Jag har liksom du berra antagligen seglat jorden runt, komma till hamn i kanada eller usa är ett störningsmoment.
We now best get the f*** out of here, men tar man ombord lite mer välutbildat folk i USA har dom en hyfsad nivå då landet är väldigt blandat.
Det jag märker av norrmännen som jag inte kände till sen innan är att det pratas och jämförs med Sverige hela tiden + att dom är något extremt rasistiska i sitt tal och förutom dom och oss Svenskar som kommer i andra hand (detta har med lillebrorskomplexet att göra för man hör mellan raderna hur imponerade dom är på oss svenskar) så ser dom väldigt mycket ner på andra folk och deras kunskaper, Och när det gäller sjöfart litar dom bara på swe nor, har Fillipinare ombord tar ena vakten för överstyrman jr, fillipinarn är där för att lära sig DP. Norsk 3dje styrman kommer upp innan och frågar mig när jag sitter vid datorn och arbetar "klarar han där ta runt fartyget i såhär svår sjö" vad menar du? " ja du vet fillipinare har ju inte vart på norsk båt innan" den fillipinarn har vart styrman bta mycket längre än dig (20) vad fan tror du att han inte kan svänga en båt.