KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kent jag är otroligt imponerad va din kundskap ... det är väl främst för man inte ha den kundskapen själv ... kul att du finns här och hjälper till med allas problem.

Kycklingen frågade ju om sniglar innan, och du föreslog kalk, fungerar det mot de spanska också som vi har gott om på landet? Eller har du annat tips. Vi brukar gå på snigeljakt varje kväll och fånga in omkring 30 varje kväll, men det hade varit mycket bättre att slippa ha dem på tomten och ha ihjäl dem!

"Kentbra " sa:
Storleken är väl gränsfall till stora karpar.
Betänk att vanlig Koi blir upp till 80 cm och 8 till 10 kilo.
Spegelkarp och gräskarp till och med större.

Kunskapen kommer från att man vuxit upp på en djurpark och ett brinnande intresse.

Kallar det för onödigt vetande.
Men det inger helt klart respect när man besöker offentliga aquarium (typ det i Ban Pee) och talar om när de givit fel vetenskapligt namn på fiskar eller stavat fel.

Ok. Då ska jag testa med guldfiskar detta året / Gaz

Kalk är bra mot även de spanska skogssniglarna.
Men bäst är annars att göra en fälla med öl och vinäger.
Blanda lite öl med en matsked vinäger med två droppar diskmedel och ställ ut på fat.
Ställ dessa på skuggig plats eller bygg små tak över.
De dras till lukten av öl och med en droppe diskmedel i så kommer de inte upp igen.

Har du grusgångar så strö medelhavssalt på dessa. De håller sniglarna borta och motverkar ogräs.

"Kentbra " sa:
Kalk är bra mot även de spanska skogssniglarna.
Men bäst är annars att göra en fälla med öl och vinäger.
Blanda lite öl med en matsked vinäger med två droppar diskmedel och ställ ut på fat.
Ställ dessa på skuggig plats eller bygg små tak över.
De dras till lukten av öl och med en droppe diskmedel i så kommer de inte upp igen.

Har du grusgångar så strö medelhavssalt på dessa. De håller sniglarna borta och motverkar ogräs.
Tack för tipset om öl, vinäger och diskmedel ska testas ... salt har jag kört med kanske ska salta mer har singel runt huset ... och plattor som gång men kan ju salta mellan dessa. Använder salt för att ha ihjäl dessa, kanske inte så bra men vill inte frysa in ... finns det bättre sätt att ha ihjäl de man fångat?

Tydligen kan man förväxla den spanska skogssnigeln med andra, inhemska arter.
Jag hittade en intressant sida http://www.snigel.org/oms.html

Jag tror inte att det går att utrota den spanska skogssnigeln, som egentligen kommer från Frankrike utan jag misstänker att vi kommer att få leva med den.

Jo de kan förväxlas men våra är helt klart mördare ... sock såg jag att vi har en igelkott iår så denna kanske hjälper till med äggen då, sen har vi pioner som brukar klara sig. Men min frus sallad ligger i risksonen och allt annat hon odlar, sen är det inte kul att springa på dessa barfota i gräset, och min dotter tycker det är kul att undersöka dessa ... :(

När det gäller odling av grönsaker, har jag ett tips.
Tag en vanlig tom pall, ställ den på en svart duk, typ den som används under grusgångar. Låt duken sticka fram 40 cm runt pallen.
Skruva fast en ram av tryckta altan brädor på pallen. 2 till 3 högt brukar vara lagom och fyll med jord.
På den svarta duken runt pallen lägger du sedan medelhavssalt.
Garanterat Snigelfritt.

Sedan gillar jag att ni kallar dem för sitt rätta namn och inte mördarsnigel.
Mig veterligt har ingen av dessa mördat någon. Och de gör sig inte förtjänta av namnet.

Enklast sättet att döda de man fångat är att klippa dem mitt itu. Lägg sedan allt i grovsalt så klarar inga ägg sig.

Då har röjningsarbetet börjat. Idag fick vi på taket på vårat 8 * 5 meter stora Tropikrum ute.
Satt lite gång stenar, Klippt lite kanter och gumman har börjar rycka ogräs i rabatterna.
Nu är bara frågan om det är lönt att sätta några sommarblommor i dem.
Får nog bli perenner överallt.

Ska ta lite bilder under morgondagen och lovar att lägga upp dem här.

Jag har kalkat mina rabatter och lite till nu, jag kommer nog att göra detsamma till hösten om du tror det är ok. Så får vi se nästa vår om jag har blivit av med några eller alla sniglar.
Tack för tipset Kent :wai:

Bästa metoden när det Kalk eller salt är.
Gräv en vallgrav runt rabatten och fyll i kalk eller salt.

Saltet är klart det bästa sättet att få dem att välja något annat tugga på.
Så fort de kryper ut på saltet så fräter det på deras slemhinnor och de vänder på sekunden. Gör de inte det så dör de fort av frätskadorna.
Du kan hälla salt under pallen med. De skadar inte.

Fördel med salt är att det är ett naturligt medel och inga konstigheter.
Nackdelen är att när de regnar så löser det upp sig.
Men helt klart billigare än de flesta på marknaden förekommande medel.

Använder salt mot allt.
Ta bort ohyra på växter, ogräs på grusgångar med mera.
Bättre än Ättika (round up)

Får man be om ett råd?

Varför blir det så här? För mycket/lite vatten eller för lite näring eller för mycket?

Alla andra växter trivs bra men den här och en lika dan till får vi ingen rätsida på!

/Anubaan

CIMG8051 [800x600].JPG

Ser ut som en Diffenbachia, variant av Prickblad.
Den står på tok för ljust. Den är helt sönderbränd av solen.
Diffenbachia vill stå skuggigt och får inte torka ut. Men vill inte stå i vatten, då ruttnar den.
Men ditt problem är solljuset som bränt sönder den.
Klipp bort de värsta som är bränt och sätt den där solen inte når den.
De är sega och m ett par månader känner du inte igen den.

"Kentbra " sa:
Använder salt mot allt.
Ta bort ohyra på växter, ogräs på grusgångar med mera.
Bättre än Ättika (round up)

Ska man ut med saltet på grusgången innan regn eller när det inte ska regna, för att få bort ogräset ska det väl lösas upp, eller? Eller ska man kanske blanda det med lite vatten innan så det löses upp men ändå mättat?

"Kentbra " sa:
Ser ut som en Diffenbachia, variant av Prickblad.
Den står på tok för ljust. Den är helt sönderbränd av solen.
Diffenbachia vill stå skuggigt och får inte torka ut. Men vill inte stå i vatten, då ruttnar den.
Men ditt problem är solljuset som bränt sönder den.
Klipp bort de värsta som är bränt och sätt den där solen inte når den.
De är sega och m ett par månader känner du inte igen den.

Tack för tipset. Solen steker nog ett par timmar per dag där den står. Skall flytta in den i evig skugga !

/Anubaan

Tycker det är bäst att salta gångarna när solen skiner.
Men det spelar mindre roll. Det är när saltet når rötterna som det verkar.
En bra bieffekt av att salta grusgångar är det ryker inte lika mycket från dem när det är torrt.

Sedan att stoppa plantan där solen aldrig skiner, kan innebära övergödning.

Idag skiner solen. Blev lite undanplockat ute.
Min dotter kom på besök och det var trevligt.
Tanten var funktionär på hembygdsförenings nationaldagsfirande.
Nu i eftermiddag upptäckte vi att stoppet i avloppet bara flyttat sig.
Så i morgon blir till att spola hela systemet igen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp