Konto i Thailändsk bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Om du växlar och skickar Thailändska Baht från Swedbank eller Nordea gäller börskursen vid växlingen. De Thailändska bankernas kurser som används om du skickar SEK och som ligger i denna tråden är ca 0,05 Baht lägre. Yahoo lägger ut aktuella börskurserna på Internet på denna länk. Om du vill ha andra valutor eller åt andra hållet är det bara att skriva frågan på sidan.

http://finance.yahoo.com/q?s=SEKTHB=X

http://finance.yahoo.com/q?s=THBSEK=X

Jag förstår inte vad du menar med "De Thailändska bankernas kurser som används om du skickar SEK och som ligger i denna tråden är ca 0,05 Baht lägre."
När jag får min pension får jag alltid efter den kurs som anges under TT på bankens hemsida. T.ex. nu i torsdags, min pension är 14316 SEK kursen som angavs var 4,38125 och jag fick 62521,98 Bath efter banken tagit sina 200Bath

"legolas " sa:
Kollade hans inlägg, och det är PPM som skickar direkt enligt hans instruktion till Ayudhya Bank. Så Golden har ingen "egen" bank, utan det är PPM som transfererar pengarna.

legolas

Då är det säkert någon kvarleva från tidigare eftersom de inte tar emot sådana ordrar längre.

Det betyder med största sannolikhet att Bangkok bank får de svenska kronorna och växlar "mörkt" till baht, tar sina 350 och skickar vidare till Ayudhya bank och Golden ser inget av kurser eller avgifter.

Jag förstår att PV inte går med på sådana överföringar längre...

"Golden " sa:
Kan väl räkna har aldrig fattas 350 bht.

Tycker du inte att det är underligt att två banker kan ta ut för valuta växling,

Se mitt svar till Legolas. Föreslår att du öppnar ett konto i Bangkok bank och skickar Baht från PV dit istället.

"Rune " sa:
Jag förstår inte vad du menar med "De Thailändska bankernas kurser som används om du skickar SEK och som ligger i denna tråden är ca 0,05 Baht lägre."
När jag får min pension får jag alltid efter den kurs som anges under TT på bankens hemsida. T.ex. nu i torsdags, min pension är 14316 SEK kursen som angavs var 4,38125 och jag fick 62521,98 Bath efter banken tagit sina 200Bath

Det stämmer, men (börs)kursen som Swedbank och Nordea använder för växling vid överföringar till Thailand låg då runt 4,43. (Titta på 5-dagarsgrafen på den länk jag skickade).

"legolas " sa:
Jag blir bara så himla trött på allt tjötet om alla de "fakta" som gäller. Jag ser mest efterkonstruerade "kurser" som hittas på för att det skall passa in i olika människors teorier.

Att som i detta fallet få exakt den kurs som noteras på hemsidan, speciellt som kursen ändras var 15.e minut och så är ett under, ett rent under, som jag har svårt att tro på faktiskt...

jag har vid otaliga tillfällen kollat kurserna som finns under den länk som jag ger här i tråden, och när man tar ut via ATM eller skickar SEK hit så ligger alltid kurserna runt 5-6 öre UNDER hemsidekurserna.....

Legolas,

Valutamarknaden är precis som vilken marknad som helst utan fast prissättning. Priserna varierar, inte var 15 minut utan hela tiden och det är den senaste affären som gäller för "börskursen". Sedan finns det en "köp" och en "sälj" kurs som anger vad folk är beredda att betala resp. sälja för just nu, d v s ordrar som ligger på börsen. När köp- och säljkurs möts blir det affär.

Allt sker idag elektroniskt och när banken (Nordea, Swedbank) gör växlingen går de in på sin dator och tittar på säljkursen, den kursen får du. Växlingen gör de när du lägger ordern, inte när de skickar pengarna (de ligger först av någon anledning de inte vill förklara på pengarna i två dagar). Banker som inte använder börskursen (Skandiabanken, Forex, thailändska banker) sätter sin egen kurs och behåller mellanskillnaden eftersom de också handlar valuta på börsen.

När det gäller ATM så är det visas kurser som gäller, de sätts en gång om dagen och är ett snitt på den dagens börskurs plus ca 1% till Visa. Sedan tar din bank också runt 1,5%.

Inget Hokus Pokus!

Legolas säger;
Jag blir bara så himla trött på allt tjötet om alla de "fakta" som gäller. Jag ser mest efterkonstruerade "kurser" som hittas på för att det skall passa in i olika människors teorier.

Att som i detta fallet få exakt den kurs som noteras på hemsidan, speciellt som kursen ändras var 15.e minut och så är ett under, ett rent under, som jag har svårt att tro på faktiskt...

Rune, du vet inte EXAKT på dagen när dina pengar ramlade in på ditt konto, alltså klockslaget, och därför vet du heller inte exakt vilken kurs som exakt gällde vid det tillfället.

Jag vet när pengarna sätts in på mitt konto för jag får ett sms samtidigt som detta sker. Och den dagen uppdaterades kursen inte var 15 minut, utan endast kl 08;30 och kl 09;40

"Rune " sa:
Legolas säger;

Rune, du vet inte EXAKT på dagen när dina pengar ramlade in på ditt konto, alltså klockslaget, och därför vet du heller inte exakt vilken kurs som exakt gällde vid det tillfället.

Jag vet när pengarna sätts in på mitt konto för jag får ett sms samtidigt som detta sker. Och den dagen uppdaterades kursen inte var 15 minut, utan endast kl 08;30 och kl 09;40
Du fick sms när pengarna sattes in på ditt konto inte när de växlades som sker när dom når Bangkok bank och det är väl inte din bank?

"gunnarg " sa:
Du fick sms när pengarna sattes in på ditt konto inte när de växlades som sker när dom når Bangkok bank och det är väl inte din bank?

Jag har Bangkok Bank, jag antar att pengarna sätts in direkt på mitt konto(och sms sänds) när dom är växlade.

Jag förstår inte riktigt varifrån detta kommer att det är bättre att skicka Svenska kronor, de svenska bankerna ger generellt en bättre kurs vid växling och du får en förutsägbarhet (du kan kontrollera kursen och avgöra när du skall lägga ordern) om du växlar i Sverige och skickar Baht.

Men det är klart, med en stigande kurs kan det ju vara bättre med en fördröjning, men det är ju lotteri.

Nu har jag en undran varför visar alla banker valuta kurser?

Är det bara för ATM uttag?

"Golden " sa:
Nu har jag en undran varför visar alla banker valuta kurser?

Är det bara för ATM uttag?

Nej det är inte för ATM-uttag, den kursen sätter kortföretaget (VISA, Mastercard)

Bankerna brukar ange vad kursen gäller. Vanligtvis är det deras pris på sedlar och resecheckar.

Fan kan ni inte öppna en egen tråd om era djävla överföringar mm mm här vill man ju kunna se va det e för kurs på dom olika bankerna som Legolas lägger upp

"ledarn " sa:
Har du börjat få det "knapert" Micke ??
Börjar räkna korvören som en gammal pensionär :laugh: :laugh:

Skicka det du har och du får vad du får helt enkelt :nod: :nod:

Håller med dig att det kunde finnas en egen tråd om överföringar :thumbsup: :thumbsup:
HE HE nej då ingen fara bara less på allt snack om avgifter hit o dit sen skiter jag i om jag får 4,30 eller 4,60 när jag skickar ner

"glimten66 " sa:
Fan kan ni inte öppna en egen tråd om era djävla överföringar mm mm här vill man ju kunna se va det e för kurs på dom olika bankerna som Legolas lägger upp

Eftersom kursen legolas lägger upp,
ändras varje dag,
så spelar det ingen roll vad snacket
handlar om,

"mackes " sa:
Allt sker idag elektroniskt och när banken (Nordea, Swedbank) gör växlingen går de in på sin dator och tittar på säljkursen, den kursen får du. Växlingen gör de när du lägger ordern, inte när de skickar pengarna (de ligger först av någon anledning de inte vill förklara på pengarna i två dagar). Banker som inte använder börskursen (Skandiabanken, Forex, thailändska banker) sätter sin egen kurs och behåller mellanskillnaden eftersom de också handlar valuta på börsen.
Att det tar två dagar har att göra med att mycket inom bankerna sköts av stordatorer och dessa jobbar gärna i batch, dvs de samlar ihop allt under dagen och processar det på natten. Att det tar två dagar är troligen då att SWIFT gör motsvarande. Sen kan man ju göra en expressbetalning som går direkt men då får man betala extra. Orsaken är just dessa datorer som är snabba att hantera stora datamängder i batch men inte online. Att byta ut dessa system tar tid och finns inte riktigt på kartan ännu.

Detta berättar ju inte bankerna gärna om och många av de anställda på bankernas kundtjänst vet ju inte ens hur det fungerar ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp