legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Jag tror att den risken är lite överdriven eftersom limmet löser upp PVC-plasten på båda ytorna precis som på plastmodellerna man byggde förr. Det är omöjlig att ta isär när det härdat. Men sandkorn kan ställa till det så rent skall det vara.
Jag antar att det är limmet Tangit som man använder. Till detta finns ett speciellt rengöringsmedel, som också heter Tangit, som man ska tvätta av de ytor med som ska limmas.
I Sverige använder vi detta material för måttligt trycksatta avloppsledningar men det förekommer även till vissa typer av vattenledningar.
Vid ett ev. bygge i Thailand kommer jag att göra hela VVC-installationen själv och jag kommer att ta med mig s.k. rör i rör, pexrör i packningen i stället för kläder.
Idag används PEX i 95% av vatten/värmeinstallationer i Sverige.
Jag är auktoriserad enllgt "Säker vatten" och har väl hygglig koll på området.
Jag gör en del besiktningar till försäkringsbolag rörande vattenskador.

I legos fall ser det ut som att man bör hugga upp väggen utifrån och limma om det som kan vara skadat.

"ledarn " sa:
Men om man gör som jag fick lära mig sandpappra med finkorningt papper så blir ju resultatet lite samma som att tvätta va ??

Som tidigare skrivet så finns det ju en vaxyta på röret...
Nej, jag tror att om man "sandpapprar" för mycket så minskar godstjockleken för mycket- Den kan göra det i alla fall och kanske inte limmet. förmår att smälta samman materialen i de olika delarna
Men, det viktigaste är att man låter limmet härda ordentligt innan man flyttar på delarna eller rör dem. Den minsta rubbning under torktiden så har man pajjat förbandet.
Rengöringsmedlet är ämnat att avfetta ytorna som ska limmas så detta är jätteviktigt

"Sir One " sa:
Nej, jag tror att om man "sandpapprar" för mycket så minskar godstjockleken för mycket- Den kan göra det i alla fall och kanske inte limmet. förmår att smälta samman materialen i de olika delarna
Men, det viktigaste är att man låter limmet härda ordentligt innan man flyttar på delarna eller rör dem. Den minsta rubbning under torktiden så har man pajjat förbandet.
Rengöringsmedlet är ämnat att avfetta ytorna som ska limmas så detta är jätteviktigt

Det är alltid risk vid sandpappring, att man bara geggar runt "släppmedlet", utan att få bort det. Ruggning med fint papper är aldrig fel, men vaxet måste nog avlägsnas kemiskt. Lyssna till Sir One, han vet ju uppenbarligen hur det är.

Ja du legolas . Det låter inte bra , men att bli lite särbehandlad gör inte mig så mycket , samt att Du knappast kommer att störas av dett fenomen i passkontrollen ...hur ofta flyger Du min vän ......

Vietnam kommer förmodligen att bli likadant då de även de går med i Asean ;)

Hmmm... Jag har aldrig upplevt detta som du beskriver , aldrig Lego har jag känt mig särbehandlad , i så fall till det bättre .. jag hoppas du har fel.....
Men du skall veta att detta kommer att vara till stor skada för Thailand , det mottages inte med glädje detta Asean .. kriminella Burmeser, laoter mm kommer att välla in i landet , precis som vad som hänt i vårt hemland .. de poliser jag känner i Thai ser fram emot detta asean med fasa skall du veta :(

Tack Lego, så där ska det vara. Röra om i grytan :thumbsup:

Angående poliserna så håller jag med dig, vilka svin. Men det har ju funnit rötägg i den svenska poliskåren också. Troligen dock inte i samma uppfattning. Min son har lärt sig i Sverige är polisen snäll i Thailand dum ... (Han har bara lyssnat och dragit slutsatser).

Angående ASEAN så får vi väl se, men det kommer väl bli som EU, du får alla rättigheter (och skyldigheter), frågan är om det drabbar farang så mycket som du säger, men i och med att ASEAN länderna blir rikare och de besöker Thailand blir de inte lika intresserade av farang kanske.

Vilket språk kommer ASEAN ländernas invånare prata med Thai, engelska eller kinesiska?

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

"Janne " sa:
Tack Lego, så där ska det vara. Röra om i grytan :thumbsup:

Angående poliserna så håller jag med dig, vilka svin. Men det har ju funnit rötägg i den svenska poliskåren också. Troligen dock inte i samma uppfattning. Min son har lärt sig i Sverige är polisen snäll i Thailand dum ... (Han har bara lyssnat och dragit slutsatser).

Angående ASEAN så får vi väl se, men det kommer väl bli som EU, du får alla rättigheter (och skyldigheter), frågan är om det drabbar farang så mycket som du säger, men i och med att ASEAN länderna blir rikare och de besöker Thailand blir de inte lika intresserade av farang kanske.

Vilket språk kommer ASEAN ländernas invånare prata med Thai, engelska eller kinesiska?

Problem nummer 1, 2, och 3 i Thailand stavas Korruption, de måste få ordning på det innan landet kan bli civiliserat

ASEAN-språken blir väl som med EU, länderna behåller sina originalspråk och det gemensamma arbetsspråket länder emellan och i organisationen är engelska.

Angående svensk Polis så fanns det en del stolpskott där också när jag växte upp. Men på 70-talet hände något i rekryteringsprocessen då man började ställa krav på IQ, EQ (emotionell förmåga) och utbildning. Sedan dess har jag för det mesta imponerats av svensk polis och aldrig blivit illa behandlad!

Finns det inte något annat aseean land du kan skriva dig i och sen få alla deras fördelar du med då? Något av dessa länder måste ju ha en mer välkomnande politik mot falangen? Kanske till och med får du jobba ibthai bara du är skriven i ett asean land?

Men Lego, du beskriver dessa Kineser som om de aldrig skulle kunna anses som Thai , detta då för att de är arbetssamma ,duktiga affärsmän som i sin familj behåller sina familjetraditioner ... Hmmm.. då skulle Sverige ha en accepterad "Svensk" befolkning på ca 6 milj människor , dvs. om alla då tänker som du nu gör ..
De Thaikineser jag känner i Thai är drivna duktiga affärsmän , inte bara i restaurangbranschen utan i all typ av verksamhet , trevliga sociala som ofta pratar Engelska hyfsat , det senare som du tidigare har klagat på Thai att dom Citat " är skitdåliga på " :D Utan Thaikineserna i Thai så skulle landet inte ha den standard de ändock har med tanke på kompetens och utbud .. Det är helt klart Thaikineserna som står för en stor del av BNP i Thai hävdar jag ....

Och vi har egna köer för passkontroll på dom Europeiska flygplatserna för EU länder, ojoj vart är världen påväg :angel:

Bra att dom Asiatiska länderna startar ett samarbete, hoppas bara inte korruptionen tar över för dom mest korrumperade länderna i Asien är ju med, så risken finns väl.

Kan säga att jag känner inte till mycket om ASEAN så var tvungen att gå och läsa lite. Trodde detta var ett nytt samarbete men visade sig att ASEAN grundades på 60 talet av Thailand, Fillipinerna, Indonesien + några till. Nu har dom fått några nya medlemmar och det som skall hända 2015 är att dom skall utveckla ett ekonomiskt samarbete.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

"Jonas " sa:
Kan säga att jag känner inte till mycket om ASEAN så var tvungen att gå och läsa lite. Trodde detta var ett nytt samarbete men visade sig att ASEAN grundades på 60 talet av Thailand, Fillipinerna, Indonesien + några till. Nu har dom fått några nya medlemmar och det som skall hända 2015 är att dom skall utveckla ett ekonomiskt samarbete.

Som EU då :) :) asg

(Kunde inte låta bli...)

Ack ja, den siste stollen är förvisso inte född ännu, och på något sätt känns det lugnande....Allt är ju relativt och i ljuset av den amerikanske dårens uppfattning om förutsättningarna för en relation, ter sig även de dumheter en annan gjort genom åren som rätt välgenomtänkta...

"Birger " sa:
Ack ja, den siste stollen är förvisso inte född ännu, och på något sätt känns det lugnande....Allt är ju relativt och i ljuset av den amerikanske dårens uppfattning om förutsättningarna för en relation, ter sig även de dumheter en annan gjort genom åren som rätt välgenomtänkta...
Håller med, men tänk på att killen bara är 27 och har mycket kvar att lära ... kär och blind är väl ett understatement här ... Sen vet man ju inte vad han gått igenom tidigare i livet som gör kanske att han blir än mer blind ... han kanske bara behöver någon som älskar honom!

"mackes " sa:
Problem nummer 1, 2, och 3 i Thailand stavas Korruption, de måste få ordning på det innan landet kan bli civiliserat

ASEAN-språken blir väl som med EU, länderna behåller sina originalspråk och det gemensamma arbetsspråket länder emellan och i organisationen är engelska.

Angående svensk Polis så fanns det en del stolpskott där också när jag växte upp. Men på 70-talet hände något i rekryteringsprocessen då man började ställa krav på IQ, EQ (emotionell förmåga) och utbildning. Sedan dess har jag för det mesta imponerats av svensk polis och aldrig blivit illa behandlad!
Håller med dig helt, jag har aldrig blivet utsatt för någon dålig polis, har iofs inte haft mycket med dem att göra men alla har skött sig väl.

Minns dock Norrmalmspolisen på 80-talet ...

Dock kan jag har en viss förståelse för poliser som går över gränsen någon gång. De är ju vanliga männsikor, som när de går hemifrån på morgonen (lämnar sina barn och sin respektive), en timme senare kan de bli skickade till ett pågående skottdrama eller till en urartad demostration där de blir kallad för det ena och det andra. De vet ju knappast om de kommer hem till familjen igen, ändå gör de ju bara sin plikt.

Jag fick ett helt annat synsätt på polisens arbete efter att varit konsult på Rikspolisstyrelsen för några år sedan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp