt, dessutom så tror jag mig veta att
h oreri inte alls ses som något speciellt omoralsiskt ,, min fu säger bara till mig , dom jobbar bara helt enkelt ... jaha , säger jag, men nästa dag när hon hört någon gift kvinna i Thai har varit på "fel ställe"blir hon förbannad , att vara gift och vänstra är INTE OK !!! Men ogifta bartjejer "jobbar bara på baren"

"magnusjansson " sa:

jordens länder,
Det är ju detta vi diskutera på denna tråden just för tillfället, så fixerad ... upp till dig att tycka. Jag tycker dock det är sorgligt de gånger föräldrar, eller någon annan beställer över vuxna individer och de gör som dessa säjer pga att de är förtrycka. Sen gäller inte detta säkert i alla familjer, det vill jag definitivt inte ge sken av.

Vad man diskuterar i forum om andra länder får du nog fiska upp själv om du är fixerad av detta 8)

Och jo det är möjligt att förtryck finns i alla länder av föräldrar. Troligen är det så, fast kanske i en annan form.

"Kycklingen " sa:

Jag tror också att tjejer väljer det fritt för de ser att de kan tjäna mycket pengar på det, det är ju upp till dem. Gör de det av fri vilja är det ju en helt annan sak. Dock är det inte dessa jag pratar om.

Observera att jag främst diskuterar förtrycket från föräldrar, som jag upplever existerar i Thailand, sen att det kanske tydligast i s exhandel gör det mer allvarligt enligt mitt sätt att se det. Kul att det kommit i gång diskussion. Jag skulle dock gärna vända på diskussion till föräldrarnas förtryck ...

jag börjar tro att du går på denna lätta" tyck synd om mig"

vad vill du att den tjej du träffat ska säga?
att hon jobbar för att köpa nyaste telefonen,nya kläder,guld,

nej hon måste så klart maxa inkomsten!

1-2 barn och föräldrar helst några nersupna bröder,en man som behandlat
henne illa ,detta drar upp inkomsten vid din hemresa!!

sedan tillkommer akuta sjuka barn,kon dör etc etc etc etc etc
när du åkt hem,

det är bara att skicka pengar!
denna situation måste du hjälpa henne ur,
skicka mer pengar.

sedan åker du och träffar hennes familj och då!!
får du reda på att 2 av hennes bröder jobbar tex i korea
och skickar hem pengar varje månad till familjen,

kan det vara så att alla i familjen bidrar till försörjningen?
och att denna dam valt att tjäna lätta pengar själv.
föräldrarna tror att hon jobbar på fabrik-butik-hotell i bangkok,

att föräldrarna säger åt döttrarna att åka och jobba i en bar i pattaya är helt
enligt obefintlig,

dom har inte överhuvudtaget ingen vetskap av barlivet i pattaya!!!

kom ihåg 80% är bönder
fattiga bönder !!!
tror du dom har varit i pattaya och kollat läget???

nej tjejerna som jobbar där säger inget till sina föräldrar om
var dom jobbar.

Jag har också läst om såna exempel och de existerar säkert, kanske självupplevt 8)

Självklart Magnus vet inte föräldrarna att det finns sånt i Thailand de har ju knappt varit utanför sin by och aldrig sett på TV. Det har du ju helt rätt i. Tänk att det man själv hört inte existerar ... :thumbsup:

Jag tror knappast att Thailand existerar heller :D :D och skulle det finnas så skulle det ju inte finnas någon nöjesindustri att prata om, och skulle det finnas skulle alla bara vara lyckliga bara win-win. Tack Magnus att du reder ut begreppen!

Intressant att höra från en insatt och påläst kille som dig!

"Janne " sa:
Jag tror också att tjejer väljer det fritt för de ser att de kan tjäna mycket pengar på det, det är ju upp till dem. Gör de det av fri vilja är det ju en helt annan sak. Dock är det inte dessa jag pratar om.

Observera att jag främst diskuterar förtrycket från föräldrar, som jag upplever existerar i Thailand, sen att det kanske tydligast i s exhandel gör det mer allvarligt enligt mitt sätt att se det. Kul att det kommit i gång diskussion. Jag skulle dock gärna vända på diskussion till föräldrarnas förtryck ...
. Du har själv upplevt s exhandel skriver du! Så då är det väl jag som är ute och cyklar? Sköt om dig nu Janne ;D

Självklart vet dom vad som försiggår, halva byn vet! Mamma, pappa, grandma, barn och grannar, ja alla. Men inte har dom varit där och sett hur det egentligen ser ut och går till.

Det du beskriver låter mer som gubben i 30 grader i februari :) eller bartorskar som är i Thailand för första gången som hamnar i sådana cirkusar, och går på det. De som engagerar sig här är mestadels en helt annan typ av människa med ofta långa och seriösa förhållanden både till som partner och landet Thailand och med det mycket kunskap och erfarenhet hur det går till där nere. Då spelar det mindre roll om hon/han jobbat i bar för länge sen.

"Phonta " sa:
Kycklingen
Jag tror du har helt rätt i detta, de väljer ofta den enkla vägen till lätta pengar, de är ett folk som ofta gör på detta sätt, dessutom så tror jag mig veta att
h oreri inte alls ses som något speciellt omoralsiskt ,, min fu säger bara till mig , dom jobbar bara helt enkelt ... jaha , säger jag, men nästa dag när hon hört någon gift kvinna i Thai har varit på "fel ställe"blir hon [¤#@@¤%] , att vara gift och vänstra är INTE OK !!! Men ogifta bartjejer "jobbar bara på baren"

Klockrent på spiken som jag upplever det. Även i de vanliga kretsarna på landet så tar dom detta med relationer och s-e-x med en klackspark, ingen stor sak om en kille eller tjej har 2-3 andra thai dom rumlar runt med ibland (och ibland en farang på sidan av hehe). Men så fort dom gifter sig så är det på riktigt? Att inte vara trogen sin äkta make/maka verkar vara en allvarlig sak precis som du säger.

Vet själv minst två damer i samma by som har både thai och farang samtidigt, båda ogifta såklart. Men så har vi den stackars belgaren med nytt hus typ 500 meter från tjejens föräldrar som skulle bli pappa för första gången i februari, vid 50+ års ålder (plötsligt fungerade apparaten). Sen när ungen kom så ringde tjejen med senaste snackisen i byn att ungen inte alls hade några drag av farang... Hon blev inte omtyckt i byn, hon var ju gift och de bode i nytt hus ihop! smart drag av henne :nod:

"Kycklingen " sa:

Känner igen det här exemplet också, behöver inte alltid vara föräldrarna utan pengarna i sig! Pengar dom inte hade när dom växte upp men som finns inom räckhåll helt plötsligt. Som många sagt här i thailand gäller CASH IS KING och inget dom är bra på att tacka nej till. Att jobba i bar och träffa "kunder" ibland är inte en så stor sak för VISSA thai´s som det är för en farang helt klart.

"legolas " sa:
jag undrar om du verkligen har "kläm" på detta kycklingen. Du lade in din egna värdering i hela i sista meningen i ditt inlägg, det var INTE tjejens egna ord, för du ställde aldrig den frågan till henne.

Jag tror att man nog aldrig riktigt lär sig om kulturen härnere, inte förränn man pratar helt flytande thai och enbart umgås och integreras i det thailändska samhället, så det är ju inget man kan säga med säkerhet. Men jag är av den övertygelsen att ni mog missar lite grand i det här med "tvånget som tjejerna har på sig att "jobba falang" därnere.

Jg vet att jag skrivit detta förut, så ursäkta min upprepning, men hela ämnet är ju en upprepning så varför inte. Tvånget som tjejerna känner kommer ifrån en hel kultur, tvånget kommer ifrån "hur man skall vara - hur man skall agera som en god dotter".

jag har märkt att i många fall så VILL föräldrarna hellre ha döttrar istället för män, varför???? Det skryts härnere och pojkarna särbehandlas så till den milda grad i många familjer, men när det kommer till kritan då duger dottern, för hon är "utbildad" ifrån barnsben av den thailändska kulturen via sin egna familj att ALLTID TA HAND OM SIN MAMMA OCH PAPPA....

I många fall så får sönerna frisdel, men det är klart det finns ju en otrolig mängd duktiga och arbetsvilliga killar här i Thailand naturligtvis!! Det förväntas tydligen inte lika mycket av pojkarna, och de får slaka linor att utveckla sig själva i, och det börjar redan i unga år.

I skolan så visar väldigt många av dom ett dåligt intresse, och är i de allra flesta fall oerhört rötna i skolan, medans döttrarna oftast brukar göra bra ifrån sig. Så efter 6-7-8- år, så sållas agnarna ifrån vetet, Byns [¤#@@¤%] som nu är pojkarna, är "fria" de har inget skoklarbete, utan nu är det meningen att de skall börja lära sig att jobba på fältet, laga saker bygga vägar eller bygga hus. Lärdom får dom icke ifrån skola utan ifrån erfarenhet som de något äldre tillhandahåller.

Det jobbas så mycket så man har precis mat för dagen, och har man lyckan att man har en dotter som dragit iväg söderut, och tjänar desperat sina pengar där, så är det finfint och familjen med föräldrar och sönerna kan ligga där i hängmattan med öppen käft alltmedans dottern sliter livet ur sig därnere, och hennes hjärta till slut blivit en svart luten klump.

Samtidigt så klagar falang över hur grymma och planerande och svekfulla dessa thaidamer är, och det är fanimej löjligt hur dessa underbara kvinnor kan få det epitetet utav stollar som fullkomligt GER BORT sina besparingar....

Så jag anser att i det stora hela, så finns det ett kulturellt TVÅNG som man nog som falang inte fattar när man dansar ner till Thailand 1 gång om året, härjar i baren och sedan hem igen... Hela kulturen tvingar tjejen att åka iväg och lämna sitt/sina barn hos sina föräldrar.... Det finns ingen kvinna på denn a jord som frivilligt ger upp sina barn, tänk på det innan ni dömer thaidamerna....

Vi, inte nån av oss egentligen, vet vad som rör sig i hjärtat på thaidamerna när de kryper till kojs vid gryningen, efter en kväll ute med festgalna falanger, där varken kvinnan eller mannen fattar någonting av det samtal de försöker att hålla vid liv.... Men jag tror att det är många som gråter en skvätt innan de somnar....

legolas

Bra skrivit Lego, håller med dig. Du får väl den karma du fiskat efter ett tag :)

Tror som dig att man inte kan förstå deras kultur helt om man inte kan prata deras språk, gärna Lao (Eller Isaanska). Dock inte helt hundra på att man ändå skulle förstå allt, måste nog ha fått det via modersmjölken.

Sen tror jag de somnar med en blandad känsla, både ledsna men även lyckliga de dagar de tjänat pengar att skicka hem till sina barn, föräldrar, bröder, systrar ...

Min fru sa för ett tag sen, att även om vi kan skicka mer pengar till hennes syskon barn än hennes syster som är mamma till barnen så är vi alla lika mycket värda i hennes ögon. Det tycker jag var fint sagt.

Ledaren, tänkt ibland på samma sätt som du beskriver ... sen har jag funderat på hur det skulle vara att vara vetsam om att ha sin dotter jobbades söder ut oavsett om jag inte skulle ha pengar för dagen och hon skulle skicka hem. Men vi kan nog inte förstå det thailändska synsättet, eller kan vi, de kanske känner som oss?

Men som Magnus varit inne på är ju det med nöjesindustrin ett begränsat problem, det är ju inte så att varje tös skickas ner, eller åker ner dit. Men de som gör det lider jag med.

Ok, men nu snackade kycklingen pengar kontra tryck från familjen. Vad får dessa tjejer att ställa upp på det ledaren beskriver? Pengar för egen del, att kunna skicka pengar till familjen eller en mix av de båda?

Jag tror att orsaken till att de överhuvudtaget åker söderut inte är tryck från föräldrar utan en känsla av att inte räcka till kombinerat med drömmar om den bekymmerslösa tillvaron friskt påhejade av vänner som "vet".

När de väl kommer ner så är det frågan om att inte förlora ansiktet, jag tror faktiskt att väldigt många tjejer i den situationen är djupt olyckliga men saknar mod att bryta sig ur, pengarna rullar ju trots allt in och drömmen om ett bekymmersfritt liv fortlever.

Det är befängt att tro att vi kan ändra på detta, det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Vad man kan göra som individ är att inte utnyttja det om man inte tycker det är den resandes ensak utan ett samhällsproblem. Sedan kan man ju hjälpa till att höja statusen för tjejerna och inte behandla dem som samhällets avskräde utan respektera dem för de de är!

"mackes " sa:
Ok, men nu snackade kycklingen pengar kontra tryck från familjen. Vad får dessa tjejer att ställa upp på det ledaren beskriver? Pengar för egen del, att kunna skicka pengar till familjen eller en mix av de båda?

Jag tror att orsaken till att de överhuvudtaget åker söderut inte är tryck från föräldrar utan en känsla av att inte räcka till kombinerat med drömmar om den bekymmerslösa tillvaron friskt påhejade av vänner som "vet".

När de väl kommer ner så är det frågan om att inte förlora ansiktet, jag tror faktiskt att väldigt många tjejer i den situationen är djupt olyckliga men saknar mod att bryta sig ur, pengarna rullar ju trots allt in och drömmen om ett bekymmersfritt liv fortlever.

Det är befängt att tro att vi kan ändra på detta, det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Vad man kan göra som individ är att inte utnyttja det om man inte tycker det är den resandes ensak utan ett samhällsproblem. Sedan kan man ju hjälpa till att höja statusen för tjejerna och inte behandla dem som samhällets avskräde utan respektera dem för de de är!
Jag tror inte vi kan ändra på detta, det tror jag ingen här tror. Och jag tror att alla här respekterar dem.

Sen tror jag inte de flesta använder så mycket pengar själva utan skickar hem så mycket de kan.

"Kycklingen " sa:

Hej Kycklingen.

Det har hänt mycket i Thailand sedan 1992. Det är ju 21 år sedan.

Jag bor i sodra Isaan och härifrån har vi dagliga bussforbindelser med Pattaya, och många tjejer härifrån tar bussen fyra timmar till Pattaya.

Känner till flera tjejer i 30-35 års ådern från byn som åkt till Pattaya.

Att det numera 2013, skulle handla om guld eller lättfortjänta pengar, som du skriver, stämmer inte med vad jag känner till härifrån.

De åkertill Pattaya efter tips från någon kompis, pga att de blivit ensamforsorjare av 2-5 barn efter ett kraschat äktenskap med en thai man.

De soker en man som kan ge dem och deras barn ekonomisk trygghet och ett bättre liv i framtiden, eftersom det thailändska samhället inte ger ensamstående kvinnor med barn något stod.
Ett heltidsjobb som arbetare med 48 timmars arbetsvecka här i Isaan ger dem inte mer än 8000- 9000 baht, dvs under 2000 kr i månaden.

Hej Bosse.
Jag vet, det var därför jag poängterade att det var -92 och att det var en tjej jag pratade med.

Jag vet att tiderna har förändrats och jag vet att många är där utav andra anledningar idag. Det var garanterat lika dant på den tiden. Olika öden som för dom till ex. Pattaya.

Jag säger inte emot dig men du kan inte helt plötsligt jämföra med Svenska kronor för att stärka dig argument.
De tjänar alltså runt 10 000 Baht i månaden vilket faktiskt går att leva på i byn även om det är tufft. Vad får en städerska i Sverige ut efter skatt?

"mackes " sa:
Jag säger inte emot dig men du kan inte helt plötsligt jämföra med Svenska kronor för att stärka dig argument.
De tjänar alltså runt 10 000 Baht i månaden vilket faktiskt går att leva på i byn även om det är tufft. Vad får en städerska i Sverige ut efter skatt?

De kommer väl som bäst upp i 8000-9000 baht per månad med 48 timmars arbetsvecka som fabriksarbetare eller i kassan på Tesco-Lotus.
Om de på dessa pengar skall forsorja 2-5 barn, samt kanske även någon av sina foräldrar har de inte en chans att de kommer upp i samma levnadsstandard som motsvarande barn- familj i Sverige eller någon annan stans i Västvärlden.

Thailand är ett av de tre länder i världen där inkomstgapet mellan hogavlonade och lågavlonade är storst.

Fler och fler här på landsbygden i Thailand känner till detta idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp