legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla på denna tråd.

Jag har nu suttit och läst igenom samtliga 234 sidor på denna tråd och detta har nog tagit i runda slängar ca 2 veckor att läsa. Det har varit en helt grymt rolig läsning med många skratt och känslor inblandade. Registrerade mej nyss då jag nu var fatt i läsningen och då bara ville tacka alla inblandade skribenter på denna underbara tråd, som verkligen gett av sig själva och gett en grymt massa nyttiga råd och bra tips samt fakta ang hur livet är i Thailand kan te sig. Fast störst tack till dej Legolas för ditt självutlämnande och dina målande beskrivningar av dej och din familjs liv och eskapader. VÅGA ALDRIG SLUTA SKRIVA :)

Själva har vi (jag och min fru) alltid varit tvivlande att åka till Thailand, men den 28:e Februari i år så drog vi ner för första gången, på en 8 dagars resa, (för att känna av läget) till Khao Lak. Ja, eller egentligen utanför Khao Lak till en Mr Nueng på Ao Thong Beach. Här mötte vi upp våra vänner fr Sverige som har varit här nu i 9 år i sträck. Vi blev förälskade direkt i detta underbara land och folk samt plats, och vi letar nu febrilt efter att boka in en ny resa tillbaka. Blir nog dock att vi denna gång bor lite här och där och upplever lite mer av Thailand än just bara Khao Lak. Nästa gång pratar vi heller inte om några 8 dagar, vilket var alldeles för kort tid :)

Hur som helst, så än en gång tack Legolas och alla ni andra som förgyllt 2 veckor här i (fortfarande) kalla Sölvesborg och Sverige... Och en Glad Påsk Afton önskar jag er alla i Thai landet (och i Sverige också för den delen) :)

Handskakar

Jimmy Kärnerup / Sölvesborg

Välkommen till chai mai! Ett bra inlägg hoppas du kommer att trivas här och i thailand. Karma kommer!

"Jonas " sa:
Haha så långt tillbaks har jag inte vågat läsa, min komentar var mest riktad mot Birger som anmärkte på mitt sätt att skriva och min Svenska.
Gå tillbak och läs, även det du skrev i de andra trådarna, det säkert något intressant eller såkert många intressanta saker på en gång, men läst det tre gånger sen gav jag upp :) Jag antar att det var fyllan kanske med en släng av upprördhet som gjorde det

"Jimmy K " sa:
Hej alla på denna tråd.

Jag har nu suttit och läst igenom samtliga 234 sidor på denna tråd och detta har nog tagit i runda slängar ca 2 veckor att läsa. Det har varit en helt grymt rolig läsning med många skratt och känslor inblandade. Registrerade mej nyss då jag nu var fatt i läsningen och då bara ville tacka alla inblandade skribenter på denna underbara tråd, som verkligen gett av sig själva och gett en grymt massa nyttiga råd och bra tips samt fakta ang hur livet är i Thailand kan te sig. Fast störst tack till dej Legolas för ditt självutlämnande och dina målande beskrivningar av dej och din familjs liv och eskapader. VÅGA ALDRIG SLUTA SKRIVA :)

Själva har vi (jag och min fru) alltid varit tvivlande att åka till Thailand, men den 28:e Februari i år så drog vi ner för första gången, på en 8 dagars resa, (för att känna av läget) till Khao Lak. Ja, eller egentligen utanför Khao Lak till en Mr Nueng på Ao Thong Beach. Här mötte vi upp våra vänner fr Sverige som har varit här nu i 9 år i sträck. Vi blev förälskade direkt i detta underbara land och folk samt plats, och vi letar nu febrilt efter att boka in en ny resa tillbaka. Blir nog dock att vi denna gång bor lite här och där och upplever lite mer av Thailand än just bara Khao Lak. Nästa gång pratar vi heller inte om några 8 dagar, vilket var alldeles för kort tid :)

Hur som helst, så än en gång tack Legolas och alla ni andra som förgyllt 2 veckor här i (fortfarande) kalla Sölvesborg och Sverige... Och en Glad Påsk Afton önskar jag er alla i Thai landet (och i Sverige också för den delen) :)

Handskakar

Jimmy Kärnerup / Sölvesborg

Hej Jimmy

För jag föreslå en resa upp till Isaan (Korat /Khonkaen / Nong kai . då får Ni se det riktigt genuina jordbrukssamhället och Isaans röda mylla ;D , Jag och min fru har sedan 7 år levt tillsammans i Sverige men har nu tagit steget att sälja av allt för att fortsätta samt sluta livet i Thailand ..

Välkomna när ni än kommer

MVH Phonta

Det var inte första gången han körde fel med mig. Det går inte att lita på den
mannen han hade inte en susning var vi var. :D :D

Jag flyttade till Thailand fråga mig vad du vill.

Lego....är det verkligen du på bilden...efter den halsbrytande turen med cykel?....F@@£...du ser ju ut som en smärt yngling i 45..åren :) :) :)

Frank

Jag flyttade till Thailand Fråga mej vad du vill

He,he..Lego...en karma från mej också...för dina berättelser :)

Frank

Jag upprepar vad jag tidigare har sagt:
Regelbundna alkohol och sexualvanor avhåller pensionären från den farliga idrotten.

Nu är det ju så att jätteräkor kostar ca. 350Thbt kilo i Thai , det säger min "underbara " fru som har kolla på allt vad gäller utgifter och "inkomster" ;)

Visste inte du det Fablo Lego....

Hälig med en utflykt när man vet vad som komma skall :)
Tyvärr att det chockerande priset gjorde att du blev både vingklippt och tandlös ;)

Ang att koka räkor-

OM man vill att de ska smaka likt de svenska, så tar det sin tid.

Först skall du koka i hop en lag på ca fem liter, med lite socker en mat sked, sen kommer saltet ock då i stora mängder det skall vara så salt att du ryggar tillbaka av salt smaken.

Kommer inte ihåg hur mycket men över en deciliter var det nog, man för smaka sig fram. sen skall detta koka i hop fem minuter. När det storm kokar slänger du ner hälften av räkorna, kokar max tre minuter. Ta upp kyler av räkorna helst med isvatten, upprepa med resten av räkorna. Kyl lagen häll över räkorna, låt stå i kyl under natten.

Ps glöm nu inte att ta till vara skal huvud, fräs detta med vitlök, tomat pure , täck med vatten o lite till låt sakta koka 20 minuter. Låt stå tills det kallnat sila, koka ner till hälften. Nu har du fått grunden till såser, du kan smaksätta majonnäsen, som du kan använda till smörgås tårtan .

"Golden " sa:
Ang att koka räkor-

OM man vill att de ska smaka likt de svenska, så tar det sin tid.

Först skall du koka i hop en lag på ca fem liter, med lite socker en mat sked, sen kommer saltet ock då i stora mängder det skall vara så salt att du ryggar tillbaka av salt smaken.

Kommer inte ihåg hur mycket men över en deciliter var det nog, man för smaka sig fram. sen skall detta koka i hop fem minuter. När det storm kokar slänger du ner hälften av räkorna, kokar max tre minuter. Ta upp kyler av räkorna helst med isvatten, upprepa med resten av räkorna. Kyl lagen häll över räkorna, låt stå i kyl under natten.

Ps glöm nu inte att ta till vara skal huvud, fräs detta med vitlök, tomat pure , täck med vatten o lite till låt sakta koka 20 minuter. Låt stå tills det kallnat sila, koka ner till hälften. Nu har du fått grunden till såser, du kan smaksätta majonnäsen, som du kan använda till smörgås tårtan .

He he nu kommer den gamla hästen att börja drägla när han ser hur han kan göra :)

Lite smolk i glädjebägaren.Man bör avhålla sig från att äta jätteräckor då dessa odlingar förstör den fina miljön i vårt älskade Thailand men det skiter ni väl i som bor bland risfälten i Issan och bara får se havet på vykort. ;D

"legolas " sa:
Räkorna lelle gunnarg, importeras ej hit upp. Dom föds faktiskt upp här i Isaan.

legolas
Rent spontant förefaller det vara bra mycket bättre än att odla dem längst kusten men man undrar vilka åtgärder man måste genomföra för att odlingen ska bli hållbar. Vad händer med dammarna efter några år? Är marken då förstörd för lång tid efter att man ev. har behandlat odlingarna med antibiotika eller något annat?
Jag är inte rätt man att svara på det men är fundersam. Jädrans goa är dom i a alla fall

"gunnarg " sa:
Lite smolk i glädjebägaren.Man bör avhålla sig från att äta jätteräckor då dessa odlingar förstör den fina miljön i vårt älskade Thailand men det skiter ni väl i som bor bland risfälten i Issan och bara får se havet på vykort. ;D

Kanon , nu skall Du förklara för mig hur jätteräksodlingarna i Isaan kan förstöra miljön , dessa odlas i stora dammar uppe i Isaan ...
På vilket sätt förstör de miljön , förklara för en okunnig , jag begriper fa.. inte det :D

Ok , detta med grundvattnet kan i vissa fall gälla för Isaan , men knappast resten tillex korallreven .. har inte sett så många i isaan .....

Så köp räkor från isaanodlingar om ni är rädda om miljön ... ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka