legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Phonta " sa:
Hmmmmmf >:( Ytterligare påhopp av en " forumkamrat" Jag har egna åsikter ,inte alltid samma som Lego ,men kanske därför jag fattat tycke för den killen ,sunda åsikter i en annars helt sjuk värd .......Såna kompisar behövs för att man skall må bra trots elaka forumdeltagare ..

Ta det inte så Phonta, se det som en komplimang, för så var min intention, förstår inte varför du ser det som ett påhopp. Jag känner Lego och träffat honom och jag har stor respekt för honom. Likt du är jag också många gånger av samma åsikt som Lego, men har ju också min mening och då säger jag ifrån.

Så Phonta du missuppfattar mig. ;D

Insayt

På tal om å stå på knäna o be...blir mer och mer av dessa nu i skåne...! I onsdags var jag i universitetsstaden lund och iaktog under min vandring 3 st som "stod på knäa" och ville ha en allmosa...! Ger inte pengar till dessa..!! Ömmar iofs för människor som inte har mat för dagen...men...ligger en hund begraven här tror jag...?!!!
Eller...en katt...eller...? Tror det är ett "finansiellt" tiggande!? :-\

Frank

"areeya " sa:
På tal om å stå på knäna o be...blir mer och mer av dessa nu i skåne...! I onsdags var jag i universitetsstaden lund och iaktog under min vandring 3 st som "stod på knäa" och ville ha en allmosa...! Ger inte pengar till dessa..!! Ömmar iofs för människor som inte har mat för dagen...men...ligger en hund begraven här tror jag...?!!!
Eller...en katt...eller...? Tror det är ett "finansiellt" tiggande!? :

Frank

Du har helt rätt där Frank. Jag är ju från Lund och dessa "tiggare" har varit ett problem i ganska många år nu. Det sägs att dom körs ut med minibussar på morgonen och hämtas upp på eftermiddagen igen. Och eftersom problemet kvarstår så måste det ju löna sig på något sätt. Tråkigt är det hur som helst.

Ja,..tråkigt Berra..Med dessa tiggerier,...jag bor i Svalöv...tror vi har 20 min mellan oss! Välkommen till oss när du vill!Du kan skicka pm och jag ger mer upplysningar.

Mvh,

Frank

Ja, jag får instämma i kören och tiggerierna är ju då främst i form av öststatare.

I och med detta förträffliga EU-samarbetet vi har har gränserna öppnats och allehanda skit kan hur fritt som helst röra sig i Europa och ingen kan göra något åt det, för alla får ju uppehålla sig var som helst i vår Europagemenskap.

Tiggeri är ju inte olagligt heller så de begår ju inte en brottslig handling, men detta är ren maffia, de har mer pengar än du och jag har, jag ger aldrig en endaste krona till dessa.

De sitter med skyltar på dåligt översatt svenska, "Jag är hungrig", Jag har inga pengar". Nä inte jag heller brukar jag säga till dem.

Sen har vi ju det mer belevade tiggeriet från alla maffiastater som Grekland, då skall vi öppna plånboken. Pengar vi istället kunde satsa på våra ungdommar i Sverige så de kan få en framtid, nä bättre då att mata maffia i Grekland så att de stackars politiker och storföretagare och koruppta banker skall överleva.

Insayt

"legolas " sa:
Jag ville så gärna råda bot,
på din karma, så jag höjde din kvot,
Nu kritiserar du minsann vårt samhälle i väst
medans Thailand du alltid tycker är bäst!!!

legolas

Wow, poesi i den högre skolan. Har du funderat på att söka medlemskap i Akademien någon gång? ;)

"legolas " sa:
Jag ville så gärna råda bot,
på din karma, så jag höjde din kvot,
Nu kritiserar du minsann vårt samhälle i väst
medans Thailand du alltid tycker är bäst!!!

legolas

Poemet är vackert, men innehållet värdelöst, men tack för karman.

Jag har aldrig sagt att Thailand är bäst. Jag har två val och det har du också. Jag kan sitta i Sverige och reta upp mig på sammhället och svenskar eller invandrare vilket ju inte är svårt.

Jag kan bo eller vara och gilla thailand samt att vi du och jag har familj här med fru och barn och reta upp oss på det thailändska sammhället och thailändare, hur bra är det på en skala.

Nä, jag är inte i Thailand för att omvända människor, jag är här för att jag älskar thailändare och den thailändska mentaliteten.

Jag är älskad av hela min frus familj och jag älskar dem, så varför skall jag sitta och reta upp mig på allt skit i Thailand, det är ju likadant i Sverige, en mass skit att reta upp sig på. Att du sitter där i Chayaphum och retar upp dig på allt och alla förstår jag inte.

I alla forum som handlar om Thailand sitter besservissar som har satt sig på höga hästar och skall tala om fört thailändaren hur de skall leva och tänka och hur de egentligen skall leva. Detta superiortänkandet, vi i västvärlden står för moral, kunskap och våra normer är allområdande för alla i världen.

Igår var vi på Koh Samed på Valentine Day, kul som fan. Min fru som du vet har en stor familj med inflytande. Min frus äldsta syster skickad genast meddelande till en av hennes mammas systerson som befinner sig på Koh Samed.

"Du skall se till att inget händer Peter och Linda" Lego jag är så glad över att få vara en del av Thailand och den familj jag har är underbar, tänk dig, systern skickar ut folk för att det inte skall hända oss något otrevligt, vi har folk precis överallt i detta området som vakar över oss.

Att känna denna gemenskap är min drivkraft att älska Thailand och thailändare, vad du har för motiv står skrivet i stjärnorna.

Insayt

"legolas " sa:
Du avslutar med att prata om motiv..... jag känner inte att jag måste ha ett motiv i alla lägen för att göra saker och ting, eller att säga saker och ting.... Om jag gnäller på t.ex. lata thailändare, så gnäller jag inte för att mitt motiv är att jag vill att dom skall skärpa till sig.... Jag skiter i vilket, jag bara rapporterar fakta, och hur jag känner för det....

Och det där snacket du gärna kör med om hur älskad du är...... behöver du verkligen prata om den grejen... Om folk INTE pratar om hur älskade dom är, betyder det då att de inte alls är älskade.......?????

jag vill inte säga för mycket nu Insayt, vill inte skapa krims krams så här på fredags-kvällen alldeles innan läggdags..... Men jag VET att det ligger väldigt mycket i poemet, om man nu kan kalla det för poem.. Kanske det bara är ett "grötrim", men med ett uns sanning...... Tycker i alla fall.....

legolas

Poemet är ju helt fel, tycker jag fortfarande. Nä visst behöver man inte tala om hur äskad man är, vill bara försöka att få över dig på min sida.

Fattar inte detta Lego, du och jag har ju pratat med varandra så mycket och jag har ju träffat dig, men det verkar som att vi aldrig möts, trots att vi egentligen i grunden har samma syn på en hel del saker inte allt.

Jag är faktiskt uppriktigt ledsen över att vi inte har en slags röd tråd, många jag känner i Thailand och som bor här har samma avslappnad mentalitet som jag, medan du är alltid så aggressiv i din blogg, det är precis som att du varje dag måste ut på slagfältet och kriga. Du är inte nöjd förrän du fått ge utlopp för dina aggressioner varje dag?

Jag har läst hela din dagbok från början till nu och det finns inte ett enda inlägg utan nedvärderande omdömen om Thailand eller thailändare, så jag ställer frågan varför bor du i Thailand? Att kalla sin svärmor för "Alfahonan", ser jag som ett fruktansvärt övergrepp och ett bevis på disrespekt, hade hon kunnat läsa svenska, ja då vet jag inte vad som skulle kunna hända????

Insayt

Jag har läst hela din dagbok från början till nu och det finns inte ett enda inlägg utan nedvärderande omdömen om Thailand eller thailändare, så jag ställer frågan varför bor du i Thailand? Att kalla sin svärmor för "Alfahonan", ser jag som ett fruktansvärt övergrepp och ett bevis på disrespekt, hade hon kunnat läsa svenska, ja då vet jag inte vad som skulle kunna hända?

Insayt

Jo jag som nästan aldrig skriver. Insayt vet du att alfa hona menas flockledare, förutom detta så har jag också diskuterat mycket med Lego, har också hälsat på i Chaiapum. Vi har haft många givande diskussioner om alla möjliga ting. Min bedömning av Lego är att han har en väldigt stor respekt för Thailand och dess kultur, men men egna åsikter.
mvh Christer

"kongo25 " sa:
Jag har läst hela din dagbok från början till nu och det finns inte ett enda inlägg utan nedvärderande omdömen om Thailand eller thailändare, så jag ställer frågan varför bor du i Thailand? Att kalla sin svärmor för "Alfahonan", ser jag som ett fruktansvärt övergrepp och ett bevis på disrespekt, hade hon kunnat läsa svenska, ja då vet jag inte vad som skulle kunna hända?

Insayt

Jo jag som nästan aldrig skriver. Insayt vet du att alfa hona menas flockledare, förutom detta så har jag också diskuterat mycket med Lego, har också hälsat på i Chaiapum. Vi har haft många givande diskussioner om alla möjliga ting. Min bedömning av Lego är att han har en väldigt stor respekt för Thailand och dess kultur, men men egna åsikter.
mvh Christer

Christer, tack för att du skriver. Visst jag känner Lego också, vi skall inte tala så mycket om honom. Att som du skriver stor respekt för Thailand, den ekvationen är relativ.

Det är en sak hur en människa är när du träffar människan, en sak vad som skrivs. Jag ser i många forum, så och detta forum "Dr. Jekyll and Mr. Hyde".

Insayt

Insayt

Nu är det faktiskt så att när du träffar Lego så får detta med hans sätt att vara en helt annan innebörd än vad det får i text, jag tycker faktiskt att utrycket Alfahonan har en klang av Göteborgshumor ,den ser Du tydligen inte i inlägget , även jag har träffat Lego och jag har inga problem med att han har åsikter , det har jag med . Jag brukar säga till min fru att jag både hatar och älskar Thailand , jag har ett förflutet inom det militära ,om jag ser till hur mina fosterlandskänslor en gång gjorde att jag valde att tjäna mitt Sverige så kan jag idag säga att jag ser ingen som helst anledning till att ge detta Sverige överhuvudtaget någonting ,inte min respekt och absolut inte skulle jag ge mitt liv för att som jag en gång tänkte värna mitt Fosterland .Thailand ger mig så oerhört mycket mer ,Thai är Thai i tanke och gärning ,i Sverige vet jag inte längre vad folk är eller deras åsikter om mig som Svensk. Thailand har massor med brister men Sverige har många många fler ,tyvärr så finns snart detta skit Asean med i bilden ,tyvärr kommer det nog att förstöra Thailand totalt precis som Eu har gjort med Sverige , en total katastrof för ett land som en gång i tiden fungerade ..

Det är en sak hur en människa är när du träffar människan, en sak vad som skrivs. Jag ser i många forum, så och detta forum "Dr. Jekyll and Mr. Hyde".

Insayt
Anm
Tack för ditt svar.
När det gäller mig och Lego så är det inte två olika personligheter som möts, utan olika åsikter med olika erfarenheter, men kan du inte se detta så är jag ledsen för dig.
mvh Christer

"kongo25 " sa:

Insayt
Anm
Tack för ditt svar.
När det gäller mig och Lego så är det inte två olika personligheter som möts, utan olika åsikter med olika erfarenheter, men kan du inte se detta så är jag ledsen för dig.
mvh Christer

Jo christer visst kan jag se det, jag har stor respekt för pennan och personen!

Insayt

"Phonta " sa:
Insayt

Nu är det faktiskt så att när du träffar Lego så får detta med hans sätt att vara en helt annan innebörd än vad det får i text, jag tycker faktiskt att utrycket Alfahonan har en klang av Göteborgshumor ,den ser Du tydligen inte i inlägget , även jag har träffat Lego och jag har inga problem med att han har åsikter , det har jag med . Jag brukar säga till min fru att jag både hatar och älskar Thailand , jag har ett förflutet inom det militära ,om jag ser till hur mina fosterlandskänslor en gång gjorde att jag valde att tjäna mitt Sverige så kan jag idag säga att jag ser ingen som helst anledning till att ge detta Sverige överhuvudtaget någonting ,inte min respekt och absolut inte skulle jag ge mitt liv för att som jag en gång tänkte värna mitt Fosterland .Thailand ger mig så oerhört mycket mer ,Thai är Thai i tanke och gärning ,i Sverige vet jag inte längre vad folk är eller deras åsikter om mig som Svensk. Thailand har massor med brister men Sverige har många många fler ,tyvärr så finns snart detta skit Asean med i bilden ,tyvärr kommer det nog att förstöra Thailand totalt precis som Eu har gjort med Sverige , en total katastrof för ett land som en gång i tiden fungerade ..

Respekterar ditt svar Phonta, vad jag egentligen vill är att vi har synpunkter men på ett plan där man inte alltid bara dissar allt som har med thailand att göra, utan att vi istället försöker att förstå hur thailand och thailändare fungerar, på så sätt kan man bättre analysera faktum och kanske i slutändan bidra med bra saker, jag brukar säga att 50 % av Thailand och 50 % av Sverige i allt hade varit ett drömscenario.

Helt klart håller jag med dig där Asean eller EU, tankar som är i grunden bra men som i verkligeheten blir helt annorlunda. Politiker t ex har ju den förmånen att inte behöva ta ansvar för sina handlingar och då blir det som det blir.

Vi är ju alla på så viss offer för de politiker vi väljer, ett citat från Paul Brunton, läs hans böcker. "Människans situation i världen avspeglas i valet av dess ledare".

Insayt

Respekterar ditt svar Phonta, vad jag egentligen vill är att vi har synpunkter men på ett plan där man inte alltid bara dissar allt som har med thailand att göra, utan att vi istället försöker att förstå hur thailand och thailändare fungerar, på så sätt kan man bättre analysera faktum och kanske i slutändan bidra med bra saker, jag brukar säga att 50 % av Thailand och 50 % av Sverige i allt hade varit ett drömscenario.

Helt klart håller jag med dig där Asean eller EU, tankar som är i grunden bra men som i verkligeheten blir helt annorlunda. Politiker t ex har ju den förmånen att inte behöva ta ansvar för sina handlingar och då blir det som det blir.

Vi är ju alla på så viss offer för de politiker vi väljer, ett citat från Paul Brunton, läs hans böcker. "Människans situation i världen avspeglas i valet av dess ledare".

Insayt
Mycket bra svar
mvh Christer

Ja dessa Göteborgare, frågor om dett med arv ser jag som mycket intressanta , frågan är hur detta med Testamente tolkas. Jag vill även om det verkar konstigt inte att min frus barn skall ärva henne om hon avlider före mig . Vad händer då med tillex ett hus som jag bygger på min frus mark , med ett giltigt avtal ( Usufrucht eller Superficies ) . Jag vill istället testamentera detta till min frus bröder vilka är riktiga hedersmän ,till skillnad mot min frus döttrar .. Varför behöver inte alls diskuteras här ....
Finns ju viss risk för att barnen tar allt om min fru avlider före mig ....
Möjligt ?

Jo, jag märkte detta just i detta underbbara Sverige , några Thaidamer samt ett par ungdomar och vips var det skottpengar på Farang ... >:(Jag har insett mitt värde i Thai , nu tror jag inte man skall överdriva detta genom att tillex säga att vi står efter hunden i rangskala. Jag tror mig vara respekterad av min familj ,förutom döttrarna som totalt är i avsaknad av moral , enligt min fru ett arv från Thaifadern . Han lär vara av samma skrot och korn , då kan även hans ord få barnen att om möjligt kasta ut farang ....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp