Krig eller sjukvård

Och våra reklambaserade kanaler kostar oss snart lika mycket i månaden som de statligt finansierade gör på ett år....
Hej

Dessutom måste vi ju betala för reklamen när vi köper dom produkter och tjänster man gör reklam för i TV och Radio, för inte ens dom som är för reklam tror väl att det är någon annan än vi kunder som får betala för reklamen, kostnaden för reklamen ingår naturligtvis i priset vi sen får betala.

Mvh isan lover

Hej

Dessutom måste vi ju betala för reklamen när vi köper dom produkter och tjänster man gör reklam för i TV och Radio, för inte ens dom som är för reklam tror väl att det är någon annan än vi kunder som får betala för reklamen, kostnaden för reklamen ingår naturligtvis i priset vi sen får betala.

Mvh isan lover

säger killen som tror det är bankerna som får betala en ev. bankskatt :)

/ SatanG

säger killen som tror det är bankerna som får betala en ev. bankskatt :)

/ SatanG
Hej

Det handlade då om skatt på övervinster, sen kan man ju undra varför nästan alla våra grannländer och flera stora nationer i EU kan ta ut skatt på bankernas vinster medans det av vissa ses som omöjligt i just Sverige, men vi är som nation numera oftast sist på bollen trots att våra politiker säger sig titta på våra nordiska grannar och ta lärdom av dessa.

Mvh isan lover

Väldigt många små företag i Sverige har slutat att handla med UK för det krävs så komplicerad och omfattande administration så det lönar sig inte längre

I och med att inte UK länge har helt fri handel med EU är det en hel del varor som nu måste hanteras som vilka varor som helst från tredje land och då kommer helt plötsligt tulltariffer, krav på olika certifikat, intyg etc etc in som man slipper inom EU.
Någon som hört om det går lättare för England att handla med länder som inte är med i EU då?
Indien, Kina, USA, Kanada, Brasilien, Australien, Indonesien o.s.v

Någon som hört om det går lättare för England att handla med länder som inte är med i EU då?
Indien, Kina, USA, Kanada, Brasilien, Australien, Indonesien o.s.v
Ingen större skillnad. UK rullade över alla avtal EU har med andra länder. Nytt avtal med Australien men AU verkar vara mest nöjd med det.
Kanada och UK har pausat deras förhandlingar. USA har inget avtal med någon så där är det ingen större skillnad. 75 procent av värdet av UK totala import och export är med EU länder.

Hej

Det handlade då om skatt på övervinster, sen kan man ju undra varför nästan alla våra grannländer och flera stora nationer i EU kan ta ut skatt på bankernas vinster medans det av vissa ses som omöjligt i just Sverige, men vi är som nation numera oftast sist på bollen trots att våra politiker säger sig titta på våra nordiska grannar och ta lärdom av dessa.

Mvh isan lover
Jaha, bankerna betalar ingen skatt, det känns lite som Nordkorea....

Jag ställde också en fråga och ett ?och jag anser att Ukraina frågan är en politisk fråga i allra högsta grad.

Vad är anledningen till att länka till sådana artiklar med politiskt innehåll i så fall?
Här har du något att läsa om du är intresserad högerextrema partier.
Vad du anser är ju skit samma.
Och helt ointresserad av, bara visade att finns nog rötägg på båda sidor och allt är inte svart eller vitt.
Sen hur media svänger.
Tråden ligger i öppet forum och jag har skrivit inom trådämnet.

Ingen större skillnad. UK rullade över alla avtal EU har med andra länder. Nytt avtal med Australien men AU verkar vara mest nöjd med det.
Kanada och UK har pausat deras förhandlingar. USA har inget avtal med någon så där är det ingen större skillnad. 75 procent av värdet av UK totala import och export är med EU länder.
Om 75% av UK totala handel sker med EU-länder så kan ju inte Brexit gjort så stor skada för Britterna då.

Vad du anser är ju skit samma.
Och helt ointresserad av,
bara visade att finns nog rötägg på båda sidor och allt är inte svart eller vitt.
Sen hur media svänger.
Tråden ligger i öppet forum och jag har skrivit inom trådämnet.
Det var ett väntat svar och det får du väl tycka..jag tycker fortsatt att det är politik vad du än tycker.
Som tredje inlägg i tråden länkade du till 3 artiklar om nazismen i Ukraina 2014 som inte har något som helst med trådämnet att göra.
Någon tanke bakom varför du länkade till artiklarna måste du väl ändå haft?
Så det var väl inte så underligt att undra vad som fick dig att plötsligt börja tänka på nazismen i Ukraina i en tråd som handlar om prioriteringen av krig eller sjukvård i Sverige.

Men både dina 3 artiklar om nazismen i Ukraina 2014 och min artikel i GP om högerextrema partier i Europa idag togs ju bort på grund av som @Berralund påpekade.
Vi undviker politik och konflikter i öppet forum, tack!
Så helt inom trådämnet var det väl kanske inte :)

Men nu har det ju uppstått en ny tråd om situationen i Ukraina i den öppna delen som verkar vara godkänd bara man inte länkar.
Så nu kan du också delta…för lite sugen är du allt verkar det som?;):)

Det var ett väntat svar och det får du väl tycka..jag tycker fortsatt att det är politik vad du än tycker.
Som tredje inlägg i tråden länkade du till 3 artiklar om nazismen i Ukraina 2014 som inte har något som helst med trådämnet att göra.
Någon tanke bakom varför du länkade till artiklarna måste du väl ändå haft?
Så det var väl inte så underligt att undra vad som fick dig att plötsligt börja tänka på nazismen i Ukraina i en tråd som handlar om prioriteringen av krig eller sjukvård i Sverige.

Men både dina 3 artiklar om nazismen i Ukraina 2014 och min artikel i GP om högerextrema partier i Europa idag togs ju bort på grund av som @Berralund påpekade.
Vi undviker politik och konflikter i öppet forum, tack!
Så helt inom trådämnet var det väl kanske inte :)

Men nu har det ju uppstått en ny tråd om situationen i Ukraina i den öppna delen som verkar vara godkänd bara man inte länkar.
Så nu kan du också delta…för lite sugen är du allt verkar det som?;):)
Är väl du som drar det vidare, jag har rättat mig efter det @Berralund skrev, du som ältar.
Sen skrev jag anledningen, allt är inte svart och vitt, finns rötägg på båda sidor.
Godnatt.

• Haha
Reactions: Nox
Tja om man spetsar till det lite så ökar vi ju vår angripsyta något enormt genom att ingå i NATO.
Så alla som är för att vi ska gå med i NATO målar ju en måltavla på sin egen rygg.
Och för att förverkliga detta så tar man pengar från t.ex. sjukvården.
Så, jag det finns folk som väljer krig före sjukvård.

Tror du verkligen att vi kommer lägga mer pengar på vårt försvar om vi går med i NATO än om vi stannar utanför? Jag skulle tro att vi de närmaste 5-10 åren skulle behöva lägga 5-10 gånger så mycket pengar, för att nå samma säkerhet, om vi väljer att stå utanför; och då blir det garanterat inte många kronor över till sjukvården.

Så, nej. Tror att 99.99% väljer sjukvård före krig. Risken att Putin, eller Xi, angriper oss är ofantligt mycket mindre om vi är med i NATO. Detta påstående är dock bara sant idag, imorgon eller nästa år är det kanske inte sant.

Det som dock är sant är att vi under Kalla Kriget hade betydligt större försvarsutgifter än våra NATO-länder i Norge och Danmark så att vara med i NATO är, i sig, ingen utgift.

Möjligt, men det beror nog mest på att vi tvingas rusta för att NATO ska vara nöjda med oss.
Det är ju lite lustigt det där.
Vi gick väl med i EU för att allt då skulle bli billigare och bättre, nu sitter vi med elpriser som vi sällan förr sett.
Vi ville ha reklam-tv för att slippa betala tv-licens, jo tjena så billigt det blev.
Och nu tror några lättlurade att vi ska slippa lägga pengar på försvaret.
De tror att NATO ska sköta och betala för rustningarna, :laugh2: :laugh2: :laugh2: :laugh2:

Vad är det för människor du refererar till som trodde att allt skulle bli "billigare och bättre" när vi gick med i EU eller tror att vi ska "slippa lägga pengar på försvaret" när vi går med i NATO? Jag har aldrig träffat någon som tror/trodde det.

Inget av det där gick jag på och röstade nej till EU vilket jag är stolt över än idag men det hjälper ju föga för nu sitter vi i skiten.

Vad tror du skulle varit bättre i Sverige idag om vi inte gått med i EU? Jag frågar inte för att vara otrevlig utan för att jag är ärligt intresserad att försöka förstå vad folk tycker och tänker.

Jag kommer ihåg att jag hade tänkt rösta "Nej" när jag åkte till forna Jugoslavien för FN-tjänst i november 1993. När jag kom hem till trygga Sverige och universitetet var jag dock helt övertygad om att rösta "ja". Hade det varit en omröstning i morgon så hade jag också röstat "ja", utan att på något sätt vara en stor anhängare av EU.

Jag säger inte att detta gäller dig, eller alla som är emot EU, men jag tror att många försöker extrapolera hur bra vi hade det på 70-talet till hur vi "borde" ha det nu. Men det fungerar givetvis inte. Björn Borg blev världens bästa tennisspelare på 70-talet med en begränsad talang och minimal träning. Med samma talang och träning så hade han förmodligen inte ens blivit topp-Sverige idag och då är ändå topp-Sverige idag typ topp 200 i världen. På 70-talet var det ett gäng överklasslynglar som åkte runt och snortade kokain och knullade pr*stituerade så ett par timmar mot en garagevägg räckte för att bli nummer ett i världen. Ungefär så är det med resten av ekonomin. När jag pluggade på första halvan av 90-talet så bestod världen av Västeuropa, Nordamerika, Japan och Australien; resten var socialt och ekonomiskt efterblivna länder där vi kunde dumpa det den verkliga världen inte längre ville ha. Idag är världen flera gånger större med Kina, Indien, Östeuropa och Sydostasien, så självklart är konkurrensen på en helt annan nivå.

Jag är från Tibro, en obetydlig håla som på 80- och tidigt 90-tal kallade sig Sveriges möbelcentrum. Jag har kompisar som gick 2-årig Social och ställde sig vid bandet dagen efter studenten, 1989, och säkerligen tjänade dubbelt så mycket, i inflationskorrigerad inkomst, dag ett än vad de gör idag. Hade de tjänat mer idag om vi inte gått med i EU? Säkert många som vill tro det men jag är helt säker på att arbetstillfällena hade flyttat via Baltikum till Kina, vidare till Bangladesh och nu till Etiopien ändå.

Tror du att livet i Sverige, utan EU medlemskap, hade varit bättre så är jag intresserad av en diskussion.

Vad tror du skulle varit bättre i Sverige idag om vi inte gått med i EU? Jag frågar inte för att vara otrevlig utan för att jag är ärligt intresserad att försöka förstå vad folk tycker och tänker.

Jag kommer ihåg att jag hade tänkt rösta "Nej" när jag åkte till forna Jugoslavien för FN-tjänst i november 1993. När jag kom hem till trygga Sverige och universitetet var jag dock helt övertygad om att rösta "ja". Hade det varit en omröstning i morgon så hade jag också röstat "ja", utan att på något sätt vara en stor anhängare av EU.

Jag säger inte att detta gäller dig, eller alla som är emot EU, men jag tror att många försöker extrapolera hur bra vi hade det på 70-talet till hur vi "borde" ha det nu. Men det fungerar givetvis inte. Björn Borg blev världens bästa tennisspelare på 70-talet med en begränsad talang och minimal träning. Med samma talang och träning så hade han förmodligen inte ens blivit topp-Sverige idag och då är ändå topp-Sverige idag typ topp 200 i världen. På 70-talet var det ett gäng överklasslynglar som åkte runt och snortade kokain och knullade pr*stituerade så ett par timmar mot en garagevägg räckte för att bli nummer ett i världen. Ungefär så är det med resten av ekonomin. När jag pluggade på första halvan av 90-talet så bestod världen av Västeuropa, Nordamerika, Japan och Australien; resten var socialt och ekonomiskt efterblivna länder där vi kunde dumpa det den verkliga världen inte längre ville ha. Idag är världen flera gånger större med Kina, Indien, Östeuropa och Sydostasien, så självklart är konkurrensen på en helt annan nivå.

Jag är från Tibro, en obetydlig håla som på 80- och tidigt 90-tal kallade sig Sveriges möbelcentrum. Jag har kompisar som gick 2-årig Social och ställde sig vid bandet dagen efter studenten, 1989, och säkerligen tjänade dubbelt så mycket, i inflationskorrigerad inkomst, dag ett än vad de gör idag. Hade de tjänat mer idag om vi inte gått med i EU? Säkert många som vill tro det men jag är helt säker på att arbetstillfällena hade flyttat via Baltikum till Kina, vidare till Bangladesh och nu till Etiopien ändå.

Tror du att livet i Sverige, utan EU medlemskap, hade varit bättre så är jag intresserad av en diskussion.
Har såklart ingen aning om hur Sverige hade ”sett ut” idag om vi inte hade gått med i EU. Gillar inte byråkratin, översittare och all kostnad. Tror vi hade kunnat få något bättre för det priset. Öppna gränser gillar jag inte heller, mycket skit som runnit in i vårt land. Den mesta skiten dock har inte runnit in tack vare EU.

Är inte speciellt sugen på att diskutera frågan i långa utlägg på ett forum. Brukar sluta i pingpong match och min övertygelse kommer bestå så ser ingen nytta med att lägga energi på det. Jag är patriot och värnar om Sverige. Vill inte bli en standard nation som EU bestämt hur det skall vara. Min ståndpunkt är orubblig. Är inte främmande för andra länder och kulturer men tar seden dit jag kommer och respekterar hur det funkar just där. Gillar jag inte läget reser jag helt enkelt inte till den platsen. Är väldigt anpassningsbar och brukar passa in på de flesta platser. Sverige är trots allt det bästa landet i världen för mig om jag blev tvungen till att leva och bo i endast ett land. Vi kunde resa innan EU och så gjorde jag också. Kommer inte direkt på något positivt EU medlemskapet har gett mig personligen men självklart finns det något. Om det sedan var värt så mycket att jag inte kunnat vara utan det om vi aldrig hade gått med i EU är jag tveksam till.

EU får ni gärna diskutera men jag blir nog hyfsat passiv.

Jag blev positiv till ett EU-medlemsskap när England lämnade EFTA. Norge tog beslutet att ansluta sig till EU via ett avtal. Att Sverige skulle ensamt kunna driva EFTA trodde jag inte på. Sverige betalar dyrt för att vara ned u EU och EU fattar tokiga beslut i bland men om man ser till fördelar och nackdelar är jag övertygad om att fördelarna överväger och tror inte på dem som vill att vi ska lämna EU. Detta är ju en tråd om sjukvård och jag ser EU-godkänande och EU-upphandlingar av t ex läkemedel som positivt för Sverige. Jag anser också att Sverige måste bli bättre på att utnyttja EU.

En sak är att försöka få ungdomar att jobba åt EU även om kraven är höga.

Som du påpekade i ett inlägg tidigare lever vi inte längre med 70-talets förutsättningar. Många länder som tidigare sågs som u-länder befolkade av vildar har numera universitet och annat som gått förbi Sverige. Indien och Kina är exempel på detta men det finns fler. Sverige är upptaget av inhemska problem och har inte fokus på utveckling vilket varit önskvärt. Vi kan inte leva på gamla meriter.

Jag var länge skeptisk till Nato och diskuterade länge med en av SD:s militärexperter. Han övertygade mig till 90% att Nato var rätt. De resterande 10% svarade Putin för. En sak som underlättade mitt och andras val var när Reinfeldt utnämnde Tomhylsan till försvarsminister och avvecklade de delar som S inte hunnit med att avveckla.

Vi lever i en hård värld och jag är övertygad om att Putin gärna skulle se Östersjön som sitt eget hav. Detta i ett läge när Sveriges försvar är litet. Vi har enstaka elitenheter med modernaste utrustning att visa upp men det är inte samma sak som att försvara ett till ytan stort land i en värld där tekniken ständigt förändras snabbare än vad politikerna hinner uppdatera sig själva.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med att Sverige är medlem av EU och blir medlem i Nato. Landet för dock slå sig till ro utan måste h fokus på fortsatt utveckling för egen del och i gemenskaperna.

Sverige betalar dyrt för att vara ned u EU
Tycker inte det är särskilt mycket pengar får vad vi får ut av medlemskapet. Dessutom kan alla medlemmar påverka besluten.
45,9 - 32,5 - ett okänt antal miljarder nedan.

Screenshot_20240218_083137_Chrome.jpg

Jag blev positiv till ett EU-medlemsskap när England lämnade EFTA. Norge tog beslutet att ansluta sig till EU via ett avtal. Att Sverige skulle ensamt kunna driva EFTA trodde jag inte på. Sverige betalar dyrt för att vara ned u EU och EU fattar tokiga beslut i bland men om man ser till fördelar och nackdelar är jag övertygad om att fördelarna överväger och tror inte på dem som vill att vi ska lämna EU. Detta är ju en tråd om sjukvård och jag ser EU-godkänande och EU-upphandlingar av t ex läkemedel som positivt för Sverige. Jag anser också att Sverige måste bli bättre på att utnyttja EU.

En sak är att försöka få ungdomar att jobba åt EU även om kraven är höga.

Som du påpekade i ett inlägg tidigare lever vi inte längre med 70-talets förutsättningar. Många länder som tidigare sågs som u-länder befolkade av vildar har numera universitet och annat som gått förbi Sverige. Indien och Kina är exempel på detta men det finns fler. Sverige är upptaget av inhemska problem och har inte fokus på utveckling vilket varit önskvärt. Vi kan inte leva på gamla meriter.

Jag var länge skeptisk till Nato och diskuterade länge med en av SD:s militärexperter. Han övertygade mig till 90% att Nato var rätt. De resterande 10% svarade Putin för. En sak som underlättade mitt och andras val var när Reinfeldt utnämnde Tomhylsan till försvarsminister och avvecklade de delar som S inte hunnit med att avveckla.

Vi lever i en hård värld och jag är övertygad om att Putin gärna skulle se Östersjön som sitt eget hav. Detta i ett läge när Sveriges försvar är litet. Vi har enstaka elitenheter med modernaste utrustning att visa upp men det är inte samma sak som att försvara ett till ytan stort land i en värld där tekniken ständigt förändras snabbare än vad politikerna hinner uppdatera sig själva.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med att Sverige är medlem av EU och blir medlem i Nato. Landet för dock slå sig till ro utan måste h fokus på fortsatt utveckling för egen del och i gemenskaperna.

Besluten som fattas inom EU tas av en samling representanter från medlemsstaterna på olika nivåer. Antingen statsministrarna eller ansvariga ministrar inom området som beslutas inom.

EU som sådan är bara en administration som bearbetar och administrerar de beslut som fattas av medlemsländerna.

Som dom beslut du tycker är "tokiga ibland" är beslutade av bl.a Sverige

Liknande trådar

Tillbaka
Topp