Kostnad Husbygge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrade detsamma, och "skickade" en thai att fråga en lokal byggherre.
"Ja, klart dyrare att bygga tvåvånings." (Hon GISSADE att de menade ca 20%.)
Men jag fick inte veta något gällande konstruktionen, men de brukar bygga enkel vanlig thai stil d v s de bygger INTE innertak, och då blir det t ex mycket dålig ljudissolering mellan rummen.

Om jag bygger, så vill jag dels ha
yttertaksissolering,
och (enkla) innertak,
och det blir ju mycket mer extra för enplans, så då är kanske prisfördelen borta för enplans.

Ja, vi får se när den dagen kommer. Vi kommer definitivt inte att bygga tvåplans då. Det kommer att bli ett hus även för svärföräldrarna, och dom liksom jag kan få svårt att gå.

Dagen närmar sig för bygge, enligt frugan är vårt nuvarande hus angripet av skadeinsekter. Så vem vet hur länge ovanvåningen finns kvar? >:(

Berralund :wai:

Aspekten att åldras i huset är något som jag inte funderat på, men även om det är mer än dubbla livet kvar dit så är det helt sant och kanske något man bör ta i beaktning :nod:

Ja, och i Thailand är det ju vanligt att man tar hand om de gamla föräldrarna. Även om mina svärföräldrar inte är lastgamla så blir ju ingen yngre precis.

Så när det blir ett nybygge blir det absolut endast ett plan.

"Berralund " sa:
Ja, vi får se när den dagen kommer. Vi kommer definitivt inte att bygga tvåplans då. Det kommer att bli ett hus även för svärföräldrarna, och dom liksom jag kan få svårt att gå.

Dagen närmar sig för bygge, enligt frugan är vårt nuvarande hus angripet av skadeinsekter. Så vem vet hur länge ovanvåningen finns kvar? >:(

Det finns trä, som termiter inte ger sig på. Det är för hårt, men det innebär också att det är mycket jobbigare att bygga med. Det hårda trät kostar mer också, men i Thailand finns det en ganska vanlig hård sort, som inte kostar så mycket. (Vet inte vad den heter.) Inte snygg som teak, men helt OK för ytterväggar. Det ser ut ungefär som omålade "nybyggarkåkar" typ som byggdes i Sverige och Nordamerika på 1800-talet.
Med annat slags trä behövs giftbehandling, vilket jag inte vill ha speciellt inte inomhus. Ett alternativ är att giftbespruta marken en bra bit runt huset, och det behöver göras två gånger om året, men det gillar jag inte heller.
Så för mig blir i alla fall ytterväggarna i sten (och en del i stål om byggaren föredrar det före sten). Får se hur mycket trä man måste ha inne, kanske har jag råd att använda bara hårt (="antitermit") trä där.

Ja, det får definitivt bli hårt trä den dag vi skall bygga nytt. Det hus vi har nu är ju äldre, jag vet faktiskt inte när det är byggt.

Gifter är inget alternativ för mig heller, speciellt inte inomhus. Utomhus skulle det vara som en sista utväg. :-\

Trä blir uteslutet för våran del då jag inte vill bidra till skövlingen av de få och fina träden som de har kvar i Thailand,sen så är det som ni säger ett långt liv framöver i boendet 40-50 år plus att barnen/släktingar ska ta över det senare och ev måste renovera.

Men vad gäller gifter så ska även de färger som används för målningen kontrolleras så de inte innehåller nå skit som senare hamnar i brunnen efter nästa regnoväder. För brunnen ligger inte 1km bort som många tyvärr tycks tro och dumpar skit bara ett 10 tal meter bort...:)

I december åker jag ned igen och stannar i 2-3 månader och ska starta igång bygget är det tänkt så då blir det att seriöst åka runt och se olika huslösningar för att slutgiltigen bestämma oss om det blir 1 stort hus på 300kvm el 2st på 150kvm.Det lutar åt det sista då huset annars riskerar att upplevas som en lokal av den planlösningen som vi tänkte oss ifrån början. Det är fasen inte lätt att välja när man kan välja fritt..Ironiskt igentligen. :wai:

Naturligtvis är det odlat trä som gäller om det skall användas som material. Jag tänker verkligen inte bidra till skogsskövlingen heller. Det hela är ju en kostnadsfråga också.

Men som sagt - det hela ligger ett antal år fram i tiden, tills dess skall jag försöka hålla noggrann koll på material etc.

"Berralund " sa:
Naturligtvis är det odlat trä som gäller om det skall användas som material. Jag tänker verkligen inte bidra till skogsskövlingen heller.

Hmm och den odlas inte på skövlad mark då, eller va marken från början beväxt av mahogny, ja då är vi ju på ruta ett igen. ;)

:wai:

Ja, sådant får man ju aldrig veta. Kan man bara få klart att det är odlat virke så är det nog OK för min del, jag snackar inte om att använda mahogny.

Jag har byggt ett Thai standard hus 120 kvm i Phrae för c:a 190,000 THB.
Nu har jag köpt en skogstomt på 3,5 rai eller 5300 kvm för endast 130000THB.
Ämnar bygga bygga ett något större hus, men farang kvalite, inom något år.
Det går att bygga väldigt billigt bara man använder fruns släktingar som byggherrar ock inköpare av material.

"Lars-Håkan " sa:
Jag har byggt ett Thai standard hus 120 kvm i Phrae för c:a 190,000 THB.
Nu har jag köpt en skogstomt på 3,5 rai eller 5300 kvm för endast 130000THB.
Ämnar bygga bygga ett något större hus, men farang kvalite, inom något år.
Det går att bygga väldigt billigt bara man använder fruns släktingar som byggherrar ock inköpare av material.
Väldigt lågt. Vad ingick då?
Sten eller träväggar?
Menar du Thaikvm d v s inklusive veranda? I sådana fall - hur många kvm inomhus?
Har du några foton?

jag ær också intresserad før i såfall betalar jag gærna dig som byggherre eller dina kontakter øver vårat projekt och du får en fin semester på køpet,en vinn vinn situation på gång kanske?....

Om det gæller sjælva stommen,dvs 4 væggar,golv och tak utan Fønster,dørrar,kabeldragning av el, vatten/avlopp så kan jag førstå priset då det kostade ungefær densamma før min tjejs familj att bygga sitt enplanshus med 7 rum.

Och vad ær grunden till det extremt låga priset? mycket handjobb sjælv som tjejens far eller mycket bra kontakter på inkøp av material?

Återkom gærna med bilder på huset erat. MvH R :wai:

Hej ja de va riktigt billigt om allt ingår.....

För allt trä som vi använde till golv ,balkong o fönster kostade oss 37000bath
mai prado tror ja att det rätta namnet e för träslaget

glimten66 :wai:

"glimten66 " sa:
Hej ja de va riktigt billigt om allt ingår.....

För allt trä som vi använde till golv ,balkong o fönster kostade oss 37000bath
mai prado tror ja att det rätta namnet e för träslaget

glimten66 :wai:
Vad betyder "prado"?
"Mai prado" kanske bara betyder "Inte termiter" och i sådana fall kan det vara ett samlingsnamn, som inte säger vilken sort :-)

Det finns olika med väldigt olika kostnad. Det finns en grå(-brun) som är praktisk till ytterväggar o d, men inte är vidare snygg, så inne vill man helst ha något snyggt då man ändå bryr sig om att få jobb gjorda i hårt trä (=mer jobb). GISSAR att den grå är det billigaste av de termiter inte gillar.

"Lunkan " sa:
Vad betyder "prado"?
"Mai prado" kanske bara betyder "Inte termiter" och i sådana fall kan det vara ett samlingsnamn, som inte säger vilken sort :-)

Det finns olika med väldigt olika kostnad. Det finns en grå(-brun) som är praktisk till ytterväggar o d, men inte är vidare snygg, så inne vill man helst ha något snyggt då man ändå bryr sig om att få jobb gjorda i hårt trä (=mer jobb). GISSAR att den grå är det billigaste av de termiter inte gillar.

vet ej va de betyder men så här ser mitt ut

DSC02988.jpg

Hej vet inte riktigt va de e för skilnad på de gråa o mitt lite röda men ajj va hårt de e

när det har torkat slår ja inte en spik i de får förborra

glimten66

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
506
Anonyma
A