Konto i Thailändsk bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och var gällde häva spärren var omöjligt enligt swedbank trots att allt är datoriserat och räckt med en knapptryckning så väl bara skitsnack. Så jag fick gå och öppna ett Thaikonto göra överföring ifrån min internetbank.

Uttag från mitt Siam Bank konto med mitt siam B visa kostar inget ,oasett var jag använder kortet i Pattis eller hemma i Phon ..

15 thbt 1ggr veckan 52 veckor per år blir ju enkelt räknat knappt 800 thbt /år .....

"Rolf " sa:
Svenskt Visakort från LF Bank uttag från ATM i BanPhe 50 000Thb på en gång. :nod:
Max summan avgör du ju själv, gå in på din bank och ändra till valfritt belopp per 5dag.
Jag hade max 10,000NOK per 5dagars på min nuvarande Norska bank men det kan jag ändra till vad jag vill genom att logga in på min internetbank och ändra beloppet.
På min svenska bank fick jag göra ett besök för att höja max gränsen

"Caveman™ " sa:
Max summan avgör du ju själv, gå in på din bank och ändra till valfritt belopp per 5dag.
Jag hade max 10,000NOK per 5dagars på min nuvarande Norska bank men det kan jag ändra till vad jag vill genom att logga in på min internetbank och ändra beloppet.
På min svenska bank fick jag göra ett besök för att höja max gränsen

Vad jag vet nu och det finns ju många scenarior tydligen, så har Swedbank 15000 sek uttag per sjudagarsperiod, du kan ta ut 15000, på en dag uttag efter varandra eller vecka, beror ju lite på vad den thailändksa banken har för maxgräns per uttag, det vanligaste brukar ju vara 20000 bath åt gången, så då får man ju hålla på ett några gånger och det är nog mest den thailändska banken som sätter fler spärrar en den svenska eller skall vi säga har lägre gränser.

Vill du transferera pengar till ett thaikonto, är maxgränsen 1 miljon sek, jag frågade Swedbank innan jag åkte hemifrån var är maxgräns för att transfrera pengar genom Internetbank till ett thaikonto utan att behöva ansöka och han sa 1 miljon är maxgräns, sen måste du göra en ansökan, och inte 150000 sek som jag vet en sa till mig, eftersom jag själv behövde transferera en ansenlig summa pengar till ett thaikonto.

Sen inne på en bank, vet jag inte, men jag tog ut 20000 t sek, utan problem på Krung Thai med mitt kreditkort.

Insayt

"legolas " sa:
Josses pojkar vad ni blandar och ger med all Er desinformation.

1 miljon vet jag icke vad det ar for nagot, det far du kolla sjalv och finna ut, men 150.000:- ar gransen som svenska riksbanken satter da man skall transferera pengar utan att anmala detta till dom.

Uttag pa thailandsk bank har en grans som thaibanken satter och det ar:
Khrung Thai, Siam (SCM) m.fl. har sjalva en uttagsgrans per tillfalle pa 20.000 baht
AEON, Bangkok Bank (Gong thep bank) har 25.000 baht per tillfalle
Ayutthaya bank (den gul) ENLIGT UPPGIFT 30.000 (VET INTE SJALV...) Om de sedan har en maxgrans for en viss period ingen aning....

Sedan satter ju de svenska bankerna olika maxgranser ofta per 7 dagars period, min bank NORDEA kor med 20.000:- SEK per vecka.....

Sa ni maste ha lite klart for Er hur det funkar tycker jag....

legolas

Förstår inte vad du menar, jag sa ju det Swedbank har som maxgräns 15000 på en sjudagarsperiod, antingen kan du ta ut allt på en dag och då är den sjudagarperioden förbrukad, eller vid fler tillfällen den sjudagarperioden.

1 miljon är när du skall skicka pengar från som mitt konto i Swedbank till t ex Lindas konto i Bangkok Bank, jag håller med dig dock att det låter mycket, men det var det svar jag fick när jag frågade.

Jag skulle skicka 90000 sek och därför ringde jag och frågade om det gick bra utan att ansöka om något. Jaja, inga problem, du kan skicka upp till 1 miljon via Internetbanken utan ansökningar eller liknande.

Så vad är det vi inte har klart för oss, det kanske är Swedbank som inte har klart för sig ;D

ivrige Ivar

Du behöver inte ansöka för att skicka mer än 150 000skr men gör du det så måste banken uppge det till skatteverket.Sedan blir det du som får svara inför skatteverket var du fått pengarna ifrån och vad dom skall användas till. :police:

"gunnarg " sa:
Du behöver inte ansöka för att skicka mer än 150 000skr men gör du det så måste banken uppge det till skatteverket.Sedan blir det du som får svara inför skatteverket var du fått pengarna ifrån och vad dom skall användas till. :police:

Ja, det låter vettigt. Jag sitter ju inte här och hittar på saker och ting och har inte suttit på Flashback eller liknande och läst påtändas inlägg eller Googlat som vi alla vet en viss person tror att vi alla gör, utan jag har frågat och jag har ju ingen anledning att misstro en banktjänsteman på Swedbank vad han säger.

Jag är ju helt säker på att alla här i detta forum när det handlar om våra ekonomiska liv går till källan med sina frågor, men ibland så låter det som att det finna bara en källa och den är obevekligt sann, alla vet vi vilken källa jag pratar om. ;D

ivrige Ivar

"legolas " sa:
Och det är ju mig du menar, du din "fredags-aktivist"... men det är inte lätt att ha rätt eller,hur. Nu hjälpte ju mig Gunnarg här i sitt inlägg och bekräftade det du inte hade en susning om, och det är att SEK: 150.000:- är gränsen, sedan måste banken rapportera belopp och namn till Riksbanken...,

Fan måste jag 62 år gammal, arbetat sedan 1966, och de flesta år jobbat med pengar och transporter, be om ursäkt för att jag vet en sådan skitenkel sak eller... jäkla grötmyndling,,,,, ;D ;D Slyngel.... ;D ;D
Puss och kram

legolas

hee...Lego, nu läser du inte igen.

Mitt inlägg handlar inte om 150000 och och deklaration, vad jag sa är att maxbeloppet för att transfrera pengar via internetbanken är 1 miljon kronor.

Jag ställde aldrig frågan till tjänstemannen om detta, utan det jag ville veta var kan jag skicka 90000, på ett bräde till ett thaikonto utan att deklarera det för banken, ja det är inga problem säger han då, du kan skicka upp till 1 miljon, utan att behöva deklarera det för oss och 1 miljon idag är ju småpengar.

Det gunnarg säger är ju en annan sak och har ju inget med detta att göra och så var det inte Riksbanken utan Skatteverket...., känn på den du ;D ;D

Insayt

"legolas " sa:
Petimeter kallas en sån som du ;D ;D ;D....vräng och vrid.... det är som gunnarg och jag säger, ingen av oss påstod att man skulle ansöka eller så, vi bara nämnde att du kan skicka utan att banken måste rapportera det, till Gud fader själv om du vill maximalt 150.000:-

legolas

Nä men det har ju inte jag heller påstått, gunnarg flikade in att över 150000, kan skatteverket komma att fråga dig om var har du fått pengarna ifrån och vad skall de användas till?

Då svarade jag gunnarg att det låter rimligt, för innan gunnarg svarade så var ju aldrig denna fråga på tapeten så jag fattar inte vad du pratar om, IP-gubbe i Askim ;D ;D ;D

Insayt

Tackar Jonas
Har en fråga? om jag läser detta rätt.
så är det 1.95% ränta på 6 månader.
är det beloppet som betalas ut -15% skatt

Enligt den bank jag har så kan gäller
fix räntorna bara thailändare,'
mycket tråkigt!!!

"Golden " sa:
Betalar inte 350 bht+ 200 ENDAST 200 TILL MIN BANK
Hur vet du att du inte betalar 350 bath till Bangkok bank?Denna avgift finns inte angiven någonstans vid din transaktion.Vem har uppgivit för dig att du inte betalar till Bangkok bank.Nordea,pensionsmyndigheten eller din thailändska bank.

"Golden " sa:
Har endast ett Bankonto,AYUDTHBK

Nordea och Swedbank säger med en mun att ALLA överföringar till Thailand går via Bangkok bank och BKB säger själva att de debiterar 350 baht.

Så vilken svensk bank har du som skickar direkt till Ayudhya bank?
Jätteintressant eftersom Swedbank säger att alla transfers till Thailand måste gå via Bangkok bank.

Kan väl räkna har aldrig fattas 350 bht.

Tycker du inte att det är underligt att två banker kan ta ut för valuta växling,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp