Här är ett ämne jag skulle kunna sätta mig och skriva fem A4 och posta, skulle nog va rätt skönt dessutom men orkar inte just nu. Jag kan dra ett exempel från byn där min tjejs pappa bor, tror det symboliserar mycket av det ni snackar om. Alltså varför tjejer drar till barer, även om det finns många anledningar såklart. Men finns en viss risk historien blir rörig då den är rörig i verkligheten ;D
Tjejens mamma och pappa är skilda sen länge men de fick 2st barn. Tjejen och hennes lillasyster. Systern är 19 och jobbar på stripklubb i bangkok och försörjer mamma enligt thai tradition.
Farsan skaffade sig en ny yngre fru när tjejen var ungefär 6-7år. Han fick 3 barn till med sin nya fru, två tvillingtjejer och en kille. Sedan två år tillbaka har han en ny fru, nummer 3. Lite yngre igen även hon... Han jobbar inte längre då han har ett "träben" efter en olycka på motorbiken, jag misstänker han var full som vanligt och skulle hem men det är det ingen som sagt rakt ut. Nu försörjs han av tjejen som skickar lite (av mina) pengar ibland, och av en tjej som bodde mycket hos honom när hon var liten då hennes föräldrar inte fanns.. Hon är 21 nu och jobbar i bar, skickar pengar varje månad till honom såklart.
Killen alltså halvbrorsan till tjejen är 16, dricker som ett fån och har sedan årskiftet hoppat av skolan och provat 3st olika jobb. Det senaste förlorade han förra veckan efter att ha supit ordentligt med arbetskompisar efter första arbetsdagen i företagets lokaler där han och dom andra arbetarna sov. Jag trodde inte det var sant när jag fick höra det. Han tycker istället det är bättre ringa och fråga tjejen (och andra såklart) om en slant stup i ett och sitta hemma som pappa gör.
Men tjejerna då? Dom är 14år idag, går i skolan och är hur skötsamma som helst. Dom bor hos deras mamma alltså fru nummer 2. Där bor även två andra barn som någon kusin osv inte kunde ta hand om samt mormor som är den som egentligen tar hand om alla. Deras mamma har ett hak som säljer mat och en ny gubbe såklart som inte vill att pengarna dom drar in ska gå till något annat än honom och kanske lite dricka typ varje kväll...
När vi var där senast berättar tvillingtjejerna för tjejen att dom många gånger inte får ett enda öre med sig till skolan för att äta. Kompisar bjuder då på maten. De små slantar de får ibland sparar de i månader så de kan köpa den där tröjan på marknaden för 200 baht och se lite bättre ut inför kompisarna.
Nu till det hemska. De två tvillingtjejerna på 14 år låg och prata med tjejen när de skulle sova ihop för några veckor sedan under hennes besök hemma. Då berättade de att ingen riktigt bryr sig om dom osv, ett hederligt djupsnack alltså med tillhörande kramar.
Då säger den ena tjejen: Jag har tänkt på att kanske börja dansa så som några i skolan gör och som du gjorde förr, för att tjäna lite pengar. Tjejen blir ju bestört och vill absolut inte det, dom är ju bara 14. Men flera andra tjejkompisar gör det ju ibland säger dom... Dessutom jobbar ju två andra tjejer i byn i barer i söder och när dom är hemma så får dom ju massor med pengar och saker av dom!
Det verkar ju som drömmen i dessa småflickors ögon, ingen har det ju så bra som dom som jobbar i barerna och kommer hem för att strö pengar över sin familj och "ta hand om dom". Alla älskar ju när dessa bartjejer kommer hem på besök och småflickorna ser och lär, då vet de vad dom vill göra när dom blir nog gamla! De ser ju även på tjejen som har farangkille hon har ju alltid lite pengar i fickan. Jag försökte fråga tjejen om det verkligen är möjligt att så unga tjejer kan få dansa på lokala barerna, dom är ju minderåriga. Hon svarade "baby, this thailand" ungefär...