legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, det är tydligt att bananer är en hel vetenskap. Men det är betydelselöst vad dom heter egentligen, det är fan så gott i alla fall. Så stavningen kan vi strunta i. Synd att de goda småttingarna inte finns här hemma! :'(

Livet är ju sällan enkelt och än värre är det för bananälskarna som du sa. :) :wai:

Jo du Lego det går åt rätt håll här hemma. Du vet det där med droppen och stenen.
Men visst är det så att när man lämnar hemmet så lämnar man dessutom den berömda Stockholmsspärren också den som säger sköt dej själv och skit i andra.
Ser med spänning fram emot nästa avsnitt.
Rolf

Fantastiskt bra låt och utomordentligt bra sjungen legolas, härlig melankoli med en längtan efter stillhet och ro i själen med den du älskar och där du är. Du verkar ha kommit rätt legolas och funnit ditt Gaia när det är som bäst. :wai:

En karma för detta.

Jag sparar alla dina underbara texter och sen när det är klart skall jag sätta mig under ett träd i sommarsolen och njuta av din dagbok och dina upplevelser. :thumbsup:

Mvh Peter :wai:

Pad thai, fasen vad gott. Speciellt med lite torkad chilli över, aroy maak maak. Tror att jag måste be frugan laga till det idag innan vi åker iväg för att fixa med nya lägenheten. ::)

Förbannat bra fortsättning på berättelsen legolas, karmaplusset kom idag! ;)

Jo jo blogga är nog ingen dum ide du kommer träffa på all värdens krumelurer.
Hägn i jag väntar på nästa avd.
:thumbsup: :thumbsup:
Rolf

Hej Legolas!

Jag är en falangtant i min bästa 70 årsålder som tillsammans med falangsambo bott 6 år, vintertid, i Thailand. Jag förstår att du trivs och många andra gubbar med dig. Vi falangtanter ställer ju krav på ett jämställt förhållande och ställer inte längre upp på att betrakta männen son Guds gåva. Men det var ju likadant i Sverige för inte allt för många år sedan. Här får flickorna lära sig från späd ålder att passa upp på männen. Jag hoppas att alla barn i Thailand får gå i skola och att de blir tuffare och mer självständiga. Jag tror att utbildning är nyckeln till jämnställdhet. Thailand är ett underbart land och vi trivs mycket bra. Din berättels är mycket underhållande! Det händer verkligen många dråpligheter i alla kulturkrockar! Jag efterlyser ett forum:" Voffö gör de på detta vise.." och hoppas att någon kan svara.

"ragnela " sa:
Hej Legolas!

Jag är en falangtant i min bästa 70 årsålder som tillsammans med falangsambo bott 6 år, vintertid, i Thailand. Jag förstår att du trivs och många andra gubbar med dig. Vi falangtanter ställer ju krav på ett jämställt förhållande och ställer inte längre upp på att betrakta männen son Guds gåva. Men det var ju likadant i Sverige för inte allt för många år sedan. Här får flickorna lära sig från späd ålder att passa upp på männen. Jag hoppas att alla barn i Thailand får gå i skola och att de blir tuffare och mer självständiga. Jag tror att utbildning är nyckeln till jämnställdhet. Thailand är ett underbart land och vi trivs mycket bra. Din berättels är mycket underhållande! Det händer verkligen många dråpligheter i alla kulturkrockar! Jag efterlyser ett forum:" Voffö gör de på detta vise.." och hoppas att någon kan svara.

Hej Ragnela!

Ursäkta att jag lägger mig i legolas tråd, men jag måste få påpeka att det här snacket att thaikvinnor är uppfostrade att passa upp männen är rent skitsnack. Åtminstone i mitt fall, jag kan naturligtvis bara tala för mig själv.

Min fru är då sannerligen inget mähä som bara säger ja till allt jag säger, verkligen inte. Hon har i högsta grad en egen vilja och kan tjura ordentligt om hon inte får som hon vill. Och jag vill verkligen inte ha ett mähä till fru heller.

Däremot är thaikvinnor inte lika ålders- och utseendefixerade som svenska kvinnor. Min hustru och jag kommer alldeles utmärkt överens trots en relativt stor åldersskillnad. Detta är något som är mycket positivt.

Och det bör tilläggas: Förhållandet mellan mina svärföräldrar är precis likadant!

Legolas! (och ni sandra..)

Din berättelse är helt underbar och jag vill verkligen läsa mer av det du skriver.

Själv försöker jag lära mig thailändska. Både tala och att läsa. Men då talar vi om vekligen enkelt! Men kul är det. Fast det där med de 5 tonhöjderna är knepigt. (Det andra också förresten). Jag har köpt de enklaste barnböcker jag kunnat hitta och har tagit ca sammanlagt 100 lektioner av en tysk och hans thailändska fru. Det har blivit många gapskratt!

Det här med "gubbar" i Thailand, så är det väl underbart att männen blir nöjda och kvinnorna får hjälp med försörjningen för sig och ofta en stor släkt. Många av gubbarna vi känner här nere i Rayong har byggt hus till sina kvinnor i deras hemorter och det skall de ha all heder av.

Utbilning är inte det samma som att bli rödstrumpa. Tycker i alla fall inte jag. Jämlikhet är ett svårt ord med olika innehåll för de som använder det. För min del innebär det att var och en kan försörja sig själv och att man bor i hop för att man vill och inte för att man måste.

Jag fattar att västerländska män är hårdvaluta har nere. Många thai män är ena riktiga latoxar som inte tar ansvar för barn eller hem. (Så klart att det finns undantag).

Nästan alla av de thaikvinnor som jag känner (och det är rätt många) som bor i hop med västerländska män har ingen eller endast några års skolgång, de har fått hjälpa till i hushållet och på risfälten i stället för att gå i skolan.

Fortsätt skriv!! Det borde göras enbok av vad du skrivit!

Kram på dig själv Legolas!

Jag är nyfiken på hur du har det nu och vad som händer där du bor.

Jag känner igen många av de dråpligheter du berättar om. Och språket! jag skulle beställa rum åt ett barnbarn och undrade om frukost ingick Vad jag sa var Har ni toalett med frukost? Ja, det hade de!! Men han såg lite konfunderad ut.

Hälsningar

Nu har man läst ytterligare ett avsnitt från livet, sett från en man med siktet inställt på livets goda.
Skönt att det finns nåt kul att läsa innan man tar tag i dagens bekymmer ( korkade användare som aldrig borde ha packat upp datorn ur kartongen)
Tack för underhållningen
Rolf

:wai:

Legolas!

Ursäkta mitt uttryck!! Den där satans Canadicken kan far till landet där pepparn växer...
Men det där är ett beteneende som alla"from the big country overthere"har, att det har brunnit en säkring synns tydligt i hanses utkrifter...

Jo-Be

Myror, man kämpar mot övermakten. Inomhus går dom att stoppa, men ute???? Köpte vid ett tillfälle nåt som skulle fastna på dom och när dom gick tillbaks till stacken åt dom andra inkl drottningen av det och dog. Funkade sådär.
Bättre med rådisar. Vi hade dom uppe på vinden, (går ej att stänga dom ute, vi bor ju på landet) Köpte en såndär ultaljuds apparat och monterade på vinden och se på fan dom försvann efter nån vecka. Hur vet jag det, jo våra katter slutade att glo i taket när dom hade partaj där uppe. Nu har vi bara lite fladdermöss men dom får vara.
Kör hårt din massmördare.
Rolf

VI KAN ALDRIG VINNA KRIGET, VI KAN BARA VINNA ENSTAKA BATALJER. LÅNGT EFTER DET ATT MÄNNISKAN HAR FÖRSVUNNIT IFRÅN VÅR JORD SÅ FINNS FORTFARANDE INSEKTERNA KVAR OCH MYRORNA ÄR DERAS BIG BOSS!!!!

Det är sånt som håller oss gamla gubbar på alerten. Man vill ju gärna se sej som en vinnare :D
Rolf

Ja du tekniken kan vara svår , man har väl läst Karma Sutra och insätt sina begränsningar :D
Fick du reda på varifrån vattnet kom som översvämmade risfälten?
Tack för ännu en roande läsning. :wai:
Rolf

Ja du legolas, teknik det är allt ett elände. Jag känner precis samma som du inför detta och är väldigt okunnig egentligen. Men för att klara av både jobb och fritid så har jag varit tvungen att lära mig. Datorkurs, vad är det? Jag är faktiskt helt självlärd när det gäller detta. Så varje gång jag lyckas med något nytt rörande detta blir jag alltid lika lycklig. Helt otroligt att jag lyckades koppla upp det nya ADSL-modemet.

Tack för din fortsatta berättelse, lev väl där nere i IT-världen hehehe! ;)

Berralund

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka