legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaharu, Lego - skall man "snacka skäring" med thailändare, får man nog vara bra mycket bättre på språket än vad vi är! Inte ens svenskarna förstår ju alltid Göteborgshumorn, vilket jag tolkar som att saltet i luften befrämjar en viss språklig vakenhet som vi från "bästkusten" har i högre grad än andra, mer efterblivna folkslag.....

kärringen här har inte blitt så fin i kanten än som tur är men det kanske beror på att hon är gift med traktens nya byfåne ::)

Jag kollade med min fru, enligt henne tilltalar en thai aldrig varandra som madame, hon har aldrig hört det. Man säger det bara om en farang kärring som man inte gillar (dvs maa dam). Sen kan ju thai prata om farang kärringar som madame men de menar då maa dam.

Min fru tillade att man kan skämta med de som har lite bättre att de är madame men man menar inte det franska ordet utan att man är som en farang kärring, dvs inget possitivt men man säger väl det med glimten i ögat.

Det är säkert olika i olika delar i Thailand ...

Så med era inlägg så tolkar jag det att era flickvännen/fruar tycker illa om oss svenska kvinnor. Tycker dom lika illa om era systrar,döttrar och mammor?
Tur ändå att vi svenskor inte är lika fördomsfulla, det hade vart jobbigt eftersom man har en blandad nationalitet på jobbet. För där ska man arbeta tillsammans och
inte mot varandra.

"Kycklingen " sa:
Så med era inlägg så tolkar jag det att era flickvännen/fruar tycker illa om oss svenska kvinnor. Tycker dom lika illa om era systrar,döttrar och mammor?
Tur ändå att vi svenskor inte är lika fördomsfulla, det hade vart jobbigt eftersom man har en blandad nationalitet på jobbet. För där ska man arbeta tillsammans och
inte mot varandra.

Nej, riktigt så är det inte! Jag frågade min fru och hon sade spontant: Det finns dåliga, det finns bra, precis som med alla grupper och raser. De Thai kvinnor hon känner vill gärna se ut som västerländska kvinnor, med figur, hud, näsa och hår som de tycker är väldigt vackert.

Däremot har hon ofta mött "onda ögat" från kvinnor i Sverige som väldigt tydligt ser ner på Thailändska kvinnor och det tycker hon är tråkigt även om det är långtifrån alla.

Att Svenskar inte är lika fördomsfulla haha ja du ser man hur Svenskar pratar om Thai så vet jag inte om jag kan hålla med.

Och när det gäller jobba internationellt ser jag extremt mycket fördommar och scandinaver är värst då deras fördommar ofta är nedsättande medans jag ser att dom fördommar många har om scandinaver är positiva.

"Jonas " sa:
Att Svenskar inte är lika fördomsfulla haha ja du ser man hur Svenskar pratar om Thai så vet jag inte om jag kan hålla med.

Bra skrivet där, Jonas. Vi har ju faktiskt en hel del exempel på det här på CM, välgrundat eller ogrundat vill jag låta vara osagt.

"mackes " sa:
Nej, riktigt så är det inte! Jag frågade min fru och hon sade spontant: Det finns dåliga, det finns bra, precis som med alla grupper och raser. De Thai kvinnor hon känner vill gärna se ut som västerländska kvinnor, med figur, hud, näsa och hår som de tycker är väldigt vackert.

Däremot har hon ofta mött "onda ögat" från kvinnor i Sverige som väldigt tydligt ser ner på Thailändska kvinnor och det tycker hon är tråkigt även om det är långtifrån alla.

Jag säger som din fru. Det finns bra och dåliga kvinnor och män i alla länder. Det är tråkigt att fin fru har behövt möta "onda ögat" här i Sverige, men jag tror att dom är ett fåtal och att flertalet är som mig och dig.

"Jonas " sa:

Mest fördomar tror jag att det är svenska män som har.
Det är ju mest män som skriver här, det är oftast män som tar upp ämnet.
Tyvärr.

Däremot tror jag att det var fler kvinnor för ett antal år sedan som hade mer fördomar mot kvinnor från Thailand. Men det har ändrat sig.
Idag finns det nog inte många som inte har en thaikvinna i sin närmaste omgivning bland släkt och vänner. Så synen har förändrats till det positiva. Mest fördomar är nog idag äldre 65-70 plus. Dom lever kvar i något gammalt.

"Kycklingen " sa:
Mest fördomar tror jag att det är svenska män som har.
Det är ju mest män som skriver här, det är oftast män som tar upp ämnet.
Tyvärr.

Däremot tror jag att det var fler kvinnor för ett antal år sedan som hade mer fördomar mot kvinnor från Thailand. Men det har ändrat sig.
Idag finns det nog inte många som inte har en thaikvinna i sin närmaste omgivning bland släkt och vänner. Så synen har förändrats till det positiva. Mest fördomar är nog idag äldre 65-70 plus. Dom lever kvar i något gammalt.

Ja som du säger där kycklingen oftast dom äldre det märker frugan av på jobbet o det e inte bara fruntimmer som ger det onda ögat

När det gäller madame tror jag det är på turistorterna det används mest när man blir trött på en dam som bara klagar på allt och alla. Inget specifikt för Thailand.

Som Lego skrev i sitt inlägg i morse är de ju duktiga på att använda ordet farang som jag tolkar som utlänning, pratar man om mig som farang blir jag lite stött på samma sätt som en invandrare skulle bli i Sverige om man sa utlänning till honom. Jag sa det en kväll till familjen när vi åt middag att jag gillar inte när man säger farang till mig, jag har ett namn och det kan man använda om mig på samma sätt som man gör det om thai. Man säger ju gärna sitt namn där i stället för att säga "jag".

Min fru har nog inte heller fått "onda ögat" än, däremot hade många av mina vänner mycket förutfattade meningar innan hon kom hit, så fort de fick höra att det skulle komma en thaitjej och besöka mig. Det var som de utgick från att hon var köpt. När hon väl kom tyckte alla att hon var snäll trevlig och en individ att älska. :thumbsup:

Det är inte folk som skriver här jag syftar på jag menar både män och kvinnor som varit i thailand när dom pratar om dom så är det som dom pratar om barn.

I nu vart det tyst :)

Men nog är de mer fördomsfulla och orättvisa i thailand. Vore konstigt annars eftersom Sverige är världsmästare på att vara rättvisa och jämlika osv

Ja ordet farang är nedsättane det är som vi säger blat... och ett tecken på det är ju att kompisen när jag var hemma sist (han är thai) sa att "han blir förbannad om nån kallar mig farang jag är inte farang" känner ju själv att man blir irriterad ibland och sist jag var hemma rann det över när jag var över hos grannen och han pratar om mig när jag står jämter, farang så ja gav han en rungande örfil svärmor kom springande etc.

Ibland rinner det över har hänt mig 3gngr här 2 gngr förolämpad 1gng djurplågeri. I två veckor hörde jag hur grannens nyinköpta hundvalp skrek som en stucken gris olika tider på dygnet. Kommer ut ur duschen en dag och ser varför, grannens 17 åriga son står och bankar på valpen. Jag går knäcker av en sopkvast går över med käppen ber att få köpa valpen men får nej pekar mot sonen visar käppen nästa gng jag hör ett gnäll från hunden kommer jag över och bankar på sonen allt översatt av en thaivän till mig. Har inte vart nåt skrik från hundarna sen dess.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

"nakonsawan " sa:
Men nog är de mer fördomsfulla och orättvisa i thailand. Vore konstigt annars eftersom Sverige är världsmästare på att vara rättvisa och jämlika osv

Jag skulle vilja säga att Svenskar är världsbäst på att slå sig för bröstet och tycka att man är världsbäst.

En del är vi bra på men långtifrån allt. Fördomar bygger ju väldigt mycket på bristande kunskap och vi kan faktiskt inte allt om alla även om vi ibland vill påskina det.

Nej näst värdsbäst norrmännen är värre deras sätt att diskutera och tillit till folk utanför scandinavien får en bara att ruska på huvvet här är ett isolerat folk som verkligen ser sig förmer. Och jag har jobbat med långt över hundra + bott i norge ett tag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp