Chaiyaphum MCDLXIX, Thailand
4.269 svar - 122.326 visningar
Kom precis tillbaka igår kväll ifrån Phuket och Khao Lak.... Jag har aldrig varit därnere, utan det har mest handlat om att reta gunnarg som ju bor därnere verkar det som....
Vi flög ner Bangkok-Phuket, och stannade en natt hemma hos en kompis där, som hade ett 10:tal lägenheter som han hyr ut. Det blev en underbar dag och kväll där... Vi åt lunch ute på stan och fick kanonmat.. trafiken var hysterisk och det var folk precis överallt... jag trodde bara det var Kina som det var så i, men jag hade fel..... Det kryllade fullständigt av folk i Phuket.
På kvällen gick vi ut och käkade middag och drack grogg (igen) och hamnade på en kanonrestaurant med kanonmat och kanonpersonal.... Och gästerna där var skittrevliga.... Det fanns inget att klaga på alls, mer då än att det KRYLLAR av folk precis överallt.
Vi sov, och på morgonen blev vi körda till busstationen, och tog bussen upp till Khao Lak,. Men Gud ske pris för Khao Lak.... Snacka om att man skall dit igen....hela stället fullständigt sken av människor som var lugna, och inte desperata upphetsade 48:åringar som bara hade fylla i skallen, och lättfotade madammer...Det sistnämnda får dock gärna passera...
Engelskan var här precis lika bra som i Phuket, och maten var helt i klass den också... Det fanns ett STORT sortiment på rum i olika prisklasser, och i olika kvalitetsklasser, olika långt ifrån havet... Vi hamnade en bra bit ifrån, men vi har ju 2 ben var, så det var inga problem alls. Jag betalade för vårt hotell 900 baht natten, och mina polare som bokat via Vingresor betalade 4.900 baht natten.
jag för min del föredar alla dar i veckan Khao Lak framför Phuket, även om jag inser utan att veta nåt, att utbudet för folk som inte kan ta tillvara på sig själva, är mycket större i Phuket än i Khao Lak...
Men varför inte ta detta ifrån början, följ med på resan, kanske kul att höra hur en göteborgare, lite feg i sin stil, uppfattar en resa till ett ställe han aldrig varit på i hela sitt liv. Allting startade ju egentligen med att jag fortfarande har kontakt med en kompis och hans fru, som var mina bästa vänner de sista 24 åringen innan jag flyttade ner nu i år 2008.
Killen skulle fylla 50 år den 22 februari, och jag vet att han läser min blogg ute på internetet, så där kunde jag inte skriva om dessa planer vi haft för att överaska honom. Jag skrev dock om allting härinne på forumet i min reseberättelse, men när jag skulle föra över samma text till bloggen, vilket jag alltid gör, så tog jag bort all text som handlade om dessa planer, och la in roliga vitsar istället. Jag kan säga nu i efterhand att han hade inte en susning om ett endaste skit...
Jag och hans fru har planerat detta alltsedan september förra året tror jag... Och det blev ju en himla trafik med email oss emellan under dessa månader. Paralellt med detta så mailade polarn (Tommy) till mig och undrade om jag inte hade lust att komma och hälsa på dom i Khao Lak, han sade att de skulle dit ner på hans 50:års dag.....
Jag ursäktade mig och sade att vi inte hade råd helt enkelt. Alla pengar går till att betala av huset, och det måste jag prioritera eftersom man ju inte vet när en gubbe som jag (62 år) skall trilla av pinn.... Men om de bara hade sagt ifrån kanske ett år innan, så kunde jag ju faktiskt ha försökt att spara ihop slantar för att åka ner till dom..... men nästa gång meddela mig bara, så löser vi det sade jag till honom.
Nu hade jag en polare (Lasse) nere i Phuket, som gärna ville att vi skulle stanna en natt där också, och bo hemma hos dom den natten, innan vi skulle till Khao Lak. Egentligen ville dom att vi skulle stanna 1 vecka, men det finns inte på kartan för min del i alla fall. Lagom är bäst, och man skall lämna festen när det är som roligast tror jag!! Forts. nästa kapitel.....
Handskak