legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är precis samma sak hos oss som hos ledarn. Familjens status höjdes avsevärt sen jag kom in i bilden, svärfar har t o m fått ta hand om byns finanser numera. Det är väl statushöjning om något. Familjen har aldrig frågat om något egentligen, vill man renovera något eller byta bil så tillfrågas jag. Och ett nej accepteras utan protester.

Jonas, din berättelse är klart värd en karma, du verkar ha en fin familj där nere liksom många av oss andra. :wai:

"legolas " sa:
Kom precis tillbaka ifrån Kevin som bor med sin Suree nere i Chattulat. Vi satt och käkade lunch och jag tänkte att jag skulle fråga lite lömskt hans fru Suree om saken.
jag känner ju på mig att det finns mer vinklar på denna grejen än bara säga FALANG=EKONOMI.

Hon berättade då, och försökte samtidigt att få mig att inbilla mig att jag satt där i deras by när hon var ungkarlsficka. Och hon berättade att falang har pengar och falang har möjligheter att göra saker som thai inte har p.gr.a. detta. Vidare så är falang utbildad och har kunskaper om världen utanför. Falang är snälla och nu kommer det, "falang tar hand om sina barn. - "Before you know somebody money means all, but relation grow and love grow"!!

Hon menade vidare på att thaiarna ser på varandra med olika grader av respekt, det finns pengarespekt och det finns människorespekt. Om människor bara har pengarespekt så är inte den värd vidare mycket menade hon på. Falang har båda delarna sa hon vidare, både penga som människorespekt...

Så det som hela tiden skjuts in under mattan, är att det förutom pengarna, även andra värderingar kommer till som gör att falang värderas som de gör och därför höjs statusen. Va fan ordet status har icke enbart med pengar att göra, status är ett mycket större begrepp än så.

jag tycker synd om Er gubbs som är så likriktade och bara "ser" en sak och inget annat.. Att vittna om att falang status beror ENBART på pengar är naivt och okunnigt tycker jag i alla fall.

legolas

Jag tycker att Legos hållning rakt igenom här är korrekt, sen tror jag inte att det är specifikt för just Thai utan det finns överallt, pengar, kärlek, goda relationer, familj, äktenskap osv, går hand i hand.

De relationer som bara bygger på ren förälskelse och kärlek varar sällan, eftersom man ser fel saker då, utan som det sas här "trygghet i form av ekonomisk status", sen växer kärleken allt eftersom våra fruar ser att vi också är goda, förstående och ansvarsfulla män.

Thai kvar de traditioner vi själv hade för 150 år sedan, då var också status i form av ägande och pengar viktigt, sen växte kärleken och de förhållandena har större chans att vara.

insayt

"Insayt " sa:
Jag tycker att Legos hållning rakt igenom här är korrekt, sen tror jag inte att det är specifikt för just Thai utan det finns överallt, pengar, kärlek, goda relationer, familj, äktenskap osv, går hand i hand.

De relationer som bara bygger på ren förälskelse och kärlek varar sällan, eftersom man ser fel saker då, utan som det sas här "trygghet i form av ekonomisk status", sen växer kärleken allt eftersom våra fruar ser att vi också är goda, förstående och ansvarsfulla män.

Thai kvar de traditioner vi själv hade för 150 år sedan, då var också status i form av ägande och pengar viktigt, sen växte kärleken och de förhållandena har större chans att vara.

insayt

Ja, va f-n, är man fattig är pengar viktigt. Där nöden går in, går kärleken ut....

Lego!

Klockan är sex, svenskt tid. Nu tänker jag sitta här och spilla whisky över tangentbordet tills Du vaknar runt tre i natt (svensk tid) och berättar om hur det gick för stollen och hans thaitjej. Jag bara måste få höra! Jag har redan gnagt ner naglarna och funderar nu på att börja tugga på telefonkatalogen...

"Birger " sa:
Ja, va f-n, är man fattig är pengar viktigt. Där nöden går in, går kärleken ut....

Var det inte så här du menade "När nöden kommer in genom dörren, så hoppar kärleken ut igenom fönstret"

Men här är det ju tvärtom, "När falangmännen kommer in genom dörren hoppar nöden ut genom fönstret!" ;D

insayt

Lego. När ska du lämna barnskorna på hyllan ? Pengar är det enda som en thai respekterar.
Ok. Man säger sig respektera Buddha men det är BS irl. Pank farang är inget att ha och man knatar till templet med en massa goda intentioner men lever sällan upp till dem.

"Sir One " sa:
Lego. När ska du lämna barnskorna på hyllan ? Pengar är det enda som en thai respekterar.
Ok. Man säger sig respektera Buddha men det är BS irl. Pank farang är inget att ha och man knatar till templet med en massa goda intentioner men lever sällan upp till dem.

Sir One!

Jag har läst många av dina inlägg och tycker att du är en "go gubbe" som vi säger i Götet, men på distans, börjar du skeva lite.

Tycker nog att vi får ha lite mer distans till thailändska foket och kulturen än så! Ena sidan vördar du thai många gånger men dissar dem (som det numer heter), du är inte speciellt konsekvent. Du bladdrar hit och dit!

"Man säger sig respektera Buddha" , "man knatar till templet med en massa goda intentioner men lever sällan upp till dem".

Jag skriver om det!

"Man säger sig respektera Buddha(Jesus)" , "man knatar till templet(kyrkan) med en massa goda intentioner men lever sällan upp till dem".

Så gör alla hellörade i Sverige och övriga världen också, så det är inget konstigt med det!

Just det här med Thaikulturen och mentliteten, det kan jag hålla med dig att det är krångligt. Jag har själv försökt i 25 år nu att förstå den thailändska mentaliteten och kulturen samt språket och det finns många luckor.

Men jag har alltid förstått att innan jag beger mig ut på vatten som jag inte kan navigera i är att lära mig hur vindarna för mig.

insayt

"legolas " sa:
Ragnela, det kanske låter lite "övermaga" det här, men jag har nog passerat det där där man är ENBART ett "objekt", alltså ett pengaobjekt..... Att "ha falang" i familjen häruppe ger respekt och folk känner sig i centrum när de kan säga att de har falang.

Uppförandet på falangen är rent otroligt viktigt häruppe. kan jag inte upföra mig och visa respekt, så må jag vara hur rik jag vill, men respekten för mig är fullständigt borta, och de skulle hellre skjuta sig i foten än att beblanda sig med mig.

Så snacket om plånbok och ATM:kort gäller enbart de där kisarna och männen som håller till nere i barerna och "slagfälten" i Bangkok, Phuket och Pattaya/Jomtiens. Det är där som man är ett lovligt byte.

Jag känner det faktiskt ganska bra häruppe, och jag är fast förankrad i släkten, de har köpt min stil, och de vill gärna sitta och prata och ingen av dom har någonsin ens frågat efter pengar. Däremot så har jag blivit efterfrågad av andra falanger som velat låna kosing...

Så Ragnela, det finns olika tangenter på pianot som vi kallar Thailand.

legolas
ps. kommer inte ihåg om jag skrev det, men Yongyut och hennes 2 systrar lade vardera 1.000 baht. Mer än så var det inte.... Vi tog det ifrån våra matpengar!!!

dsme

Skojar du eller menar du allvar?
Jag tror knappast jag är ensam om att reagera på dessa rader, menar du verkligen som du skriver här eller har jag missuppfattat det.
Jag hoppas innerligt på det sistnämnda.

"Insayt " sa:
Sir One!

Jag har läst många av dina inlägg och tycker att du är en "go gubbe" som vi säger i Götet, men på distans, börjar du skeva lite.

Tycker nog att vi får ha lite mer distans till thailändska foket och kulturen än så! Ena sidan vördar du thai många gånger men dissar dem (som det numer heter), du är inte speciellt konsekvent. Du bladdrar hit och dit!

"Man säger sig respektera Buddha" , "man knatar till templet med en massa goda intentioner men lever sällan upp till dem".

Jag skriver om det!

"Man säger sig respektera Buddha(Jesus)" , "man knatar till templet(kyrkan) med en massa goda intentioner men lever sällan upp till dem".

Så gör alla hellörade i Sverige och övriga världen också, så det är inget konstigt med det!

Just det här med Thaikulturen och mentliteten, det kan jag hålla med dig att det är krångligt. Jag har själv försökt i 25 år nu att förstå den thailändska mentaliteten och kulturen samt språket och det finns många luckor.

Men jag har alltid förstått att innan jag beger mig ut på vatten som jag inte kan navigera i är att lära mig hur vindarna för mig.

insayt

TA INTE I SÅ DU KRÄKS NU. NÄR SPRITEN GÅR IN SÅ GÅR VETTET UR.

Kycklingen och ledarn var inte ensamma om att reagera på det uttryckssättet, det gjorde jag också. Det såg allt lite konstigt ut. Men tack för förklaringen, det är lugnt. :thumbsup:

"Bertil " sa:
TA INTE I SÅ DU KRÄKS NU. NÄR SPRITEN GÅR IN SÅ GÅR VETTET UR.

hee.., Bertil det var inget allvarligt, hade bara lite synpunkter, Sir One är en go kille som är rolig och har mycket att berätta, jag måste väl få tycka o saker precis som du!

insayt

Helt sant tänkte lika dant när ja läste men vet ju att herrn har några kronor över så det borde inte bli nåt problem puss på dig lego ;)

"Insayt " sa:
Var det inte så här du menade "När nöden kommer in genom dörren, så hoppar kärleken ut igenom fönstret"

Men här är det ju tvärtom, "När falangmännen kommer in genom dörren hoppar nöden ut genom fönstret!" ;D

insayt

Ja,det förstås, det har Du kanske rätt i..

Gubbar och gummor på CM. Ni har åter visat hur goa människor ni är. Det blev en intressant läsning efter mitt medvetet provocerande imlägg om thai och pengar. Önskar att fler vore som ni.

"Sir One " sa:
Gubbar och gummor på CM. Ni har åter visat hur goa människor ni är. Det blev en intressant läsning efter mitt medvetet provocerande imlägg om thai och pengar. Önskar att fler vore som ni.

Det är sådana som du som bygger ett forum, det är nyttigt att vända på alla stenar och se vad som finns under dem!

insayt

Jag tror inte de flesta delar ut allmosor till sina fruar här i sverige.
De flesta jag känner som har en fru har varsitt VISA kort till ett sk. gemensamt bankkonto, sen vem som fyller på bankkontot spelar ingen roll. Pengarna delas ändå lika eftersom man har ett gemensamt hem.

Jag bor inte tillsammans med mina drömmars kvinna, inte än i alla fall.
Den dag så sker blir det ett konto som är gemensamt, ett som är mitt med kosing för hus och resor samt ett för min kära att användas för privat konsumtion. D.v.s matkonto, sparkonto och nöjeskonto.
Det blir nog jag som får fylla dem till stor del.... I dagsläget klarar sig tösen bra på sitt matställe med 15 bord och sitt ris i Yasothon.

"legolas " sa:
Jag vill förklara ytterligare då etersom flera har sällat sig till de som inte förstod, eller missförstod.

Jag har inga pengar i mina fickor, jag tillhör den typen av människa som ger alla mina kulor till Yongyut, även de som finns längre söderut, så får hon göra det hon finner bäst under månadens gång. Dock så har jag varit tvungen att dela upp pengarna (mat) på 10 dagars-perioder, annars kan det bli lite surt på slutet i varje månad.

Så jag är i stort sett kliniskt ren på pengar, dock så smyger jag varje månad undan lite grand som ATG.se får av mig, så jag åtminstone har hoppet om en ljusnande framtid. Så herr lego har abslut inget alls i form av tillgångar.

Så jag är inte som Er andra som sätter gummiband och snören och tejp runt Era plånböcker, och delar ut allmosor till Era fruar. ;D ;D ;D

legolas

hahahahaha.. ;D.Lego du är ju bara för go och du har rätt, jag skulle faktiskt vilja vara i din situation för det blir billigare.

"Så jag är inte som Er andra som sätter gummiband och snören och tejp runt Era plånböcker, och delar ut allmosor till Era fruar. ;D ;D ;D"....hahaha, du jag hinner inte ens att sätta gummiband på sedelhögen förrän den åker iväg genom Swedbank till Bangkok Bank.

Men mina planer är att det skall betala sig i framtiden :thumbsup:

insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A