Krig eller sjukvård

 
Prova tänk tanken att det inte funnits nämnvärt med främmande u-båtar i vår skärgård. Förutom då U-137 som gick på grund i Gåsöfjärden. Dock råder det delade meningar om hur den hamnade där, en del tror på spionuppdrag och andra (bl.a jag) tror att det var pga en fyllekörning.
Troligen ett misstag. Men hotet att Sovjet skulle hämta hem den var reellt.

Jag befann mig på repövning i Gävleborg. Alla ledigheter förbjöds och vi fick ha beredskap på att i eventuellt åka till Gåsöfjärden.
 
Lite intressant läsning i ämnet

Verkligen intressant, jag minns det väldigt väl. Vid den tiden studerade jag på Sjöbefälsskolan i Kalmar och intresset var på topp där, av naturliga skäl.
 
Verkligen intressant, jag minns det väldigt väl. Vid den tiden studerade jag på Sjöbefälsskolan i Kalmar och intresset var på topp där, av naturliga skäl.
Jag gjorde 600 timmar i IKFN tjänst det året, bla I Karlskrona och även på minstationer runt omkring i Nynähamns skärdgård , bland annat var jag på Mälsten när en mina sprängdes, den sprängdes dock flera hundra meter från den farkost som gav utslaget, Upplägget från regeringen var att inte skada , bara varna.
 
Jag gjorde 600 timmar i IKFN tjänst det året, bla I Karlskrona och även på minstationer runt omkring i Nynähamns skärdgård , bland annat var jag på Mälsten när en mina sprängdes, den sprängdes dock flera hundra meter från den farkost som gav utslaget, Upplägget från regeringen var att inte skada , bara varna.
Vad menar du med "IKFN-tjänst" ?

IKFN är ju en förordning om hur försvarsmakten ska agera vid kränkningar i fred och neutralitet

 
Vad menar du med "IKFN-tjänst" ?

IKFN är ju en förordning om hur försvarsmakten ska agera vid kränkningar i fred och neutralitet

Du som vet allt borde veta vad IKFN kontrakterad är, fundera på det du som vet och är bror duktig.
Under många är så fanns det skärdgårdskompanier som med mycket kort varsel vid just incidenter i fred och neutralitet kallades in, detta är ju nu inte längre aktuellt, förbanden var oftast folk med någon form av speciell militär utbildning, personsökare hos befäl som sedan kallade personal inom sin exempelvis pluton. Civil arbetsgivare ingick ett avtal med försvarsmakten och den anställde avbröt direkt vid larm sina civila arbetsuppgifter
 
Senast ändrad:
Du som vet allt borde veta vad IKFN kontrakterad är, fundera på det du som vet och är bror duktig.
Under många är så fanns det skärdgårdskompanier som med mycket kort varsel vid just incidenter i fred och neutralitet kallades in, detta är ju nu inte längre aktuellt, förbanden var oftast folk med någon form av speciell militär utbildning, personsökare hos befäl som sedan kallade personal inom sin exempelvis pluton. Civil arbetsgivare ingick ett avtal med försvarsmakten och den anställde avbröt direkt vid larm sina civila arbetsuppgifter

Jag vet vad kontraktsanställda soldater är och jag vet vad skärgårdskompanier, minspärrtroppar/kompanier, spärrbataljoner etc etc är för något. Har jobbat en hel del med de olika ledningssystemen i både fasta och rörliga KA/AMF-förband som materielsystemledare på FMV.

Det var just uttrycket IKFN-tjänstgöring jag aldrig hört och det var det jag frågade om.
 
Jag vet vad kontraktsanställda soldater är och jag vet vad skärgårdskompanier, minspärrtroppar/kompanier, spärrbataljoner etc etc är för något. Har jobbat en hel del med de olika ledningssystemen i både fasta och rörliga KA/AMF-förband som materielsystemledare på FMV.

Det var just uttrycket IKFN-tjänstgöring jag aldrig hört och det var det jag frågade om.
OK, då vet du nu :thumbsup:
 
Verkligen intressant, jag minns det väldigt väl. Vid den tiden studerade jag på Sjöbefälsskolan i Kalmar och intresset var på topp där, av naturliga skäl.
Du som är Kapten och då naturligtvis även mycket kunnig i navigering förstår ju lätt att denna Whiskyubåt inte hade navigerat fel i fyllan, det fodras en duktig navigatör att ta sig så långt in under mörker, att de sedan allt gick galet och de gick på är ju en annan sak. De var utan tvekan ute på en rektur, påstås att de lade ut radiobojar för att snabbt kunna ta sig in i Svensk skärdgård.
 
Du som är Kapten och då naturligtvis även mycket kunnig i navigering förstår ju lätt att denna Whiskyubåt inte hade navigerat fel i fyllan, det fodras en duktig navigatör att ta sig så långt in under mörker, att de sedan allt gick galet och de gick på är ju en annan sak. De var utan tvekan ute på en rektur, påstås att de lade ut radiobojar för att snabbt kunna ta sig in i Svensk skärdgård.

Det som försvårar den teorin är att dom hade kört så långt in att en Whisky-ubåt med den extremt stora vändradie dom har inte hade kunnat komma ut igen för egen maskin eftersom det inte finns plats att vända längre in innanför den plats dom gick på grund.
Och varför köra in med en stor Whisky-ubåt som är så svår att svänga med i den trånga skärgården där det dessutom är för grunt för att kunna dyka med ubåten ?

Och det finns faktiskt en rak linje från platsen dom gick på rakt ut till sjöss och vidare ända ner mot Bornholm

1710335199554.png
 
Det som försvårar den teorin är att dom hade kört så långt in att en Whisky-ubåt med den extremt stora vändradie dom har inte hade kunnat komma ut igen för egen maskin eftersom det inte finns plats att vända längre in innanför den plats dom gick på grund.
Och varför köra in med en stor Whisky-ubåt som är så svår att svänga med i den trånga skärgården där det dessutom är för grunt för att kunna dyka med ubåten ?

Och det finns faktiskt en rak linje från platsen dom gick på rakt ut till sjöss och vidare ända ner mot Bornholm

1710335199554.png
Den typen av ubåt är väl inte så stor och svårvänd?
 
Det som försvårar den teorin är att dom hade kört så långt in att en Whisky-ubåt med den extremt stora vändradie dom har inte hade kunnat komma ut igen för egen maskin eftersom det inte finns plats att vända längre in innanför den plats dom gick på grund.
Och varför köra in med en stor Whisky-ubåt som är så svår att svänga med i den trånga skärgården där det dessutom är för grunt för att kunna dyka med ubåten ?

Och det finns faktiskt en rak linje från platsen dom gick på rakt ut till sjöss och vidare ända ner mot Bornholm

1710335199554.png
Kanske var meningen att ställa krutdurken på angiven order....fast på botten. Nu kan dom parkera under Gustaf AF Klint styrbord Katarina...å nära till sjukvård :beer:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp