legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja jag tycker det låter som puan kanske mer åt pööän men då inte i närheten av pien sen om det är skillnad på dialekt och om dom säger pien i iisan det vet inte jag ja har alldrig pratat med någon från iisan så vet inte hur dom talar men här e de puan med ett engelskt utal på a:et

Gick in och fråga frugan nu om ordet pien det hade hon aldrig hört bara ruska på huvudet pöän lak betyder best friend säger hon har inget med man att göra säger hon.

Stämmer antagligen då för pien säger dom inte här och här pratar dom thai. Och pua eller saa-mii är make.

Haha det säger frugan med för vi umgås så mycket och det är ju en man + att han är min vän så kanske det ja har.

"ledarn " sa:
Dottern sitter här i soffan och hon intygar att Puan Lak betyder kompis.. :nod: :nod:

Och min fru säger nu at jag har skit i öronen , pua betyder man men Puan betyder mycket riktigt kompis /kamrat /vän ... Men Pien betyder även som jag säger kompis ...Isaan
Även gammal farang kan ha fel .... ;)Sorry att jag blandade ihop det , trodde även jag att det var fråga om en pojkvän ;D ;D Pien använder vi i riktiga Thailand , i övrika riket har de mest pojvänner "Pua"

Jag skulle nog säga att Fillipinerna är mycket värre en Thailand vad gäller korruption och annan skit jobbar med Fillipinare + får dagligt nyhetsblad ombord via mail. När man läser nyheterna så mördas det ca en politiker i månaden korruptionen är helt utom kontroll. Fillipinarna jag pratar med ombord skulle alldrig gå ut efter mörkret i manilla mord är vanligt där och nåt som blivit vanligt är att ser dom någon gå med en mobil går dem helt sonika fram hugger ner dig och tar telefon dem ödslar inte tid på att bara försöka råna. Läste om ett fall en pojke på 10 år satt på skolgården spelade på sin psp när en person kom fram sköt ihjäl han och snodde psp. En bosun ombord på ena båten som bodde på en av dom sydliga öarna gick aldrig utanför sitt hus utan ett gevär. Bara några få öar som är säkra för västerlänningar enligt fillipinarna ombord så åker du till fel ö som vit så är du garanterat död. Varje dag i nyhetsbladen så är det minst ett mord och flera fall av korruption.

Fillipinarna ombord var oroliga nu dom tjänar ju rätt bra och brukar ha en del kontanter på sig när dem mönstrar av och det första dem måste göra när dom landar i fillipinerna är att åka till rederikontoret. Nu sist jag var ombord berätta dem att en matros som mönstrat av blev mördad och rånad när han kom ut från ett rederis kontor och det börja visst bli vanligt att dom spanar in avmönstrade sjömän och tar dom.

Funderade ju själv på att flytta till Fillipinerna innan jag hamnade här men efter pratat med folk som bor där så tyckte jag det kändes för otryggt. Funderade jag ju iofs på Cebu vilket vad jag förstått skall vara den säkraste och mest utvecklade samt västerländskvänliga delen. Varje ö är ju nästan som ett eget land enligt fillipinarna själva har dom 80 olika språk och dom skiljer såpass mycket att dom förstår inte varann men sen har dom huvudspråket Tagalo med.

Kan bara hålla med Jonas i allt detta. Jag jobbar själv med filippinare sedan mer än 10 år tillbaka och kan bara bekräfta vad Jonas har skrivit.

Här har rederiet dock en annan policy vad gäller "Final payment", här sätter man in slutlönen på deras bankkonto för att undvika kontanterna. Gubbsen var väldigt misstänksamma i början till denna nymodighet, det kändes bättre att få pengarna i handen. Men nu är alla mycket nöjda med detta när dom har sett att dom inte blir blåsta på pengarna. Det finns många oseriösa redare som inte drar sig för sådant nämligen.

Jag har ju själv rest runt en dryg vecka på Luzon (Filippinska huvudön) för fyra år sedan, detta gjorde jag tillsammans med filippinska arbetskamrater. Och det var skönt eftesom rånrisk mm minskade drastiskt. Det är heller inte utan anledning att dom flesta har pistol eller gevär hemma, jag fick själv se och kolla på två olika Magnumpistoler. Man kände sig nästan som Dirty Harry.

Så visst är Thailand bra mycket säkrare än Filippinerna, ingen tvekan om den saken.

Kanon Berra , har haft den diskussionen med ett gäng Filippinare en tid , jag säger att det i tillex Manilla är betydligt mer vapen och kriminella än Bangkok ...
Den hjälpen fick de en lite karmakram för ;D

"legolas " sa:
hahaha, ni pojkar är ju värre än jag ju, alltså när man generaliserar och pratar om nånting. Folk som åker till Philippinerna får nu verkligen uppfattningen att där finns absolut ingenting för dom där att hämta semestermässigt. Hela landet är en stor gangsterstat och det är mer eller mindre regel att man ALLTID blir rånad, plundrad och väldigt ofta mördad när man åker dit.

Som motfallskärring så vill jag då berätta att jag har ju bara varit där i lugna Luzorn (Subic Bay) 2 perioder på 10 dagar, och jag kan skryta med att jag absolut inte lärt mig nåt om landet i fråga, vet ingenting om deras kultur, har aldrig besökt deras Pattaya (Angeles city) mer än i direkt anknytning till att flyga därifrån (Clark airport).

Dock så har jag med familjen lufsat omkring där i Subic Bay, druckit brännvin med folk därifrån, och också haft några små goa tjöt med dom.. Alla har varit trevliga och snälla. Vill bara skriva detta som motvikt lite grand.

Det är möjligt att alla dessa människor man sett och mött, och som man pratat med hemmavid har skjutvapen i byrålådan eller innanför ytterdörren. Det är möjligt att jag med garanti skulle bli rånad om jag gav mig ut och promenerade kvällstid i Subic Bay.. Jag vet inte....

Men kompisen som bott där nu i 5 års tid, verkar dock inte vara så räddhågsen. Han tog ut oss på kvällarna på promenader och restaurantbesök, och det riktigt skrek turister om oss förstås..... Dock inga rånförsök, inga som sköt på oss heller för den delen. Extremt fint bemötande hela tiden av en befolkning som kunde prata engelska och som respekterade oss, inte tyckte att vi var de konstigaste på denna jord...

Dock så tar jag Ert snack på fullt allvar och tänker vara extra försiktig nästa gång..... Men den dan som jag tar allting som skrives här i denna sak, utav herrar Jonas och Berralund på riktigt allvar, så känns det som om jag nog vill ha bra kommentarer om Philippinerna, och inte bara sjömanssnack, lite ditten OCH datten, lite ris OCH ros..... För som nu så tror hela forumet att Philippinernas befolkning, är ett jävvulskt släkte där alla skjuter på alla, speciellt på turister.

Alla rånar alla, och då menas ALLA. Och befolkningen har helt slutat att bry sig om någonting, de går upp till små barn, skjuter dom i skallen, och tar helt sonika tuggummit som barnet tuggar på. Jag förstår ju mina herrar att ni har det trist stundtals ute på böljan blå, och då är sagostunderna kanon ha att tillgå som förnöjelse.... så full respekt för den grejen. ;D ;D

legolas

Ja du är en motfallskärring och ja vissa delar av fillipinerna är helt ok ingen fara för västerlänningar men jag skrev att ett fåtal öar är säkra för västerlänningar och att du nu säger att det vi skriver är sagor är ju för du är som sagt en motfallskärring. Även Svenska ambassaden skriver att man skall resa med försiktighet i landet och att kriminaliteten är utbredd.

Motvalls kärring lego, absolut. För det är definitivt inget sjömanssnack som Jonas och jag skriver. Så pass väl känner jag till Filippinerna och har många goda vänner där. Men det jag skrev har jag sett med egna ögon och hört med egna öron så det är kalla fakta.

Jag har själv tillbringat ett par nätter i Subic och det är ett lugnt ställe, men jag tror inte att jag skulle promenera ensam på natten i grannstaden Olongapo. Filippinerna har många pärlor som är helt OK att åka till men i större städer skall man vara försiktig och då särskilt i Manila. Visst är folk vänliga och pratar engelska för det mesta, men medaljen har en baksida precis som i de flesta länder.

Ha det nu så trevligt du kan i turistghettot din gamle gnu!

"legolas " sa:
Faann ni måste vara dom trögaste nissar jag mött i hela mitt liv,,, läs och försök att förstå INNAN ni babblar tillbaka.... Jag vill att man skriver lite ROS också i samma andetag om man skall få förståelse för en upplevelse av detta land.... annars får man ju känslan av att det är ett mördarland som turister icke skall åka till....

Tjötrövar..... ;) ;) ;)

Och det kom från den rätte... ;) ;) ;D

Men klart är att Lego är simkunnig ...Ledarn däremot ..tveksamt ,ser ut som han har en simdyna bakom ryggen 8)

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXIX, Thailand
4.269 svar - 122.326 visningar

Kom precis tillbaka igår kväll ifrån Phuket och Khao Lak.... Jag har aldrig varit därnere, utan det har mest handlat om att reta gunnarg som ju bor därnere verkar det som....

Vi flög ner Bangkok-Phuket, och stannade en natt hemma hos en kompis där, som hade ett 10:tal lägenheter som han hyr ut. Det blev en underbar dag och kväll där... Vi åt lunch ute på stan och fick kanonmat.. trafiken var hysterisk och det var folk precis överallt... jag trodde bara det var Kina som det var så i, men jag hade fel..... Det kryllade fullständigt av folk i Phuket.

På kvällen gick vi ut och käkade middag och drack grogg (igen) och hamnade på en kanonrestaurant med kanonmat och kanonpersonal.... Och gästerna där var skittrevliga.... Det fanns inget att klaga på alls, mer då än att det KRYLLAR av folk precis överallt.

Vi sov, och på morgonen blev vi körda till busstationen, och tog bussen upp till Khao Lak,. Men Gud ske pris för Khao Lak.... Snacka om att man skall dit igen....hela stället fullständigt sken av människor som var lugna, och inte desperata upphetsade 48:åringar som bara hade fylla i skallen, och lättfotade madammer...Det sistnämnda får dock gärna passera...

Engelskan var här precis lika bra som i Phuket, och maten var helt i klass den också... Det fanns ett STORT sortiment på rum i olika prisklasser, och i olika kvalitetsklasser, olika långt ifrån havet... Vi hamnade en bra bit ifrån, men vi har ju 2 ben var, så det var inga problem alls. Jag betalade för vårt hotell 900 baht natten, och mina polare som bokat via Vingresor betalade 4.900 baht natten.

jag för min del föredar alla dar i veckan Khao Lak framför Phuket, även om jag inser utan att veta nåt, att utbudet för folk som inte kan ta tillvara på sig själva, är mycket större i Phuket än i Khao Lak...

Men varför inte ta detta ifrån början, följ med på resan, kanske kul att höra hur en göteborgare, lite feg i sin stil, uppfattar en resa till ett ställe han aldrig varit på i hela sitt liv. Allting startade ju egentligen med att jag fortfarande har kontakt med en kompis och hans fru, som var mina bästa vänner de sista 24 åringen innan jag flyttade ner nu i år 2008.

Killen skulle fylla 50 år den 22 februari, och jag vet att han läser min blogg ute på internetet, så där kunde jag inte skriva om dessa planer vi haft för att överaska honom. Jag skrev dock om allting härinne på forumet i min reseberättelse, men när jag skulle föra över samma text till bloggen, vilket jag alltid gör, så tog jag bort all text som handlade om dessa planer, och la in roliga vitsar istället. Jag kan säga nu i efterhand att han hade inte en susning om ett endaste skit...

Jag och hans fru har planerat detta alltsedan september förra året tror jag... Och det blev ju en himla trafik med email oss emellan under dessa månader. Paralellt med detta så mailade polarn (Tommy) till mig och undrade om jag inte hade lust att komma och hälsa på dom i Khao Lak, han sade att de skulle dit ner på hans 50:års dag.....

Jag ursäktade mig och sade att vi inte hade råd helt enkelt. Alla pengar går till att betala av huset, och det måste jag prioritera eftersom man ju inte vet när en gubbe som jag (62 år) skall trilla av pinn.... Men om de bara hade sagt ifrån kanske ett år innan, så kunde jag ju faktiskt ha försökt att spara ihop slantar för att åka ner till dom..... men nästa gång meddela mig bara, så löser vi det sade jag till honom.

Nu hade jag en polare (Lasse) nere i Phuket, som gärna ville att vi skulle stanna en natt där också, och bo hemma hos dom den natten, innan vi skulle till Khao Lak. Egentligen ville dom att vi skulle stanna 1 vecka, men det finns inte på kartan för min del i alla fall. Lagom är bäst, och man skall lämna festen när det är som roligast tror jag!! Forts. nästa kapitel.....

Handskak

Vilket fantastiskt fint och positivt inlägg Lego, du ser det hjälper att komma ut och röra på sig ;D ;D ;D

Insayt

"legolas " sa:
Ja men va faann hjälper det när karma-antalet inte rör på sig,,, snålis.... ;D ;D ;D
Nä jag tror att jag skall börja skriva recept tror jag så jag också kommer upp i 43,86%..... ;D ;D

Du medans du var i Kao Lak har jag gett dig ett par tror jag karma, men klart att du skall få en till ;D ;D

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka