KentBra Dagbok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok ja då är det med thaiairways flyg har inte flygit med det men farsan har, på det flyget tyckte han det var bra ombord och helt ok mat och bra filmutbud.

"Jonas " sa:
Ok ja då är det med thaiairways flyg har inte flygit med det men farsan har, på det flyget tyckte han det var bra ombord och helt ok mat och bra filmutbud.

Några år sen jag flög med Thai...men då var det bra! Och vi har beställt barn- mat för vår 4-åring...även om hon är van vid Thaimat...så brukar hon inte gilla flygmat.
Har i stort sett flugit med de flesta bolagen till Thailand de sista sex åren...men nr 1...utan tvekan...Singapore air.

Kollade norbaggarna nu samma datum som vi har bokat med Thai, Dom tar ca 3000:- men en restid på mellan 16 och 18 timmar.
Tycker 10 är mycket. Nä då pröjsar jag lite mer för att komma ner snabbt och ha det bra service ombord.

Nu när jag flög med lufthansa sist hade dom wifi ombord och kunde koppla upp sig mot intrernet kostade såklart men utvecklingen går framåt.

"legolas " sa:
Nu hoppar laxen
Nu blommar häggen
Nu lyfter taxen
sitt ben mot väggen
Nu hoppar taxen
Nu blommar väggen
Nu lyfter taxen
sitt ben mot häggen
Nu hoppar väggen
Nu blommar taxen
Nu lyfter häggen
sitt ben mot laxen
Gropen som föll

Kalle sändare... välkommen till Sverige

Jag tar med nedklippta moderplantor, rotade sticklingar och egna frö på de som hinner få det. Har i stort sett 3 stora och välrotade sticklingar av de sorterna, och de ska omplanteras i morgon.
En av varje sort hamnar i fönstren på övervåningen, där det är varmt dygnet runt.
En av varje sort hamnar i fönstren på bottenvåningen, där det är svalare och med lägre temp nattetid..
Samt en av varje sort hamnar ute i blomstertältet.
Alla får stora lerkrukor med näringsrik jord och flytande gödning var annan vecka.
Ska bli intressant och se vilka som växer bäst.
Sedan omkring juli 10 så klipper jag ner dem lite och rotar alla bitar som jag klipper bort.

När det gäller flygbolag och priser, så kan man säga att man får oftast det man betalar för.
Jag somnar oftast innan vi har lyft och vaknar först när vi går ner för landning.
Så det här med flygplansmat bryr jag mig inte om.
Service tå Turkish airlines var bra, samma på Aeroflot som ryckt upp sig.
Bäst är nog Singapore och Thai Air. men de kostar på tok för mycket.
Kan man ra direktflyg Stockholm - Bangkok på drygt 10 timmar med notwegian i Augusti för 1,700:- så tycker jag det är djävligt billigt.
Frugan lär väl uppgradera sin biljett med 500:- och få ta med ett bagage på 20 kg samt bättre mat. Jag bryr mig inte. Ska ju sova.
Sedan vill gumman ha med sig sin cykel och det kostar bara 500:- extra.

Ok! Kent...för kort tid för mej att greja sticklingar.....vi åker ju om 10 dagar. Men får väl hälsa på dej när jag blivit bofast nästa år och köpa lite pelargonior :nod:

Ni är välkomna. Finns bryggkafe och hembakade kanelbullar.

Idag fick man börja dagen att vara datorreparatör.
Ville inte starta utan fastnade efter Välkommen till Windows.
Blev till att starta i felsäkert läge och börja leta fel och ominstallation.
Funderar på att byta upp mig till Windows 7.

Vi kommer redan nu i sommar att besöka Rayong...får bli de sista två veckorna innan vi åker hem i augusti! Lite strandliv är nog inte fel efter 2,5 månader i Djunglen. har hittat flera resorter med hyfsad standard och lagom pris för en pensionär med familj! Men nästa år så...då kommer vi och hälsar på!

Finns ju en chans att vi är tillbaka innan ni åker hem.
Inget bokat, utan allt går dag för dag.

Igår kväll så planterade vi drygt 60 stora sticklingar av olika sorters Pelargoner.
Tanken är att de ska få växa till sig lite, för att sedan flytta till Thailand.
I veckan ska det beställas ett tjugotal Amerikanska Hibiskus hybrider, som även de ska få bli Thai.

En fråga Kent va e det som gäller vid införsel av sticklingar o sånt till Thailand

De får inte vara några utrotningshotade växter.
De ska ha ett giltigt hälsocertifikat #Phytocertificate#
och så får man göra en föranmälan.

Vet inte om det är värt besväret att ens starta hela proceduren för något mindre antal plantor.
Jag som vill ta in ett par hundra gör det. Men ska du bara ha ett tjugotal, så är det inte lönt.
Jag menar, när blev du kontrollerad av tullen på väg in i Thailand.
Packa väl i resväskan. Inte i handbagaget.
Skulle de sedan vilja titta, så spela dum falang och säg att du trodde det var ok.
Det värsta som händer är att de tar växterna ifrån dig.

Hej Kent,

Nu har jag äntligen fått tummen ur med att rengöra dammen :)

Och nu en fråga till dig och de andra gubbarna och tanterna:
Jag har tänkt att lägga i ett par Karpar i dammen (efter vattenpåfyllning ;) )

Är det risk att karparna äter upp all växtlighet? Jag har hört att de äter alla sorters vattenväxter.
Ska man sätta nät runt växterna?

Jag vet att Karpar lätt blir "tama" men att fåglar inte rör dem på grund av den röda färgen.

Tack för en bra dagbok och vackra bilder wai .

Bifogar lite bilder på dammen

ImageUploadedByTapatalk1370178197.223857.jpg

ImageUploadedByTapatalk1370178243.524650.jpg

Beror helt på vilken karp du väljer och vilken storlek.
Dammen verkar inte så stor så jag skulle rekommendera vanlig Guldfisk istället.
De finns ju flera varianter och bör trivas bra.
Glöm inte att släppa i lite vanliga Guppyfiskar i dammen.
De är bra på att äta mygglarver. Det är inte Guldfiskarna.

"Kentbra " sa:
Beror helt på vilken karp du väljer och vilken storlek.
Dammen verkar inte så stor så jag skulle rekommendera vanlig Guldfisk istället.

Ok, fick för mig att den var stor nog för karp, dammen är ca 3 gånger 5 meter med ett djup på 100 CM.

Tack för hjälpen :)

Storleken är väl gränsfall till stora karpar.
Betänk att vanlig Koi blir upp till 80 cm och 8 till 10 kilo.
Spegelkarp och gräskarp till och med större.

Kunskapen kommer från att man vuxit upp på en djurpark och ett brinnande intresse.

Kallar det för onödigt vetande.
Men det inger helt klart respect när man besöker offentliga aquarium (typ det i Ban Pee) och talar om när de givit fel vetenskapligt namn på fiskar eller stavat fel.

Solen skiner och det blir nog lite trädgårdsarbete ute idag.

Magen känns lite uppjäst, men det beror nog på att man åt för mycket köttfärslimpa igår.

Blommorna man hadde med sig hem börjar ta sig ordentligt och alla Pelargonerna sträcker på sig.
Så nu är det full fart igen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp