legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

"ledarn " sa:
Detta fick jag lära mig av Thaigubbarna som byggde nya toaletten i huset som jag lät bygga första gången jag var i hembyn... :nod: :nod:

Dom var extremt noga med att få mig att förstå hur viktigt det var att sandpappra både på utsidan av det ena röret och på insidan av det andra..
Frugan fick upprepa säkert 4-5 gånger innan dom vart nöjda :laugh: :laugh:

Jag tror att den risken är lite överdriven eftersom limmet löser upp PVC-plasten på båda ytorna precis som på plastmodellerna man byggde förr. Det är omöjlig att ta isär när det härdat. Men sandkorn kan ställa till det så rent skall det vara.

Ja dom är inte snabba, våran toalett fick liten lutning efter regnsäsongen det skulle dom komma och fixa i September förra året dom kom nu i april och fixade det.
Den står bara på vanlig bottenplatta inga pelare under så när jorden började röra på sig så blev den lite sne.

Det fungerar ju nästan likadant i Sverige numera, ingen hantverkare vill ha ett litet uppdrag, då måste man pröjsa svart så kan de komma en helg ... de vill ju inte förlora de stora jobben ... :thumbsdown:

Ja du ledaren, du har helt rätt inställning, en sann "ledare". Det är precis detta det handlar om, har man jobb så man klarar sig och det blir över så måste man prioritera. Och vad prioriterar man, jo sån´t som är sköj och ger mycket pengar.

Legolas, jag tror i ditt fall att jobbet är varken sköj eller ger mycket pengar, då väljer man hellre de andra jobben. Det kan ingen trevlig farang i värden ändra på. För jag tror uppriktigt att dina jobbare tycker att du är kul prick att jobba för. ;D

Här är ett ställe som vi har besökt på nån söndags sväng runt typ Chaiyaphum.
Här uppe är fin utsikt mån tro.

Linetrivo.

2013-02-10 thailand 5 076.webp

Sån fiskdamm/pöl har vi, planterade in 1500 fiskar i den förra året, gick +-0, tog upp det med frugan, först kolla hon på mig konstigt sen räknade hon, sen skrattade hon "bra att pappa har nåt att göra iallafall".
Så kan man också resonera, inte konstigt att dom står still ekonomiskt. Fiskar + fiskfoder gick på runt 8000 baht, sen försäljning 8000 baht. Men några få fiskar kvar så kanske kan bli en 1000 bahting i vinst, bra årsförtjänst.

"Jonas " sa:
Sån fiskdamm/pöl har vi, planterade in 1500 fiskar i den förra året, gick +-0, tog upp det med frugan, först kolla hon på mig konstigt sen räknade hon, sen skrattade hon "bra att pappa har nåt att göra iallafall".
Så kan man också resonera, inte konstigt att dom står still ekonomiskt. Fiskar + fiskfoder gick på runt 8000 baht, sen försäljning 8000 baht. Men några få fiskar kvar så kanske kan bli en 1000 bahting i vinst, bra årsförtjänst.

Tror iofs att frugan tog upp det med svärfar för nu när min far var på besök frågade han om fiskdammen och då sa svärfar att det blir ingen mer fiskodling, det lönar sig inte ekonomiskt.

"legolas " sa:
I dessa fall som jag har där ingen falang finns att tillgå, så har de allra flesta dammar på sina ägor känns det som, de planterar inte in fisk, dessa fiskar gräver ner sig, och när vattnet kommer tillbaka efter torkan, så lever ynglen i sin moders döda kropp, och börjar sedan själva i en ganska snabb takt att yngla av sig...

Så ingen av dessa gör det för vinst i den meningen, utan de gör det för att få middagsmat på bordet utan att behöva betala för det....

legolas

Dom odlade här innan falang också men nu kanske de blir stopp istället när falang kom in i bilden och förklarade vilken otrolig vinst dom gör, dom har en grop i anslutning till sitt risfält som dom odlat i. Det är den lite avlånga fisken, Mal liknande med spröt som sticker ut i mungipan.

Heter " Paduk" på Thai , den enda Thaifisken jag äter , den är inte "malliknande "
det är en mal ;)

Dock inte den vanliga Cat Fisch malen

"legolas " sa:
Med tanke på din skarpa syn ledarn, så får man väl vara glad att du inte tjallat mig tidigare. Titta på fotot av balettdansören i ett tidigare kapitel, titta riktigt noga...

legolas
Haha den har jag inte sett innan, tittade nog bara på huvudena ...

Har du fantasitorka ... dagens kapitel var väl lite gott och blandat ... men en karma för armbågen fick du ... jag tillhör nog de 75% ... :D

"legolas " sa:
Efter solsken blir det regn, efter flyt blir det otur, och efter mycket skrivande blir det som du säger, lite torka. Men jag är på gång imorgon igen med starka åsikter, gruvliga generaliseringar och frejdiga påhopp, precis som vanligt alltså...

Så hoppas att morgondagen faller Er bättre på läppen då, om detta nu inte var världsklass idag.... ;D

legolas
Vi gillar dig oavsett vad du skriver ... men det är ju kul och höra om livet i dina ögon ... och "starka åsikter, gruvliga generaliseringar och frejdiga påhopp" är ju ännu intressantare ...

"ledarn " sa:
Och du som "Moderöttor" tillåter denna bild vara kvar på ett "öppet" barnforum..??

Vad ska Google säga om det tro ?? :laugh: :laugh:

Är det bilden CM vill förmedla av en så fin "Sport" som dans... :o :o

Jag skall säga som det är, jag såg det banne mig inte förrän nu i morse. Och den är naturligtvis inte godkänd och kommer att avlägsnas. Tack för att björnen blev väckt.

jag flyttade till Thailand..fråga mej vad du vill

JOO...jag såg den....och visade frugan....same,same!!! :D :D :offtopic:

"legolas " sa:
Ja gott folk, det är på detta sättet som smeknamn kommer till. Och i detta fallet med stockholmar´n här, så är ju namnet redan givet....

Spela aldrig boll med "tjallarn".... ;D ;D ;D ;D

legolas

Hehe, jag måste ge dig credit för att bilden var "speciell" lego. Så både jag och frugan fick ett gott garv. Men som sagt, det är ju inte tillåtet med sådana bilder. BF!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp