legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Det här med barnen låter som pensionärstugg alltid har gjort, "dagens ungdom är lata och slöa, det var minsann bättre på min tid".

När man nu ser "aktivitetshysterin" hemma i Sverige där varje unge skall vara med i minst fem föreningar och skjutsas runt till dess olika aktiviteter på föräldrarnas lediga tid så kan iallafal jag konstatera att Svenskarna skulle nog mått bra av att göra "ingenting" ibland.

Lite balans mellan öst och väst...

När jag var tretton -fjorton år började jag cykla till kompisen Clarence i Högsbohöjd på mornarna, vid halv sex. Sedan cyklade vi till slottskogsvallen och löptränade med stall Ahlqvists boxare. Efter träningen cyklade vi till Sannaskolan och var i skolan under dagen. På den tiden var det ju ofta gympa på schemat. på kvällen cyklade vi ner till boxningsklubben och efter träning cyklade vi åt varsitt håll hem. Jag tror att den uppväxten satte schemat för resten av mitt liv, för jag har alltid fortsatt med att hålla mig i form. Det man lär som ung blir gärna mallen för resten av livet.
Men skolresultatet blev ju katastrof.....Kanske lagom hade varit bäst.

"legolas " sa:
Chaiyaphum MDXXIV, Thailand
4.937 svar - 140.027 visningar

Var idag inne i Chaiyaphum och hämtade ut mina månadspengar. Åkte förbi där Alfa bor i syster ysters hus. Tyckte änna lite synd om Alfa, så jag stannade till utanför området, och handlade lite Som Tam pet/pet plus en kycklingbit till henne att snaska på, när lusten faller på. Vem ligger där på golvet, om inte Soda.

Han har ju sommarlov gubevars... Lov ifrån skolan här i Thailand innebär att barnen gör inte ett endaste skit varken på dagar eller kvällar. Jag har ju försökt tidigare att skyffla ut dom när dom är här och leka, men Yongan är inte så glad att de skall vara ute i solen och bli bruna.....

Jag tycker faktiskt synd om ungarna här. De är i händerna på rena idioterna stundtals, alltså när det gäller att aktivera dessa latmaskar. Latheten lärs upp ifrån grunden i barnaår redan, och sedan utvecklas denna lathet till en konst faktiskt... jag kommer ju lätt ihåg våra sommarlov hemma i Götet när man var liten. Jag fick inte vara inomhus när solen sken för mamma. Ut med dig skrek hon, och ut flög man med hövvet före.

Man sysselsatte sig som alla andra barn med att spela fotboll, bygga hyddor, leka uppe i skogen med typ att jaga med pilbåge, och på lite äldre år med fröken ”Diana”, vilket var ett luftgevär för Er stugsittare som inte vet bättre. På kvällarna-senefter-middagarna, så brukade vi samla ihop gänget, och spela fotboll, och lira emot andra gator eller kvarter.

Vi var igång precis hela tiden, hela tiden, När vi blev så gamla, så vi kunde gå på toan själva och skita, då var det dags att släppa mammas kjolar och gå med i en fotbollsklubb. Och så här höll det på. Jag förstår att ni unga (typ 35 år) inte fattar nåt av detta, för ni är la ungefär som thaibarnen är antar jag. Ena rektiga stugsittare.

Så jag tycker synd om thaibarnen, och deras fysik är nog rena rama skiten faktiskt... Inte en muskel på barnen hos varken pojkar eller flickor, rena rama slafseköttet på benen, ser grymt ohälsosamt ut... och när jag föreslår att vi skall gå ut och lira boll t.ex., nä då vill dom inte gå ut, det är för varmt, eller solen gör att dom blir bruna...

Och med idioter till föräldrar som bistår barnen, så får de genast tillstånd att hänga vid TV:n precis hela dagen lång, och sedan alternerar barnen mellan att spela spel och Facebook på datan och kolla filmer på TV;n, och ringa till varandra i sina mobiltelefoner. Ofta bor ju kompisen kanske 112 meter längre bort, så använda benen är ju inte aktuellt. Detta allt medans dagarna går, och livet rullar på för dom, stackars ongar!

Var på banken idag då som ni säkert förstod, Jag stod där i allsköns ro och väntade på min tur, och där var fullt av människor. Jag kände plötsligt ett ryck i armen, och där stod en gubbe och han pekade på en tom stol. Tack så mycket svarade jag, men nä tack. Sätt dig själv..... genast så kom en dam till undsättning och frågade hur gammal jag var... – ”62 år” svarade jag.... jag är helt OK och frisk...

Ge den tomma stolen till en gammal människa istället sade jag. Dom tittade på mig och skrattade.... Va [f n] , tänkte jag, de menade inget illa och jag blev inte sur, men här kämpar man som ett svin på sina cykelturer denna grymma hetta, och sedan behandlar dom mig som en gamling.

Jag fick tag i en annan gubbe som stod där, tyckte han såg sleten och rynkig ut, sade till honom – ”Du är nog i en bra ålder för den stolen, varsegod..” Hon ryckte åt sig armen och förklarade stolt att han var 45 år....... nääääääeeeee, svarade jag, du ser ju ut som 72 år..... Han kanske inte blev så glad, men tanten som hade lagt sig i samtalet skrattade blöjorna av sig nästan.

Nu var det uppslupet i banklokalen hos Bangkok Bank... Samma tant tog fram ett foto av sin dotter, tror jag – eller så var det ett foto av henne själv för 35 år sedan. Det lät precis som den vanliga frågan, alltså att dottern nog skulle må bra av att träffa en falang.... Jag fick förklara att jag hade palleja´... och inte ville ruska i det förhållandet, men hon bara fortsatte och folk skrattade.....

Till sist blev det min tur, och jag kunde lämna det nu överglada sällskapet som höll låda för hela jääkkla Big C verkade det som.... Ja så kul kan man ha det i Thailand, och vet ni vad... jag är bara glad att folk bryr sig om mig överhuvudtaget, och bekräftar min existens genom att tilltala mig...

Handskak

Är det inte så att det är din familj som är slapp på att skicka ut ungarna? Här är det ett jäkla spring och cycklande på ungarna hela dagarna och kommer dom nära vatten ligger dom snart där i och plaskar.

Intressant fråga du väcker här. Jag har själv funderat över detta. I min omgivning så är de som sitter bakom sina murar i minoritet. I vår "främlingslegion" här så blir vi ju inbjudna av borgmästare och byhövdingar att delta i div tillställningar. Vi deltar ju även i både begravningar och bröllop samt de där ceremonierna där de unga pojkarna blir munkar för en tid. Men jag har träffat ett mindre antal som stämmer in på Legolas beskrivning. Jag tror att du själv besvarat frågan när du skrev "många som för ett undanskymt liv, där man nästan vågar tro att de gömmer sig för lagen, och för publiciteten, så ingen varken i Thailand eller i hemlandet, skall veta har de håller hus!!"
De sitter där och verkar bittra på allt -Thailand, fru och familj, ekonomi och grannar. De verkar inte ha något liv överhuvudtaget. Tragiska varelser.

/Anubaan

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Jag kom nära inpå en sådan man när jag en kortare tid bodde hos en kompis i Chiang Mai som i sin tur hyrt ett hus av en engelsman.

Engelsmannen var i 50+ åldern och gift med en mycket social Thai kvinna i sin egen ålder som drev restaurang i närheten. Som för övrigt vilket hon berättade i förtroende höll på att förbereda en exit från engelsmannen.

Han hade omgärdat sin tomt med 2 meter höga murar och ett antal aggresiva hundar sprang lösa inne på tomten. Han satt hela dagarna ensam, såg på TV och drack ganska omfattande mängder med GT.

Vi talade med honom och hans inställning var att alla Thai var tjuvar och bedragare så han hade så lite som möjligt med dem att göra, han gick nästan aldrig utanför murarna utan hans fru skötte allt handlande.

Eftersom han inte var hemlig på något sätt tror jag inte att han var kriminell, orsaken till att han bodde i Thailand var hans fru som då inte hade så mycket till övers för honom.

Som jag såg det, en djupt olycklig människa som fått för mycket pengar och använt dem på fel sätt, byggt på fördomar och hörsägen. Eftersom han sällan träffade någon så fick han heller aldrig höra kritik utan hade funnit sig i sitt miserabla liv.

Det tror jag gäller för många av dessa ensamvargar, för mycket pengar för snabbt på ena eller andra sättet som man inte vet hur man skall handskas med utan blir paranoid.

Att flytta till thailand och stänga in sig kan ju vara ett bra sätt att slippa ta diskussioner med utbildade européer och andra gelikar. Där kan man sitta och dunka sig själv i ryggen i fred utan att få mothugg på sin verklighetsuppfattning :) Men de är att överrepresenterade i thailand det har jag med märk. Vet inte varför riktigt?

Kanske de blivit missuppfattade och hamnat i jobbiga situationer pga språket och deras annorlunda sätt att göra saker (kulturen)?

Thailand är Paradiset och det är ett av ställena som står högt på listan när man har så mycket pengar att man inte behöver jobba längre.

Men det är ingen enkel resa mellan två så skilda kulturer, inte heller språket är enkelt. Så tanken att man enkelt skulle kunna köpa lycka för sina pengar fastnar någonstans på vägen och har man då inte kraft att packa ihop och åka hem igen så slutar det med olycka istället.

En av vår tids största myter, lycka utan ansträngning.

"ledarn " sa:
Vi har 2 falanger i byn som omgärdat sig med höga murar och många stora hundar som springer omkring därinne och skäller..
Den ena är ifrån Danmark och den andre ifrån Österrike..

Jag har faktiskt frågat bägge två om varför ??

Ingen av dom ville ha det så... Det var deras fruar som ville skilja sig ifrån dom "fattiga"..

Så kan det också vara !! :nod: :nod:

Min fru ville också ha höga murar, det är någon konstig idé bland de fattiga att det är hög status och att det skyddar från spöken. Men man behöver ju inte gå med på allt!

När vi pratat om det kommande bygget i byn, har min hustru pratat om höga och långa stängsel för att hålla bufflar, hundar och löst folk ute. Mur kan det inte bli, tomten är för stor, men taggtråd a´la Auswich verade vara lagom! Jag satte stopp för saken direkt, kostängsel för bufflarna är okey men inte för hela tomten utan åtminstone en damm måste hennes brors bufflar få bada i. Det har dom alltid gjort och dom skulle nog bli ledsna om dom inte fick bada. Hundarna kan vi ge mat och " löst folk" kan vi bjuda på en öl, om det kniper.

Min fru är något tveksam...

jag flyttade till Thailand-fråga mig vad du vill

"legolas " sa:
Nja Nakhon, många av dessa som flyttar hit ner är nog inte så outbildade som du låter påskina. De har ju ändå pengar antingen i form av en pension eller sparpengar på banken, så nått rätt måste de ha gjort hemma i falangland..

Vi måste väl också kanske säga att det bor en hel mängd med bra falanger härnere, inget snack om den saken...Men det är ju inte dom vi pratar om nu faktiskt.

Dock så känner jag som du att isolering är ett bra sätt att skaffa sig fördomar, och ens kunskap om den omkringliggande samhället lär man sig aldrig. Så allting är svart, alla är tjuvar för det har man läst på nåt internet-forum. Alla tjaidamer är ute efter ens pengar och sedan dumpa en som en säck potatis, och svärmor och svärfar har sjuka buffalos i mängd som alltid behöver ha dina pengar...

Klart är man isolerad och aldrig träffar någon thai och aldrig pratar med någon thai-familjemedlem, ja då sitter man där i skiten tror jag och vet ingenting och tror illa om absolut alla runt omkring en själv.....

Vad gör man bäst då... ju man bygger murar, både fysiska murar runt egendomen och psykiska murar runt en själv...

tror jag
legolas

Jag måste väl först instämma i Legolas berättelse vad gäller att umgås med bybefolkningen...jag och min familj gjorde detsamma de åren vi bodde där fast...deltog i Templets fester skänkte lite pengar...i allmänhet försökte vara social med mina Thaigrannar. Och...man får gott tillbaka :nod: jag lovar!

Men precis som berättas här fanns också många falanger...som gömde sej bak stora staket..och knappt hälsade när man mötte dem.Många "finnländare" hörde till kategorin.. "bakom de höga murarna"..perkelä..(ingen diskriminering)..En del kom fram ibland när alkoholintaget hade blivit för stort...och pratade bara rappakalja..Nej, ska man bo i Thailand...måste man nog acceptera och delta i stort sett, i det dagliga livet och vara öppen för både det ena och andra....

Några kameler kan man ju svälja :wave_transparent:

Precis så gör jag också när vi är där nere. Går till templet när det är så dags, sitter framför kåken och hejar på folk och deltar i det man bör delta i. Detta ger mig så mycket mer än att bara sitta bakom en mur och glo, fasen vad långtråkigt det hade blivit.

"Berralund " sa:
Precis så gör jag också när vi är där nere. Går till templet när det är så dags, sitter framför kåken och hejar på folk och deltar i det man bör delta i. Detta ger mig så mycket mer än att bara sitta bakom en mur och glo, fasen vad långtråkigt det hade blivit.
Jag har för mig att du skrivit tidigare att du byggt mur kring kåken i Thailand.

Att bygga en mur skulle jag göra
om jag hade hus,alt ett staket,
så man slipper hundar o dyl.

Det där templandet skiter jag i , jag är inte Buddhist ,jag är ateist ;D religion förstör värden , titta på Thailand , om inte folket i söder vore muslimer så skulle de inte kasta bomber , likaså skulle inte Thai bråka med dessa om de inte var av annan trosuppfattning .. vissa säger att det inte handlar om religion , men det gör det nog i alla fall.. Att gå till templet bara för att.. varför då? , Hur ofta går du Berra till kyrkan när du bor i Sverige ?? Om så är fallet , varför går du i Tempel om du är Kristen ;), bara en tanke som slår mig när ni säger att ni går till Templet. Är det för att glädja Thaidamen kanske .. ok ,då kan jag förstå det ... Men som min salig far sade "Var och en blir salig på sin tro " och det är ju förbannat sant , eller hur gubbar ;D ;D Själv tror jag på att vara en ärlig och skötsam människa som rakryggad kan se en medmänniska i ögonen utan att känna skuld.

"Phonta " sa:
Det där templandet skiter jag i , jag är inte Buddhist ,jag är ateist ;D religion förstör värden , titta på Thailand , om inte folket i söder vore muslimer så skulle de inte kasta bomber , likaså skulle inte Thai bråka med dessa om de inte var av annan trosuppfattning .. vissa säger att det inte handlar om religion , men det gör det nog i alla fall.. Att gå till templet bara för att.. varför då? , Hur ofta går du Berra till kyrkan när du bor i Sverige ?? Om så är fallet , varför går du i Tempel om du är Kristen ;), bara en tanke som slår mig när ni säger att ni går till Templet. Är det för att glädja Thaidamen kanske .. ok ,då kan jag förstå det ... Men som min salig far sade "Var och en blir salig på sin tro " och det är ju förbannat sant , eller hur gubbar ;D ;D Själv tror jag på att vara en ärlig och skötsam människa som rakryggad kan se en medmänniska i ögonen utan att känna skuld.

Det ligger mycket i vad du säger, Phonta. Och visst är det så att jag vill glädja frugan, men samtidigt är jag fortfarande nyfiken av mig och vill lära mig lite mer. Det bästa sättet är i mitt tycke då att vara med och delta samt att försöka förstå. Buddhismen genomsyrar ju livet i Thailand och kanske framför allt i en liten by i Isaan.

Visst är jag kristen utan att gå i kyrkan annat än vid ett fåtal tillfällen men det hindrar ju inte att man vill lära sig något om hur familjen tänker, eller hur? Och dessutom är ju buddhismen en fridsam lära som inte är orsaken till några större konflikter vad jag vet.

Du har nog rätt Berra , Buddhismen är nog en fridsam religion , i vår lilla Thaiby som jag nu kommer att bo permanent i från fredagen den 3 är Templet precis som du säger en central plats , svärfar går varje dag , min fru går aldrig , hon gillar inte tiggeri säger hon ..... ;D Dom vet jag har levt många år i sverige samt har farangman så det blir alltid frågor om allmosor vilket hon inte gillar.. I Sverige springer Thaikärringarna på tempel på dagen för att sen gå på krogen och dricka öl och sprit samt sen trots att många är gifta följa med farang hem för se x hur går det egentligen ihop.. Mycket hyckleri i den religionen tycker jag , annars den bästa om det skall vara nån överhuvudtaget ..

"legolas " sa:
Utgångsläget för den trosuppfattningen som kallas Buddism är att den INTE har några pekpinnar Phonta!!! Så vad du eller din fru som buddist gör eller inte gör struntar munkarna i. Dom talar alltså aldrig om för folk vad de SKALL GÖRA.

Däremot så finns det ett antal gyllene förslag hur man skall agera för att uppnå lycka i sitt liv och för sin familj.

Nu vågar jag inte säga mer, för jag som ateist vet egentligen inte någonting mera om buddismen än det jag skrev ovan.....

Så skyll helst inte buddismen som en trosuppfattning på att brudarna har familj men ändå springer med andra för att tjäna extra.....

legolas
dom vill bara ha en rejäl farang//ingen har bett mig om kosing, snarare velat ge av tacksamhet... ok. lite ljuger jag, men bara lite :)

Templet i byn fungerar som byns sociala skyddsnät och det kräver att alla hjälps åt. Det är ingen bra ide att ställa sig helt utanför det med hänvisning till att man inte är buddist, dessutom har det inte så mycket med religion att göra i det praktiska utförandet.

Tycka vad man vill men det funkar bättre än våra socialkontor hemma.

"legolas jag flyttade till Thailand fråga mig vad du vill

"mackes " sa:
Templet i byn fungerar som byns sociala skyddsnät och det kräver att alla hjälps åt. Det är ingen bra ide att ställa sig helt utanför det med hänvisning till att man inte är buddist, dessutom har det inte så mycket med religion att göra i det praktiska utförandet.

Tycka vad man vill men det funkar bättre än våra socialkontor hemma.

Det är väl så det ska vara....lite social samvaro och respekt för "orginalinnevånarna!"
Karma får du för det inlägget! :)

Areeya

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A