Chaiyaphum MDXXIV, Thailand
4.937 svar - 140.027 visningar
Var idag inne i Chaiyaphum och hämtade ut mina månadspengar. Åkte förbi där Alfa bor i syster ysters hus. Tyckte änna lite synd om Alfa, så jag stannade till utanför området, och handlade lite Som Tam pet/pet plus en kycklingbit till henne att snaska på, när lusten faller på. Vem ligger där på golvet, om inte Soda.
Han har ju sommarlov gubevars... Lov ifrån skolan här i Thailand innebär att barnen gör inte ett endaste skit varken på dagar eller kvällar. Jag har ju försökt tidigare att skyffla ut dom när dom är här och leka, men Yongan är inte så glad att de skall vara ute i solen och bli bruna.....
Jag tycker faktiskt synd om ungarna här. De är i händerna på rena idioterna stundtals, alltså när det gäller att aktivera dessa latmaskar. Latheten lärs upp ifrån grunden i barnaår redan, och sedan utvecklas denna lathet till en konst faktiskt... jag kommer ju lätt ihåg våra sommarlov hemma i Götet när man var liten. Jag fick inte vara inomhus när solen sken för mamma. Ut med dig skrek hon, och ut flög man med hövvet före.
Man sysselsatte sig som alla andra barn med att spela fotboll, bygga hyddor, leka uppe i skogen med typ att jaga med pilbåge, och på lite äldre år med fröken ”Diana”, vilket var ett luftgevär för Er stugsittare som inte vet bättre. På kvällarna-senefter-middagarna, så brukade vi samla ihop gänget, och spela fotboll, och lira emot andra gator eller kvarter.
Vi var igång precis hela tiden, hela tiden, När vi blev så gamla, så vi kunde gå på toan själva och skita, då var det dags att släppa mammas kjolar och gå med i en fotbollsklubb. Och så här höll det på. Jag förstår att ni unga (typ 35 år) inte fattar nåt av detta, för ni är la ungefär som thaibarnen är antar jag. Ena rektiga stugsittare.
Så jag tycker synd om thaibarnen, och deras fysik är nog rena rama skiten faktiskt... Inte en muskel på barnen hos varken pojkar eller flickor, rena rama slafseköttet på benen, ser grymt ohälsosamt ut... och när jag föreslår att vi skall gå ut och lira boll t.ex., nä då vill dom inte gå ut, det är för varmt, eller solen gör att dom blir bruna...
Och med idioter till föräldrar som bistår barnen, så får de genast tillstånd att hänga vid TV:n precis hela dagen lång, och sedan alternerar barnen mellan att spela spel och Facebook på datan och kolla filmer på TV;n, och ringa till varandra i sina mobiltelefoner. Ofta bor ju kompisen kanske 112 meter längre bort, så använda benen är ju inte aktuellt. Detta allt medans dagarna går, och livet rullar på för dom, stackars ongar!
Var på banken idag då som ni säkert förstod, Jag stod där i allsköns ro och väntade på min tur, och där var fullt av människor. Jag kände plötsligt ett ryck i armen, och där stod en gubbe och han pekade på en tom stol. Tack så mycket svarade jag, men nä tack. Sätt dig själv..... genast så kom en dam till undsättning och frågade hur gammal jag var... – ”62 år” svarade jag.... jag är helt OK och frisk...
Ge den tomma stolen till en gammal människa istället sade jag. Dom tittade på mig och skrattade.... Va [f n] , tänkte jag, de menade inget illa och jag blev inte sur, men här kämpar man som ett svin på sina cykelturer denna grymma hetta, och sedan behandlar dom mig som en gamling.
Jag fick tag i en annan gubbe som stod där, tyckte han såg sleten och rynkig ut, sade till honom – ”Du är nog i en bra ålder för den stolen, varsegod..” Hon ryckte åt sig armen och förklarade stolt att han var 45 år....... nääääääeeeee, svarade jag, du ser ju ut som 72 år..... Han kanske inte blev så glad, men tanten som hade lagt sig i samtalet skrattade blöjorna av sig nästan.
Nu var det uppslupet i banklokalen hos Bangkok Bank... Samma tant tog fram ett foto av sin dotter, tror jag – eller så var det ett foto av henne själv för 35 år sedan. Det lät precis som den vanliga frågan, alltså att dottern nog skulle må bra av att träffa en falang.... Jag fick förklara att jag hade palleja´... och inte ville ruska i det förhållandet, men hon bara fortsatte och folk skrattade.....
Till sist blev det min tur, och jag kunde lämna det nu överglada sällskapet som höll låda för hela jääkkla Big C verkade det som.... Ja så kul kan man ha det i Thailand, och vet ni vad... jag är bara glad att folk bryr sig om mig överhuvudtaget, och bekräftar min existens genom att tilltala mig...
Handskak