legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Chaiyaphum MC (1.100), Thailand
1.979 svar - 56.853 visningar

Idag 2 maj onsdag 2012, och klockan är nu 09.15 och temperaturen står och darrar på de vanliga grymma 43-44 graderna, och hur varmt blir det då inte lite längre fram på dagen. Frågan är väl bara om jag den stentuffe vikingen, eller däcken på cykeln pajjar först... Men det gäller väl för mig att hålla igång så kroppen jobbar lugnt och städat i ugnsvärmen, så skall det nog bli bra med den saken.

Ja så var internetet som bortblåst igen. Jag har ju slutat att skriva om det i stort sett på bloggen för det händer så relativt ofta. Nu sitter jag igen här på morgonen och internetet sade adjö för 2 timmar sedan redan. Normalt sett, så kommer jag att be Yongyut att ringa ett lite speciellt telefonnummer, som vi har till en gubbe som sitter vid en dator på T o T.

Yongyut säger – ”vi inte har internet”, han klickar på sin dator, och sedan frågar han oss... – ” NU då?”..... jag brukar i allmänhet svara då – ”Yes everything OK, thank you...” Det verkar helt enkelt som om detta företag, ja ALLA internet-företag i Thailand inte har ”kräm” tillräcklig för alla sina kunder. Företagen skaffar kunder i mängd, men har inte resurser att ge alla samtidigt internet-anslutning. Jag misstänker att de bygger upp hela grejen på att det ALLTID skall finnas kunder som icke har internet...

Företaget får betalt, men behöver icke leverera... Jag var ju utan internet 2 hela veckor förra året. Jag fick ingen ersättning, jag fick inte ens ett erkännande trots att jag lämnade in ett brev till dom, så svarade dom icke inte på det, sket i det bara.. Så att bli utan internet då och då under kanske 2 timmar,, Det är ju ganska bra pengar att tjäna på det för internet-företagen.

Var nu ute idag, fortfarande 2 maj 2012, och som jag sade tidigare värmen var grym idag igen. Jg startade kl. 11.30 och kom hem kl. 14.30 och det blev den sketlånga turen via Baan Khwaoo vidare ner till ”krysset” där man kör in till Lars och Bpoo, och sedan en vänstersväng därifrån hela vägen hem. Jag erkänner utan omsvep att jag är 61 år ung, och jag erkänner utan omsvep att det var jäävligt jobbigt.

Men inte en endaste gång under cykelturen, så kändes min kropp ”konstig”, så som jag rapporterat om tidigare. Jag var bara jäävligt trött, och den känslan har man ju känt till i överflöd under sina aktiva år, så den grejen är jag inte rädd för. Jag är ju inte som vissa damlagsfotbollsspelare, i tron att svett är en sjukdom, och att när man är skettrött så skall man lipa och gråta. Nä ur den synvinkeln så kändes det kanon. Men det var jäävligt jobbigt.

Och inte blir det lättare när man ser under HELA rundan att HELA den thailändska nationen i stort sett ligger och sover. Men det får gå, man skriker hej och hejsan och Sawadee Khap cirka 300 ggr under varje cykeltur.. och man får ALLTID svar. Thai är ett underbart folk ur den synvinkeln... glada, artiga och alltid leende.... Jag kom hem nu då och vägde mig på studs.. och vågen ramlade ner på 95,7 kilo. Hoppas bara inte den går upp för himla mycket nu när jag skall äta middag etc.......

Fotade idag en typ thaipotatis, eller rättare sagt jag vet inte vad det är för något, men kolla fotot så ser ni själva. De står ju utefter vägarna och säljer dessa lite varstans. De lär heta sägs det, varning för stavningen, men uttalet skall vara så i alla fall; Man Pau eller mer korrekt; Mangiaudapau....

Jag har en liten gåta till Er alla som läser detta. Jag sätter in ett 2.a foto alltså förutom det på thaipotatisen. Fotot föreställer en man som står bredbent och böjer sig ner vid en strandbrink och gräver med händerna så djupt han kan i leran där. Vad i herrans namn letar killen efter. Något ätbart, vad i så fall? Vilket kanske förefaller vara det mest troliga? Eller letar han efter en nergrävd guldskatt? Eller letar han kanske efter det senaste mordoffret i hans by? Det är bara att skicka in Era gissningar, så får vi se vem som får första pris för bästa svar och motivering....

Handskak

Det är här han gömmer whiskeyn så inte kärringen slår ihjäl honom när han dricker hemma. ;-)

Där kan jag bara hålla med dig, förbannat osmakligt. Ibland undrar man hur det är ställt i dom övre regionerna, måtte det inte bli någon försäljningssuccé. >:( >:( >:(

"Då började jag plötsligt att få kämpa för varje ”paddeltag” jag tog. Benen började att bli sega och svaga och andningen började att bli jobbig. Jag stannade flera gånger och tankade vatten, fläktade mig under träd som gav skugga. Men till slut när jag hade cyklat upp för en hyggligt stor backe, så blev yrseln alldeles för stor, och jag kände att jag måste helt enkelt gå av cykeln, stanna och sätta mig ner."

Men för h*****e Legolas sluta med att cyckla som en dåre i temperaturer runt 40 grader. Det kan aldrig vara nyttigt att ta ut sig så totalt som du gör. Jag ser verkligen fram emot att få träffa dig igen i augusti, men nu blir jag alvarligt orolig.

Ta vara på dig.
/Anubaan

Va bra då får jag föreslå tequila med salt och citron så fixar vi två behov på en gång ;D
Fast Tequila är väl ungefär som surströming -inte faen är det gott men ritualen är rätt kul :thumbsup:

Lev väl

/Anubaan

Säljer dom såna t-shirts därnere? vidrigt :thumbsdown:
Undrar om han fick kicken ifrån parlamentet,sicken idiot.
Jag har sett bilar med klistermärken med svastika på i Thailand,mycket märkligt.

Hej Lego,

Funderat en del på det här med saltbrist och jag undrar om vi inte lite till mans missar en grej med saltet. När vi tillsätter salt till mat eller vatten, tillsätter vi bara natriumsalt. Men balansen mellan natrium och kalium är väldigt viktig, kaliumbrist ger också dom symptom Du beskriver. Här hemma använder jag bara Seltin, där ju en del av natriumsaltet är ersatt med kaliumsalt -Du kanske skulle försöka hitta nåt sånt salt i Thailand också? Jag gissar att det finns. Salttabletter innehåller säkert bägge salterna, plus lite glucos.
Läkaren på infektionskliniken här hemma trodde att en anledning till att jag blev så sabla sjuk på sista resan kan ha varit att jag bara drack vatten och Cola, men inte tänkte på att få i mig salt. Alltid lär man sig nåt!

När man jobbade till sjöss förr i tiden och seglade på tropikerna fick man alltid salttabletter, som man var tvungen att äta. Vad dessa innehöll förutom NaCl vet jag inte, men det blev till rutin att käka dessa.

En av maskingubbarna drabbades av saltbrist en gång minns jag, han blev också yr och darrig precis som du, lego. Han repade sig dock snabbt efter saltintag. Vad han hade för blodtryck har jag ingen aning om, tror inte ens att man kollade det.

Nuförtiden delar man inte ut salttabletter rutinmässigt, man anser att detta gör mer skada än nytta pga högre blodtryck mm. Det ges enbart efter extrem belastning.

Drabbas bara faranger av saltbrist? Thailändarana äter ju inte salt och mår bra i värmen. Ät en allsidig kost så mår du nog bättre i värmen. 8)

"legolas " sa:
Thairnas "salt" är inte det salt som vi käkar gunnarg. Deras "salt" heter på thai "Nambaa" och på svenska blir det fisksås. det är alltså den brunsvarta vätskan som de doppar, dippar och häller på i stort sett allting de äter. DET är deras salt. Så nog får thai i sig salt i tillräcklig mängd, inga problem där inte....

Sedan kanske de normalt sett inte har de besvären som vi västerlänningar har av värmen. Tänk på att dessa människor har bott här i Asien i värmen i styvt 100.000 - 1,5 miljoner år snart. Och de har väl vant sig, om man nu vågar uttrycka det så.... Det är i alla fall fantastiskt att se thai hantera värmen som de gör. Är det 25 grader varmt, så har de T-shirts och shorts och sandaler.

Är det 33 grader så har de jacka T-shirts shorts och sandaler och är det över 40 grader så drar vissa av dom i tillägg till dessa kläder t.om en stickad mössa över huvudet..... Ser man en thai svettas, javisst.... någojn enstaka gång efter det att de jobbat i 4 timmar på raken ute i värmen, men fasen inte annars...... Så nog är de bra mycket bättre rustade än oss falanger att tåla värmen och solskenet här...

legolas
Vilka salter innehåller fisksås? Hur thailändarna går klädda beror på vilken samhällsklass de tillhör. 8)

"legolas " sa:
gunnarg, jag vet ingenting om salt, och jag har ingen lust att låtsas veta som många gör när de går in på Wikipedia och sedan publicerar "sitt" svar... Du får googla, sorry!!

Angående klädsel... med tanke på det jag skrev, så har du fel i detta läget gunnarg. Hur det går till på andra ställen som Phuket får DU svara på, jag har ingen aning..... Men här där jag bor, så finns det inte så många människor i en annan ""klass" än arbetarklassen, så det stämmer inte det du säger med klädseln..
Jag bor i ett typiskt medelklassområde och här går den manliga befolkningen i långbyxor och skjorta och kvinnorna i kjol eller långbyxor.Någon huvudbonad förekommer ej. 8)

"legolas " sa:
Aha, då fattar jag vad du menar.... Ja vi bor ju i helt olika områden, med fullständigt olika människor med helt olika kultur och därför helt olika klädsel. Det du beskriver verkar ju vara thailändare som är dresserade till att vara svenskar i Thailand. Dessutom så är de stadsbor och icke som det kallas "rural" folk alls......

Det jag talar om är thailändare i Thailand. Och här innebär det shorts, T-shirt och sandaler. Och i vissa fall bland ungdomarna Harley-Davidson-jackor och bland de äldre ofta en typ av WCT-overallsjacka..
Du tycks tro att majoriteten av befolkningen i Phuket är svenskar. Du har fel igen. Thailändarnas förebild är USA,och klär sig därefter i den civiliserade delen av Thailand. Dit kanske Isaan också når om antalet svenskar fortsätter kolonisera de nordöstra delarna av Thailand. 8)

"legolas " sa:
OK du lyckas i all min text, i alla mina fina ord, hitta ETT (1) ord som du svarar på... Låt oss då byta ut ordet svenskar emot falanger istället... Så, nu kan du svara på inlägget jag skrev,,, gnu!!! ;D ;D ;D
För att understryka

Gnu.webp

"gunnarg " sa:
Du tycks tro att majoriteten av befolkningen i Phuket är svenskar. Du har fel igen. Thailändarnas förebild är USA,och klär sig därefter i den civiliserade delen av Thailand. Dit kanske Isaan också når om antalet svenskar fortsätter kolonisera de nordöstra delarna av Thailand. 8)
Byt ut ordet svenskar mot falanger i den sista meningen så har du svaret.Kristallklart eller hur? 8)

"legolas " sa:
hahaha, men du är min favorit-gnu skall du veta... ;D ;D

Svenskar som bosätter sig i phuket är idioter med den höga konstnaden som det innebär, blir dyrare och dyrare are semestra bland Alla dumma svenskar och ryssar'

Utanför Sollefteå, där jag gjort lumpen och tjänat som stamknekt finns det en by som heter Gnun. Detta är fullständigt utan relevans i något som helst avseende, men jag ville ändå gärna vidarebefordra detta värdelösa vetande.

"mrputte " sa:
Svenskar som bosätter sig i phuket är idioter med den höga konstnaden som det innebär, blir dyrare och dyrare are semestra bland Alla dumma svenskar och ryssar'
Pengar är inte allt här i världen.Du kan inte ta med dig något dit du går. 8)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp