legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste ju tyvär hålla med vad gäller tid och löften. Huset vårat skulle först vara klart i juni sen september sen början på oktober sista löftet 10-15 Nov

Svärfar håller på med att komplettera muren runt vår tomt nu av två skäl. Dels för att hålla tjuvar borta (det kommer tydligen en och annan mindre nogräknad typ och stjäl bl a höns) och dels för att hålla ormar borta.

Tydligen gillar ormarna vår tomt också, i våras slog svärmor ihjäl en kobra som var beredd att hugga min svägerska. I förra veckan slog svärfar ihjäl två ganska korta, gröna ormar med mörkt huvud som skulle vara "pit", alltså giftiga. Har ingen aning om vilken art detta är, men det blir vanligre med ormar på tomten nu. :o

Fasen, man lever ju farligt när man åker ner. Är det inte ormar så är det tigermyggor som sprider dengue. Huga! Men lite spänning skall man ju ha här i livet.

"legolas " sa:
jag hoppas att hon också svor trohet gentemot dig!!!! ;) ;) ;)
Thai har inte riktigt samma begrepp om sanning som vi har. En thai ljuger praktiskt taget aldrig men dom är jäkligt bra på att undvika att uttala sanning.

"ledarn " sa:
Eller så struntar man bara i att svara..... :nod: :nod:
Ja men om du berättar för dom att DU VET sanningen och också framsäger det så har dom svårt att neka. Det första dom säger då är "how you know?" och det är det samma som att dom ger dig rätt.

Jag har väl tur jag med...Men kanske har varit en bra lärare.?? ???Här (i Sverige) plockar min fru in allt efter sig och köket är skinande rent. Torka köksbordet ner på golvet tog ett tag att ändra på! Toa rullen kan aldrig sättas i rätt!!! Medfödd skavank??? ??? Och...hettar det till efter en disskution som aldrig kan genomföras...är det bäst att som LEGOLAS sticka iväg ett tag tills ögonen har återtagit sin naturliga färg! Nej vi är från helt olika kulturer...och jag kan inte begära att hon på två år helt anpassar sig till våra "traditioner"..eller?? Ge och ta är nog nyckeln för att det skall fungera mellan Svensk o Thaidam....... :thumbsup:

Ha det bra alla!

Frank

Finns många vägar att gå!!

Det här med ilska och argumentation, jag tror att jag bara har fått rätt i en sak under dessa 5 år som gifta, det tog en månad innan hon kom till mig och sa att jag hade rätt i det jag sagt till henne, en månad innan, men min fru"Jongrak", hon lyssnar och tar till sig vad jag har att säga, men det innebär inte att hon gör som sagt är.

Men de få thailändska kvinnor jag har sällskapat med, så var det en som verkligen uppskattade att jag gick ut ur huset och höll mig undan i striden hetta, om det skulle ha hänt något allvarligt vet jag inte, men i a.f. gjorde jag som sagt var och höll mig undan. Jongrak och jag har blivit bättre på att lösa knutarna, orsaken kanske är att
Keyla finns i närheten

Som person är jag inte den som blir f*rbannad och börjar skrika och hytta med näven, men jag kan bli j*klar så frustrerad och irriterad över thai's sätt att lösa problem, vilket från början kanske var en liten sk*tsak, men sen eskalerat till en större sådan, sen detta "Mai pen rai" som uttalas i tid och otid, denna slapphet till att inte fixa till problemet och få det undanstökat, så man slipper och tänka på eländet i fortsättningen.

Thai är ju så dramatiska, när saker har hänt! Ojojoj, då ska det ringas till den ena släktingen efter den andra, det är ju så man blir mörkrädd och från alla dessa telefonsamtal, så får de olika svar och inget är bättre än det första svaret.

Sorry! Legolas

Tog upp lite space, i din tråd!

Jo-Be

Hemma hos oss är det också ordning och reda, disken plockas in och bordet är rent etc. Det är kanske bara när vi har haft folk hemma som disken kan bli stående tills dagen efter. Vi jobbar också hårt med att lära barnen lite om ordning och reda, man skall plocka undan efter sig och inte bara slänga sakerna där man befinner sig för tillfället.

I Thailand är det annorlunda, där står tallrikar mm huller om buller tills någon tar tag i det hela, då oftast frugan. Men jag ser det som så - Det är svårt att lära gamla hundar sitta. Har man växt upp på det sättet så är det naturligtvis svårt att ändra på. Så jag ligger lågt när vi är där nere.

"ledarn " sa:
Kolla Lego !!!!

Berra upplever faktiskt också negativa saker med Thailand !! :laugh: :laugh:
(Precis som vi alla gör) IBLAND !!

Visst sjutton upplever jag negativa saker, det gör vi väl alla. Men det är inget jag irriterar mig så väldeliga över, är ju faktiskt långt ifrån en pedant själv. Naturligtvis skall det vara någorlunda rent och snyggt hemma men en sak är säker: "Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvvete"! 8)

Hehe, ni är för goa!! Självklart är det skillnad om man är permanentboende i LOS eller i Sverige. Hade jag tillbringat mer tid där nere så hade jag nog krävt bättre ordning. Men vi är ju olika allihopa, vissa är mera anpassningsbara än andra. Min anpassningsförmåga har med jobbet att göra, här är man tvungen att vara mera flexibel.

Men jag älskar frugans ögon när dom är bruna, inte svarta! 8)

Jag (vi)hämtar numer alltid ut pengar inne i en bank, av bankpersonalen. Kostar GRATIS! Vi använder oss av SCB Siam Comersiel Bank. För några år sedan blev B skimmad och sånt är ju struligt men vår förträffliga bank i Älmeboda ordnade allt till det bästa.

Tror du fattat rätt. Jag hivar fram mitt svenska Visakort och mitt pass och säger hur mycket pengar jag vill ha. De tar ingen avgift. Säger jag att jag vill ha 5000 bath så får jag det och på banknotan står inget om någon avgift.

"ragnela " sa:
Tror du fattat rätt. Jag hivar fram mitt svenska Visakort och mitt pass och säger hur mycket pengar jag vill ha. De tar ingen avgift. Säger jag att jag vill ha 5000 bath så får jag det och på banknotan står inget om någon avgift.

Jag gör samma på Bangkok bank i Buriram.Mitt Svenska visakort, passet och...skillnaden..mitt bankkort i banken där de sätter in pengarna. Inga avgifter och "rätt kurs". Trodde(tror?)..att det berodde på att jag är kund i banken. Men sedvanlig mycken pappersexercis så det tar en stund. :thumbsup:

MVH,
Frank

Hmmm, tonåringar. Ibland undrar man vad man har givit sig in på, när tösen blir tonåring är jag lika gammal som lego. Men det skall vara strama tyglar som gäller (hoppas jag i alla fall). :-\

Vilket elände ni har Gubbar!!

Jag har fortfarande tiden(ca 10 år)som jag kan njuta av Keyla, innan hon kommer upp i tonårs stadiumets ålder..
Men vägen dit är krokig, gäller bara att hitta den gyllene vägen, där alla är överens och gnissel undviks.

"Berralund " sa:
Hmmm, tonåringar. Ibland undrar man vad man har givit sig in på, när tösen blir tonåring är jag lika gammal som lego. Men det skall vara strama tyglar som gäller (hoppas jag i alla fall). :-\
berra. När du var tonåring var jag lika gammal som lego är idag but, Im still going strong...

När ni snackar om graviditet och barn. Verkar det som ni glömt att Människan bara är ett däggdjur, trots allt.
Könsdriften är den starkaste driften i allt levande, även hos oss.
Är övertygad om man sätter en vem som helst av oss på en öde ö med en 100årig dam som får vara hur ful som helst. Så är det bara en tidsfråga innan man spänner på.

Sedan att vi människor vet hur baren blir till och IBLAND har förstånd att skydda oss, påverkar inte driften något.

I många länder är det status att ha många barn.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp